Trends op het gebied van adverteren op sociale media

Eigenlijk zijn er constant veranderingen op het gebied van adverteren op sociale media kanalen. Daarom vraag jij je misschien af wat er op het moment interessant is op dit gebied.
Daarom geven wij jou in het volgende artikel een aantal onderwerpen die op dit moment trending zijn op het gebied van adverteren op sociale media.
#1 Gericht op een lokale markt
De manieren van lokaal adverteren zijn sowieso al veel verschoven de afgelopen jaren, vroeger gebeurde dat voornamelijk in de krant of met folders. Tegenwoordig is online reclame de belangrijkste manier om ook een lokale doelgroep te bereiken.
Op sociale media heb je uitstekende mogelijkheden om gericht een lokale doelgroep te benaderen. Je kan targeten op demografische kenmerken zoals leeftijd en locatie, maar je kan ook een bepaalde regio bereiken door een cirkel rondom een bepaalde stad te plaatsen. Dit is ideaal als je een lokale winkel of webshop hebt.
#2 Geautomatiseerd adverteren op je sociale media
Het is mogelijk om een deel van jouw advertentiecampagne te automatiseren. Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld wilt filteren op doelgroepen of op bepaalde interesses van potentiële klanten.
De sociale media bieden hier zelf ook uitstekende statistieken voor, hierdoor kan je eenvoudig zien of een bepaalde doelgroep daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw product(en).
Er is tegenwoordig ook een trend gaande waarbij lokale winkels ervoor kiezen om mensen die zich in de omgeving van de winkel begeven op sociale media te benaderen. Zodra de social media website herkent dat een gebruiker in de buurt van de winkel is, krijgt hij of zij een melding of een advertentie op de tijdlijn te zien. Een uitstekende manier om bezoekers in de regio te benaderen die nog niet bekend zijn met je winkel.
#3 Sociale retargeting inzetten
Een andere manier om geautomatiseerd te adverteren op sociale media is het inzetten van retargeting. Dit is het opnieuw benaderen van bezoekers die al op je webwinkel zijn geweest.
Door middel van cookies kunnen deze bezoekers herkend worden en opnieuw een aanbieding van je webwinkel krijgen. Dit werkt als volgt; een bezoeker komt op je webwinkel en bekijkt een product, hij of zij besluit de aankoop niet af te ronden en vervolgt de weg naar een andere website zoals Facebook of Instagram. Op deze website ziet de potentiële klant vervolgens weer een advertentie van je webshop voorbijkomen, omdat het systeem herkent waar de bezoekers aan het is geweest.
De kans is groot dat de bezoeker er alsnog gebruik van maakt omdat hij of zij al bekend is met je webwinkel.
Eventueel kan je er ook voor kiezen om een aparte advertentie toe te wijden aan mensen die je website al eerder bezocht hebben.
#4 Webshop op social media
Het is tegenwoordig ook mogelijk om een complete social media webshop te bouwen. Dit betekent dat al je producten gewoon direct getoond worden op Facebook, Pinterest of een ander platform.
Beide websites bieden hier uitstekende mogelijkheden voor. Het betekent ook dat bezoekers direct kunnen afrekenen op het platform. Ze hoeven niet eerst naar je webwinkel te gaan, waardoor de kans op conversie nog hoger is.
Ook reviews kunnen direct getoond worden op sociale media waardoor bezoekers kunnen zien of je betrouwbaar bent.
Experimenteer met de mogelijkheden om je hele productaanbod op sociale media te plaatsen.
#5 Je verhaal vertellen met social media
Om je doelgroep echt aan je te binden is het belangrijk om een duidelijk verhaal te verkondigen en je hier ook aan vast te houden.
Vreemd genoeg is Snapchat het meest gebruikte programma hiervoor. Met dit sociale medium kun je berichten plaatsen die na een tijdje weer verdwijnen. Hierdoor volgen mensen je nog intensiever, omdat ze je verhaal willen volgen maar ook weten dat de content binnenkort verdwijnt.
Houd je doelgroep regelmatig op de hoogte door informatie en leuke acties over je bedrijf te delen. Houd er rekening mee dat het om sociale media gaat, het is daarom niet erg om af en toe een grapje te maken of iets persoonlijks te delen
#6 Exclusieve aanbiedingen en acties voor je trouwe volgens
Je trouwe fans en volgers zijn mensen die de moeite nemen om je berichten elke keer te bekijken en lezen. Je zou dit ook wel je vaste doelgroep kunnen noemen. Het is daarom altijd verstandig om deze doelgroep voor te trekken, al klinkt dat misschien wat vreemd.
Je kan deze trouwe fans en volgers extra belonen door deze doelgroep te voorzien van exclusieve aanbiedingen, tips en/of kortingscodes. Dit om aan te geven dat je het waardeert dat deze mensen jouw webwinkel al een tijd volgen.
#7 Herhaling is nog altijd het belangrijkste voor advertenties
Herhaling is de beste manier om je advertenties constant onder de aandacht te krijgen. Dit betekent dat je niet alleen moet adverteren via sociale media, en dat zijn nogal wat websites, je zal ook nog andere advertentiekanalen in moeten zetten om constant onder de aandacht te blijven bij je doelgroep.
Een combinatie van deze verschillende advertentiemethoden kan ervoor zorgen dat potentiële klanten je overal tegenkomen.
Daarnaast kan je herhaling toepassen op de tijden waarop je de advertenties plaatst, je kan hier een interval in aanbrengen of de advertenties continu zichtbaar houden. Zolang er maar herhaling plaatsvindt.
Conclusie: Dit zijn de voornaamste trends op het gebied van adverteren op sociale media kanalen
Als wij kijken naar wat er op het moment speelt op het gebied van adverteren op sociale media zien wij dat herhaling van de advertenties en het aanbieden van exclusieve acties aan trouwe volgens vrij vaak terug komen.
Het bouwen van een webshop op een social media platform is daarentegen steeds populairder aan het worden en wij zien dat dit steeds vaker gebruikt wordt door veel webshops.
Als je dit gelezen hebt en je denkt dat één of meerdere van deze trends bij jou webshop past, probeer en test het dan eens uit. Het kan geen kwaad af en toe wat te experimenten. Als het niet werkt dan is het niet anders maar wellicht zal je een enorme stijging in klanten gaan zien.