Voor stenen winkels is het tegenwoordig een must om ook online te gaan verkopen. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze producten zowel offline als online kunnen bestellen, soms zelfs door elkaar. Klanten kopen op het moment dat het hun uitkomt, en op de plek die het meeste gemak biedt. Kan de klant dan niet bij jouw (web)winkel terecht? Dan is de keuze voor je concurrent snel gemaakt.
De combinatie van een Bricks (offline) en Clicks (online) strategie is ook bevorderlijk voor de klanttevredenheid. Kijk eens naar Coolblue bijvoorbeeld, talloze webwinkels en om extra service te bieden ook nog eens vijf fysieke winkels. Als een klant een product terug wil retourneren kan dit ook gewoon via een echte winkel. De hogere betrouwbaarheid zorgt er voor dat klant sneller bestellen (conversie). Deze strategie heeft er toe geleid dat Coolblue één van de grootste retail winkels van Nederland is geworden.
coolblue winkels
Webwinkels en fysieke winkels worden steeds meer samengevoegd, klanten verwachten dit ook. Veel kleine traditionele bedrijven zijn echter nog niet actief met een webwinkel bezig. Wij geven je in dit artikelen 4 belangrijke redenen waarom je online moet gaan met je winkel.

Je klanten zijn al online!

Het overgrote deel van de Nederlandse consumenten koopt al regelmatig producten online. Nederland is wat dat betreft één van de meest vooruitlopende landen ter wereld. Uit diverse onderzoeken blijkt dat er elk jaar weer meer wordt verkocht online. Ben je nog niet begonnen aan een webwinkel? Start er dan snel mee want waarschijnlijk is je concurrent ook al lang bezig!
omzet-online-winkelen-in-nederland-tot-2013
Wil je meer weten over de ontwikkelingen op het gebied van online verkopen? Bezoek dan eens de website van Thuiswinkel.org. Hier vind je super veel onderzoeken die je ook goed kunt gebruiken bij het maken van een ondernemingsplan voor je webwinkel.
Let er op dat veel consumenten tegenwoordig ook via hun mobiel online shoppen. Circa 29% van de online aankopen vindt tegenwoordig via een smartphone of tablet plaats en dit percentage blijft stijgen. Om mobiele bezoekers te ontvangen moet de webwinkel vaak wel aangepast zijn. Anno 2014 is het eigenlijk een must om een webwinkel te hebben die ook toegankelijk is voor mobiele apparaten. Zorg er daarom voor dat je webwinkel helemaal ‘responsive' is. Lees hier meer over responsive webwinkels.

Sommige producten koop je liever online

Er zijn nou eenmaal producten die online beter te kopen / verkopen zijn. Neem verpakkingsmateriaal bijvoorbeeld. De webshop van Rajapack.nl is de laatste jaren extreem hard gegroeid bijvoorbeeld. Door de omvang van de producten en de aantallen waarin het gekocht wordt is het veel handiger om deze producten online te bestellen. Daarnaast kost het een hoop tijd om naar de winkel te rijden, alles in te laden, naar huis en alles weer uitladen. Online bestellen is zo gepiept en het wordt aan je deur afgeleverd!
De erotiek branche is ook een goed voorbeeld. De laatste jaren schoten de adult webwinkels werkelijk als paddenstoelen uit de lucht terwijl er in Nederland niet bijster veel fysieke winkels met deze producten zijn. Online bestellen is echter discreet en anoniem waardoor consumenten deze producten liever online kopen.
Let er bij deze webwinkels wel op dat je bestelling discreet verzonden wordt. Je wilt natuurlijk niet dat de buurman en de postbode weten wat je online bestelt!
verzending edc
Daarnaast zijn er ook momenten dat je liever online koopt. Als er iemand jarig is en de winkels zijn al dicht bijvoorbeeld. Webwinkels als Bol.com en Wehkamp.nl bezorgen je product direct de volgende dag ook al bestel je s'avonds om half 11. Hierdoor zijn webwinkels steeds meer gaan concurreren met fysieke winkels. Als je naar een fysieke winkel gaat en het gewenste product is niet op voorraad dan kijk veel mensen ook of het online te krijgen is.
Als winkel eigenaar moet je je daarom wel goed afvragen of je producten ook online verkocht worden. Vraag het aan je klanten of ze deze producten wel eens online kopen of neem een kijkje bij de concurrent die al wel actief is met een webwinkel.

Online shoppen is sociaal

Veel mensen vinden online shoppen helemaal niet sociaal. Je gaat niet de deur uit, je praat niet tegen een kassière, je kunt de producten niet aan raken. Allemaal waar natuurlijk maar toch is online shoppen ook een sociale ervaring. In zekere zin zelf socialer dan ‘in het echt' winkelen.
Voorbeelden zie je bijna dagelijks op Facebook, Twitter en Pinterest bijvoorbeeld. Mensen raden producten aan, vragen andere naar ervaring over een webwinkel of maken een leuke foto met een product dat ze online bestelt hebben.
Tweet social shopping
Het beste voorbeeld van social shopping zie je op Pinterest. Hier raden mensen elkaar de hele dag door producten aan die voorkomen in mooie foto's. Zoek bijvoorbeeld maar eens op ‘lampen' of ‘stofzuiger'. Je ziet gelijk super veel foto's waarbij ook vaak links naar een webwinkel staan. Het is natuurlijk wel het best als je klanten dit op Pinterest zetten en niet de webwinkel zelf.
vb pinterest social shopping

Online & offline service = Hogere klanttevredenheid

Het laatste punt is eigenlijk één van de belangrijkste punten die eigenaren van fysieke winkels vaak nog niet inzien. Het is voor klanten een stuk eenvoudiger als de winkel ook online te bereiken is. Met een webwinkel, social media en per mail natuurlijk. Hierdoor kunnen klanten eventueel ook buiten de reguliere openingstijden contact opnemen met de klantenservice en producten bestellen.
Als je de online en offline winkel goed hebt samengevoegd dan kan de klant een product online bestellen en bijvoorbeeld de volgende dag ophalen. Dit scheelt de klant weer tijd en je weet zeker dat het product op voorraad is! Een goed voorbeeld is Dixons.nl. Hier kun je online bestellen en het product bij de lokale Dixons vestiging ophalen wanneer het jouw uitkomt.
dixons afhalen
Als je echt een goede klantenservice wilt hebben dan kan je ook nog chat toe te voegen aan je webwinkel. De chat is voor consumenten een snelle en laagdrempelige manier om contact op te nemen. Lees ook eens dit artikel over de voordelen van een chat in je webwinkel.
De extra service van een webwinkel zal uiteindelijk zorgen voor een hogere klanttevredenheid mits alles goed is geïntegreerd. Wacht niet te lang met het toevoegen van een webwinkel bij je fysieke winkel want je concurrenten zitten waarschijnlijk ook niet stil. Anno 2014 mag je ook verwachten dat een serieuze winkel ook online te vinden is.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op