Je zou misschien denken dat er niet zoveel mensen meer zijn die actief zijn op het sociale medium Twitter, het tegendeel blijkt echter waar. Hoewel het ook zeker waar is dat andere social media websites, zoals Facebook en Instagram, meer bezoekers trekken, is Twitter nog altijd springlevend. Veel webshops vinden het echter maar moeilijk om te begrijpen hoe Twitter succesvol ingezet kan worden. Voor veel webshops is het een leuke bijkomstigheid maar levert het niet per se meer betalende klanten op. We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet waarmee je Twitter succesvoller kunt inzetten voor je webshop.
social media

Twitter is geen eenzijdig kanaal

Het mooie aan Twitter is dat je met weinig woorden kunt communiceren met je doelgroep. Veel bedrijven vergeten echter dat het om social media gaat. Dit betekent dus dat je niet alleen aan boodschap de wereld in stuurt, de kans bestaat ook dat mensen gaan reageren op je berichten. Uiteraard moet je dit contact onderhouden en eventueel uitleg bieden als men vragen heeft. De toegankelijkheid van je webshop op Twitter wordt bovendien aan de hele buitenwereld getoond, het is dus ook erg belangrijk voor je imago.
Het reageren op tweets bestaat bijvoorbeeld ook uit het herkennen van personen die iets over je bedrijf of product zeggen, dit kan een belangrijk onderdeel van je aftersales zijn. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een klant een negatief bericht over het product of je bedrijf op Twitter plaatst, het is belangrijk om deze berichten snel te herkennen en erop te reageren, wellicht kan je het probleem snel oplossen. Daarmee toon je ook weer aan de buitenwereld dat je uitstekende service levert. Hetzelfde geldt natuurlijk voor positieve berichten, in dat geval kun je het ook herkennen en de klant eventueel bedanken.

Bepaal het commerciële gehalte

Om er wat aan te verdienen, zal je toch af en toe je webshop en producten moeten promoten, naast de interactie is dit ook belangrijk. Houd er wel rekening mee dat je maar 140 tekens hebt om je boodschap te verkondigen. Heb je een bepaalde kortingsactie, prijsvraag of nieuw product? Zorg dan voor een originele aankondiging die binnen dit aantal karakters blijft.
Het is ook belangrijk om na te denken over de verhouding in commerciële en minder commerciële berichten op Twitter. Als je alleen maar aanbiedingen en productinformatie plaatst, zitten er waarschijnlijk maar weinig mensen te wachten op jouw berichten. Zorg daarom voor voldoende variatie in je berichtgeving. Bedenk bijvoorbeeld ook tips, nieuws en grappige momenten die je wilt delen met je doelgroep.
Spaarpot

Bedenk je content voor een jaar vooruit

Dit kwam ik toevallig tegen bij een kennis van mij, hij is helemaal niet veel tijd kwijt aan het bijhouden van verschillende sociale mediakanalen waaronder ook Twitter. Dit komt omdat hij de content vooruit bedenkt, voor een jaar lang zelfs. Uiteraard moet je hiervoor veel berichten bedenken en er ook de juiste beeldmaterialen bij zoeken. Dit doet hij echter bijvoorbeeld in een maand, het resulteert in een kalender met berichten die het hele jaar door geplaatst kunnen worden, uiteraard is er tussendoor nog wel bijsturing mogelijk.

Ben je aan het bloggen? Plaats een teaser op Twitter

Wil je je volgers ook op de hoogte houden van de nieuwsberichten die op je website geplaatst worden? Dit kan via Twitter erg eenvoudig. Je kan een kleine introductie maken van het bericht en deze als een tweet de wereld insturen. Hou er rekening mee dat dit maar 140 karakters zijn, je moet het bericht daarom goed samenvatten en de aandacht trekken om meer bezoekers op je blog te krijgen. Denk er ook over na wat het meest waardevolle voor je volgers is, zitten zij te wachten op deze informatie?

Onderzoek de meest effectieve tijden om te tweeten

Om het maximale te halen uit je tweets, is het belangrijk om te weten wanneer de meeste bezoekers online zijn, Twitterberichten blijven wel staan maar verdwijnen steeds meer naar onderen naarmate er meer berichten bijkomen. Je wilt je berichten daarom versturen op de beste momenten. Twitter heeft zelf ook een Analytics tool die je de nodige informatie hierover kan verschaffen. Je kan je Twitteraccount ook koppelen aan een externe tool zoals Tweriod, deze handige applicatie is speciaal bedoeld om in de gaten te houden wanneer je berichten het beste online kunt plaatsen.
Klok

Geef mensen een reden om je te retweeten

Als andere mensen en je berichten beginnen te delen, en leuk te vinden, dan kan dit een hoop extra bereik opleveren. De persoonlijke netwerken van deze mensen krijgen het bericht dan waarschijnlijk ook te zien. Het is daarom belangrijk om na te denken over een reden waarom mensen je bericht zouden retweeten. Omdat er zeer waardevolle informatie in staat, omdat het heel grappig is, of omdat er een beloning uit voorkomt. Dit kunnen zomaar wat redenen zijn die je kan inzetten om mensen over te halen om je berichten te retweeten.

Bespaar tijd met handige tools

Het bedenken van een goede strategie voor socialmedia, bedenken van leuke berichten en ook het daadwerkelijk plaatsen van deze berichten kan erg tijdrovend zijn. Uiteraard wil je het niet afraffelen want dan had je net zo goed je pijlen ergens anders op kunnen richten. Gelukkig zijn er wel veel programma’s en tools die je kan gebruiken om je social media werkzaamheden wat eenvoudiger te maken. Veel van deze tools zijn gratis, maak er dus gebruik van en je bespaart een hoop tijd.

Tweetdeck

Tweetdeck is het meest uitgebreide programma om je Twitteraccount in de gaten te houden. Hierin zie je bijvoorbeeld je in geplande berichten, de interactie met je volgers en de mensen die een opmerking over je product of bedrijf hebben geplaatst (mentions). Vooral het inplannen van berichten kan je veel tijd besparen.
tweetdeck logo

Hootsuite

Een ander programma om je social mediaberichten in te plannen en bij te houden is. Hootsuite Dit programma kan eigenlijk hetzelfde als TweetDeck, alleen dan voor meerdere social mediakanalen. Je kan hier bijvoorbeeld ook je Facebook en Pinterest aankoppelen. Op die manier kan je social mediaberichten in een keer op meerdere kanalen plaatsen waarmee je nog meer tijd bespaart.hootsuite logo

Manageflitter

Manageflitter is een andere handige tool die je in kan zetten om meer uit je Twitter te halen. Hier enkele bijvoorbeeld zien welke personen jou niet terug volgen, welke personen gestopt zijn om jou te volgen en welke interesses personen hebben. Allemaal relevante informatie die je kan inzetten om meer volgers te krijgen.
manageflitter twitter
Ga je Twitter nu meer inzetten voor je webshop? En heb je zelf wellicht nog handige tools die je wil delen? Laat het ons weten in de reacties hieronder.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op