Je hebt het waarschijnlijk al vaker gelezen, de content in je webshop is van essentieel belang om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines, het zorgt bovendien voor een mooie opvulling van je webwinkel en je kan het gebruiken om de bezoekers informatie te verschaffen over je bedrijf en producten.
Veel bedrijven beginnen met het optimaliseren van de producten schrijven om beter vindbaar te zijn in zoekmachines zoals Google. Deze zoekmachines hechten waarde aan unieke teksten die volgens een logische structuur geschreven zijn. Unieke teksten zijn namelijk relevanter wanneer een persoon een zoekopdracht intypt in de zoekmachine, gekopieerde teksten zijn er voldoende te vinden en worden daarom minder hoog getoond. Om goede productteksten voor zoekmachines te schrijven zijn er een aantal tips die hieronder kan vinden.
Goede productbeschrijvingen zijn niet alleen essentieel om beter te scoren in de zoekmachines, je zou bijna vergeten dat deze teksten ook nog daadwerkelijk gelezen worden. En wel door de belangrijkste doelgroep, je potentiële klanten. Het is daarom verstandig om altijd voor volledige en transparante producten te zorgen waarmee de consument op weg wordt geholpen om een goede keuze te maken in je assortiment.
business plan

Begin met goed zoekwoordenonderzoek

Hoewel het schrijven van volledige en unieke producten voor sommige bedrijven logisch is, beginnen andere bedrijven er pas mee omdat het noodzakelijk is om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines. Het komt echter ook vaak voor dat hier te laat op geanticipeerd wordt. Ik raad eigenlijk aan om al te beginnen met zoekwoordenonderzoek wanneer een webshop wilt starten. Het kan je ontzettend helpen om de structuren van je webwinkel in te richten en ook vorm te geven aan je assortiment. Aan de hand van de zoekvolumes, die je op kan vragen via het hulpprogramma zoekwoorden planner van Google AdWords, kan je bepalen wat de belangrijkste categorieën en producten zijn. Deze belangrijke zoektermen kan je vervolgens ook gebruiken ter inspiratie voor je producten. Dit betekent echter niet dat je deze woorden zoveel mogelijk moet gaan gebruiken, teveel kan ook nadelig werken. Zorg daarom voor een goede verhouding van zoektermen er gebruik ook extensies en synoniemen.

Unieke teksten zijn een must

Als je wil dat je producten goed vindbaar zijn in Google dan is het wel noodzakelijk om ook deze pagina’s unieke producten te maken. Dit is niet alleen beter voor het beschrijven van je product voor de consument, Google hecht waarde aan unieke tekst en straftijd juist af als je teksten gaat kopiëren. Als je heel veel producten hebt en het begin met je webwinkel dan kan het lastig zijn. Onthou dat het in uw geval beter is om weinig tekst te hebben dan gekopieerde teksten. Achteraf kan je de producten en altijd optimaliseren of uitbreiden.

Schrijf in eerste instantie voor de doelgroep

Als je begint met het schrijven van producten kan het verleidelijk zijn om deze vooral op de zoekmachines te richten. Dat is echter niet de bedoeling. In eerste dancing schrijf je de teksten voor de doelgroep, de mensen die het ook daadwerkelijk gaan lezen en een product bij je willen aanschaffen. Vervolgens is er voldoende ruimte om deze tekst te optimaliseren voor de zoekmachines zonder daarbij de klant uit het oog te verliezen.
teksten

Consistente product beschrijven zijn duidelijk

Als je vele product beschrijvingen moet maken dan wil je het natuurlijk wel een beetje uniek houden, want met unieke tekst scoorde beter Google toch kan het handig zijn om een aantal vaste elementen in je productteksten te hanteren zodat deze ook zeer duidelijk zijn voor je klanten. Je kan bijvoorbeeld op iedere productpagina dezelfde kopjes hanteren zoals producteigenschappen, veel gestelde vragen en informatie over het betalen en verzenden.

