20 Veel Gemaakte Webshop Fouten

Als startende webshop ondernemer wil je op een zo efficiënt mogelijke manier aan de slag met jouw webshop, zodat je de beste klantervaring kunt bieden, hier het hoogste rendement uit kunt halen en de concurrentie voor kunt blijven. Dit is de enige manier om goede marges en omzet te behalen uit jouw webshop avontuur. Je hebt je waarschijnlijk al goed ingelezen over hoe dit aan te pakken. Om te zorgen dat je goed beslagen ten ijs komt, hebben wij een overzicht voor je gemaakt met de meest gemaakte fouten en hoe deze valkuilen te voorkomen. Zo kun jij leren van andermans fouten en een snellere groei doormaken.

1. Slecht Assortiment

Je aanbod van producten verandert niet tijdig mee met de vraag/concurrentie. Je ziet niet op de huidige trends en je hebt in jouw webshop producten met een te lage marge. 

Als je onvoldoende inspeelt op de vraag van je klanten en de concurrentie dit wel doet of met sterkere producten komt, raak je achter. Het is dan ook zaak om continue scherp te blijven op de ontwikkelingen in de markt en feeling te hebben voor wat jouw klant wil. Op Productniveau moet je dus altijd scherp zijn en goed op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen.

Een groot gevaar is teveel producten met lage marge in het assortiment

2. De basis is niet op orde.

Je hebt geen echt businessplan, niet goed gekeken naar de juridische kant van je zaak of je hebt niet nagedacht over de inrichting van je bedrijfsprocessen waardoor je tegen problemen aan blijft lopen en brandjes blijft blussen waar je eigenlijk bezig zou moeten kunnen zijn met innoveren en perfectioneren van de gehele webshop.

  • Maak een goed strategisch marketingplan voordat je start, behandel in dit plan heel kort ( geen tijd te verspillen ) wat je plannen zijn op het juridische vlak en welke richting je op wilt.

3. Je biedt een oplossing aan voor een niet-bestaand probleem

Je mist dus raakvlak met de vraag uit de markt en er zal geen vraag zijn naar jouw product/oplossing. Denk nog eens kritisch na over wat je nu probeer te realiseren.

Een soortgelijk probleem is het ‘met tientallen webshops tegelijk' op een rage duiken. Doe dit niet: rages gaan over. Zorg ervoor dat je met jouw webshop en jouw gehele strategie echt een probleem oplost.

probleem oplossen

4. Je bent niet onderscheidend genoeg

Als je niet onderscheidend bent, zijn er voor jou duizenden andere shops die zich wel op diverse vlakken weten te onderscheiden. Denk na over wat je USP's zijn en vergroot deze uit in je branding. Onderscheidend zijn staat gelijke aan authenticiteit. Draag echt iets uit waar jij in gelooft en sta met jouw gezicht achter jouw webshop.

5. Je hebt je target audience niet gedefinieerd

Dit is als roepen in de woestijn; als je niet weet wie je doelgroep is, bereik je deze groep ook niet. Zorg dus dat je dit helder hebt en goed specificeert, zodat je hen op de meest effectieve manier kunt bereiken.

6. Je negeert de concurrentie

Natuurlijk ligt de focus op jezelf, maar vergeet niet dat je niet de enige in het speelveld bent. Blijf je bewust van wat de concurrentie doet en hoe de markt verandert, zo kun je altijd actief meebewegen en inspelen op nieuwe trends.

7. Je vergeet je subscribers of mailinglist

Hiermee verlies je een kans om binding met je klanten te genereren en daarnaast een perfecte marketingtool. Blijf actief de connectie zoeken met de doelgroep om top of mind te blijven. Niets is in deze dagen eenvoudiger om goed te realiseren met de webshop software die nu op de markt is. Klanten moet je vasthouden door ze ook echt iets te bieden: Geef ze korting, leuke insides en bovenal: SPAM NIET!

8. Slechte google optimisatie

Hoe goed je website er ook uit ziet, als deze niet in voldoende mate geschikt is voor zoekmachines (op basis van je content, zoekwoorden, backlinks, etc) sta je voor de aftrap al 3-0 achter. Voorkom dit en zorg dat je doelgroep je kan vinden.

Google Optimalisatie voor webshops kan een complex probleem zijn, met de juiste tools sta je al direct wat stappen voor. Lees meer over Zoekmachine optimalisatie voor webshops.

9. Slechte klantenservice

Een goede klantervaring resulterende in mond-op-mond reclame is de beste reclame die je kunt krijgen. Andersom geldt dit ook, een slechte klantervaring zal leiden tot slechte reviews, mond-op-mond reclame en je reputatie als betrouwbare webshop is goud waard (en lastig terug te verdienen). Zorg dus dat de klantenservice strak geregeld is en een stapje extra zet voor je klanten om het verschil te maken.

