Waarschijnlijk benut je wel de meeste methoden om promotie te maken voor je webwinkel, zoals zoekmachine adverteren of het adverteren op tweedehands sites zoals Marktplaats. De afgelopen jaren is het steeds belangrijker geworden om zichtbaar te zijn op social media en interactieve websites zoals YouTube. Als je eigenaar bent van een webwinkel en je wilt alle kanalen benutten om de producten te tonen aan potentiële klanten dan zou het promoten via YouTube zeker een onderdeel van je marketingmix moeten zijn.
Voordat je gaat beginnen met het adverteren op YouTube is het wel verstandig om goed te weten wat je nodig hebt, wat je moet doen en hoeveel het mogelijk gaat kosten. We vertellen je daarom graag wat meer over de stappen die je kunt doorlopen om te adverteren via YouTube en om de kosten onder controle te houden. Houd er wel rekening mee dat je bij het adverteren op YouTube naast geld ook tijd zal moeten investeren. Net als bij de meeste advertentiemethoden kan het ook even duren voordat je alle campagnes goed hebt ingericht en het rendement kan meten.
youtube

Waarom adverteren met je eigen video op YouTube?

Het zal je als echte internetter natuurlijk niet zijn ontgaan: YouTube is na de overname van Google veel verder gegroeid en heeft ook steeds meer mensen die een eigen account hebben. Bedrijven doen daar ook volop aan mij en je loopt als bedrijf eigenlijk al achter als je nog geen YouTube-kanaal hebt aangemaakt en ingericht. Even voor de goede orde: per dag worden er wereldwijd meer dan 3 miljard YouTube-video’s bekeken. Veel mensen hebben hun tv-abonnement al opgezegd, omdat er genoeg leuks te bekijken is op YouTube. Net als bij andere advertentiemethoden van Google, kan je op YouTube zeer gericht adverteren, bijvoorbeeld door te adverteren in bepaalde categorieën van filmpjes of door te adverteren op de interesse van gebruikers. Uiteraard kan je ook bepalen in welke regio je wilt adverteren.
 

De voordelen van het adverteren met reclamevideo’s op een van de grootste websites

We hebben het natuurlijk al een beetje voor je verklapt: YouTube is nog altijd een van de grootste wereldwijde websites. Wie internationaal verkoopt kan er eigenlijk niet omheen om te adverteren op YouTube. Er wordt per minuut meer dan 60 uur aan video’s geüpload en YouTube heeft op dit moment meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand. Dat is meer dan vrijwel alle bezoekers van alle grote Nederlandse websites bij elkaar. Een groot voordeel van YouTube is dat je zeer gericht kan adverteren. Je kan zelf de doelgroep bepalen en je eigen video uploaden om die te tonen aan deze personen. Je betaalt bovendien alleen voor resultaat. Dat betekent: alleen als iemand op je filmpje heeft geklikt of deze helemaal bekeken heeft.
Je zou het bijna vergeten: ook het meten van de resultaten is een bijkomend voordeel. Daardoor zijn veel adverteerders van tv-reclames overgestapt naar het adverteren op websites zoals YouTube. De resultaten zijn uitstekend meetbaar en eventueel te koppelen aan je Google en Analytics, waardoor je alles tot op de euro nauwkeurig kan meten.
communicatie

De verschillende manieren om te adverteren op YouTube

Om het nog even een stukje moeilijker te maken (maak je niet ongerust, het wordt zo duidelijk) heeft YouTube ook zoveel verschillende manieren om te adverteren. We leggen die hieronder even kort uit, maar raden je ermee te experimenteren om te kijken wat voor jouw webwinkel het beste werkt.
 

YouTube InStream video-advertenties

De video’s die voorafgaand aan een muziekvideo of andere video worden getoond heten InStream-videoadvertenties. Deze advertenties kunnen na vijf seconden weggeklikt worden door de gebruiker. Een groot voordeel van deze advertentievorm is dat je pas hoeft te betalen als je filmpje voor minimaal 30 seconden is bekeken of dat je betaalt voor een filmpje dat maximaal 30 seconden duurt. Op die manier hoef je alleen te betalen als iemand echt geïnteresseerd is in je advertentie. Je kan de video ook een minuut of 3 minuten laten duren, maar we raden je aan om het toch iets korter te houden. Lange video’s kunnen snel gaan vervelen, korte en krachtige video’s werken vaak beter. Aan de andere kant kan je mensen in een langere filmpje wel meer tekst en uitleg geven en je betaalt voor dit filmpje hetzelfde als voor een korte video-advertentie.
 

