De afgelopen jaren hebben we al veel artikelen geschreven over e-mail marketing. Dat doen we niet alleen om dat we dit zo leuk vinden, E-mail marketing is nog altijd een van de meest belangrijke manieren om in contact te komen en blijven met je doelgroep. Zeker om je vaste klanten op de hoogte te houden, is e-mail marketing nog altijd een van de belangrijkste marketingmethoden.

Stop veel tijd in het bedenken en maken van je e-mails

Als je wil dat je e-mails worden gelezen door veel mensen, is het wel noodzakelijk om hier veel tijd en aandacht aan te besteden. Het schrijven van een mailtje hoeft natuurlijk niet heel lang te duren, dit kan zelfs binnen een kwartiertje of half uurtje. Er zijn echter veel dingen waar je rekening mee moet houden en je wilt natuurlijk ook niet je tijd verspillen. Het laatste wat je wil, is de tijd van de klant verspillen, denk daarom goed daarover de toegevoegde waarde van je e-mails. Wat wij de afgelopen jaren gemerkt hebben, is dat bedrijven die veel tijd stoppen in het bedenken van een goede strategie voor e-mail marketing, er ook veel meer uithalen.
Klok

Waarom zou een lezer je e-mail openen?

Verplaats je bijvoorbeeld eens in de schoenen van een potentiële lezer. Waarom zou hij of zij jouw e-mails openen en waarom zou deze persoon de e-mail lezen? Er zijn natuurlijk nog veel meer vragen om te stellen. Hoe zorg je ervoor dat mensen vanuit de nieuwsbrief de weg naar je webwinkel weten te vinden? Als je je daadwerkelijk weet te verplaatsen in de potentiële lezer, en kritisch weet te kijken naar je eigen e-mails, kan je de verbeterpunten vaststellen waarmee je de mails kunt optimaliseren zodat deze meer geopend en gelezen worden.

Een aantal tips om te zorgen dat jouw e-mails wel worden geopend

  • Personaliseer je mailings

Wanneer je je e-mails richten op een hele groep dan werkt dit altijd een stuk minder dan wanneer je een bepaalde persoon persoonlijk aanspreekt. Uiteraard kan je wel een e-mail maken die je naar een hele lijst gaat opsturen. Met e-mailprogramma's zoals MailChimp is het ook mogelijk om deze e-mails aan te passen met de naam en achternaam van iedere persoon. Als je het nog beter wil doen. Personaliseer je handmatig de e-mail per persoon, alleen dat kan een hoop meer werk betekenen natuurlijk.

  • Je kan ook doorschieten in het personaliseren

Het is wel belangrijk om voorzichtig om te springen met privacygevoelige informatie van de mensen die zich hebben ingeschreven op je e-maillijst. Je weet bijvoorbeeld wat deze mensen besteld hebben en hoe vaak deze mensen de e-mail lezen. Wanneer je bijvoorbeeld vraagt wanneer een klant het product voor het laatst gebruikt heeft, ga je eigenlijk een stapje te ver en maak je misschien een beetje inbreuk op de privacy, dat wil je natuurlijk voorkomen.

  • Zorg voor een pakkende titel

Dit lijkt een inkoppertje maar is een hele belangrijke die maar al te vaak vergeten wordt. De titel die je meegeeft aan je e-mail wordt vaak als eerste gelezen en getoond in de inbox van de potentiële lezer. Deze titel zou je dus moeten benutten om de aandacht te trekken en direct ook de lading van de e-mail te dekken. Je kan in de titel bijvoorbeeld de aandacht wekken door een vraag te stellen of door te refereren aan een aanbieding of kortingsactie.
email

  • Ga niet geforceerd e-mails de deur uit doen

Dit merken we maar al te vaak met bedrijven die bijvoorbeeld standaard iedere week of iedere maand een nieuwsbrief de deur uit doen. Vaak ontbreekt het aan waardevolle informatie voor de lezer want er wordt te geforceerd omgesprongen met de e-mails. Deze moeten verzonden worden, of deze nou goede informatie bevatten of niet. Om dit te voorkomen raden we je aan om geen vaste tijden te hanteren voor het versturen van e-mails, verstuur deze pas als ze echt klaar zijn en waardevolle informatie voor de lezer bevatten.

  • Voeg waarde toe voor je klanten

We hebben het hierboven al een paar keer genoemd maar doen het graag nog een keer omdat het uitermate belangrijk is. Verplaats je nog een keer in de schoenen van een potentiële lezer. Wat heeft hij of zij eraan om je e-mail te lezen, wat levert het op? Als je hierop geen duidelijk antwoord weet te geven, moet er waarschijnlijk nog iets veranderd worden aan de e-mail.

  • Toon aan dat je betrouwbaar bent

Zorg dat je nakomt wat je belooft bij de inschrijving op je e-maillijst. Als je bijvoorbeeld belooft dat je niet meer dan een keer per maand een e-mail gaat versturen, houd je hier dan ook aan. Een andere manier om aan te tonen dat je betrouwbaar bent, is volledige transparantie. Hier komen we later op terug.

  • Gebruik je echte naam

Transparantie uitstralen doe je bijvoorbeeld door je echte naam te gebruiken. Er zijn al veel te veel bedrijven die e-mails verzenden zonder naam of met een valse naam. Hoewel dat op het begin redelijk goed kan werken, zullen mensen transparantie meer waarderen op de lange termijn. Je wilt toch weten met wie je te maken hebt.
email

  • Ga in op problemen van de klant

Een perfecte manier om de aandacht van de klant te trekken, is door in te gaan op problemen die er kunnen spelen bij de klant. In de winterperiode kan dit bijvoorbeeld zijn dat je autoraam vaak bevroren raakt. In de zomerperiode kan dit zijn dat er nog geen vakantie geboekt is. Snijd realistische problemen van de klant aan om de aandacht te trekken, biedt vervolgens oplossingen in de vorm van producten of diensten.

