Er zijn allerlei mogelijkheden voor marketeers om een groter aandeel te krijgen van wat consumenten uitgeven. Helaas is echter niet iedere methode of trend even waardevol, en dus lang niet altijd interessant om in te investeren. Aan de andere kant zijn er altijd een aantal trends die nog niet genoeg invloed hebben om direct interessant te zijn, maar waar je het best wel een oogje voor open houdt. Hieronder volgen vier van deze trends die je niet wilt missen in 2017!

1. Gebruik het browse-gedrag van je klanten

Het gebruik van herinneringsmails voor vergeten online winkelwagentje worden al veel gebruikt, en zijn heel erg effectief. Dit geeft aan dat het mogelijk moet zijn om nog eerder in het aankoopproces in te grijpen, en te kijken naar de wensen en doelen van de klant. Dit gebeurt dan voordat de klant producten in zijn winkelwagentje gooit. Deze informatie kan vervolgens gebeurt worden voor klantspecifieke communicatie, door ze bijvoorbeeld te herinneren aan eerder bekeken producten. Ook is het dan mogelijk om ze een persoonlijke aanbieding voor een van die producten aan te bieden. Zulke persoonsgerelateerde communicatie kan zorgen voor een behoorlijke stijging in omzet en winst.

Browsergegevens gebruiken voor specifieke marketingstrategieën staat al een hele tijd op de wensenlijst van marketeers. Het was tot vandaag echter een te complexe en prijzige technologie om toe te passen, en leverde dus weinig tot niets op. Hier is in een rap tempo verandering in gekomen. Kijk bijvoorbeeld naar grote webshops als Bol.com en Wehkamp die al gebruik maken van zulke methodes. Het is een stuk simpeler om browse-recovery toe te passen en daarmee op individuele behoeftes in te spelen. Bij een groot gedeelte van de gevallen is het zelfs niet nodig om de diensten van een ontwikkelaar in te schakelen, wat in deze tijd van freelancers en tijdelijke contracten een groot voordeel is.

Het is daarom de hoogste tijd om al op een eerder moment binnen het winkelproces de wensen en doelen van de klant te bestuderen. Informatie wat betreft de inhoud van winkelwagentjes, browsergedrag en aankopen van consumenten helpen je bij het opstellen van e-mailcampagnes die persoonlijk en dus effectiever zijn. De beleving van de gebruiker wordt zo nog verder gepersonaliseerd, bijvoorbeeld met behulp van relevante aanbevelingen, herinneringen over vergeten winkelmandjes en aanbiedingen.
e commerce trends

2. Contentmarketing via e-mail

Een andere grote verandering die volgens ons gaat plaatsvinden binnen de e-Commerce is de groei van contentmarketing. Natuurlijk wordt contentmarketing al veel langer gebruikt, en is het gebruik ervan al redelijk wijdverspreid. Het wordt echter nog steeds weinig of ineffectief gebruikt als e-mailmarketingtool voor retailers. In andere sectoren wordt het maken en delen van gerelateerde content ter promotie op overige marketingkanalen al veelvuldig gebruikt. De retailsector loopt hier echter flink op achter. De prognose voor het komende jaar is dit soort marketingstrategieën belangrijker worden, en veel vaker toegepast gaan worden. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is het nog steeds groeiende gebruik van adblockers. Deze adblockers blokkeren online advertenties, terwijl dit nog steeds het grootste marketingkanaal voor retailers is.

Door relevante onderwerp te gebruiken om goed geschreven content bij de klant te brengen, kan er een grote boost gegeven worden aan de merkherkenning en reputatie van een webshop. Deze content kan prima geschreven worden door bijvoorbeeld een freelancer. Het hoeft niet eens tekstuele content te zijn; videobloggers (vloggers) bijvoorbeeld, zijn tegenwoordig zeer populair en invloedrijk.

Een samenwerking met een populair vlogger die binnen jouw doelgroep opereert, opent de deuren naar een groot aantal nieuwe potentiële klanten. Door deze te bereiken op een manier die hen aanspreekt, zijn zij beter beïnvloedbaar dan met traditionele advertenties. Het knelpunt voor marketeers zit hem in het feit dat contentmarketing om een hele andere benadering vraagt. De focus ligt namelijk niet zozeer op het commerciële, als wel op het vermaken en informeren van de consument. Om deze vorm van marketing geschikt te maken als e-mailmarketing, moet de inhoud behapbaar worden aangeboden. Dit kan bijvoorbeeld een link naar een video zijn, of naar een bepaald artikel.

3. Verschillende apparaten, dezelfde ervaring

Steeds meer mensen hebben meerdere multimedia-apparaten in huis. Consumenten met een telefoon, een tablet én een laptop zijn tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Vaak komt het in zulke gevallen voor dat er lekker op de bank gesurfd en gebrowsed wordt naar interessante producten. Deze producten worden daarna dan op de laptop of computer besteld. Of dat komt door een gevoel van veiligheid, of omdat het een kwestie van gemak is; het staat vast dat een universele ervaring op ieder multimedia-apparaat belangrijker is dan ooit. De consument hecht veel waarde aan een soepele overschakeling van hun telefoon naar hun laptop. Het is daarom van belang om te investeren in een geoptimaliseerde gebruikersinterface, en in software die de activiteit van de klant op ieder apparaat bijhoudt.

 mobile

4. Het gebruik van VR

Virtual Reality is voor velen een jarenoude jongensdroom. Een droom die dit decennium eindelijk werkelijkheid is geworden. Er werd al langer aan de techniek gesleuteld, maar het punt waarop het interessant wordt voor retailers en consumenten lijkt te zijn bereikt. Er zijn voor de consument al tal van betaalbare VR-apparaten beschikbaar, en het is daarom een mogelijke marketingtool geworden. Het implementeren van VR in de winkelbeleving lijkt niet alleen een consumentenbehoefte te vullen, maar is ook vanuit het oogpunt van de retailer rendabel genoeg.

IKEA heeft tegenwoordig bijvoorbeeld een Virtual Reality keukenshowroom, waar je je droomkeuken volledig virtueel kan inrichten. De klant heeft de keuze uit verschillende materialen, motieven, kleuren en keukenmodules, en kan deze naar eigen inzicht aanpassen en plaatsen. Het is zelfs mogelijk om het effect van verschillende lichtkleuren is! Vooruitstrevende verkopers kunnen met hun eigen virtuele omgeving een flinke stap vooruit maken, en hebben daarmee vrijwel direct een voorsprong op de concurrentie.

Probeer vooruit te kijken

Het is altijd afwachten of de voorspelde trends ook werkelijk doorgezet worden, vooral in een veranderlijke wereld als die van e-Commerce. De technologie staat niet stil, en retailers doen er daarom goed aan om altijd een blik vooruit te werpen. Kijk niet naar wat nu werkt, maar wat over één, twee, of vijf jaar werkt. Volg de ontwikkelingen in je sector op de voet, en probeer in te spelen op trends. Er is echter één ding wat al deze trends met elkaar gemeen hebben. Het zijn stuk voor stuk innovaties die een grote invloed hebben op de persoonlijke relaties tussen retailers en klanten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op