Als je meerdere webwinkels beheert dan ziet het begin van je dag er waarschijnlijk zo uit; je begint met het checken van de e-mails, de verwerkt de openstaande orders, je belt klanten terug die een voicemail hebben ingesproken en je checkt de huidige voorraden. En dat is voor 9 uur!! Echte ondernemers die meerdere succesvolle webwinkels beheren zijn er dagen en nacht mee bezig. Naast het bijhouden van de klantenservice en bestellingen zijn er super veel facetten die je in de gaten moet houden. Denk hierbij aan SEO, leveranciers, advertenties, social media en nog veel meer.

Wanneer je succes hebt met een webwinkel dan kan het voorkomen dat je al snel de neiging hebt om een tweede webwinkel te openen, met soortgelijke of hele andere producten. Dat trucje kan ik nog wel een keer herhalen denk je dan. Toch is het raadzaam om niet zomaar meerdere webwinkels te openen voordat je er helemaal klaar voor bent.
We zien steeds vaker kleine webwinkels bedrijven met 4 of 5 webwinkels omtrent een productcategorie bijvoorbeeld. De strategie is, deze bedrijven proberen de niche te bezetten voor iemand anders het doet. Omdat het verre van eenvoudig is om meerdere webwinkels tegelijk te runnen geven we je in dit artikel advies en tips om het helemaal niet te doen of helemaal goed te doen!
bezige bij

Je tijd splitsen tussen webwinkels

Er zijn verschillende meningen als het aankomt op het runnen van meerdere webwinkels tegelijk. Aan de ene kant zal je je aandacht moeten verdelen waardoor de webwinkels apart minder aandacht zullen krijgen. Aan de andere kant is het prima te doen omdat veel aspecten van een webwinkels hetzelfde zijn en ook te automatiseren zijn.
Sommige onderzoekers beweren dat een mens maar aan één groot idee tegelijk kan werken. Het top idee wordt dit genoemd. Zelf als iemand al een langere tijd succesvol meerdere webwinkels beheerd kan het te veel werk worden waardoor je uiteindelijk toch weer moet terugschalen.
Als je toch succesvol meerdere webwinkels weet te beheren dan zal je ervaren dat je zeer precies met je tijd om moet gaan. Dat is met een webwinkel erg lastig omdat er zo veel aspecten bijgehouden moeten worden. Onderzoeken tonen aan dat de helft van de mensen niet meer terug gaan naar hun originele dagtaken als ze gestoord worden door visite of een telefoontje.
feedback

Begin nooit een nieuwe webwinkel voordat de huidige rendabel is

Dit is het moeilijkste punt voor veel webwinkel eigenaren die al enig succes hebben gehad. Als je bedrijf begint te lopen dan is het normaal dat je gelijk denkt aan uitbreiden. Toch is het verstandig om er eerst voor te zorgen dat je eerste webwinkel helemaal top is zodat je hier de komende tijd wat minder aandacht aan hoeft te besteden.
Onthoudt hierbij dat het een stuk eenvoudiger is om meer geld te verdienen met de business die je al gestart bent. Met de nieuwe webwinkel die je wil oprichten zal het waarschijnlijk een stuk langer duren. Aan de andere kant is dit voor veel ondernemers juist ook de motivatie om juist vroeg te beginnen met het volgende project.
Het is al moeilijk genoeg om succes te hebben met één webwinkel. Als je een tweede webwinkel gaat bouwen dan zal je tegelijkertijd ook je eerste webwinkel moeten beheren en promoten.
Seo info