Zorg dat de schrijfstijl relevant is aan de stijl van je webwinkel zelf

Teksten zijn een belangrijk onderdeel van je webwinkel en je kan er van uitgaan dat bezoekers deze tekst ook daadwerkelijk gelezen. Schrijf daarop niet alleen voor de zoekmachines maar ook voor de doelgroep. Zorg er ook voor dat de teksten aansluiten bij de stijl van je webshop. Heeft u webshop een grappige stijl dan kan je wat humor in de teksten verwerken. Heeft je webshop een zakelijke en nette uitstraling dan is het aan te raden om je teksten ook zakelijk en correct te houden.

Productbeschrijvingen optimaliseren

Zoals hierboven al even kort genoemd is het niet altijd nodig om je productpagina’s bij de start van een webshop helemaal perfect ingerichte hebben. Het schrijven van goede producten kan veel tijd in beslag nemen en vaak doe je het ook niet de eerste keer helemaal goed. Hou er daarom rekening mee dat je ook achteraf de productbeschrijvingen moet optimaliseren. Dit levert niet alleen een verbetering in de conversie van je webshop op, zoekmachinerobots zoals die van Google zien ook dat je content ververst wordt en indexeren de pagina daarom opnieuw en in de toekomst vaker.

Kopjes, opsommingen, logo’s en vinkjes

Benoem niet alleen de voordelen maar ook de nadelen van een product. Er zijn niet veel Nederlandse webshops die dit doen maar wellicht zouden er meer moeten zijn, ook de nadelen van een bepaald product vermelden. Het lijkt misschien vreemd om de negatieve aspecten van je product te vermelden maar het kan een consument ontzettend op weg helpen om de juiste keuze te maken. Een marketing wordt er daarom ook vaak gezegd, je bent niet aan het verkopen, je helpt de klant in te kopen. Om je product seks & goed vorm te geven kun je het ook laten bestaan uit de volgende onderdelen.
checklist

Een korte samenvatting

Op de categoriepagina van een webshop zie je meestal alleen de product afwillen en de prijs en de titel van het product. Het is echter ook mogelijk om een kort stukje productbeschrijving toe te voegen zodat de consument al weet wat er te vinden is op de volgende pagina. Deze samenvatting kan je ook aan de bovenkant van iedere productpagina plaatsen zodat consumenten die snel willen shoppen, dat ook kunnen doen.

Koppen in de tekst

De kopjes in de tekst zijn erg belangrijk want niet iedere bezoeker heeft zijn om een hele producttekst lezen. De kopjes in de tekst vormen vaak een samenvatting en zijn daarom eenvoudig te scannen voor consumenten die niet al te veel tijd hebben. Zorg er daarom voor dat je kopen duidelijk zijn en de tekst dekken. Voor de zoekmachines is het slim om deze koppen volgens een logische structuur aan te brengen, een keer een H1 kop per pagina en de koppen daaronder H2 en subkoppen H3 bijvoorbeeld.

Opsommingen gebruiken

Een andere manier om me de hele productpagina samen te vatten en de tekst te reduceren is om opsommingen te gebruiken. Dit kan je ook als samenvatting inzetten. Als je alle specificaties nog even duidelijk opsomt voor de bezoeker dan helpt het bovendien om een goede keuze te maken tussen verschillende producten.

Vinkjes gebruiken

Om opsommingen duidelijk weer te geven hoef je niet alleen streepjes of puntjes te gebruiken. Tegenwoordig worden er steeds vaker vinkjes gebruikt omdat deze nog meer opvallen.

Logo’s tonen

Verkoop je producten van een bepaald merk, toon dan de logo’s van dit merk, zelfs als het niet om een gerenommeerd bedrijf gaat. Het zorgt voor een stukje extra transparantie en betrouwbaarheid. Heb je een keurmerk of gebruik je een bepaalde logistieke partij dankzij deze logo’s ook tonen om extra betrouwbaarheid te tonen.

Dit is de pagina waarop de aankoop beslissing plaatsvindt

Om nog maar eens aan te geven hoe belangrijk het is een goede producten schrijven, de productpagina is de pagina waar de aankoopbeslissing uiteindelijk plaatsvindt. Hierop staat je winkelwagenknop en uiteraard deze doelstelling om verkopen te realiseren. Je wilt echter wel tevreden klanten dus het is niet de bedoeling om zoveel mogelijk mensen, zo snel mogelijk, op die winkelwagen te laten drukken. Je wilt bezoekers zo goed mogelijk informeren zodat iedere klant vol vertrouwen het product aanschaft.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op