Er zijn al veel onderzoeken geweest om uit te zoeken wat het belangrijkste aspect is waarop bezoekers je webwinkel zullen beoordelen. Gaat het om de prijzen? Gaat het om het uitgebreide aanbod of zijn er andere zaken die meespelen? Volgens ons is betrouwbaarheid één van de belangrijkste factoren voor online aankopen. Dit is eigenlijk niet veranderd in het online tijdperk. Vroeger kocht men ook graag bij een bedrijf of een persoon waarbij men wist dat het wel goed zat. Alleen toen had men ook minder middelen om prijzen met elkaar te vergelijken. Hoewel wij deze middelen wel tot onze beschikking hebben, vinden de meeste online consumenten het nog steeds niet erg om wat meer te betalen als men zeker weet dat men koopt bij een betrouwbaar bedrijf.

Natuurlijk weet je zelf wel dat je een betrouwbare verkoper bent, maar hoe kunnen je bezoekers dat te weten komen? We geven je daarom een aantal tips om meer vertrouwen uit te stralen met je webwinkel.

Je kan maar één keer een eerste indruk maken

De eerste indruk van je webwinkel is het belangrijkst. Als deze niet goed is, is de concurrent binnen een paar klikken weg. En daarom is het belangrijk om vertrouwen uit te stralen en de aandacht van de consument vast te houden. Iemand die op je webshop komt heeft meestal een bepaalde verwachting, vooral als hij of zij er op uit is om direct een product aan te schaffen. In een ideaal scenario voldoe je niet alleen aan deze verwachtingen, maar overtref je ze zelfs.

Zorg voor transparantie en duidelijkheid

Op het gebied van transparantie en betrouwbaarheid kunnen veel webwinkels zich nog altijd onderscheiden van concurrenten. Niet ieder bedrijf houdt ervan om in de spotlights te staan, ook al kan dit soms meer omzet opleveren. We raden je echter aan om toch steeds meer de transparantie, duidelijkheid en persoonlijkheid op te zoeken met je webwinkel. Dit doe je bijvoorbeeld door foto’s en video’s van je eigen bedrijf te plaatsen, laat ook eens de binnenkant van je bedrijf zien aan de buitenwereld.
Satelliet webshop

Laat ook eens je gezicht zien

Mensen kopen van mensen, ook in het online tijdperk. In deze digitale wereld spreken we elkaar veel te weinig, maar het liefst kopen we wel van betrouwbare mensen. Niet van vage bedrijven waarvan we niet weten wie er precies achter zit. Het is daarom niet alleen belangrijk om meer te laten zien over je bedrijf, laat ook je eigen gezicht eens zien. Doe dit bijvoorbeeld door foto’s van jezelf en je team op de website te plaatsen. Op die manier kunnen bezoekers zien met wie ze daadwerkelijk zaken doen.

Zorg dat je een autoriteit bent binnen jouw niche

Het is niet alleen belangrijk dat veel mensen je kennen en betrouwbaar vinden, het is ook belangrijk dat je wordt gezien als een expert op het gebied van de producten die je verkoopt. Daarom kiezen veel webshops er tegenwoordig voor om te bloggen, niet alleen om de content uit te breiden en de website ‘zoekmachines-vriendelijk' te maken, maar ook om meer uitleg te bieden over de producten en verschillende toepassingen. Hierdoor kan een webshop als een autoriteit op het gebied worden beschouwd.

Optimaliseer de processen achter je webwinkel

Als de processen van je webwinkel een chaos zijn merkt de klant dit ongetwijfeld en kom je minder betrouwbaar over. Vaak kom je dan een beetje amateuristisch over. Bijvoorbeeld als de bestelling niet op tijd bezorgd wordt of als je niet snel genoeg beschikt over de gegevens van de klant wanneer er een vraag is. Het is daarom belangrijk om de processen aan de achterkant van je webwinkel optimaal in te richten zodat klanten snel en duidelijk geholpen kunnen worden.
proces

Focus op de mobiele webshop

Dat steeds meer bezoekers gebruik maken van je mobiele webshop hoeven we je vast niet te vertellen. Het is echter belangrijk om te focussen op de mobiele uitstraling van je webshop, omdat je je hier nog verder kunt onderscheiden van concurrenten die dit misschien nog niet zo goed geregeld hebben.
Het begint natuurlijk met de basis, test je webshop op allerlei soorten mobiele apparaten en in verschillende browsers om zeker te weten dat alles goed werkt. Daarnaast kan je werken aan de uitstraling van de mobiele webshop, is alles goed zichtbaar en lijnt alles goed uit? Is het daarnaast voldoende zichtbaar dat je een betrouwbare verkoper bent en eenvoudig te bereiken bent?

Kom na wat je belooft

Het lijkt zo simpel, maar toch komt het maar al te vaak voor dat aan deze voorwaarden niet wordt voldaan. Heb je bijvoorbeeld wel eens meegemaakt dat je een product bestelt waarbij werd aangegeven dat het de volgende dag in huis zou zijn, en het vervolgens langer duurt? Dit is natuurlijk niet hoe het hoort en het levert juist extra teleurstelling op bij de klant. Beloof daarom nooit meer dan je waar kunt maken. En wat je wel belooft moet je nakomen!

