Als eigenaar van een webwinkel ben je waarschijnlijk altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om verder te groeien. Wat zijn leuke, unieke of nieuwe manieren om je webshop uit te breiden? Eenmaal aan het brainstormen blijven de ideeën komen en is er weer genoeg inspiratie voor het komende jaar.
De valkuil hiervan is, is dat je kan vergeten om na te denken over wat je juist niet gaat doen. En dit is precies het geheime ingrediënt om een stappenplan te maken zodat je webwinkel kan groeien, waar u heen wilt!
Maak bijvoorbeeld een lijst van alle elementen die je webwinkel en marketing nog mist en maak hier prioriteiten van. Als u het gelijk wil vastzetten kan u de actiepunten alvast inplannen.
groeien

Stap 1: Bekijk je webwinkel als geheel

Je kijkt naar de balans, de cijfers staan er heel duidelijk. Je wordt een beetje nerveus, maar probeert toch kalm te blijven en er met een frisse blik tegenaan te kijken. Je vraagt je af wat er momenteel gedaan wordt om nieuwe omzet te genereren. Maar natuurlijk doe je er al alles aan om het maximale er uit te halen, maar je weet doodgewoon niet meer wat je nog meer kunt doen.
Er is moed nodig om te zien dat een stap terug nemen de eerste stap is naar groei. Stel vragen, in plaats van actie ondernemen. Bekijk nu nog eens de balans en vergeet even de resultaten, maar kijk naar innovatiemogelijkheden. En stel nu vragen zoals: “Wat zijn drie redenen waarom bezoekers niets kopen?” of “Op welk gebied zou een klant zeggen dat je hem of haar niet helemaal begrijpt of niet waardeert?”.
Je zult merken, er komen hele andere onderwerpen naar boven om een groei te realiseren. Innoveren en groeien betekent niet altijd nieuwe dingen toevoegen, maar verbeteren is nog krachtiger.

Stap 2: Prioriteiten van het totaalplaatje

Om uit te vinden welke kant je precies op wilt, zal je in de lange termijn moeten denken. Wat wil je doen, wat wil je bereiken en waar ga je heen? Niet alleen dit jaar, maar ook het jaar daarna. En hoe zie je jouw webwinkel over vijf jaar? Denk niet gelijk in actieplannen, maar neem gewoon even (een half uur) de tijd om goed voor ogen te krijgen wat je graag zou willen.
Daarbij komt natuurlijk ook het financiële plaatje: Hoe zou je de omzet kunnen verdubbelen, met de helft van de kosten en binnen de helft van de leveringstijd. Wees nieuwsgierig en leergierig en probeer mogelijkheden te bedenken voor doelstellingen die onmogelijk lijken. Schrijf een lijstje met zo’n tien oplossingen die je uiteindelijk zou kunnen gebruiken voor je totale doelstelling.
Als je investeert in deze brainstorm sessie, dan ben je genoodzaakt om out of the box te denken en je zult merken dat je met hele creatieve oplossingen komt. Het budget van vandaag is hierbij niet van belang, want je bent uiteindelijk bezig om grote stappen te zetten richting je doelstellingen. Want deze basis, is de basis van je groeiende bedrijf.
checklist

Stap 3: Kettingreactie

Groeit jouw bedrijf niet zo snel als je zou willen, of stagneert het zelfs? Dan is de reden vaak omdat je het maar zo gelaten hebt. Zo ging het goed, op deze manier ben je gaan groeien, dus zo houden we het. Hierdoor heb je geen ruimte meer om te verbeteren, om te innoveren en daardoor groei je niet verder. De echte groei komt namelijk vanuit een andere en nieuwe hoek.
Om een stap voorwaarts te zetten, begin je bij het bekijken van de obstakels voor de groei. Probeer oplossingen te bedenken, met steeds een nieuwe insteek. Wat zou de oplossing zijn volgens jou, als ondernemer? Wat zou de oplossing zijn volgens jou, als boekhouder? Welke oplossing zou jij aandragen, als verkoper? Bekijk het ook uit vanuit je merk en als leverancier. Sluit dit rijtje af vanuit het marketingoogpunt.
Heb je het lijstje met mogelijke oplossingen nog van stap twee? Verdeel de oplossingen nu over de volgende categorieën:

  • Ondernemerschap: Als het gaat om het bedrijf zelf en belangrijke waarden.

 

  • Merk: Deze categorie gebruiken als jij jouw service een andere waarde geeft dan je bezoekers/ klanten doen.

 

  • Financiën: Dit is het geval als je niet precies weet waar, of waarom, het geld heen gaat.

 

  • Management: Als de werkzame mensen niet groeien of veranderen, of als je geen goede systemen hebt om dit mogelijk te maken.

 

  • Levering: Als je ergens een gemiste kans hebt geïdentificeerd, met het gevolg dat de klant teleurgesteld is.

