Waarom SEO heel belangrijk is voor je webshop

Webwinkelsucces.nl » Waarom SEO heel belangrijk is voor je webshop

Heb jij een eigen webshop? Het is eigenlijk precies hetzelfde als bij een gewone winkel: hoe meer bezoekers er door die deur komen, hoe meer potentiële kopers/klanten en dus uiteindelijk hoe hoger de omzet. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen de digitale weg naar jouw winkel vinden tussen de duizenden andere webshops? Hoe krijg je het voor elkaar dat jouw shop opvalt? Dát doet je met een goede SEO-strategie!

Wat is SEO eigenlijk?

Zelfs de grootste dummy op het gebied van computers en internet is de term SEO wel eens tegengekomen en jij als webshop eigenaar weet dus ook wel wat het ongeveer inhoudt. Maar voor de mensen die nog helemaal ‘blanco’ zijn, leggen we het kort uit: SEO – Search Engine Optimization – betekent zoekmachineoptimalisatie. Met andere woorden: een zo hoog mogelijke score realiseren in de organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Het doel is dat als iemand een zoekterm intypt van iets dat jij aanbiedt, jouw website bij de eerste tien resultaten wordt weergegeven. De kans is dan groot dat ze naar jouw site surfen. En dat is essentieel, want de meeste mensen kijken niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Als jouw webshop daar niet tussen staat, loop je dus echt veel potentiële bezoekers mis! Als jij niet zo computertechnisch bent, is SEO uitbesteden aan een expert het beste wat je kunt doen om een succesvolle shop te bouwen en runnen.

Hoe werkt SEO voor webshops?

SEO voor webshops draait om een aantal belangrijke pijlers:

  • Relevante content: Zorg dat de teksten op je website relevant en waardevol zijn voor je doelgroep. Gebruik de zoekwoorden waar zij op zoeken, maar doe dit op een natuurlijke manier. Goede content wordt hoger gewaardeerd door zoekmachines.
  • Techniek op orde: Je website moet technisch goed in elkaar zitten. Dat betekent een snelle laadtijd, een duidelijke sitestructuur en geen fouten in de code. Een technisch goede website scoort beter in zoekmachines.
  • Autoriteit opbouwen: Zoekmachines kijken naar de autoriteit en betrouwbaarheid van je website. Hoe meer andere websites naar jou linken, hoe meer autoriteit je opbouwt. Linkbuilding is daarom een belangrijk onderdeel van SEO.
  • Lokale vindbaarheid: Ook lokaal is het slim om te optimaliseren. Lokale SEO zorgt ervoor dat de zoekresultaten relevant zijn voor klanten in jouw regio, jouw doelgroep dus. Zorg dat je website geoptimaliseerd is voor lokale zoektermen en dat je bedrijfsgegevens consistent zijn vermeld op verschillende online platformen.

De voordelen van SEO voor webshops

SEO is dus dé manier om meer ‘shoppers’ door jouw digitale winkeldeur te laten komen. Maar een goede SEO-strategie levert je webshop bovendien veel voordelen op:

  • Meer relevante bezoekers: Relevantie van je keywords betekent relevante bezoekers. Een voorbeeld: jij verkoopt volleyballen. Als je alleen het zoekwoord bal hebt, krijg je ook bezoekers die op zoek zijn naar een voetbal of basketbal, maar zij zullen niet tot aanschaf overgaan. Door te zorgen dat je hoog scoort op keywords die relevant zijn voor jouw producten, in dit geval dus ‘volleybal’, spreek je jouw doelgroep aan en krijg je een hogere conversie.
  • Duurzame resultaten: Waar een betaalde advertentie vooral een kortdurend effect heeft, zijn de resultaten van je SEO-strategie juist langere tijd zichtbaar.
  • Vertrouwen en autoriteit: Helaas zijn niet alle webshops te vertrouwen en dat weet de consument ook. Maar een hoge score bij de zoekmachines wordt door consumenten vertaald als bewezen betrouwbaarheid en kwaliteit. Jouw aanzien stijgt dus.
  • Inzichten in je doelgroep: Keyword onderzoek en analyse van hoe bezoekers zich gedragen op je website levert je waardevolle inzichten op betreffende de wensen en behoeften van je doelgroep. Die inzichten kan je weer gebruiken om je webshop te optimaliseren.

Aan de slag met SEO voor jouw webshop

Een belangrijk punt betreffende SEO is dat het geen eenmalige activiteit is, maar een doorlopend proces. Het algoritme van zoekmachines verandert voortdurend en ook je concurrenten zitten niet stil. Daarom is het belangrijk om continu te werken aan de optimalisatie van je webshop. Dat kan je zelf doen door je te verdiepen in SEO, maar je het scheelt je veel tijd en hoofdpijn als je een SEO-specialist inschakelt om je te helpen.

Als je net een webshop wilt beginnen, is het goed om alles goed voor te bereiden. Er komt ontzettend veel bij kijken en ‘een goed begin is het halve werk’. Als je meteen vanaf het begin ook de marketing en SEO goed aanpakt, maak je een sterke start! Maar ook als je al een tijd bezig bent, zal je merken dat een goede SEO-strategie je onderneming naar een hoger niveau tilt. Kortom, slimme ondernemers nemen SEO serieus. Het zal namelijk het verschil uitmaken tussen een middelmatige webshop en een drukke online winkel. Ga dus zeker aan de slag met een goede strategie, zelf of (nog beter) met hulp van een expert. Dat is de manier om een succesvolle online business op te bouwen!

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo