Waarom een blog onmisbaar is op je webshop

We zien gelukkig steeds meer webshops met een blog voorbij komen.
Een blog is niet alleen handig om meer te vertellen over je bedrijf en producten, het bijhouden van een informatieve blog kan ook nog eens een hoop bezoekers opleveren. Dit is slechts één van de redenen waarom een blog onmisbaar is op je webwinkel, volgens ons ook direct de meest belangrijke reden.
Daarom vertellen we je er graag wat meer over.
Een blog koppelen aan je webwinkel
Voordat je los kunt met schrijven, is het waarschijnlijk nodig om een blog op je webwinkel te installeren. Hoe dit werkt is enigszins afhankelijk van de software die je gebruikt. Gebruik je webshop software als Lightspeed of CCV shop? Dan kan je vaak met één klik op de knop een blog aan je webshop koppelen.
Gebruik je een CMS systeem zoals Magento? Dan is het vaak net even wat meer werk. Er zijn diverse extensies die je kunt gebruiken, doe vooraf even onderzoek en lees over de ervaring. Je kunt ook gerust testen met meerdere extensies wat weer een andere look voor je blog kan opleveren.
Heb je een Woocommerce shop? Dan hoef je helemaal niets te doen, want WordPress is gemaakt voor blog websites!
De relatie met SEO
Om er achter te komen waarom een blog meer bezoekers op kan leveren voor je webwinkel zal je eerst wat meer over SEO moeten lezen. Je zal gauw genoeg ontdekken dat content marketing één van de belangrijkst onderdelen van het zoekmachine optimalisatie proces is.
Met goede teksten laat je Google en andere zoekmachines namelijk weten wat je bedoelt met de inhoud van een pagina. Onthoud dat zoekmachine robots geen afbeeldingen kunnen lezen. De tekstuele content op de pagina is daarom één van de belangrijkste aspecten om de (kwaliteit van de) inhoud van een website en een individuele pagina te bepalen.
Waarom een blog meer bezoekers oplevert
Het feit dat Google waarde hecht aan uitgebreide en kwalitatieve content is meer dan reden genoeg om een blog op je webshop te starten. Hoe zit dat precies in elkaar? En waar moet je op letten?
Google heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het veel waarde hecht aan kwalitatieve content op een website. In diverse video’s benadrukt Google medewerker Matt Cutts het belang van content marketing. Dit is volgens de zoekmachinegigant ook één van de beste manieren om relevante bezoekers naar je website te leiden.
Het mooie is dat het twee kanten op werkt. Je bent de zoekmachine niet alleen aan het vertellen waar je website over gaat. De bezoeker van je webwinkel weet de relevante informatie ook te waarderen. Google heeft daarom uitgesproken dat het altijd de meest relevante zoekresultaten bovenaan gaat plaatsen.
Houd hier daarom rekening mee als je daadwerkelijk teksten gaat schrijven voor je nieuwe blog. Het moeten niet zomaar lappen tekst worden natuurlijk, zorg dat je content waarde toevoegt voor jouw bezoeker. Hieronder een aantal stappen hoe je te werk kunt gaan.
Bloggen begint volgens ons met gedegen zoekwoordenonderzoek. Dit is een onderzoek om te zien op welke zoektermen je klanten vaak zoeken in Google. Zijn deze termen geschikt om een nieuwe informatieve blog te schrijven? Sla het onderwerp dan op.
Via Google Adwords kan je eenvoudig opzoeken hoe vaak er op een bepaalde term gezocht wordt. Hoe meer zoekopdrachten, des te interessanter het is om een aparte blog te schrijven.
Verkoop je bijvoorbeeld armbandjes op je webshop. Dan vindt je zoektermen zoals:
- Armbandje met naam 1300 zoekopdrachten
- Armbandje baby 300 zoekopdrachten
- Armbandje bestellen 700 zoekopdrachten
- Armbandje ontwerpen 1100 zoekopdrachten
Voor de duidelijkheid. Als je dus een blog over deze onderwerpen schrijft, maak je kans om bovenaan te scoren als iemand één van deze zoektermen intypt. Des te meer kans is er dat de consument ook op jouw webshop terecht komt!
