De laatste jaren en maanden zien we steeds meer nieuwe betaalmethodes oprijzen. Als het gaat om online betalen dan wil de consument steeds meer gemak en betrouwbaarheid, dat is natuurlijk niet voor niets. Er zijn maar al te veel mensen die wel eens een nare ervaring hebben gehad met online betalen. Dan hebben we het nog niet eens over de mensen die hun pakketje niet ontvangen hebben of waarbij de betaling mislukt is. Als een betaalmethoden erg traag is of erg onbetrouwbaar dan zal de consument er in de toekomst waarschijnlijk niet meer voor kiezen, dat klinkt natuurlijk logisch maar toch zijn er nog weinig alternatieven op de traditionele betaalmethoden die we al jarenlang kennen. Daarnaast shoppen steeds meer mensen online, en komen er ook steeds meer fraudeurs bij die hier hun handel in zoeken. Al te meer reden voor de betaalproviders om steeds veiliger en efficiënter te werk te gaan. Vorig jaar werd het bijvoorbeeld nog eens duidelijk dat sommige providers niet helemaal zijn voorbereid op hoeveel mensen online shoppen in ons kleine kikkerlandje. Toen was er een behoorlijke piek tijdens de paasdagen als het ging om online aankopen. Een paar betaalmethoden kon deze piek helemaal niet aan en werkte daarom niet meer, een bijgevolg was dat veel mensen hun pakketje pas later ontvingen. Al kwam dit ook door de banken die tijdens de paasdagen gesloten zijn. Allemaal bedrijven en instanties die er nog niet op voorbereid zijn dat wij steeds meer online onze aankopen willen doen.
payment

Het betaalverkeer op internet in Nederland

Vroeger hoorde je er nog eigenlijk weinig over, van betaalverkeer bij banken, voor het online tijdperk was dit nog helemaal niet van belang. Tegenwoordig is het een van de belangrijkste services die een bank verleent. Daarnaast is ook deze wereld constant in ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan het aantal mensen dat tegenwoordig via een mobiele telefoon betaald. Het online betaalverkeer via mobiel is de afgelopen jaren gestegen tot een derde van alle online betalingen. Hou hier ook rekening mee bij je webwinkel, zorg dat je goed checkt of er eenvoudig via een mobiel of tablet betaald kan worden. Hoewel achteraf betalen steeds meer in opkomst is, is twee derde van alle online betalingen nog altijd gedaan met iDEAL, bankieren via je eigen bank. De concurrentie zit echter niet stil, en heeft de jacht op iDEAL volop geopend. Ook zijn er een aantal grote spelers die een eigen methode voor online betalen in de markt willen introduceren. Denk aan Samsung PAY, Android PAY en betalen via je Google wallet. Toch hebben deze grote bedrijven nog maar een minimaal deel van de online betaalmarkt in handen, het is ook nog maar de vraag of deze nieuwe betaalmethoden echt terrein gaan winnen op de traditionele manieren van betalen op internet.

Realtime betalen via je computer of smartphone

Het klinkt misschien een beetje gek, want we betalen nu eigenlijk al realtime. Vaak zit er echter nog een derde partij tussen die het geld beheert. Denk aan betaal providers zoals MultisafePAY en Sisow. In de toekomst moet het geen probleem zijn om daadwerkelijk realtime te betalen met een aantal nieuwe toepassingen. Een aantal grote banken zoals de ING zijn roman bezig om een realtime betaalmethode in de markt te zetten. Dit zal ongetwijfeld gepaard gaan met een Handige APP die je via je mobiel kan bedienen.
betalen via smartphone

