Meer uit je webshop halen met deze Twitter tips

Met alleen al meer dan 2.000.000 Twitter gebruikers in Nederland per dag, is Twitter een erg geschikt platform om de aandacht te trekken van potentiële klanten. [1]Dé social media trends en ontwikkelingen in 2021, 2bfound

Dit leidt bij jou misschien wel tot de volgende vragen:

Hoe doe ik dat, en hoe kan ik Twitter inzetten om meer uit mijn webshop te halen?

We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet waarmee je Twitter succesvoller kunt inzetten voor jouw webshop.

Tip 1: Reageer op vragen van je klanten

Het mooie aan Twitter is dat je met weinig woorden kunt communiceren met je doelgroep. Veel bedrijven vergeten echter dat het om social media gaat. Dit betekent dus dat je niet alleen aan boodschap de wereld in stuurt, de kans bestaat ook dat mensen gaan reageren op je berichten.

Uiteraard moet je dit contact onderhouden en eventueel uitleg bieden als men vragen heeft. De toegankelijkheid van je webshop op Twitter wordt bovendien aan de hele buitenwereld getoond, het is dus ook erg belangrijk voor je imago.

Het kan ook voorkomen dat een klant een negatief bericht over het product of je bedrijf op Twitter plaatst, het is belangrijk om deze berichten snel te herkennen en erop te reageren. Daarmee toon je ook weer aan de buitenwereld dat je uitstekende service levert. Hetzelfde geldt natuurlijk voor positieve berichten, in dat geval kun je het ook herkennen en de klant eventueel bedanken

Tip 2: Geef mensen een reden om je te retweeten

Als andere mensen je berichten beginnen te delen en leuk te vinden, dan kan dit een hoop extra bereik opleveren. De persoonlijke netwerken van deze mensen krijgen het bericht dan waarschijnlijk ook te zien.

Het is daarom belangrijk om na te denken over een reden waarom mensen je bericht zouden retweeten. Bijvoorbeeld omdat er zeer waardevolle informatie in staat, omdat het heel grappig is, of omdat er een beloning uit voorkomt. Dit kunnen zomaar wat redenen zijn die je kan inzetten om mensen over te halen om je berichten te retweeten.

Tip 3: Zorg dat je de bron van informatie bent

Om jouw Twitter pagina relevant te maken voor gebruikers is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jij de bron van informatie bent.

Dit wil zeggen dat wanneer er een nieuw product op de markt verschijnt of nieuwe diensten relevant zijn in jouw webshop omgeving, dat jij degene bent die deze informatie als eerste met de Twitter-wereld deelt.

Door hier actief mee bezig te zijn en bovenop te zitten, gaan gebruikers jouw Twitterpagina op de voet volgen en bellen ze als eerste bij jou aan wanneer zij behoefte hebben aan bepaalde informatie. Wat weer leidt tot meer interactie en meer volgers.

Tip 4: Retweet grappige en relevante berichten

Een bericht retweeten is een goede manier om op gemakkelijke wijze informatie te delen met je publiek.

Het ideale van retweeten is dat je er zelf weinig tot geen moeite in hoeft te stoppen, het scheelt dus enorm veel tijd doordat de informatie die je op je pagina plaats afkomstig is van een ander bedrijf/persoon.

Het kan ook erg leuk zijn om grappige memes te retweeten die voor jouw pagina relevant zijn, zo creëer je meer engagement en blijven jouw volgers jouw pagina leuk en interessant vinden.

Tip 5: Ben je aan het bloggen? Plaats een teaser op Twitter

Wil je je volgers ook op de hoogte houden van de nieuwsberichten die op je website geplaatst worden? Dit kan via Twitter erg eenvoudig. Je kan een kleine introductie maken van het bericht en deze als een tweet de wereld insturen.

Houd er rekening mee dat dit maar 140 karakters zijn, je moet het bericht daarom goed samenvatten en de aandacht trekken om meer bezoekers op je blog te krijgen. Denk er ook over na wat het meest waardevolle voor je volgers is, zitten zij te wachten op deze informatie?

Tip 6: Reageer op problemen van mensen die jij kunt oplossen

Als mensen met vragen zitten, dan stellen ze deze vaak op Twitter. Wees niet bang om hier antwoord op te geven, ook als de vraag niet aan jou gesteld wordt.

Door een probleem voor iemand op te lossen zorg je er ten eerste voor dat desbetreffend persoon met jouw webshop in contact komt. Daarnaast heb je ook nog kans dat anderen, die hetzelfde probleem ervaren, jouw bericht ook zullen zien.