Automatiseer zo veel mogelijk

Om tijd te besparen kan je er voor kiezen om zoveel mogelijk aspecten van je webwinkel te automatiseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het importeren van producten of het inplannen van nieuwsbrief marketing. Bedenk systemen hiervoor en zorg dat het iedere maand wordt uitgevoerd op een bepaalde tijd. Als je systeem goed werkt dan zal webwinkel ook goed gaan lopen zonder dat je er al te veel tijd aan kwijt bent.
Naast het automatiseren kan je er ook voor kiezen om bepaalde onderdelen van je webwinkel uit te besteden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toevoegen van producten en het design van je webwinkel. Er zijn in Nederland voldoende betaalbare marketeers en designers. Omdat deze vakmensen gespecialiseerd zijn kost het hun ook nog een stuk minder tijd dan wanneer je het zelf doet.
Nu je meer tijd over hebt kan je eerste webwinkel zich verder ontwikkelen terwijl je zelf meer tijd kan besteden aan je volgende project.
Webwinkel automatiseren

Focus op 1 webwinkel tegelijk

Je eigen aandacht kan je het best focussen op een enkele webwinkel tegelijk. Tot deze webwinkel helemaal goed loopt kan je beter nog niet overgaan naar het nieuwe project.
Hoewel je er natuurlijk van droomt om meerdere goedlopende webwinkels te runnen moet je je van te voren wel beseffen dat een tweede webwinkel ook dubbel zo veel werk oplevert. Ondanks dat je al ervaring hebt zal je weer overnieuw moeten beginnen met het bouwen en promoten van de tweede webwinkel.
Als je toch meerdere webwinkels tegelijk wil runnen dan raden we je aan om een duidelijke planning aan te houden en een goed systeem te bedenken. Focus je per maand, week of dag op één taak zodat je toch progressie kan boeken zonder te veel afleiding.
groeien

Wanneer ben je er klaar voor om een nieuwe webwinkel te beginnen?

Om te bepalen of je er klaar voor bent om een nieuwe webwinkel te beginnen kan je een aantal punten doornemen. Je zou er bijvoorbeeld eerst voor kunnen zorgen dat de eerste webwinkel optimaal draait.
Zonder gelijk al je aandacht te verleggen kan je ook eerst de voorbereidingen treffen voor de nieuwe webwinkel. Hierbij kan je gebruik maken van je ervaring. Check wel eerst of het de moeite waard is want vaak kan je veel meer verdienen door al je aandacht op één webwinkel te kopen.
Je eerste webwinkel zou in ieder geval voor zichzelf moeten kunnen zorgen. Daarmee bedoel we dat de webwinkel financieel onafhankelijk is. Er zou niet maandelijks geld bij moeten. Als je webwinkel nog niet zo ver is kan je beter even wachten met het openen van een nieuwe webwinkel.

De eerste niche is veroverd

Een goed meetpunt is het succes van de eerste webwinkel. Heb je de niche al helemaal verover en is het grootste deel van de markt bekend met je webwinkel? Dan is het misschien tijd om je aandacht te verleggen.

Tref de voorbereidingen

Zonder gelijk al je aandacht over te zetten kan je er ook voor kiezen om rustig te beginnen met de voorbereidingen. Het is helemaal niet erg als je er een half jaar over doet om een webwinkel op te bouwen, als het maar goed gebeurt.

Gebruik je ervaring

Als je al eerder een webwinkel hebt opgebouwd dan wordt het bij een volgende keer natuurlijk een stuk eenvoudiger. Veel dingen kan je één op één overnemen zoals je werkwijze op het gebied van producten toevoegen en bestellingen afhandelen. Ook de marketingmethoden kan je overnemen. Je weet inmiddels wat wel en niet werkt.

Is het de moeite waard?

Voordat je begint aan een nieuw avontuur zou je dus goed moeten onderzoeken of het financieel gezien de moeite waard is om een extra webwinkel te openen. Zoals eerder genoemd is het veel eenvoudiger om je op één webwinkel te focussen. Als je het toch wil proberen dan moet het wel de moeite waard zijn en er een goede omzet en winst in het verschiet liggen.

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Marvin Gulpen Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Marvin Gulpen
Gast
Marvin Gulpen

Mooi artikel!