Content is king

Het schrijven van goede teksten voor webshops is een vak apart kunnen we wel zeggen. Er zijn diverse bedrijven en professionals in gespecialiseerd, maar het kan ook slim zijn om als eigenaar zelf de teksten voor je webshop te schrijven. Dit heeft als voordeel dat je veel meer expertise in kan brengen. Als expert in jouw nichemarkt kan je waarschijnlijk veel relevante informatie over je producten kwijt.

Daarnaast is het schrijven van relevante en kwalitatieve content goed voor de SEO van je webshop. Het is een belangrijk onderdeel om je website ‘zoekmachine-vriendelijker' te maken, omdat zoekmachines zoals Google alleen de meest relevante resultaten bovenaan tonen. Het schrijven van goede informatie over je producten en de verschillende toepassingen kan daarom extra veel gratis organische bezoekers opleveren.

Er zijn verschillende technieken die je kan toepassen om de content op je webshop uit te breiden. Het schrijven van duidelijke productomschrijvingen is natuurlijk een must. Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook je categorieën voorzien van duidelijke beschrijvingen. Hierin vat je bijvoorbeeld samen wat voor producten er in de categorie te vinden zijn.

Op de homepagina kan je vervolgens het hele aanbod samenvatten in een stukje tekst. Zoekmachines houden daarnaast van actuele content. Je kunt je content regelmatig uitbreiden door middel van bloggen bijvoorbeeld. Schrijf iedere maand of week een blog artikel met relevante tips, uitleg en informatie over je producten en houd je webshop op deze manier fris en actueel.

Houd er echter ook rekening mee dat content niet alleen bestaat uit tekst. Het gebruik van foto en video wordt ook steeds belangrijker. Zorg altijd voor goede beschrijvingen van deze afbeeldingen en filmpjes zodat zoekmachines kunnen begrijpen wat je hiermee bedoelt.
Pagina

Zorg voor een optimale bereikbaarheid

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Het bijhouden van een webwinkel is net een krantenwijk. Het kost niet veel tijd, maar je moet er elke dag mee bezig zijn. Je moet bijvoorbeeld iedere dag bereikbaar zijn voor klanten. Het liefst doe je dit ook nog op verschillende manieren. Omdat je klanten waarschijnlijk individueel weer verschillende voorkeuren hebben om contact op te nemen. De een houdt ervan om even snel te bellen, de ander stuurt liever een mailtje en tegenwoordig is het gebruik van een chatprogramma op een webwinkel ook geen overbodige luxe meer. Hiermee kan je bezoekers razendsnel van dienst zijn en zien deze potentiële klanten bovendien direct dat er een betrouwbare persoon achter de webwinkel schuilt.

Bied ook goede service na de aankoop

Dit is een punt waar webwinkels zich nog echt kunnen onderscheiden, het bieden van service na de aankoop. Dit wordt ook wel aftersales genoemd. Sommige bedrijven houden er niet van om hier veel geld aan uit te geven, maar het kan je op de lange termijn juist veel opleveren. Daarnaast is het voor je imago en betrouwbaarheid natuurlijk een must om ook na de aankoop goede service te bieden. Dit doe je niet alleen door bereikbaar te zijn voor vragen. Je kan ook pro-actief aan de slag gaan en zelf de klant bellen met de vraag of de aankoop goed bevallen is. Eigenlijk zijn programma’s om mensen uit te nodigen om een beoordeling achter te laten hier ook een onderdeel van.

Een keurmerk kan helpen

Hoewel de meningen er flink over verschillen kan een keurmerk voor webwinkels je ook nog altijd helpen om de betrouwbaarheid een stukje omhoog te krijgen. Zelf hecht ik er niet zoveel waarde aan, maar er zijn mensen die het belangrijk vinden om een keurmerk op een webwinkel te zien staan. Op mijn eigen webwinkels maak ik er daarom ook gebruik van. Ik raad je echter aan om er niet teveel geld aan uitgeven, omdat een keurmerk vaak maar een fictieve factor is in de betrouwbaarheid. De daadwerkelijke controle die plaatsvindt door deze keurmerken is zeer gering en zegt daarom soms weinig over de betrouwbaarheid van het bedrijf dat erachter zit.
formulier

Ken je klanten

Het is niet alleen belangrijk om veel algemene informatie te verzamelen over je gemiddelde klant en je doelgroep, het is ook handig om je beste klanten daadwerkelijk te kennen en te weten wat deze mensen drijft. Treed daarom ook eens echt in contact met je klanten en vraag om feedback. Je beschikt over alle nodige informatie van je beste klanten en daarom is het niet moeilijk om erachter te komen wat de voorkeuren en wensen zijn van deze doelgroep. Deze informatie kan je bovendien veel input opleveren voor het optimaliseren van je webshop en het uitbreiden van je marketingkanalen.

Beoordelingen van klanten zijn een must

Anno 2019 zijn beoordelingen van klanten noodzakelijk. Zelf heb ik het tegenwoordig ook. Als er geen beoordelingen van klanten te vinden zijn, of als deze niet al te positief zijn, ga ik toch liever naar een andere webshop door. Het is fijn om te weten dat anderen je al voor zijn gegaan en tevreden zijn over hun aankoop. Dat stelt je gerust en daardoor plaats je met een veel beter gevoel zelf ook een aankoop.

Als webshop is het daarom zaak om tijd te investeren in het verzamelen van beoordelingen van klanten. Dit kunnen reviews voor producten zijn, maar ook beoordelingen voor de webwinkel in het algemeen. Hoe meer en hoe betere reviews je hebt, des te betrouwbaarder je overkomt op een potentiële klant.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op