Ebay is de grootste veilingsite ter wereld en brengt miljoenen kopers en verkopers over de hele wereld met elkaar in contact. In Nederland kent iedereen eBay wel maar maakt nog lang niet iedereen er gebruik van de site. De verwachting is wel dat dit meer zal toenemen naarmate eBay zich meer op de Nederlandse markt gaat focussen. Op dit moment doet het bedrijf dit voornamelijk met de zusteronderneming Marktplaats.nl waar eBay ook eigenaar van is.

Ebay kan ook een uitstekend kanaal zijn om meer te verkopen met je webwinkel, vooral wanneer de internationale kopers wilt aantrekken. Ebay Is toegankelijk voor zowel particuliere verkopers en zakelijke verkopers, zoals webshops.

Misschien heb je vragen als:

  • Hoe maak je een eBay-account aan?
  • Hoe verkoop ik dingen op eBay?
  • Hoeveel kost het om op eBay te verkopen?

Al deze vragen beantwoorden we hieronder. In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten als je wilt verkopen op eBay en hoe je hiermee van start kan gaan. Ontdek hoe je (meer) op eBay kunt verkopen.

Wat is Ebay

Laten we beginnen bij het begin, wat is eBay precies? We kennen de naam allemaal wel, maar weinig Nederlanders maken gebruik van de veilingwebsite. Ebay werd in 1995 in Amerika opgericht door Pierre Omidyar. Het bedrijf is tegenwoordig gevestigd in San Jose, Californië.

Ebay heeft een niche voor zichzelf gecreëerd binnen de online shopping wereld met veilingdeals. Ebay werkt als een online marktplaats waar kopers en verkopers elkaar ontmoeten. Het bedrijf rekent daarvoor een percentage van elke transactie die door verkopers wordt gedaan.

Ebay is een van de pioniers van de e-commerce industrie, een van de bedrijven die het online landschap voorgoed veranderd heeft. Tegenwoordig kan je via eBay kopen en verkopen naar alle landen ter wereld.

Wie verkoopt op Ebay?

Er zijn een paar verschillende soorten eBay-verkopers. Je hebt nieuwelingen of hobbyisten, die een paar objecten verkopen, en er zijn PowerSellers. PowerSellers zijn professionele verkopers die veel tijd besteden aan het inkopen van objecten, het verpakken van producten, het verzenden en ontvangen van goederen, en het beheren van veilingen.  Of je nu een nieuwkomer of een PowerSeller bent, je kunt profiteren door je producten voor een wereldwijd publiek bij eBay te krijgen.

Hoe werkt eBay voor verkopers? (stappenplan)

Hoewel eBay begon als een online veilingsite, waar de koper met het hoogste bod het voorwerp wint, kan je tegenwoordig op de website veel meer dan dat. Het is een echte marktplaats geworden waar verkopers objecten tegen een vaste prijs kunnen aanbieden en zelfs hun eigen “eBay store” kunnen openen.

Het proces van eBay werkt zo; er zijn verkopers die producten aanbieden, foto's en een beschrijving toevoegen en een prijs en verzendopties kiezen. Kopers kunnen er vervolgens op bieden of simpelweg “Nu kopen”. Als er een deal is gesloten, betalen de kopers via een van de verschillende betalingsmogelijkheden en verzendt de verkoper het product.

Stap 1: account aanmaken

Als je eenmaal hebt besloten wat je op eBay gaat verkopen en hoe je dat gaat doen, kun je een account op de site aanmaken. Er zijn twee soorten eBay-accounts: persoonlijke en zakelijke. Persoonlijke accounts zijn bedoeld voor gelegenheidsverkopers of zeer kleine bedrijven, terwijl zakelijke accounts bedoeld zijn voor webwinkels die van plan zijn regelmatig op de site te verkopen. Kies het type account dat het beste bij je past en stel het in.

Klik eerst op de knop ‘’Registreren’’ op eBay.com. Als je voor een persoonlijke account kiest, voer je je naam, e-mailadres en wachtwoord in. Je kunt je ook inschrijven met een bestaande Google-, Facebook- of Apple-account. Voor het aanmaken van een bedrijfsaccount is iets meer informatie nodig dan een persoonlijke account. Je moet je bedrijfsnaam, e-mailadres en telefoonnummer invoeren.

Nadat je je hebt ingeschreven, neem je een paar minuten de tijd om je eBay-profiel te maken. Klik op je gebruikersnaam in de linkerbovenhoek van de pagina om naar je profiel te gaan. Klik daar op de knop ‘’Profiel bewerken’’, hier kan je een korte beschrijving van jezelf of je bedrijf toevoegen. Je kunt ook een omslagfoto en profielfoto toevoegen.  Voeg zoveel mogelijk informatie toe aan jouw eBay profiel om betrouwbaar over te komen.

