Zodra je begint met een nieuwe webshop heb je niet meteen bezoekers. Vooral in het begin zal de webshop nog weinig aanwas van klanten hebben, omdat niet veel mensen weten dat de webshop bestaat. Hoe zorg je nu voor het genereren van aandacht voor jouw webshop? Hoe kan je online mensen naar je webshop ‘lokken’? Ik geef je vijf gouden, maar simpele tips om eenvoudig meer aandacht voor je webshop te verkrijgen.
aandacht

1. Stuur gratis producten naar populaire Instagrammers

Kijk welke mensen er veel invloed hebben op Instagram. Zoek op hashtags die gerelateerd zijn aan jouw webshop. Hoeveel mensen plaatsen afbeeldingen hierover en hoe ‘bekend’ zijn deze mensen op Instagram? Volg deze mensen of stuur een mailtje met je product of webshop informatie bijgevoegd. Maak er een leuk verhaaltje van en geen standaard verkoopmail. Zo zijn mensen sneller geneigd om serieus naar je product te kijken. Als je geluk hebt, plaatsen deze mensen een foto van jouw webshop/product en bouw je langzaam aan een groot bereik op.

2. Zoek de aandacht van populaire bloggers, vloggers en pers

Zoek via Google naar bekende bloggers, vloggers of andere invloedrijke mensen op het internet. Hoe groot is hun bereik? Hoeveel volgers hebben ze? Stuur deze mensen een leuk mailtje over hun werkzaamheden en prijs tegelijkertijd je product aan. Als ze dit communiceren naar hun achterban, heb je weer een groter bereik voor je webshop.
Ook invloedrijke pers kan een belangrijk wapen zijn om in het begin (media)aandacht te genereren voor je webshop. Stuur een leuk mailtje naar diverse media en wie weet bellen ze om meer over je product te weten te komen en dit daadwerkelijk plaatsen in de media. Zorg wederom dat het niet het zoveelste verkoopmailtje is, wat in de mailboxen beland.

3. Stuur het door naar familie en vrienden

Deel de informatie over je nieuwe webshop online onder je familie en vrienden. Als je ze niet onnodig bestookt met veel berichten over je webshop, zijn ze waarschijnlijk best bereid om dit te delen met hun vrienden/volgers. Ook kun je een Facebookpagina aanmaken en een betaalde Facebook campagne uitzetten. Zo zien veel mensen advertenties van jouw webshop op hun Facebook voorbijkomen en worden ze nieuwsgierig gemaakt.

4: Actief aanwezig zijn op Twitter

Zorg dat je actief bent op Twitter. Welke mensen zijn populair op Twitter en plaatsen hashtags met jouw trefwoorden? Volg deze mensen en plaats een leuk berichtje met de vraag of ze je product willen uitproberen/retweeten. Zorg ook hier weer dat het geen standaard verkooppraatje wordt! Laat mensen positieve ervaringen over je producten vermelden op twitter, zodat andere bezoekers van je pagina nieuwsgierig worden naar jouw product.

5. Schrijf een blog

Mocht je een contactenlijst hebben met vrienden, familie en de eerste klanten, schrijf dan een blog en hou ze via deze blog op de hoogte van het wel en wee van jouw webshop. Zorg voor een leuk en leesbaar verhaal, zodat mensen uit je lijst dit doorsturen naar andere contactpersonen. Plaats deze blog ook op je social media, zodat mensen je blog verder kunnen verspreiden. Schrijf je leuk, dan bereik je vaak ook meer mensen die het interessant vinden om de ontwikkelingen van je webshop bij te houden en te verspreiden.

Conclusie:

Er zijn diverse eenvoudige manieren om je webshop onder de aandacht te brengen. Om te zorgen dat je webshop ook onder de aandacht blijft, moet je zorgen dat je online goed te vinden bent via de diverse zoekmachines. Dit doe je via SEO optimalisatie. Zorg verder voor goed contact en advies via social media en zet zo nu en dan een promotiecampagne uit.
Zo kan jij zorgen dat jouw webshop een succes wordt!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op