  • Beloon je trouwe lezers

Mensen die de moeite nemen om je e-mails te ontvangen en eventueel ook nog te lezen, verdienen natuurlijk wel een extra beloning. Dit kan je doen door exclusieve acties en aanbiedingen te bedenken voor deze doelgroep. Hiermee voeg je ook waarde toe want het wordt voor een potentiële lezer veel interessanter om de volgende keer ook je nieuwsbrief te lezen. Een exclusieve kortingscode voor je trouwe lezers kan ook een uitstekende keuze zijn.

  • Gebruik een duidelijke structuur

Om duidelijk te maken wat je wilt aanbieden in de nieuwsbrief, is een duidelijke structuur van belang. Dit breng je bijvoorbeeld aan door kopjes te gebruiken, een duidelijk lettertype en met behulp van visuele middelen zoals afbeeldingen en tabellen bijvoorbeeld. Hoewel een duidelijke structuur van groot belang is, is het ook weer belangrijk om te variëren zodat je niet iedere keer een standaard mail verstuurd, dan wordt het erg voorspelbaar en is de kans minder groot dat deze door iemand geopend worden.

  • Get to the point

Eindeloze e-mails waarin het onduidelijk is wat er na daadwerkelijk wordt aangeboden, zit niemand op te wachten. Houd het kort en krachtig om de aandacht van je lezer vast te houden. Maak snel duidelijk wat je punt is en wat de actie is die er verwacht wordt van de lezer.

  • Schrijf in de stijl van je website

Een consistente huisstijl uit zich ook in het schrijven van teksten in dezelfde stijl. De stijl waarin je schrijft zou bijvoorbeeld hetzelfde moeten zijn in je nieuwsbrief, op je website en op je social media kanalen. Dit draagt ook bij aan de herkenbaarheid van je merk. Als je de bezoeker op je website met “Je” aanspreekt, en je spreekt de lezers van je nieuwsbrief aan met “U”, dan zou dat wel erg vreemd overkomen. Vaak zijn het dezelfde mensen bovendien.
youtube

  • Koppel terug naar je website en social media

Naast het schrijven in dezelfde stijl, is het ook belangrijk om vermeldingen te maken naar je website en social media kanalen. Op deze manier zorg je ervoor dat de verschillende kanalen elkaar versterken. Sommige mensen kijken bijvoorbeeld liever even op Facebook dan het lezen van een nieuwsbrief. Andere mensen gaan het liefst direct naar de webwinkel om te kijken wat er te koop is.

  • Benadruk de voordelen

De e-mails zijn een uitstekende manier om nogmaals te benadrukken welke voordelen je kunt bieden aan potentiële klanten. Probeer hier ook variatie in te vinden, het vermelden van een aantal standaard USP’s is niet voldoende om je klant te overtuigen. Benadruk specifiek op welke voordelen de klant kan rekenen als ze gebruik maken van het aanbod.

  • Richt je op conversie

Hoewel je natuurlijk niet te commercieel wilt overkomen, is het wel weer belangrijk om conversie als uiteindelijk doel in je achterhoofd te houden. Hoe zorg je ervoor dat het versturen van deze mailings ook daadwerkelijk iets oplevert? Let erop dat dit niet per se hoeft te betekenen dat een lezer direct een klant wordt en en aankoop gaat plaatsen. Het kan ook betekenen dat de lezer een proefmodel wil aanvragen of een offerte bijvoorbeeld.

  • Blijf experimenteren en testen

Als je nog niet direct succes hebt met e-mailmarketing, geef dan niet te snel op. Het kan een tijdje duren voordat je de juiste strategie hebt gevonden en de juiste manier om je klanten aan te spreken. Blijf hier continu mee experimenteren tot je een aantal goede manieren hebt gevonden waar je je aan vast kunt houden.
lijstje

  • Schrijf eerst uit de losse pols

Hierboven hebben we al even aangegeven dat het niet goed werkt om geforceerd e-mails te versturen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het bedenken van de content in deze e-mails. Je kan het beste schrijven wanneer inspiratie je te binnen schiet.

  • Laat je teksten controleren

Als je schrijft uit de losse pols dan is het natuurlijk wel belangrijk om je teksten te laten controleren. Het beste kun je dit laten doen door een onafhankelijk iemand die goed is in taal.

  • Verstuur ook een test mailing

Naast een extra controle van de teksten, kan je ook eerst een test mail verzenden om te kijken hoe het eruit komt te zien. Eventuele verbeterpunten kan je dan vaststellen en aanpassen voordat je de daadwerkelijke mail de deur uit doet.

  • Je handtekening optimaliseren

Als afsluiting van je e-mail gebruik je vaak een handtekening dit is ook de plek waarin je doorgaans refereert aan je website en andere sociale mediakanalen bijvoorbeeld. Daarnaast kan je een foto van jezelf toevoegen. Op die manier laat je echt zien wie je bent.

  • Timing is essentieel

We hebben hierboven genoemd dat je pas een e-mail wordt verstuurd als deze echt klaar is. Toch is planning belangrijk omdat timing dat ook is. Dit geldt bijvoorbeeld voor timing bij het versturen van promotionele e-mails tijdens de feestdagen. Deze wil je op tijd de deur uit doen om mensen op de hoogte te brengen van de aanbiedingen die in die periode gelden.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op