Als je in 2019 in Nederland (één van de drukste webshop landen ter wereld) nog een webshop wilt starten volgt de eerste logische vraag: Waarin? Wat zijn Populaire Webshop Producten? Welk product moet ik kiezen? 

Voordat je ook maar iets gaat doen is het aanbevolen om precies uit te zoeken wat voor product je gaat verkopen, wie de afnemers zijn en waarom deze afnemers het product bij jou gaan kopen. Of het nou gaat om een enkel product of een groot assortiment. Lees meer over de assortimentskeuze. Voorkom dat je de verkeerde keuze maakt en zorg dat je alles weet van de product en de markt voordat je begint! E wordenr constant nieuwe innovatieve producten gemaakt die online verkocht kunnen worden. Zorg er daarom voor dat je op de hoogte blijft van trends binnen jouw vakgebied!

Wij hebben 53 ideeën voor Webshops in 2019 op een rij gezet als je wat inspiratie zoekt op dit vlak. =)

Product en niche mogelijkheden

Hieronder vindt je een lijstje met mogelijke manieren om een geschikt product of niche markt voor je webwinkel te identificeren. Elke manier vereist een andere aanpak en mindset.

Zoektermen of zoekgedrag als basis

Eén van de meest eenvoudige methoden om een rendabele niche markt te identificeren is simpel online onderzoek via de Google Keyword Tool ( In Adwords) . Met het hulpprogramma voor zoekwoorden kan je precies zien hoe vaak mensen zoeken op een bepaalde term. Aan de hand van deze gegevens kun je ongeveer inschatten hoeveel bezoekers je op je webwinkel kan verwachten als je wordt gevonden op deze zoekwoorden.
In Google Adwords kun je ook zien wat het ongeveer kost om te adverteren op bepaalde woorden. Hierbij kun je aannemen dat een bepaalde term veel oplevert als de kosten per klik hoog zijn.

google keyword tool

Het mikken op zoekgedrag als een manier om een product te kiezen voor webshop wordt pas echt interessant als je één stap verder gaat. Stel je ziet in de keyword tool dat er duizenden mensen zoeken op: Kraan Lekt en subtermen als ‘wat te doen' en ‘lekkende kraan oplossen'. Dan kan je ervoor kiezen om daar met een webshop direct op in te spelen, stel je bouwt' lekkendekraanoplossing.nl'  dan heb je direct een antwoord op: wat wordt je assortiment, positionering en zoektermen waar ik op wil hitten =)

Bouw aan een verleidelijk en betrouwbaar merk

Een compleet andere methode is het bouwen van een merk. Om een uniek merk in de markt te zetten moet je wel alles weten over de klanten, behoeften, concurrenten etc. Het is zaak om met je merk perfect inspelen op de behoeften en gedachten van de consument.

Het opbouwen van een bekend merk is vooral verstandig als je een webwinkel in een markt met veel concurrentie en lage marges begint. Hierdoor zal je je moeten onderscheiden op andere factoren. Een sterk merk opbouwen kost veel tijd maar op de lange termijn is het de investering zeker waard, klanten zullen je merk onthouden en daardoor sneller terugkeren op je webshop of deze aanraden bij anderen. Coolblue & Fonq zijn goede voorbeelden van merken die zijn opgebouwd.

Los een ergernis van klanten op

Een probleem oplossen is altijd een goede manier om meer klanten te krijgen. Veel goede producten zijn dan ook origineel bedacht om een probleem van de klant op te lossen. De Paracetemol zou bijvoorbeeld niet bedacht zijn als mensen nooit hoofdpijn hadden.

Een goed voorbeeld is Aircoshop.nl. Mensen hebben bijvoorbeeld last van de warmte en zoeken naar een manier om de lucht te verversen. Op Aircoshop.nl vind je vervolgens alle verschillende manier om de lucht te verkoelen, verwarmen of te verversen. Lekker simpen & duidelijk.

aircoshop voorbeeld

Identificeer de passie van klanten

Net zo goed, of misschien wel beter zelfs, is het identificeren van een bepaalde passie in de markt. Neem bijvoorbeeld een niche in de sport markt zoals golfspullen. Mensen die golfen geven veel geld uit om de juiste spullen te krijgen waarmee ze net iets beter of verder kunnen slaan. Ook de manier waarop je je zelf presenteert op de golfbaan is erg belangrijk.

De webshop van Golfdiva.nl gaat nog net iets verder met het identificeren van een niche webwinkel met producten waar klanten echt passie voor hebben. Deze webwinkel richt zich namelijk alleen op vrouwen die regelmatig golfen. Een afgebakende doelgroep die bereid is veel geld uit te geven. Een bijzonder slim concept!

Je eigen passie en/ of expertise verkopen

Net zoals veel klanten heb je misschien zelf ook een bepaalde passie of expertise. Ben je bijvoorbeeld een fervent verzamelaar of sporter? Of heb je veel kennis over een product opgedaan tijdens een eerdere baan? Vaak is het ook nog een stuk leuker en eenvoudiger om producten te verkopen waar je echt enthousiast over bent! Een tijd geleden merkte je dit overduidelijk toen veel ‘huismoeders' een webshop in (kinder)kleding begonnen. Uiteindelijk is deze markt wel overbezet geraakt waardoor veel kleine webwinkels het niet overleven.

Een leuk voorbeeld is de webshop van Debaard.nl, origineel begonnen als een informatieve website met informatie over het bijhouden en verzorgen van je baard. Later is er een webshop aan toegevoegd omdat veel mensen op zoek waren naar middelen om hun baard te onderhouden. (Nu failliet overigens, zo lijkt het)

Pas wel op met deze manier van producten selecteren, als je van je hobby je werk wil maken zal je het wel professioneel moeten aanpakken. Als je niet genoeg verkoopt is de lol er namelijk snel af.

Een gat in een bestaande markt vinden

Een minder creatieve manier maar vaak wel erg winstgevend, het vinden van een gat in een bestaande markt. Kijk eens naar bestaande niche markten en het verdienmodel van potentiële concurrenten. Wat kan je beter doen? Kan je het anders verkopen? Kan je een nieuwe doelgroep aanboren? Waar zijn klanten vaak ontevreden over? Kun je iets toevoegen aan het producten waardoor je een voordeel hebt op de concurrentie?
Zodra je het juiste businessmodel voor ogen hebt moet het wel enigszins geheim houden voordat je live gaat. Je wilt natuurlijk niet dat een concurrent met jouw ideeën aan de haal gaat.

Een prachtig voorbeeld is Teufelaudio.nl. Deze webwinkel doet er werkelijk alles aan om zich te onderscheiden van de concurrentie. Zo wordt er maar liefst 12 jaar garantie op speakers gegevens en kunnen klanten producten 8 weken lang thuis uitproberen. Een andere onderscheidende factor is de mogelijk om de speakers zelf in elkaar te zetten. De eigenaar kwam er al lang geleden achter dat veel klanten dit leuk vinden en besloten daarom om standaard bouwpakketten te leveren. Deze methode heeft er ook voor gezorgd dat Teufelaudio veel gratis promotie kreeg.

Houdt de trends in de gaten

Een inkoppertje natuurlijk, als je je concurrenten voor wil blijven moet je voortdurend de trends binnen je branche in de gaten houden. Voor het kiezen van een product om te verkopen in je webwinkel werkt dit ook uitstekend. Als je bepaalde trends vroeg opmerkt kun je daarvan profiteren door (als eerste) een webwinkel in de groeiende markt te beginnen.

Via Google Trends kun je bovendien nagaan hoe vaak er wordt gezocht naar een bepaald product. Je kunt hierin eenvoudig aflezen of de vraag naar een product aan het stijgen of juist aan het dalen is.