Waarom een blog meer conversie oplevert
Bezoekers zijn leuk, maar uiteindelijk moet je natuurlijk wel kopende klanten overhouden om te zorgen dat webwinkel omzet genereert. Een blog levert je meer op dan alleen bezoekers. Zoals je in de voorgaande alinea hebt kunnen lezen kan je eenvoudig targeten op goed converterende zoektermen. Als iemand zoekt op ‘armbandjes bestellen’ dan is de kans vrij groot dat deze consument ook bereid is om een aankoop te plaatsen.
Producten uitlichten
Op een productpagina kan je vaak maar een gelimiteerd stuk tekst plaatsen. Soms is dit veel te weinig om producten helemaal te beschrijven. Een productpagina moet bovendien kort en simpel zijn. Je wilt de bezoeker ook niet eindeloos vervelen met alle specificaties, tenzij daarom gevraagd wordt natuurlijk.
Als meer informatie wel gewenst is kan je dit plaatsen op een informatieve pagina of een blogartikel. Hierop kan je zoveel informatie kwijt als er nodig is. Een losse pagina bied je ook meer mogelijkheden om video’s en afbeeldingen van het product te plaatsen, een handleiding of een gebruiksaanwijzing kan ook erg handig zijn. Vergeet niet terug te linken naar de pagina waar het artikel besteld kan worden!
Sommige webwinkels kiezen er voor om bezoekers ook te laten reageren op hun blog. Dat biedt je de mogelijkheid om direct feedback over bepaalde producten te verzamelen. Het wordt ineens een stuk duidelijker welke vragen er bij de consument spelen.
Uitgebreide vragen en antwoorden
Sommige vragen komen vaker voorbij, een perfect moment om een blogartikel over dit onderwerp te schrijven. Hiermee help je je klanten snel weer op weg en zorg je dat je klantenservice op de lange termijn minder vragen krijgt. Je bouwt als het ware een kennisbank met informatie op. Als je een bepaalde vraag alsnog krijgt kan je weer linken naar de blog op je webshop. Op deze manier krijgt de klant snel antwoord, heb jij weinig werk en is de klant gelijk in staat het juiste product te bestellen!
Nieuwe producten aankondigen
Ook bij wijzigingen in het assortiment kan je je doelgroep via een blogartikel op de hoogte stellen. Dit kan bij producten die niet meer leverbaar of voorradig zijn. Het biedt nog meer voordeel voor het aankondigen van producten die nieuw in het assortiment zijn of producten die binnenkort te bestellen zijn. Soms zie je dat dit een belangrijk onderdeel is van de zogenoemde product launch. Bezoekers weten van te voren wat er verwacht kan worden en wanneer producten weer te bestellen zijn. Deze actuele info voegt waarde toe aan je blog waardoor bezoekers regelmatig terug zullen keren.
Algemeen bedrijfsnieuws
Ga je verhuizen? Op vakantie? Of heb je een nieuwe bedrijfsnaam? Bij zulke wijzigingen in je bedrijf is het van belang om je klanten ook op de hoogte te stellen. Een blog biedt hiervoor de uitgelezen mogelijkheid. Je hoeft natuurlijk ook niet per sé uitgebreide verhalen te schrijven. Een kort bericht met uitleg kan ook prima werken.
Waarom een blog onmisbaar is op je webwinkel
Als bovenstaande redenen nog niet genoeg zijn, dan moet je het misschien nog eens lezen. Haha, om onze mening nog eens extra kracht bij te zetten de volgende tips.
Inspireer je doelgroep
Een blog is een perfecte manier om nader in contact te treden met je doelgroep. Door middel van tekst en uitleg kan je je (potentiële) klanten laten zien wat je allemaal met een product kunt, hoe het geïnstalleerd moet worden en in welke situaties je een product kunt gebruiken. Wie weet inspireer je nog iemand!