Al deze mensen kunnen gezien worden als potentiele klanten. Wanneer ze de volgende keer een vraag hebben zullen ze misschien wel bij jou aankloppen. Zo creëer je dus een betere band tussen jou en de gebruiker.

Tip 7: Bekijk hoe de grote webshops het doen

Als je niet goed weet hoe jouw tweets eruit moeten zien of voor welke vorm jij wilt gaan (grappig, zakelijk, adverterend, etc.) kan het een goed idee zijn om bij de grotere webshops een kijkje te nemen.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar hoe Coolblue berichten plaatst zal je zien dat zij voor een wat zakelijkere/informatievere approach gaan. Zie voorbeeld hieronder:

Bol.com gaat weer voor een grappige approach wat een goede aanpak kan zijn als het past bij jouw bedrijf. Het kan namelijk veel volgens en retweets opleveren. Zie het voorbeeld hieronder:

Tip 8: Onderzoek de meest effectieve tijden om te tweeten

Om het maximale te halen uit je tweets, is het belangrijk om te weten wanneer de meeste bezoekers online zijn, Twitterberichten blijven wel staan maar verdwijnen steeds meer naar onderen naarmate er meer berichten bijkomen.

Je wilt je berichten daarom versturen op de beste momenten.

Twitter heeft zelf ook een Analytics tool die je de nodige informatie hierover kan verschaffen. Je kan je Twitteraccount ook koppelen aan een externe tool zoals Tweriod, deze handige applicatie is speciaal bedoeld om in de gaten te houden wanneer je berichten het beste online kunt plaatsen.

Tip 9: Bedenk je content voor een jaar vooruit

Dit kwam ik toevallig tegen bij een kennis van mij, hij is helemaal niet veel tijd kwijt aan het bijhouden van verschillende sociale mediakanalen waaronder ook Twitter.

Dit komt omdat hij de content vooruit bedenkt, voor een jaar lang zelfs. Uiteraard moet je hiervoor veel berichten bedenken en er ook de juiste beeldmaterialen bij zoeken. Dit doet hij echter bijvoorbeeld in een maand, het resulteert in een kalender met berichten die het hele jaar door geplaatst kunnen worden, uiteraard is er tussendoor nog wel bijsturing mogelijk.

Tip 10: Bespaar tijd met handige tools

Het bedenken van een goede strategie voor socialmedia, bedenken van leuke berichten en ook het daadwerkelijk plaatsen van deze berichten kan erg tijdrovend zijn. Uiteraard wil je het niet afraffelen want dan had je net zo goed je pijlen ergens anders op kunnen richten.

Gelukkig zijn er wel veel programma’s en tools die je kan gebruiken om je social media werkzaamheden wat eenvoudiger te maken. Veel van deze tools zijn gratis, maak er dus gebruik van en je bespaart een hoop tijd.

Tweetdeck

tweetdeck logo

Tweetdeck is het meest uitgebreide programma om je Twitteraccount in de gaten te houden. Hierin zie je bijvoorbeeld je in geplande berichten, de interactie met je volgers en de mensen die een opmerking over je product of bedrijf hebben geplaatst (mentions). Vooral het inplannen van berichten kan je veel tijd besparen.

Hootsuite

Een ander programma om je social mediaberichten in te plannen en bij te houden is Hootsuite. Dit programma kan eigenlijk hetzelfde als TweetDeck, alleen dan voor meerdere social mediakanalen. Je kan hier bijvoorbeeld ook je Facebook en Pinterest aankoppelen.

hootsuite logo

Op die manier kan je social mediaberichten in een keer op meerdere kanalen plaatsen waarmee je nog meer tijd bespaart.

Manageflitter

manageflitter twitter

Manageflitter is een andere handige tool die je in kan zetten om meer uit je Twitter te halen. Hier kan je bijvoorbeeld zien welke personen jou niet terug volgen, welke personen gestopt zijn om jou te volgen en welke interesses personen hebben.

Conclusie: Hoe gebruik ik Twitter voor mijn webshop?

Het is dus wel duidelijk dat Twitter een aantal mooie mogelijkheden kan bieden voor jouw webwinkel.

Het is wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat het niet van de een op de andere dag mega succesvol gaat zijn, je zal het in kleine stapjes moeten gaan doen.

Wij zouden zeggen: Begin met het opstellen van een plan, maak een kalender waarin je berichten en alles al klaar hebt liggen en post eens in de zoveel tijd een tweet.

Na verloop van tijd zal je zien dat het aantal volgens toe zal gaan nemen. Geef hierin dus vooral niet op.

Met behulp van de tips die wij hierboven voor je opgesteld hebben kan je jouw webshop net even dat beetje laten groeien en een betere relatie opbouwen met je klanten.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo
      Enable registration in settings - general