YouTube In-Search videoadvertenties

De naam zegt het al een beetje natuurlijk: In-Search videoadvertenties zijn de advertenties die tussen de zoekresultaten staan als je een zoekopdracht in YouTube invoert. Deze advertenties kunnen bestaan uit tekst, maar je kan er ook een filmpje bijzetten wat bezoekers weer naar je eigen filmpje leidt, terwijl dit een advertentie is. De advertentie moet altijd bestaan uit een stukje tekst en een stilstaand beeld van het filmpje dat je voor de advertentie hebt gemaakt. Je betaalt alleen als bezoekers op de advertentie klikken en vervolgens je filmpje gaan kijken.
Als je gebruik wilt maken van de In-Search-advertentie moet je eerst een overzicht maken van belangrijke zoektermen waar je potentiële doelgroep op kan zoeken in de zoekbalk van YouTube. Kies voor algemene termen, want niet alle bezoekers zitten op YouTube om iets te kopen. Je kan daarom reclame maken, maar soms is het raadzaam om het niet al te direct in te zetten. Veel mensen zijn op zoek naar video’s om te kijken en daarom kan adverteren voor zichtbaarheid beter werken op websites zoals YouTube.
 

YouTube In-Display videoadvertenties

In-Display videoadvertenties zijn over het algemeen minder populair, maar kunnen voor specifieke doeleinden erg goed werken. Deze advertenties verschijnen naast andere video’s. Een In-Display bestaat uit een titel en stukje beeld van de reclamevideo. Omdat bezoekers hier niet per se naar gezocht hebben, is de advertentiemethode iets minder gericht en daarom minder populair onder gebruikers van het advertentienetwerk van YouTube.
 

Tips voor het maken van een goede video

Wij hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet, waarmee je zelf een professionele video kan maken om te adverteren op YouTube.
Als je zelf een video maakt, zorg dan in ieder geval voor een kleine fotostudio of videostudio met de juiste belichting. Schaduw is niet goed en kan je hele video verpesten. Zorg daarom altijd voor goede belichting, goed geluid en een goede camera om een duidelijke video op te nemen.
Het is belangrijk om de inhoud van de video, de tekst en eventuele materialen van tevoren goed uit te werken, zodat de video in een take, of na een paar keer, opgenomen kan worden. Als je tekst inspreekt, kan je beter geen muziek op de achtergrond afspelen. Zet je camera altijd op een statief, zodat de camera stabiel blijft. Dit is altijd beter dan iemand vragen om een camera vast te houden. Pas op met het in- en uitzoomen, want dit kan erg irritant zijn voor kijker. Film ook het liefst vanuit een of slechts een paar posities, maar wissel niet te vaak, want dat kan verwarrend zijn voor de kijker.
Als je promotie maakt voor een product, dan is het natuurlijk van belang om het product goed in beeld te brengen en duidelijk de voordelen te benoemen. Geef ook aan wat de kijker moet doen om dit product te kunnen bemachtigen. Vul de video natuurlijk aan met een link naar het product zelf, zodat het gelijk besteld kan worden.
video maken

Bonustip: laat een animatiereclamevideo maken

Je kent ze wel: die opvallende reclamevideo’s zonder echte beelden, maar met animatiebeelden. Hoewel dit soort video misschien minder persoonlijk lijkt, kan de boodschap wel duidelijk overkomen op de kijker. Tegenwoordig zijn er steeds meer bedrijven die dit soort reclamevideo’s kunnen maken, waardoor de prijzen ook meevallen. Een geanimeerde video kan je bovendien een hoop tijd besparen. Je hoeft alleen de content te bedenken en je wensen op te schrijven. Gespecialiseerde bedrijven of personen kunnen het idee vaak binnen een dag of twee dagen uit
 

Zo gericht mogelijk adverteren

Om er zeker van te zijn dat je rendement behaalt op je investeringen in de advertenties houd je alles natuurlijk nauwlettend in de gaten. Het is belangrijk om zo gericht mogelijk te adverteren en YouTube heeft daar gelukkig ook over nagedacht. Net als bij zusterbedrijf AdWords van Google kan je met YouTube je advertenties targeten op bijvoorbeeld geslacht, zoekwoorden, leeftijd en geografie. Ook interessegebieden of categorieën zijn mogelijk. Er valt natuurlijk altijd wel iets door de filter, op deze manier kan je er wel voor zorgen dat je video-advertenties worden getoond aan het juiste publiek.
 

Zorgen dat mensen je YouTube video’s kijken

Naast het adverteren zijn er nog meer manieren om ervoor te zorgen dat mensen je YouTube-video’s onder ogen krijgen. Natuurlijk maak je op je eigen website ook een vermelding naar je YouTube-kanaal, zodat mensen zich hierop kunnen abonneren. Ook bestaande relaties, zoals je nieuwsbriefleden of je sociale mediavolgers, kan je op de hoogte stellen van je YouTube-video’s en hen vragen om je te volgen. Op deze manier kan je al in het begin het aantal abonnees uitbreiden wat een goede basis is. Je hebt in ieder geval alvast wat kijkers voor je reclamevideo’s:)
youtube kijken

Werkt adverteren op YouTube goed voor je webwinkel?

Voor adverteren op YouTube is er maar een advies over de werking: het proberen. Vaak leren de meesten met ‘trial & error’, ook wel vallen en opstaan genoemd. Het zal een tijdje duren voordat je het adverteren via YouTube volledig onder de knie hebt en alle resultaten helemaal goed kan meten. Zodra je dit voor elkaar hebt, kan je een hoop automatiseren en je content opnieuw inzetten om tijd te besparen en gerichter te kunnen adverteren via een van de grootste websites op het internet.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op