Stap 2: producten aanmaken

Als je klaar bent om te starten, klik dan op de knop ‘’Verkopen’’ links bovenaan de pagina, en je wordt naar het Verkoper dashboard geleid. Hier kan je producten toevoegen. Met een enkele ‘’listing’’ voeg je 1 product toe. Er is ook een optie om meerdere producten tegelijk aan te bieden, dit  is ideaal voor webwinkels die meerdere producten op eBay willen verkopen, omdat je hiermee meerdere advertenties kunt maken voor producten met vergelijkbare informatie. Ze kunnen dezelfde categorie, indeling, tijdsduur of andere overeenkomsten hebben.

Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, is het tijd om verder te gaan met het maken van je productvermelding.

Stap 2.1: vertel eBay wat je verkoopt

Nadat je hebt gekozen voor enkele aanbieding of meerdere aanbiedingen, ga je naar de pagina ‘’Je aanbieding’’ maken, waar je een UPC, ISBN, onderdeelnummer of producttitel in kunt voeren.

Als je een eigen product verkoopt, zoals een t-shirt met jouw ontwerp, voer je de producttitel in en selecteer je de juiste categorie.

EBay gebruikt de informatie die je invoert om je object te categoriseren. Als je bijvoorbeeld een boek verkoopt, geeft eBay bij het invoeren van het ISBN een suggestie van soortgelijke producten in de catalogus en kun je ervoor kiezen de gegevens automatisch in te vullen.

Stap 2.2: basis productgegevens invoeren

De volgende stap is het invoeren van de gegevens van jouw advertentie. Op deze pagina wordt je gevraagd de volgende velden in te vullen:

  • Titel
  • Ondertitel
  • Aangepast label (SKU)
  • Tweede categorie
  • Variaties
  • Voorwaarden

Stap 2.3: foto's uploaden

Vervolgens upload je foto's van je product(en). Op eBay kun je maximaal 12 afbeeldingen per product toevoegen. Je kunt ze uploaden of kopiëren vanaf je webshop. Ebay staat geen foto's met extra randen, tekst of illustraties toe.

Stap 2.4: Specifieke informatie over objecten toevoegen

Ebay raadt ook aan specifieke details van ieder product toe te voegen. Denk aan merk, grootte, type, kleur en meer. Deze details verbeteren je SEO en helpen kopers je objecten te vinden.

Stap 2.5: de productbeschrijving invoeren

De volgende stap is het toevoegen van een productbeschrijving. Hier beschrijf je wat je verkoopt, het is belangrijk om volledige en nauwkeurige informatie geven. Voor de beste resultaten:

  • Wees beknopt, gebruik korte alinea's en opsommingen
  • Gebruik de mobielvriendelijkheidschecker van eBay om ervoor te zorgen dat je site er goed uitziet voor al je kopers

Stap 2.6: de juiste prijs selecteren

Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je de prijs van je producten goed vaststelt, zodat je voldoende winst kunt maken. Er is geen kant-en-klare prijsformule hiervoor, maar hier zijn enkele factoren waarmee je rekening mee moet houden:

  • De markt en concurrentie: een gemakkelijke manier om een idee te krijgen van de prijzen, is door te kijken naar wat andere verkopers doen. Doe een eBay-zoekopdracht voor artikelen die vergelijkbaar zijn met die van jou en let op hun prijzen.
  • Je kosten en marges: als je een bedrijf hebt, dan ben je op eBay om winst te maken. Dit betekent dat je verkoopprijs je kosten moet dekken. Als het bijvoorbeeld 15 euro kost om een product te maken, moet je verkoopprijs hoger zijn dan dat. En de marge van de verkopen moet ook je andere vaste kosten dekken.
  • EBay-kosten: het is belangrijk om te onthouden dat de inkoop- en productiekosten niet de enige kosten zijn die je maakt als je op eBay verkoopt. Hoeveel bedragen de eBay-kosten? Dat hangt af van het product, de prijs en de categorie. Ebay brengt verkopers op het platform twee belangrijke kosten in rekening: invoerkosten en verkoopkosten.
  • Invoerkosten: zijn de kosten voor het aanbieden van producten op eBay. Elke maand geeft eBay je een limiet van 200 gratis productadvertenties (meer als je een Ebay store hebt). Als je eenmaal je limiet voor invoerkosten hebt bereikt brengt eBay je per aanbieding en per categorie kosten in rekening. Dit betekent dat als je object in twee categorieën wordt weergegeven, je extra invoerkosten betaalt voor de tweede categorie. Invoerkosten worden niet gerestitueerd, dus je kunt ze niet terugvorderen, zelfs niet als je product onverkocht blijft.
  • Verkoopkosten: worden in rekening gebracht als je object wordt verkocht. Het wordt berekend als een percentage van de totale verkoop, inclusief de prijs van het product en de verzend- en administratiekosten. De verkoopcommissie verschilt per categorie. Volgens eBay geldt voor de meeste categorieën een toeslag van 10%.

