Een paar jaar geleden las je misschien nog dat e-mailmarketing compleet dood was: tegenwoordig is het weer springlevend kunnen we wel zeggen. Veel mensen dachten dat het versturen van talloze mails ertoe leidde dat niemand de berichten meer opende en dat het helemaal geen zin meer had. Het tegendeel blijkt waar, want tegenwoordig zijn er goede regels om spam te voorkomen en om je e-mail zo in te richten dat je alleen nog maar mails ontvangt met waardevolle informatie en aanbiedingen waar je wél op zit te wachten.
Net als de e-mails die je verstuurt met de klantenservice kan je e-mailmarketing ook op andere manieren inzetten om in contact te treden met je doelgroep en potentiële klanten. Dat verbetert het contact en de relatie met je klanten.
mail

Waarom is e-mail marketing nog altijd springlevend?

E-mail marketing kan nog altijd zorgen voor zichtbaarheid en directe verkopen. Het is niet voor niets dat grote webwinkels zoals Bol.com en Coolblue er ook graag gebruik van maken. Een groot voordeel van e-mailmarketing en nieuwsbrieven is dat je een groot deel kunt automatiseren. Met de juiste programma’s en instellingen hoef je niet veel meer te doen om een nieuwe mail te sturen. Het sturen van een e-mail is redelijk persoonlijk, al kunnen de meningen daarover verschillen. Het is in ieder geval persoonlijker dan het versturen van een fysieke brief en een stuk goedkoper natuurlijk!
Een ander groot voordeel van e-mailmarketing is dat je alles tot op het bot nauwkeurig te meten. Je kan meten hoe vaak je e-mail wordt geopend, op welke locaties deze wordt geopend, hoe lang iemand de nieuwsbrief bekijkt, waarop wordt geklikt en nog heel veel meer. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos en je kan bijna tot op de euro nauwkeurig uitrekenen of het versturen van promotionele e-mails rendabel is.
 

Heet je klanten van harte welkom met een mailtje

Een gebrekkige automatisering is voor de meeste kleine bedrijven nog wel begrijpbaar: het kost veel tijd en investeringen om processen zo te optimaliseren dat je er naderhand niet meer veel tijd aan kwijt bent. Het versturen van een simpele middel om je klanten welkom te heten en vragen of het allemaal gelukt is, is een ander verhaal. Dit kan natuurlijk iedereen, maar juist als je weinig klanten hebt kan je de tijd benutten om persoonlijk in contact te treden met je klanten. Dit zal leiden tot een vaste klantenkring en dat komt de stabiliteit van je webwinkel ten goede.
 
Je kan een welkomstmail sturen wanneer iemand zich heeft aangemeld voor je nieuwsbrief of je maillijst. Ook als iemand een account heeft aangemaakt in je webshop kan je ervoor kiezen om een (automatische) e-mail te sturen.
 
Maar wat zet je dan precies in die welkomstmail? Voor de een is het niet zo moeilijk, want hij of zij zit boordevol ideeën, voor de ander is inspiratie ver te zoeken. Natuurlijk, je moet ook creatief zijn om een leuke e-mail te schrijven, waarin je klanten van harte welkom heet. Een goede tip is dat je de welkomstmail benut om wat meer over je bedrijf te vertellen en om je belangrijkste producten uit te lichten. Doe dit niet al te commercieel, geen directe aanbiedingen of iets dergelijks. Houd het ook lekker informeel, zodat je klanten zich echt persoonlijk welkom voelen.
email

Promotionele e-mail sturen

Je kan e-mail ook benutten voor professionele aanbiedingen of bijvoorbeeld kortingscodes, maar dan loop je al gauw de kans dat mensen afhaken. Een kortingscode vind iedereen wel leuk en die code is altijd welkom. Je kan ook een paar dagen of een weekje na het aanmelden en promotionele e-mail sturen, waarin je de klant een aanbieding doet of hem of haar herinnert aan een eerdere aanbieding.
 

Nieuwe producten uitlichten

Als je nieuwe producten in je assortiment hebt dan wil je iedereen daar zo snel mogelijk van op de hoogte stellen. De nieuwsbrief is daar een uitstekend middel voor. Als je vaste klanten geabonneerd zijn op de nieuwsbrief kan je deze groep als eerste op de hoogte stellen van je nieuwe aanbod. Je kan het ook exclusief houden, waardoor je nieuwsbrief extra waardevol wordt. Nieuwe producten zijn bijvoorbeeld de eerste week alleen beschikbaar voor mensen die zijn geabonneerd op de nieuwsbrief. Eventueel kan je ook een extra korting verlenen aan deze selecte doelgroep.
 

Meer over je bedrijf stellen en nieuws uitlichten

De nieuwsbrief is natuurlijk ook een uitstekend middel om klanten eens wat meer te vertellen over je bedrijf. Dit zal leiden tot een betere relatie met je klanten en mensen krijgen meer gevoel bij je winkel. Vaak werkt het ook goed om de gezichten te tonen van de mensen die in het bedrijf werken. Je kan de leden van je nieuwsbrief ook op de hoogte houden van een nieuws en ontwikkelingen in de branche waarin je opereert. Te denken valt aan veranderingen in de regelgeving voor producten die je verkoopt of een nieuwe innovatie in de branche waarin je opereert. Stel je klanten gratis en snel op de hoogte via e-mailmarketing.
 

Je advies aanbieden

Als mensen er niet om vragen dan komt dat misschien omdat ze niet bekend zijn met het aanbod. Je kan er daarom ook voor kiezen om je advies actief aan te bieden. Met deze e-mail sla je meerdere vliegen in één klap. Je bent proactief en klanten kunnen gebruik maken van de expertise. Dit zal leiden tot een hogere gunfactor. Daarnaast kan je er problemen mee voorkomen. Eventuele ergernissen of klachten die mensen hebben over producten kunnen ook aangehoord worden en waar mogelijk verholpen worden. Dat hoef je zo in de toekomst niet meer te doen.
communicatie

Mensen herinneren aan een openstaande bestelling

Het kan soms zo simpel zijn. Mensen even een kleine herinnering sturen dat een bestelling nog betaald moet worden of dat er nog artikelen in het winkelmandje staan die afgerekend kunnen worden. Ook dit proces kan geautomatiseerd worden. Een persoonlijk mailtje werkt echter vaak nog veel beter. Er zijn zelfs bedrijven die hier achteraan bellen maar dat kost natuurlijk wel wat meer tijd. Zorg voor een vriendelijke herinnering waarin mensen zich absoluut niet verplicht of gedwongen voelen maar wel goed geïnformeerd voelen.
 

Vragen om een beoordeling

De meeste webshops maken gebruik van beoordelingen. Als je dat nog niet doet, begin er dan gauw aan, want het opbouwen van positieve klantbeoordelingen kan zeer waardevol zijn voor de groei van je webshop. Het zegt natuurlijk veel meer over de kwaliteit en service van je webwinkel als andere klanten tevreden zijn dan wanneer je dit zelf vertelt. Vraag klanten daarom een week of twee weken na de bestelling of het product naar behoren werkt en of het bestellen zonder problemen is verlopen. Zo haal je hier ook nog waardevolle feedback uit.
 

Automatiseer zoveel mogelijk

Het versturen van al die mailtjes kan wel behoorlijk wat tijd kosten. Een goede planning en voorbereiding is dan ook vaak het halve werk en daarom raden we aan om dit ook toe te passen voor e-mailmarketing. Een groot deel van het versturen van de mailtjes kan je automatiseren. Het bedenken van de content zou je natuurlijk wel handmatig moeten doen en daar kan best wat tijd inzitten. Ga daarom zo slim en zuinig mogelijk om met je tijd en maak gebruik van de e-mailprogramma’s die er zijn om je e-mailmarketing efficiënter uit te voeren.
Webwinkel automatiseren

E-mail marketing is een (belangrijk) onderdeel van je complete marketingmix

Hoewel e-mailmarketing dus nog altijd springlevend is, en zeer efficiënt kan werken, moet je er wel rekening mee houden dat het slechts een onderdeel is van je complete marketingmix. Het is belangrijk dat je andere marketingkanalen en-acties hier ook op aansluiten. Zo kan je bijvoorbeeld in je nieuwsbrief verwijzen naar je social media kanalen en de acties die op dit moment op deze kanalen lopen. Vice versa kan je in je social media-berichten ook af en toe verwijzen naar je nieuwsbrief of de maillijst, waarmee mensen nog beter op de hoogte kunnen blijven.
E-mailmarketing is nog altijd springlevend. Wat zijn jouw ervaringen met e-mailmarketing? Laat het ons weten!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op