Betrek je doelgroep
Je kan natuurlijk nog een stapje verder gaan. Je kan je doelgroep vragen om feedback op een bepaald product, naar de mening over een nieuw product vragen of een stemming houden welke producten je klanten graag in het assortiment willen zien. Je klanten zullen dit waarderen en zich meer betrokken voelen bij je webwinkel.
Wees transparant
Als je besluit om een blog bij te houden is het slim om ook wat over jezelf te vertellen. Niet te veel natuurlijk, maar bezoekers willen graag weten met wie ze te doen hebben. Je neemt ook niet zomaar informatie van iemand aan. Laat ook eens wat foto’s van je bedrijf, medewerkers en magazijn zien. Dit helpt allemaal om wat meer ‘feeling’ met je webwinkel te creëren. Mensen kopen van mensen.
Het expert imago
Bezoekers willen graag weten wie je bent. Als je dan toch bezig bent kan je ook vertellen waarom jij de expert bent op dit gebied. Als je meer blog artikelen met waardevolle informatie gaat plaatsen dan word je na verloop van tijd vanzelf een autoriteit in je eigen nichemarkt.
Onderscheidend vermogen
Een blog werkt in veel gevallen net als een website van een normale winkel. Dit is de plek waar bezoeker komen om informatie te verzamelen. Wat moet ik kopen? Wat is de beste keuze? Waar kan ik het voor gebruiken? Dat zijn vragen die jij kunt beantwoorden voordat ze gesteld worden.
Als een potentiële klant je webwinkel weet te vinden door deze blogs en antwoord krijgt op zijn of haar vraag, dan is de kans groot dat de uiteindelijke aankoop ook aan jouw webwinkel gegund wordt.
Hoe zorg je dat je blogs ook echt gelezen worden?
Je bent aan het bloggen geslagen omdat je meer bezoekers naar je webshop wilt genereren. De meeste bezoekers zullen waarschijnlijk gratis via de zoekmachines op je blog belanden. Om te zorgen dat bestaande klanten je blogs ook gaan lezen, zal je waarschijnlijk nog wat extra marketingactiviteiten moeten ondernemen. Hierbij een aantal kanalen die je in kunt zetten.
Nieuwsbrief marketing
De perfecte manier om je blogartikelen bij bestaande klanten onder de aandacht te brengen is de nieuwsbrief. Hierin kun je gelijk de onderwerpen en een korte introductie van je artikelen tonen.
Social Media
Na e-mail marketing is social media de beste manier om nieuwe blogberichten aandacht te geven. Ook op social media kan je een kleine preview van de inhoud van het blogbericht plaatsen. Met een beetje geluk delen de lezers het bericht waardoor je nog meer potentiële klanten kunt bereiken.
Denk om de SEO
Je bent mede om SEO-redenen begonnen met bloggen. Vergeet daarom ook niet om je blog artikelen na te lopen op alle SEO-aspecten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een unieke meta titel en beschrijving invult en een logische headingstructuur in je tekst aanbrengt.
Mond-tot-mond reclame
We blijven het zeggen. Het belangrijkste dat je kunt doen is het bieden van waarde voor de lezer. Als je echt kwalitatieve blog schrijft dan worden deze vanzelf gedeeld, op social media of in real life!
Interessant artikel over het belang van een blog op een webshop. Het stukje onderscheid vind ik zelf erg belangrijk, je wilt opvallen tussen de concurrenten.
Als je een blog schrijft over een bepaalt product of categorie. Dan krijg je snel last van zoekwoord kanibalisatie. Hoe voorkom je dit het best en kun je hier een voorbeeld in geven?
Beste Mike,
Dit kan je bijvoorbeeld voorkomen door vanuit het specifieke blog dat je schrijft intern te linken naar het product onder het ‘zoekwoord’ wat je bedoelt, zo versterk /ondersteun je de interne kracht naar de pagina waarmee je wilt ranken. Daarbij is ook van belang dat het een beetje een andere inval heeft dan een andere pagina. Als je 2 vrijwel identieke pagina’s gaat maken kan je bijvoorbeeld beter de oude versies flink verbeteren.
Geweldige tip en een makkelijke manier om op te vallen tegenover concurenten.