Naast teksten op de verschillende pagina’s van je webshop, is het ook belangrijk dat je de producten voorziet van de juiste productteksten. Dit heeft meerdere redenen. Met een beschrijving heeft de klant nét iets meer informatie over het artikel, zoals de specificaties. Want niet alles is te zien op de afbeelding van het product zelf. In de tekst krijg je ook de kans om de klant te enthousiasmeren over het product. Daarnaast krijg je met een productomschrijving ook de ruimte om keywords te verwerken. En zo verhoog jij de kans dat jouw webshop goed gevonden wordt door Google. Wanneer je een breed assortiment hebt, is het een behoorlijke klus om al deze teksten zelf te schrijven. De logische stap zou zijn om dit uit te besteden aan een tekstschrijver. Maar voor de inhoud is het beter om de teksten (eerst) zelf te schrijven.
Content schrijven

Voorkom dubbele inhoud

Veel webshops gebruiken alleen de informatie die ze geleverd krijgen van de leverancier. Maar hiermee snijden ze zichzelf eigenlijk in de vingers. Naast de leverancier zijn er op deze manier dus een behoorlijk aantal webshops die dezelfde inhoud op de website plaatsen. Dit heeft een negatieve invloed op de positie in Google. Als jij een bepaalde producttekst een aantal gebruikt als beschrijving bij een product, dan krijg je ook nog eens te maken met duplicate content op je eigen website. Als het ware zit je dan ook nog eens jezelf in de weg. En dat heeft dan ook weer gevolgen voor je ranking in de zoekmachine. Daarom is het verstandig om zelf aan de slag te gaan met je productteksten.

Jij bent de kenner

Maar hoe ga je dan te werk? Want het kan nogal een klus zijn als je bijvoorbeeld meer dan 200 producten aanbiedt in je webshop. Veel ondernemers kiezen er dan voor om een professionele tekstschrijver in te schakelen. Het voordeel is dat je dan een foutloze tekst krijgt afgeleverd. Maar aan de inhoud kan nog het een en ander ontbreken. De tekstschrijver kan research doen naar de artikelen en de informatie van de leverancier gebruiken, maar jij bent zelf de echte kenner. Jij hebt namelijk de producten zelf uitgezocht die je aanbiedt in je webshop. Nu kun je ervoor kiezen deze informatie over te brengen aan de schrijver door middel van een uitgebreide briefing. Maar elk product heeft weer zijn eigen unieke kenmerken. Het kost dus behoorlijk wat tijd om dit allemaal op een rijtje te zetten.
Ga daarom zo efficiënt mogelijk te werk en schrijf eerst zelf de productteksten. Maak je geen zorgen of er fouten in de tekst staan, het gaat hier puur om de inhoud. Hierna laat je de teksten redigeren door een schrijver. Deze haalt niet alleen alle fouten voor je uit de tekst, maar kan daarnaast ook nog de zoektermen voor je toevoegen en het geheel wat commerciëler maken.
zelf content schrijven

De perfecte producttekst

De tekstschrijver zal je helpen om de productteksten in de juiste vorm te gieten. Maar zelf kan je ook al een hele hoop doen om de tekst perfect te maken. Er is geen vast sjabloon voor een producttekst, maar houd in ieder geval rekening met de volgende punten.
> Maak een overzichtelijke tekst door middel van bulletpoints en alinea’s
> Vertel altijd wat de meerwaarde is van het product. Wat lost het product precies voor je op? Wat is er zo speciaal aan?
> Gebruik geen extra woorden omdat je de tekst moet vullen. Wees kort en bondig om de aandacht van de bezoeker vast te houden
> Vermeld specificaties onder de tekst of op een ander tabblad
> Schrijf altijd een unieke tekst. Vertel je verhaal in je eigen woorden
> Focus op de presentatie en zorg dat tekst en beeld in balans zijn

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op