Nieuwe bedrijven in de online betaal markt

Als webwinkelondernemer bij natuurlijk constant op de hoogte van de nieuwste methoden als het gaat om online betalen. Consumenten willen tegenwoordig gemak, dat kan je bieden met diverse betaalmogelijkheden. Het zou natuurlijk mooi zijn als we allemaal met één methode betalen zodat je ook maar een betaalkoppeling aan je webwinkel hoeft toe te voegen. Consumenten zijn echter verschillen, daardoor zijn er ook veel verschillende betaalmethoden om iedereen op zijn of haar gemak te bedienen. Dit is ook de reden dat je conversie zal stijgen als je meerdere betaalmethoden aan je webwinkel toevoegt. De meest gebruikte methode in Nederland is natuurlijk nog altijd het bekende iDEAL. Daarnaast wordt achteraf betalen steeds populairder, hiervoor zijn diverse betaal providers zoals Afterpay en Billink. Omdat online betaalmethoden een groot onderdeel van je conversie kunnen zijn is het verstandig om van tevoren goed na te denken over welke methodes je wilt aanbieden en welke methodes je klanten vaak gebruiken. Naast het bovengenoemde zijn er ook nog altijd veel mensen die betalen via PayPal of creditcard. Traditioneel was dit ook een erg goede betaalmethode, toch zijn de kosten vaak erg hoog en valt de extra veiligheid eigenlijk best wel mee. De laatste jaren zijn er natuurlijk nog meer methoden bijgekomen zoals Bitcoin. Bij deze methode heb je niet eens meer een eigen bank als tussenpersoon nodig omdat je zelf een account hebt. Bitcoin. Toch zijn er maar weinig mensen die er gebruik van maken, de verwachting is wel dat dit in de toekomst flink zal toenemen.

Waar let je op bij de keuze voor betaalmethodes

Als je net een webwinkel begint dan sta je voor een aantal keuzes, waaronder het implementeren van betaalkoppelingen. Maar waar let je dan op bij het kiezen van deze betaalmethodes? Allereerst is het bereik van belang, hoeveel mensen gebruiken deze betaalmethode? Zoals genoemd is iDEAL de belangrijkste betaalmethode in Nederland. Daarnaast zou je moeten kijken hoeveel van je klanten, welke betaalmethode gebruiken. Daarnaast zijn de kosten uiteraard ook belangrijk. De kosten moeten acceptabel zijn voor de klant en voor de online ondernemer. Let erop dat er vaak directe kosten zijn maar ook extra kosten. Zo kost het betalen via internet bankieren eigenlijk niet, alleen de kosten die de ondernemer aan internetbankieren zelf maakt. Administratief is dit echter een stukje lastiger en been veel meer tijd kwijt aan deze betaling. Uiteindelijk kost tijd ook geld en kan je wellicht beter de voorkeur geven aan andere betaalmethodes. Last but not least is de conversie van belang. De ene betaalmethode converteert beter dan de andere. In Nederland kent bijna iedereen iDEAL, daarom wordt deze betaalmethode dan ook vaak gekozen. Andere, minder bekende betaalmethoden maken daarom op voorhand al minder kans. Toch is de conversie bij achteraf betalen vaak ook erg hoog, dat zal je wellicht niet verbazen. Als men achteraf kan betalen dan heeft men er een stuk meer vertrouwen in dat het goed komt met de bestelling. De drempel is daarom een stuk lager om een aankoop te doen waarbij je achteraf kunt betalen.
betaalproviders

Hoe werkt online betalen in andere landen?

In Nederland kan je eenvoudig via iDEAL betalen, iedereen kent de methode en weet dat je er normaal mee kunnen betalen. In het buitenland is dat nog wel even een ander verhaal. Daar zijn er niet zoveel bekende methodes afgezien van PayPal, wat internationaal gezien de bekendste online betaalmethode is. Ook bij de bekende Chinese webshops kun je gewoon met PayPal betalen, dit maakt het ook een stuk betrouwbaarder. Als je ook Belgische klanten in je webwinkel hebt dan is het wellicht slim om Bancontact en Sofort banking toe te voegen. Dit zijn bekende betaalmethode in België waardoor deze klanten gelijk meer vertrouwen in je webwinkel hebben.

Welke betaalprovider voor je webwinkel?

Op het begin maakt het wellicht niet zoveel uit, als je maar online betalingen kunt accepteren. Naarmate je meer orders krijgt wordt het wel heel belangrijk welke betaalproviders je hebt en welke kosten hiermee gepaard gaan. Reken maar eens uit, als je 1000 bestellingen er maand hebt en dat kost elke keer € 0,40, dan ben je € 400 per maand kwijt aan betalingen. Als je hierop € 0,10 per betaling kunnen besparen door over te stappen naar een andere betaalmethode dan kan je al gauw € 100 per maand besparen. Een eenvoudige keus als je het zo zegt. De tarieven zijn echter niet de enige factor als je een betaalmethode gaat kiezen. Denk ook aan de klant, gemak is de belangrijkste factor voor klanten. Natuurlijk willen ze ook niet teveel betalen. Achteraf betalen is vaak leuk, maar er gaan wel hoge kosten mee gepaard. Zoek de juiste balans en onderzoek wat acceptabel is voor je klanten en wat je kunt betalen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op