Klantenservice blijft hoe dan ook cruciaal voor webshops.

10. Onvoldoende geduld

Het kost redelijk wat tijd om alle onderdelen van je site te laten groeien, een sterke reputatie op te bouwen en een loyale customer base te creëren. Als je ongeduldig bent en verwacht even snel te cashen, simpelweg door alleen te starten, dan gaat er iets fout. Blijf bouwen aan je website, je merk, je klantenbinding en je relaties.

11. Verkeerde Webshop Software

Het is in de webshop wereld cruciaal om webshop software te hebben wat blijft doorontwikkelen. Als jij nu met jouw webshop draait op Magento 1 en de support wordt (zoals is gebeurd) ineens opeens stop gezet: Dan zit je in de problemen. Denk bij jouw keuze voor webshop software niet alleen aan ‘wat werkt nu het beste'. Het gaat om de lange termijn en daarbij moet je wel mee met nieuwe ontwikkelingen maar ook niet de hoofdprijs betalen.

Met de huidige top webshop software leveranciers heb je geen ontwikkelaars meer nodig.

los jouw webshop fouten op en maak meer omzet

12. Je doet te weinig aan marketing

Ga niet zitten wachten tot klanten binnenkomen, zoek ze op. Blijf actief met je marketing bezig en zorg voor naamsbekendheid en wees top of mind. Je doelgroep gaat je niet vanzelf vinden. Blijf bouwen, blijf groeien! Ga ook veel partnerships aan met andere websites of zelfs webshops: dit kost wat moeite maar kan je wel net even dat zetje geven om groter te zijn dan de concurrenten die dit niet doen.

13. De website mist betrouwbaarheidskenmerken

Een onprofessioneel ogende website komt niet betrouwbaar over. Als een website niet betrouwbaar overkomt, gaat de doelgroep niet over tot aankoop. Voorkom deze valkuil en zorg voor een strakke en nette, professionele website

14. Je hebt verzenden en retouren niet op orde

Als je deze bedrijfsprocessen niet voldoende automatiseert gaan hier veel arbeidsuren en dus kosten in zitten. Deze tijd had je ook kunnen steken in het binnenhalen van nieuwe klanten. Zorg dat je deze processen zo efficiënt mogelijk inricht.

Op dit vlak is SENDCLOUD een veel gebruikte oplossing. Die nemen dit volledig uit handen.

15. Je loopt uit je budget

Je kunt je geld maar één keer uitgeven, spring hier dan ook slim mee om. Zorg dat je dit op een goede manier inregelt en voorkomt dat je website nog niet op orde is terwijl de essentiële kennis of marketing ook nog moet worden ingekocht.

16. Je hebt geen passie voor het onderwerp

Je kunt starten, maar zonder passie wordt het volhouden en het doorbouwen moeilijk. Passie helpt enorm: want dan wordt het ook makkelijker om goede content te produceren en over jouw producten te schrijven. Een passie hebben is echter niet verplicht, maar het helpt wel.

17. Je niche is te klein

Als je niche te klein is, is je klantenkring zo klein dat je webshop eigenlijk overbodig is en geen bestaansrecht heeft. Zorg dat je dit voorkomt door goed onderzoek te doen naar de doelgroep en de grootte hiervan. Duik ook zoals eerder vermeld niet op seizoensgebonden producten: Dan heb je de rest van het jaar weinig te doen en zit je in één periode met een berg aan bestellingen.

18. Je funnel loopt niet vloeiend

Als je funnel niet vloeiend loopt haken klanten af doordat er dingen in het aankoopproces niet goed gaan. Hoe meer clicks en hoe meer tijd het kost, hoe minder groot de kans dat de klant overgaat tot aankoop. Zorg voor een gemakkelijke klantenervaring en doe regelmatig een testaankoop om dit te checken. Op Webwinkelsucces.nl hebben wij veel geschreven over Funnels en Webshop Optimalisatie.

19. De prijzen zijn te hoog of te laag

Bij te lage prijzen zijn je marges ook te laag en zal het lastig zijn de shop winstgevend te krijgen. Te hoge prijzen schrikken klanten af. Zoek naar de gouden middenweg (marktonderzoek kan je hierbij helpen).

20. Onvoldoende discipline

Zonder discipline en hard werken heeft nog niemand doelen behaald. Blijf scherp, blijf jezelf motiveren en blijf je bewust van waarom je begonnen bent. Als jij jaren in jouw webshop steekt dan komt het succes vanzelf. Tijd en ervaring zorgt ervoor dat beetje bij beetje jouw webshop succesvoller wordt. Als je er geen tijd aan besteed gaat de webshop absoluut niet vanzelf groeien.

0 CommentsSluit reacties

Laat een reactie achter