Afgelopen week waren er weer de Webwinkel Vakdagen. Vorig jaar was ik niet aanwezig maar dit jaar kon ik dubbel genieten.
Op dag 1 was ik dagvoorzitter in één van de zeven zalen. Sprekers op- en afkondigen, vragen uit de zaal ruimte geven en af en toe zelf een vraag of samenvatting uitspreken. Dat was zo’n beetje wat ik de hele dag deed. Erg leuk en leerzaam.
Maar ik wilde zelf ook de beurs bezoeken dus bleef ik overnachten in Utrecht en zo kon ik de volgende dag zelf een bezoekje brengen. Bijkomend voordeel was ook dat ik bij de afterparty’s aanwezig kon zijn. 😉
Na een bezoek aan o.a. CCV ShopLightspeed, MijnWebwinkel, MyShop, Koongo, DPD, DHL, enz viel me al snel wat op. Ze vertelden allemaal dat ze te maken hadden met minder ‘starters' en meer ‘overstappers' dan voorgaande edities.
Ikzelf heb dit afgelopen jaar ook gemerkt. In 2014 nam het aantal vragen van mensen die een webwinkel willen starten af en kwamen er meer vragen binnen van mensen die advies vroegen om hun bestaande webwinkel uit te bouwen.
webwinkel-vakdagen-2015

De markt wordt volwassen

De vragen die ik tegenwoordig krijg zijn vaker professioneler en veel specifieker. Zelf ben ik daar erg blij mee. Want ik ben er wel een beetje klaar mee om voor de honderdste keer uit te leggen dat een starter toch echt zelf een product zal moeten verzinnen en ik hem daarbij niet wil en kan helpen. 😉
Hoewel ik nog steeds niches tegenkom waar je prima een webwinkel in kan starten denk ik dat de gevestigde webwinkels ondertussen wel een voordeel hebben.
Toch valt me bij deze bestaande webwinkels ook iets op! Ik kom regelmatig (kleinere) webwinkels tegen waar de energie weg lijkt te zijn. Ik bedoel daar de kleine dingen mee:

  • Copyright staat nog op 2014,
  • Broken links op de website,
  • Laatste blog van 6 maanden geleden,
  • Idem dito voor Twitter en Facebook,
  • Een waardeloze Over ons pagina,
  • Oubollige klantenservice,
  • Enz.

En het ergste is dat de webwinkel-eigenaren hier blind voor lijken te zijn. Ze zien deze kleine foutjes niet meer. Maar de consument valt deze foutjes wél direct op! Dit resulteert in onnodig lage conversiepercentages!
Jongens, zo moeilijk is het toch niet?
Neem als voorbeeld de “Over ons” pagina. In je Google Analytics statistieken zal je zien dat je maar weinig bezoekers krijgt op deze pagina. Logisch. Maar de mensen die het wel bekijken zijn meestal wel je potentiële klanten! Het kost misschien een half uur om deze pagina te (her)schrijven. Eenmaal gedaan zal dit direct helpen om je conversie te laten stijgen.

Ook ik ben soms lui!

Ikzelf heb het ook niet altijd 100% voor elkaar. Toen ik twee weken geleden DeHangmat.nl kritisch ging bekijken waren er in het afgelopen jaar toch wel de nodige foutjes in geslopen.
Het was dan ook logisch dat DeHangmat.nl op belangrijke keywords was weggezakt in Google!
schop

Hoe los je dit op?

Ik begon met wat iedereen kan doen: Door de website heen klikken en mogelijke verbeterpunten direct aanpakken. Je rolt dan vaak van de ene verbetering in de andere. Voor je het weet zit je een lijst te maken met wat je straks nog kan verbeteren.
Zo bleek dat de categorie pagina's meestal geen extra content hadden. Terwijl categorie pagina's juist vaak erg goed in Google ranken.
Daarna opende ik Google Webmaster Hulpprogramma. Een makkelijke tool waar je broken links en andere foutjes kan ontdekken. Zelf gebruik ik liever Website Auditor. Hiermee kan ik zelf ook scannen en komen er nog veel meer fouten aan het licht.
Het koste me een paar uur om alle (kleine) foutjes te herstellen. Er moesten nieuwe of betere meta-tags komen, er waren kapotte links van externe website die ik met een 301 verwijzing kon herstellen (en dus weer Google Juice doorgeven) en ook vond ik her en der wat duplicate content.
Toen dat allemaal hersteld was heb ik de DeHangmat door GTMetrix.com gehaald om te kijken of we nog wat snelheid winst konden halen. Ook dat was mogelijk en met een paar simpele tools zoals TinyPNG en Cloudflare draait alles soepel.
Nu, twee weken later, zijn we alweer 5 posities gestegen! En alles wat ik deed kan jij ook doen. Technische kennis is er niet voor vereist! Natuurlijk zal je tegen dingen aanlopen die je niet direct weet op te lossen. Maar Google is je beste vriend en met een beetje zoeken kom je daar zo achter.

Meer optimalisatie tips

Als je echt je webwinkel tip top in orde wil brengen kijk dan in het Conversie Optimalisatie gedeelte hier op WebwinkelSucces!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op