Het adverteren op sociale media is constant aan veranderingen onderhevig, het is daarom een goed moment om de veranderingen van het afgelopen jaar eens door te nemen. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen op het gebied van adverteren op sociale media waar je als webwinkeleigenaar rekening mee kunt houden?
statistieken

Gericht op een lokale markt

De manieren van lokaal adverteren zijn sowieso al veel verschoven de afgelopen jaren, vroeger gebeurde dat voornamelijk in de krant of met folders. Tegenwoordig is online reclame de belangrijkste manier om ook een lokale doelgroep te bereiken. Op sociale media heb je uitstekende mogelijkheden om gericht een lokale doelgroep te benaderen. Je kan targeten op demografische kenmerken zoals leeftijd en locatie, maar je kan ook een bepaalde regio bereiken door een cirkel rondom een bepaalde stad te plaatsen. Dit is ideaal als je een lokale winkel of webshop hebt.

Geautomatiseerd adverteren op sociale media

Het is mogelijk om een deel van jouw advertentiecampagne te automatiseren. Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld wilt filteren op doelgroepen of op bepaalde interesses van potentiële klanten. De sociale media bieden hier zelf ook uitstekende statistieken voor, hierdoor kan je eenvoudig zien of een bepaalde doelgroep daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw product(en).
Er is tegenwoordig ook een trend gaande waarbij lokale winkels ervoor kiezen om mensen  die zich in de omgeving van de winkel begeven op sociale media te benaderen. Zodra de social media website herkent dat een gebruiker in de buurt van de winkel is, krijgt hij of zij een melding of een advertentie op de tijdlijn te zien. Een uitstekende manier om bezoekers in de regio te benaderen die nog niet bekend zijn met je winkel.
automatiseren

Sociale retargeting inzetten

Een andere manier om geautomatiseerd te adverteren op sociale media is het inzetten van retargeting. Dit is het opnieuw benaderen van bezoekers die al op je webwinkel zijn geweest. Door middel van cookies kunnen deze bezoekers herkend worden en opnieuw een aanbieding van je webwinkel krijgen. Dit werkt als volgt; een bezoeker komt op je webwinkel en bekijkt een product, hij of zij besluit de aankoop niet af te ronden en vervolgt de weg naar een andere website zoals Facebook of Instagram. Op deze website ziet de potentiële klant vervolgens weer een advertentie van je webshop voorbijkomen, omdat het systeem herkent waar de bezoekers aan het is geweest. De kans is groot dat de bezoeker er alsnog gebruik van gemaakt omdat hij of zij al bekend is met je webwinkel. Eventueel kan je er ook voor kiezen om een aparte advertentie toe te wijden aan mensen die je website al eerder bezocht hebben.

Webshop op social media

Het is tegenwoordig ook mogelijk om een complete social media webshop te bouwen. Dit betekent dat al je producten gewoon direct getoond worden op Facebook of Pinterest. Beide websites bieden hier uitstekende mogelijkheden voor. Het betekent ook dat bezoekers direct kunnen afrekenen op Facebook of Pinterest. Ze hoeven niet eerst naar je webwinkel te gaan, waardoor de kans op conversie nog hoger is. Ook reviews kunnen direct getoond worden op sociale media waardoor bezoekers kunnen zien of je betrouwbaar bent. Experimenteer met de mogelijkheden om je hele productaanbod op sociale media te plaatsen.
hand holding cellphone to buy online

Je verhaal vertellen met content

Om je doelgroep echt aan je te binden is het belangrijk om een duidelijk verhaal te verkondigen en je hier ook aan vast te houden. Vreemd genoeg is Snapchat het meest gebruikte programma hiervoor. Met dit sociale medium kun je berichten plaatsen die na een tijdje weer verdwijnen. Hierdoor volgen mensen je nog intensiever, omdat ze je verhaal willen volgen maar ook weten dat de content binnenkort verdwijnt.
Houd je doelgroep regelmatig op de hoogte door informatie en leuke acties over je bedrijf te delen. Houd er rekening mee dat het om sociale media gaat, het is daarom niet erg om af en toe een grapje te maken of iets persoonlijks te delen.

Exclusieve aanbiedingen en korting voor je trouwe volgers

Je trouwe fans en volgers zijn mensen die de moeite nemen om je berichten elke keer te bekijken en lezen. Je zou dit ook wel je vaste doelgroep kunnen noemen. Het is daarom altijd verstandig om deze doelgroep voor te trekken, al klinkt dat misschien wat vreemd. Je kan deze trouwe fans en volgers extra belonen door deze doelgroep te voorzien van exclusieve aanbiedingen, tips en/of kortingscodes. Dit om aan te geven dat je het waardeert dat deze mensen jouw webwinkel al een tijd volgen.
refresh content

Herhaling is nog altijd het belangrijkste voor advertenties

Zoals we al vaker genoemd hebben; herhaling is de beste manier om je advertenties constant onder de aandacht te krijgen. Dit betekent dat je niet alleen moet adverteren via sociale media, en dat zijn nogal wat websites, je zal ook nog andere advertentiekanalen in moeten zetten om constant onder de aandacht te blijven bij je doelgroep. Een combinatie van deze verschillende advertentiemethoden kan ervoor zorgen dat potentiële klanten je overal tegenkomen.
Daarnaast kan je herhaling toepassen op de tijden waarop je de advertenties plaatst, je kan hier een interval in aanbrengen of de advertenties continu zichtbaar houden. Zolang er maar herhaling plaatsvindt.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op