Zondagmiddag 22 maart en ik zit in mijn korte broek met de laptop op schoot heerlijk in de zon op mijn balkon. Wat wil een mens nog meer?
Ik open mijn mailbox met daarin een mail van Patrick met enkele vragen over mijn webwinkels. Goede vragen dus daarom een antwoord via een blogpost zodat iedereen mee kan lezen!
[quote align= cite=”Patrick”]Hoi Kees,
Ik heb je site HangmatGigant.nl even doorgespit, en vroeg me enkele, voor mij nog niet logische punten af, misschien dat jij een tipje van de sluier voor mij kan oplichten -:)
A) Waarom maak je gebruik van DPD verzending en niet een andere (makkelijkere) verzend methoden?
B) Is er een reden waarom je geen Klarna Account aanbiedt?
C) Zie dat je meerdere talen (webwinkels) hebt, heb je de vertaling door een bureau laten doen of intern?
D) Is verkopen in het buitenland voor jou succesvoller dan verkoop in Nederland?
E) Doe je dan ook aan buitenlandse marketing, of hou je het bij Google Adwords?
Afijn, veel vragen op de zondag -:)
Heb wel je nieuwste E-book aangeschaft, want je moet altijd blijven bewegen,in een snel bewegende e-commerce markt en dit is belangrijk voor de toekomst.[/quote]

Waarom maak je gebruik van DPD verzending en niet een andere (makkelijkere) verzend methoden?

DPD is voor ons de makkelijkste verzendmethode. Ik zal het je hieronder uitleggen.
DPD heeft één tarief voor al hun pakketten
PostNL hanteert tarieven per gewicht, DHL hanteert weer tarieven per afmeting. Voor ons is dat niet makkelijk. Wij hebben namelijk veel zware pakketten (hangmat-standaards) en lange pakketten (hangmatten en hangstoelen met een spreidstok). Daardoor zouden we vele verschillende tarieven krijgen.
DPD is sterk in het buitenland
50% van onze omzet halen we uit het buitenland. Wanneer we bijvoorbeeld met PostNL gaan verzenden zal ons pakket in het buitenland altijd door een andere vervoerder worden afgeleverd.
Bij DPD weet je zeker dat je klant in Oostenrijk of Frankrijk ook een DPD busje voor de deur krijgt. Hierdoor kan ik ook sneller communiceren wanneer er bijvoorbeeld een pakketje kwijtraakt.
DPD is makkelijk voor onze klant
Hoewel DPD minder pakketshops heeft dan PostNL, heeft DPD toch zeker een uitgebreid netwerk aan pakketshops. Bij jou in de buurt is er altijd wel één te vinden. Ook hier speelt het buitenland voor ons een belangrijke rol in.
Ook biedt DPD een service genaamd Predict. De klant krijgt 's ochtends een SMS of e-mail met de tijd dat DPD langskomt. Heeft de klant dan geen tijd, dan kan de klant zelf een andere bezorgdatum kiezen. We werken nu een jaar met DPD Predict en het aantal retouren door niet-thuis-leveringen is gedaald tot bijna nul.
Nadelen voor jou aan DPD?
Ik weet zeker dat de DPD tarieven voor bepaalde webwinkels juist ongunstig uitpakken. Voor iemand die veel kleine pakketjes en brievenbuspost verstuurd binnen Nederland is PostNL waarschijnlijk beter en goedkoper. Overigens zijn altijd alle prijzen onderhandelbaar (bij alle vervoerders)!

Is er een reden waarom je geen Klarna Account aanbiedt?

We zijn vorig jaar van Afterpay overgestapt naar Klarna. Ook hier speelde het buitenland een belangrijke rol in de keuze. Omdat we dus een nieuwe klant waren konden we niet direct Klarna Account aanbieden.
Maar goed dat je het aankaart. Want ik denk dat we het ondertussen wel kunnen doen en dus moet ik actie ondernemen!

Zie dat je meerdere talen (webwinkels) hebt, heb je de vertaling door een bureau laten doen of intern?

Ik ben gezegend dat mijn medewerker een talenknobbel heeft. Dus klantenservice is geen probleem.
Echter de vertalingen laat ik altijd doen via een native speaker. Voor Duitsland heb ik bijvoorbeeld via oDesk iemand geregeld die het voor € 2.000 vertaalde. Een jaar later, toen we echt wilden gaan groeien in Duitsland heb ik nog een keer € 1.500 betaald aan iemand die alle teksten nog eens controleerde en verbeterde.
Beide keren heb ik trouwens gewoon de log-in van mijn webwinkel verstrekt zodat aanpassingen direct verwerkt konden worden. Dat scheelde mij gigantisch veel tijd.

Is verkopen in het buitenland voor jou succesvoller dan verkoop in Nederland?

Een paar weken geleden hebben wij eindelijk onze top 3 posities in Google.de gehaald. Dus onze Duitse webwinkel HängemattenGigant.de gaat nu als een speer. Maar eerst hebben we drie jaar moeten investeren. Dus ja, ik denk dat we over een jaar kunnen zeggen dat het buitenland succesvoller is dan verkoop in Nederland, maar het heeft wel veel geld en tijd gekost om dit te behalen.
Daarnaast liggen de Adwords tarieven voor ons 30% hoger in Duitsland dan in Nederland. Voor ons kan het dat uit, omdat we door schaalvergroting prijsvoordelen krijgen.

Doe je dan ook aan buitenlandse marketing, of hou je het bij Google Adwords?

Ik hanteer het principe dat ik wanneer iemand een hangmat zoekt ik altijd aanwezig ben. Het maakt niet uit via welk kanaal: SEO, SEA, Vergelijkingsites, Marktplaatsen. Hangmatgigant.nl moet erop aanwezig zijn.
Ditzelfde doe ik in het buitenland. Dit betekent dat we gigantische hoge marketingkosten hebben.

E-book aangeschaft

Bedankt dat je mijn e-book hebt aangeschaft! Mocht iemand dat ook willen doen dan kan dat hier!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op