Voordat je de prijzen vaststelt, is het de moeite waard om na te denken over de kosten die hierbij rekent, en vergeet niet om deze kosten in je prijsstrategie mee te nemen.

  • Veilingprijzen: als je veilingprijzen hanteert dan betekent dat mensen kunnen bieden op je product. Je kan wel een vanaf prijs instellen zodat mensen daar niet onder kunnen bieden. Daarnaast kan je een ‘’nu kopen’’ knop plaatsen. Klanten kunnen er dan voor kiezen om te bieden op het product of om directe prijs te betalen om zeker te weten dat ze het product kopen.
  • Vaste prijzen: Voor de meeste webwinkels zal het echter makkelijker zijn om gewoon vaste prijzen te hanteren. Dezelfde prijzen die je op je webwinkel hanteert. Dit is helemaal makkelijk om in te voeren als er gebruik gemaakt wordt van een productfeed of een api om de producten uit je webwinkel aan eBay te koppelen. Daarover vind je later in dit artikel meer.

Welke producten zijn geschikt?

Voordat je een eBay-winkel begint, is het de moeite waard om even een stapje terug te doen en na te denken over wat je precies gaat verkopen. Ga je tweedehands artikelen verkopen of nieuwe producten? Ben je van plan om voorraad te hebben of samen te werken met een dropshipper of fulfilment bedrijf? De antwoorden op deze vragen zullen bepalen hoe je de eBay-account in gaat stellen.

Een manier om erachter te komen wat veel verkocht wordt, is door te kijken wat er populair is op eBay en andere soortgelijke kanalen. Een andere bron voor het onderzoeken van trends en historische gegevens is Google Trends. Je kunt het gebruiken om de vraag in de markt te peilen en de beste tijd te bepalen om jouw product op de markt te brengen.

Laten we een voorbeeld nemen van een bedrijf dat grasmaaiers verkoopt. Typ “grasmaaier” in op Google Trends, en je ziet een piek in het zoekvolume eind mei tot begin september. In deze periode worden namelijk de meeste grasmaaiers verkocht.

Je producten verzenden

Als verkoper op eBay kan je zelf kiezen of u de producten zelf gaat verzenden of samenwerkt met een dropshipper of voor fulfilment bedrijf. Als je ervoor kiest om je voorraad zelf te beheren, zal het jouw verantwoordelijkheid zijn om producten naar je klanten te verzenden zodra ze een aankoop hebben gedaan.

Wanneer je samenwerkt met een fulfilment bedrijf, zal dit bedrijf elk item voor jou verzenden. Er zijn weinig opstartkosten omdat je geen grote inkopen hoeft te doen of extra ruimte hoeft te huren om producten op te slaan.

Houd in gedachten dat een fulfilment bedrijf of dropshipping leverancier je extra kosten in rekening brengt voor deze service. Het is dus altijd goedkoper om gewoon zelf te verzenden zolang je daar voldoende tijd voor hebt.

In tegenstelling tot andere verkoopkanalen zoals Bol.com en Amazon.com biedt eBay geen mogelijkheden om de verantwoordelijkheid van het verzenden bij hun neer te leggen.

Jouw webshop koppelen met Ebay

Steeds meer webshops kiezen ervoor om te verkopen via eBay. Het is een extra verkoopkanaal wat in veel gevallen extra klanten oplevert. Maar als je veel producten verkoopt, kost het ook veel tijd om deze allemaal aan een extra verkoopkanaal toe te voegen.

Gelukkig zijn er koppelingen op de markt. Koppelingen die een brug slaan tussen jouw webwinkel en je Ebay account. Dit zorgt er voor dat de producten automatisch geïmporteerd en bijgewerkt worden zodat je hier zelf niet naar om hoeft te kijken.

Een van de bedrijven die een koppeling verzorgt tussen jouw webshop en eBay is het Nederlandse Channable. Als je bij de bedrijven account aanmaakt dan kun je daar al je producten importeren en deze vervolgens weer exporteren naar diverse kanalen zoals Amazon, Bol.com en ook Ebay!

Bronnen:

0 CommentsSluit reacties

Laat een reactie achter