Heb je al veel bezoekers op je webshop maar verkoop je nog niet zoveel? Een minder goede conversie hoeft niet de enige oorzaak hiervan te zijn. Het kan ook liggen aan het aantrekken van de juiste bezoekers. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je een hoop reclame maakt en daarmee ook veel bezoekers naar je website weet te trekken. Als deze bezoekers vervolgens niet vinden wat ze zoeken op je webshop vertrekken ze weer met lege handen. Dit is natuurlijk precies wat je wilt voorkomen. Niet alle klanten zijn over één kam te scheren en je moet er rekening mee houden dat er verschillende type klanten zijn met elk weer hun eigen wensen. Hoewel er in Nederland niet van houden om mensen in hokjes te stoppen, kan het toch handig zijn om segmentatie aan te brengen in je doelgroepen. Voordat je hieraan begint is het echter handig om een strategie te bedenken en je te verdiepen in de verschillende wensen die klanten kunnen hebben.
proces

Vijf voor de hand liggende segmenten

Zoals aangegeven willen we niemand in een hokje stoppen maar toch zijn er een aantal segmenten te bedenken die op vrijwel iedere webwinkel van toepassing zijn. We hebben ze voor het gemak even op een rijtje gezet voor je.

1) Mensen die voornamelijk op de prijs letten

Het mag misschien niet gezegd worden, maar wij Nederlanders letten maar al te graag op de prijs. In andere landen is gemak, en snelheid vaak een grotere factor dan bij ons het geval is. Nederlanders zijn zeer prijsbewust en dat is voor sommige mensen misschien maar goed ook. Als je een webwinkel hebt dan is het wellicht minder leuk, je krijgt bijvoorbeeld vaak mailtjes van mensen die korting willen. Het liefste heb je natuurlijk dat mensen gewoon bestellen en een producten thuis ontvangen zonder al te veel klantenservice. Weet je in ieder geval bewust dat klanten op zoek zijn naar een scherpe prijs en dat je in ieder geval niet veel duurder dan de concurrent moet zijn, wil je wat verkopen. Voor veel mensen die net een webshop beginnen is dit een groot struikelblok, dan kan je vaak niet zo groot inkopen als de grotere concurrenten. Daarom is het vaak verstandig om een niche op te zoeken, een klein aanbod van producten dat je toch tegen een scherpe prijs kunt aanbieden. Als je dan wat meer service biedt en kennis van de producten hebt dan zijn mensen er soms zelfs bereid wat meer voor te betalen. Heb je een niche ontdekt of een grotere markt waarin je producten voor de scherpste prijs kunt aanbieden, dan komt het aan op marketing. Hoe maak je mensen bewust dat jij de scherpste prijzen hebt in de markt?

2) Mensen die op zoek zijn naar de beste kwaliteit

Een groot deel van shoppen Nederland is op zoek naar de beste prijs maar natuurlijk niet iedereen. Sommige mensen hebben wel wat meer te besteden en zijn daarom op zoek naar de beste kwaliteitsproducten, service hoort hier natuurlijk ook bij. Opereren in een niche waarbij kwaliteit belangrijk is, kan een stuk meer marge opleveren. Dit betekent natuurlijk wel dat je echt een specialist op het gebied van deze producten moet zijn. Als dat het geval is en je de juiste kwaliteitsproducten kunnen leveren dan kan je vaak meer marge incalculeren dan grote concurrenten doen. Ook hierbij is het zaak om veel kennis van je producten hebben maar ook van de wensen van je klanten. Onderzoek waar men naar op zoek is en waarom dat zo is, onderzoekt ook welke producten als kwalitatief worden ervaren. Daarnaast dragen reviews voor een groot deel bij aan het succes van je webwinkel met kwalitatieve producten. Aan deze onafhankelijke beoordelingen bepalen mensen of de kwaliteit daadwerkelijk is wat beloofd wordt.
meer bezoekers

3) Mensen die op zoek zijn naar innovatieve producten

Je kent ze waarschijnlijk wel, die mensen die altijd de nieuwste iPhone hebben en met de nieuwste gadgets rondlopen. Dit zijn de zogenaamde early adopters, in het Nederlands vertaald de mensen die het eerst besluiten een nieuw product uit te proberen. Een paar jaar geleden zag je dit bijvoorbeeld met de elektrische sigaret, dit zou de toekomst worden van het roken. Hoewel dit niet helemaal is uitgekomen was het toch een tijdje booming business om deze producten te verkopen. Als je je verdiept in trends op het gebied van gadgets, kleding of andere producten dan kan je soms een van de eerste zijn die een bepaalde niche betreedt. Dit heeft als voordeel dat er nog niet veel concurrentie is en dat je wat meer kunt vragen voor je producten. Mensen die op zoek zijn naar innovatieve producten hebben er vaak wel wat meer voor over om het nieuwste van het nieuwste in bezit te hebben. Het is vanzelfsprekend dat je je bezoekers op de hoogte moet houden van eventuele nieuwe producten die je aan kunt bieden. Dit kan je ook doen met een zogenaamde product launch of een release aankondigen.

4) Mensen voor wie snelle bezorging het belangrijkste is

Soms heb je een product snel nodig, denk aan het bestellen van een cadeautje op het laatste moment of het bestellen van kantoormateriaal dat je de volgende dag eigenlijk nog nodig hebt. Dit hebben we allemaal eigenlijk wel eens meegemaakt. Als dit voorkomt dan weet je vaak wat je nodig hebt en je hoeft er niet lang over te doen om het juiste product te bestellen, dus je wilt niet al teveel vergelijken en afwegingen maken. Als je dan een webshop tegenkomt die het juiste product aanbiedt voor een acceptabele prijs, en ook nog eens snel kan bezorgen, dan is de keus snel gemaakt. Zorg er daarom voor dat je een snelle webshop hebt met een goede navigatie zodat een consument snel de juiste producten kan vinden. Hierbij is natuurlijk ook conversie op van belang, zorg ervoor dat de klanten eenvoudig kunnen bestellen zonder al te veel poespas.
bezorging

5) Mensen die toch kiezen voor service

Mensen die voor extra gemak en service kiezen, hoeven vaak niet de laagste prijs te betalen. Dit is dan iets minder van belang om aan goede service kost natuurlijk ook geld. Als je je in een markt begeeft waarbij service een belangrijke factor is, dan zal je er al snel achter komen dat de marges ook wat hoger liggen. Denk bijvoorbeeld aan kantoorartikelen, dit zijn servers artikelen die ondanks dat ze niet goedkoop zijn veel marge op leveren voor de verkoper. Als je extra service wilt aanbieden dan kan je dit bijvoorbeeld terug laten komen in de garantietermijn en de omruiltermijn. Ook kun je ervoor kiezen om je klanten extra service te bieden door de pakketjes snel en persoonlijk thuis te bezorgen. Een andere vorm van service is een abonnement, sommige vaste klanten houden er misschien niet van om elke keer opnieuw te hoeven bestellen. Dan kan je wellicht een abonnement of een vaste automatische bestelprocedure aanmaken. Alles om het de klant iets gemakkelijker en comfortabeler te maken, dat is service! Vaste klanten zijn van groot belang als je je richt op het bieden van goede service, betrek je klanten ook bij het maken van beslissingen voor je bedrijf. Bijvoorbeeld de producten die je in je assortiment plaatst en de prijzen die klanten acceptabel vinden. Daarnaast kan je vaste klanten bijvoorbeeld af en toe een leuke aanbieding aanbieden of een exclusieve korting bieden, ook dit zal men waarderen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op