Let wel op: met trends worden geen rages bedoelt. Natuurlijk kun je ook met een webwinkel inspelen op een actuele rage maar voor de lange termijn is dat een stuk minder interessant. Het is nauwelijks de moeite waard om een webwinkel op te zetten voor een rage van bijvoorbeeld een paar maanden. Doe je dit toch? Zorg dan dat je webwinkel snel gereed is om de rage optimaal te benutten.

Follow the money

Ben je echt op zoek naar een webwinkel niche waar je van kan leven? Dan moet je gewoon logisch nadenken. Waar geven mensen tegenwoordig hun geld aan uit? Wat vinden online consumenten belangrijk? Welke bedrijven zijn aan het groeien? Dit is de zogenaamde ‘follow the money' strategie. Volg het geld dat mensen uitgeven en kijk waar het terecht komt. Welke bedrijven maken winst? En in welke markten gaan bedrijven failliet?
Het is bijvoorbeeld razend populair om een webwinkel in kleding te beginnen maar is dat wel zo verstandig? Uit onderzoek van de ING blijkt namelijk dat in de kledingbranche gemiddeld 30% van de bestelling weer retour komt. Dit komt omdat veel mensen de kleding eerst willen passen. Het aanbieden van gratis retourneren lijkt een goede oplossing maar houdt je dan nog wel marge over? Zelfs grote bedrijven als Zalando en Wehkamp weten nauwelijks winst te maken aan de online kledingverkoop.

Zorg er dus voor dat je enige vorm van marktonderzoek doet. Hierbij hoef je niet per sé te denken aan ellenlange enquêtes of onderzoeken. Ga gewoon eens op verkennend onderzoek uit bij toekomstige concurrenten en verdiep je in de markt. Zorg ook dat je precies de behoeften van je klanten kent. De beste manier om dit te doen is om te beginnen met verkopen en goed te luisteren naar feedback van klanten. Je kunt ook eens de reviews van concurrenten doornemen om te kijken waar klanten tevreden en minder tevreden over zijn.

Waar moet je rekening mee houden?

Gemiddelde besteding. Hoeveel geven klanten ongeveer uit per aankoop?
Marges. Hoeveel winst hou je over van ieder verkocht product? Maak schattingen!
Acquisitie kosten. Wat kost het om klanten te krijgen? (check Google Adwords)!
Retentie. Is het een eenmalige aankoop of hebben klanten het product vaker nodig?

Populaire Webshop Producten 2019

Producten die in 2019 en 2020 populair zijn voor webshop en vaak een hoge marge hebben:

  • Bestrijdingsartikelen
  • Artikelen in Zakelijke Niches
  • Artikelen die net één stap dieper gaan. (Dus niet ‘golf kleding' maar ‘golf kleding voor vrouwen'. etc)
  • Slimme Artikelen ( robotmaaiers, slimme camera's, etc)
  • Accessoires met Merken erop ( riemen ed. blijven een hoge marge hebben)
  • Artikelen die via de brievenbus te verzenden zijn
  • Software
  • Producten met hoge marge =)
  • Elektrische Accu's (Dure fiets artikelen)
  • Merkkleding ( als het je lukt)
  • Tassen
  • Bloemen
  • Planten ! (HOT!)
  • Matrassen
  • Cosmetica

Welke mogelijkheden zie je zelf?

Ook in Nederland komen webwinkels tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Wellicht heb je zelf al een idee voor een nieuwe webwinkel opgedaan tijdens het lezen van dit artikel. Zoja? Ga dan verder met ons artikel over Webshop beginnen. Ondanks de hoge concurrentie in veel productgroepen zijn er nog voldoende niches die niet of onvoldoende benut worden. Het kiezen van de juiste niche markt is de eerste stap naar succes met je webwinkel. Zorg er voor dat jouw webwinkel de absolute specialist binnen de niche wordt. Wees niet bang om te kijken naar kleine niches waar grote bedrijven de moeite niet voor nemen. Je hebt een kleinere markt maar ook minder concurrenten en daardoor lagere advertentiekosten.

Heeft dit artikel voor inspiratie gezorgd, heb je vragen of tips voor andere ondernemers? Laat het gerust weten door hieronder een comment achter te laten!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op