Wanneer je hoort dat SEO dood is dan gaat het vast en zeker over zoekmachine optimalisatie technieken die tegenwoordig niet meer goedgekeurd worden. Vroeger kon je wellicht nog eenvoudig scoren in de zoekmachines door een paar simpele trucjes toe te passen, zo eenvoudig is het echter al lang niet meer. Net als het opbouwen van een merk kost het opbouwen van een goede positie in de zoekmachines tijd en een hoop arbeid! Nu online oriëntatie en online shoppen blijft toenemen worden de zoekmachines er steeds beter in om de meeste relevante webshops bovenaan te plaatsen bij de zoekresultaten. Het opbouwen van een merk kost jaren hard werk en vaak ook grote investeringen. Denk maar eens aan de grootste merken die er tegenwoordig zijn. Bedrijven zoals H&M en Wehkamp bestaan bijvoorbeeld al tientallen jaren waardoor ze een enorme voorsprong hebben op de concurrentie. 

Je zult je misschien afvragen, wat zijn de verbanden tussen het opbouwen van een merk en SEO dan? Dat gaan we je in dit artikel precies uitleggen. Ook wordt het opbouwen van een goed imago steeds belangrijker omdat Google bedrijven gaat beoordelen op betrouwbaarheid. Net als SEO heb je bij branding ook te maken met diverse factoren die de perceptie van je merk bepalen. 

seo concept

De voordelen van branding

Het opbouwen van een duurzaam merk (branding) is niet de doelstelling van ieder bedrijf maar toch biedt het een groot voordeel. Zoals je ziet gebruiken we het woord duurzaam en daarmee bedoelen we dat goede merken zo sterk zijn geworden omdat ze jarenlang actief zijn in de markt. Een sterk merk zorgt bovendien voor mond-op-mond reclame, omdat je klanten je bedrijf promoten hoef je het zelf niet meer te doen! Goede merken krijgen bijvoorbeeld ook veel eenvoudiger likes, shares en mentions op social media.
Goede merken krijgen echter niet zo maar voorrang in de zoekresultaten, uiteraard moeten ook deze bedrijven hun SEO goed in orde hebben. Om de positie van een website in de zoekmachines te bepalen kijk Google naar diverse factoren waaronder de kwaliteit van de tekst op een website, de betrouwbaarheid van de website (keurmerken?) en de kwaliteit van de links naar een website.
Omdat de zoektocht van een consument tegenwoordig steeds vaker in de zoekmachines begint zou je veel aandacht aan de SEO van je bedrijf moeten geven. In de zoekmachines kan je bijvoorbeeld gelijk je merk en onderscheidende factoren vermelden, een goede eerste indruk van je merk is natuurlijk super belangrijk!

SEO en Branding

Traditioneel werden strategieën van webshops vaak ingedeeld op twee vlakken, er zijn webshops die kiezen voor een SEO strategie en webshops die kiezen voor een branding strategie. De eerstgenoemde gaat vaak op voor websites die met zo laag mogelijke kosten de nummer 1 in een niche markt willen worden, de tweede gaat vaak op voor grote bedrijven die met een hip merk de gehele markt willen bereiken. Ondanks de verschillen hebben beide strategieën ook een hoop overlappende facetten.
Een andere reden waarom SEO en branding verband houden is dat een effectieve SEO strategie net als branding een goede afbakening van de markt vergt. Je moet precies weten wie je doelgroep is en waar de doelgroep naar op zoek is. Als je niet weet wie je moet targeten, waar deze mensen op zoeken en waar de potentiële klanten op letten dan is er nog wat meer voorbereiding nodig.
on page seo
Een ander vlak waar SEO en branding elkaar tegenkomt is bij het maken van teksten voor je webwinkel. In deze teksten benadruk je natuurlijk zo veel moeilijk de voordelen van je webwinkel en je producten. Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met SEO door het verwerken van bepaalde zoekwoorden. Uiteraard wordt het hierdoor steeds moeilijk om een goede leesbare tekst te schrijven waarmee je ook nog goed scoort in de zoekmachines.
Branding is bovendien een strategie die ook een indirecte invloed op de zoekresultaten kan hebben. Grote merken worden bijvoorbeeld vaak genoemd in de krant en op tv. Dit zorgt voor veel links vanaf kwalitatieve websites en social media. hieraan merkt Google automatisch dat er wordt gepraat je over webshop, deze populariteit wordt vervolgens meegenomen en de zoekresultaten.

Webdesign en usability

Usability is de kunst om het de bezoekers van je webwinkel zo eenvoudig mogelijk te maken, zowel om iets vinden als iets te bestellen. Het is natuurlijk belangrijk om je checkout pagina zo goed mogelijk in te richten zodat men eenvoudig kan bestellen, usability gaat echter verder dan dit. Een zoekmachine factor is bijvoorbeeld de bezoekduur van mensen op je website. Hoe langer men op de website verblijft, hoe relevanter de inhoud is, verwacht de zoekmachine. Een website die qua usability goed in elkaar steekt weet bezoekers langer te behouden en zal daardoor hoger ranken.
Als we kijken naar branding dan is vooral de betrouwbaarheid van je merk van belang. Als bezoekers niet gauw genoeg kunnen achterhalen of je webwinkel betrouwbaar is dan kan men gaan twijfelen of zelfs direct afhaken. Door de vele problemen met internet fraude is betrouwbaarheid één van de belangrijkste oriëntatiepunten van consumenten.
Als je aan de slag wil om de usability van je website te verbeteren dan zou je eerst in de rol van de bezoeker moeten duiken, wat verwacht een bezoeker als hij of zij op je webwinkel terecht komt? Er zijn natuurlijk verschillende bezoekers maar als je het verwachtingspatroon inzichtelijk weet te maken dan heb je de voorbereiding voor het verbeteren van je website eigenlijk al gemaakt.
Bezoekers hebben bijvoorbeeld een bepaald verwachtingspatroon op het gebied van prijs, aanbod en kwaliteit. Je kan echter ook denk aan de service aspecten rondom de aankoop zoals de mogelijkheid om (gratis) te retourneren en de garantie op een product. Naarmate je meer twijfels bij de consument weet weg te nemen zal de bezoeksduur langer worden en de kans op conversie hoger! Goed voor je merk en voor je SEO!
Seo info

Betrouwbaarheid en conversie

Omdat we het niet vaak genoeg kunnen benadrukken gaan we nog even dieper in op het belang van factoren waaraan de bezoeker de betrouwbaarheid van een webshop kan aflezen. We hebben een klein overzicht gemaakt van punten waarmee je de betrouwbaarheid van je bedrijf kunt benadrukken.
Contactgegevens
Bij een beetje serieus bedrijf zijn de contactgegevens natuurlijk eenvoudig terug te vinden, in Nederland is het zelfs verplicht om je adres op je webwinkel te vinden. Naast je adres, tel. nummer en e-mail adres kan je ook gelijk zo transparant mogelijk vermelden hoe het retourneren of indienen van een klacht werkt zodat de consument hier niet naar hoeft te zoeken.
Keurmerken
In Nederland zijn er diverse keurmerken die je als webwinkel kunt toepassen, kies er één die bij je past en meld je aan. Het keurmerk controleert de gegevens en betrouwbaarheid van een bedrijf. Als je je aanmeld bij een keurmerk voor webshops krijg je bovendien weer een goed linkje vanaf een website die betrouwbaar is wat Google ook merkt!
Beoordelingen
Ook beoordelingen zijn tegenwoordig te herkennen door Google en worden meegenomen in de zoekmachines. Niet alleen die van Google Recensies zelf maar ook die van andere onafhankelijke beoordelaars.
Social media
Ook social media wordt steeds belangrijker in de perceptie van een consument. De meeste grote bedrijven zijn tegenwoordig actief op social media en dit verhoogt de verwachting bij consumenten. Veel grote webwinkels hebben daardoor als de stap genomen om ook via social media vragen te beantwoorden.
communicatie

Toch een kleine kanttekening

Hoewel keurmerken en beoordelingen voor ieder bedrijf van belang zijn hebben bestaande merken toch een groot voordeel. Daar waar nieuwe webwinkels bezoekers zullen moeten overtuigen van hun betrouwbaarheid is dat bij merken vaak vanzelfsprekend. Iedereen weet bijvoorbeeld dat Coolblue en Mediamarkt betrouwbaar is, ook de mate van service is bij de meeste mensen als bekend waardoor het voor deze bedrijven eenvoudiger is om betrouwbaarheid uit te stralen.

SEO en Branding, de perfecte match

Hoewel veel bedrijven de keuze moeten maken voor een duidelijke strategie, vaak uit kosten overwegingen, kunnen we toch aanbevelen om beide te doen. Een goed merk en een sterke positie in de zoekmachines, dat is de ideale match. Hou er wel rekening mee dat zowel zoekmachine optimalisatie als branding uit veel factoren bestaat waardoor je veel taken op je bord zult krijgen. Als de SEO strategie echter eenmaal duidelijk is kan je het grote deel van je tijd stoppen in het creëren van een goed merk met een goed imago waardoor je positie in de zoekmachines natuurlijk zal stijgen!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op