 

  • Verkoop: Als er iets ontbreekt (mensen of systemen) waardoor de klanten niet de bevestiging hebben gekregen dat ze bij het juiste adres waren.

 

  • Marketing: Als er meer te leren is over wie je wilt bereiken, waar ze wonen en wat ze graag willen.

Zie je nu dat alles overzichtelijk is ingedeeld? Dit helpt enorm om ergens de focus op te leggen en om je energie gericht te gebruiken. Een goede planning beperkt geen innovatie, maar een goede planning maakt er juist ruimte voor door duidelijke grenzen aan te geven. Hierdoor is het mogelijk om specifieke aspecten te gebruiken voor je duidelijke doelstellingen.

Stap 4: Ondernemerschap

Nu komt het er op aan, want nu is het tijd om jouw ondernemerschap te gebruiken. Het overzicht dat uit stap drie is gekomen is je leidraad om de volgende stappen te zetten. Hierbij is het belangrijk dat je de juiste mensen op de juiste plaats hebt. Want is de verantwoordelijke in staat om de verantwoordelijkheden te beheren? Zo niet, kun jij ervoor zorgen dat het wel kan of is het een mogelijkheid om hier iets in te veranderen? Jij (en eventueel je medewerkers) kan nu alle onderdelen structuren, door een planning te maken om uiteindelijk je doel te behalen. Met natuurlijk het oog op de lange termijn, om altijd optimaal te blijven functioneren en om problemen definitief op te lossen.
Deze stap is ontzettend belangrijk en van meeste waarde. Dit is waar ondernemerschap om draait. Wees een leider, een manager en daag jezelf uit. Want als alles duidelijk is en de stappen worden gezet, dan zal het ondernemingsplan en de bijbehorende resultaten je weer toelachen.
ondernemer

Stap 5: Vertel je verhaal

Kijk eens goed naar de voorgaande stappen en waar je doorheen bent gegaan. Hoe zou je het in één woord of zin beschrijven, wat de grootste verandering is? Dat is waar het jaar om draait. Dat is het thema.
Het thema is waar je bedrijf op draait en dit is een hele belevenis op zich. Vertel het ook, aan je werknemers, om mensen in je verhaal te betrekken. Dat men weet wat er gebeurt en waar het bedrijf om draait. Het is een fabel dat werknemers alleen maar willen horen dat het bedrijf elk jaar alleen maar groeit, het belangrijkste is namelijk de waarheid. Betrokken mensen zijn veel gemotiveerder en tevens lovend, omdat jij ervoor kan zorgen dat het verhaal van iedereen is.
Storytelling is de marketing methode die webwinkel eigenaren nog te weinig toepassen tegenwoordig. We zien vaak dat er een goede basis is maar dat het echte verhaal achter een webwinkel ontbreekt. Onthoudt dat bezoekers je webwinkel zien als een echt bedrijf en soms even meer informatie verwachten voordat ze een aankoop plaatsen. Neem bezoekers mee en overtuig ze door de geschiedenis achter je webwinkel uit te lichten.
storytelling

Stap 6: Groeien met controle

Als laatste gaat het om controle behouden. Gecontroleerd en zorgvuldig de stappen blijven zetten en gecontroleerd je bedrijf laten groeien. En natuurlijk controle houden binnen het bedrijf en tegenover je werknemers. Controle klinkt dictatorachtig, maar weet ook dat je ook een relaxte controle kunt houden. Een controle van geven en nemen, zo’n soort waarbij alles op rolletjes blijft lopen, ook als jij op vakantie bent.
Wees daarom niet te terughoudend om anderen, met name je werknemers, ideeën te vragen om te blijven verbeteren. Laat ze meedenken en betrek ze in jouw onderneming. Want wat je ook doet, doe het met zorg. Je hebt misschien een goed bedrijf, maar streef naar het beste bedrijf. Een bedrijf waar iedereen trots op mag zijn.
Seo info

Waar ontbreekt het aan?

Om er achter te komen welke elementen nog ontbreken in je webwinkel en marketing om er een succes van te maken raden we je aan om een marketing of businessmodel zoals het CANVAS model in te vullen. Dit is een handig model die je kan gebruiken om te kijken waar je webwinkel nu staat en welke elementen je kan veranderen of kan toevoegen.
2.1_Business_Model_Canvas
Bij het CANVAS model gaan we kijken naar de belangrijkste factoren van een bedrijf, deze worden de 9 bouwstenen genoemd:

  • Kosten, welke kosten heb je?
  • Opbrengsten, hoe verdien je geld?
  • Middelen, welke middelen kan je inzetten?
  • Kanalen, via welke kanalen verkoop je producten?
  • Activiteiten, wat moet je doen om de webwinkel te runnen?
  • Partners, welke partners heb je nodig?
  • Klantsegmenten, wie zijn je klanten?
  • Klantrelatie, hoe is de relatie met de klant?
  • Waardepropositie, wat biedt je de klant voor (unieke) waarde?

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op