kortingscode_smallEen half jaar geleden postte ik een blog over dat we d.m.v. een kortingscode een extra € 17.000 omzet realiseerde. Dus dat je er je voordeel mee kan doen is wel duidelijk. Vandaag het nadeel van een kortingscode. 😉

Kortingscodes en affiliate marketing

Grote kortingscode sites zoals Actiecode.nl en Kortingscode.nl willen graag kortingscodes van jouw webwinkel plaatsen. In ruil daarvoor moet je wel een commissie afdragen aan deze sites. Dat werkt door middel van affiliate marketing. Geheel geautomatiseerd krijgt de kortingscode site een percentage van elke verkoop die zij heeft gerealiseerd.

Probleem #1: Je marges vloeien weg

De kortingscode die je i.v.m. een tijdelijke actie weggeeft geeft recht op een korting van bijvoorbeeld 10%. (Dat is een goede korting waarmee je mensen ook daadwerkelijk activeert om bij jou te kopen. ;-))
Stel je geeft een vergoeding van 8% per verkoop aan de affiliate-site (8% is gebruikelijk). Je bent dan inclusief kosten van het netwerk zo'n 11% voor je affiliate marketing kwijt.
Tel beide percentages bij elkaar op en je geeft dus 21% per verkoop weg die via zo'n kortingscodewebsite gerealiseerd wordt. Da's best veel!

Probleem #2: Klanten gaan ‘shoppen' naar kortingscodes

Wanneer de bezoeker niet op de hoogte is dat jij een bepaalde actie hebt maar tijdens de check-out wel het kortingscode-invoerveld ziet, gaat een groot deel van je bezoekers eventjes kijken of er ergens een actie te vinden is.
De bezoeker zal bij Google zoeken op “Kortingscode Webwinkel X”. Binnen no-time heeft hij de kortingscode gevonden. Om de code daadwerkelijk te krijgen stuurt zo'n kortingscodesite de bezoeker direct door naar je webwinkel en dus geef jij nu 10% korting aan de klant + 11% aan de kortingscodesite.
Let op: Kortingscodes sites sturen ook vaak de bezoeker direct door naar je site ook al is er geen kortingscode meer. De bezoeker heeft dan geen recht op korting, maar de kortingscodesite heeft wel recht op de affiliate vergoeding!

Wat is de oplossing?

Voor probleem #1 is er geen oplossing. Zo werkt het in affiliate-land nu eenmaal. En dit hoeft ook helemaal geen probleem te zijn; zorg er in dit geval voor dat jij je marges gezond houdt. Wellicht moet je de affiliate-commissie lager zetten en/of minder korting aan de klant geven.
Probleem #2 is lastiger. Wanneer een kortingscode site voor jou veel promotie maakt en jij daaruit nieuwe verkopen krijgt wil je ze maar al te graag daarvoor bedanken.
Het gaat pas mis wanneer je verkeer hebt ingekocht via Adwords of vergelijkingssites en je daarvoor nog eens extra moet betalen aan de kortingscodes sites.
Zo'n kortingscodes site ‘steelt' dan eigenlijk je marges. Je kan dit oplossen door je acties aan te passen en je kortingscode-invoerveld weg te halen.

Haal je kortingscode invoerveld weg

Door dit veld weg te halen breng je de nietsvermoedende bezoekers ook niet op het idee om eens te gaan ‘shoppen' naar kortingscodes.
Eventueel, wanneer je wel met kortingscodes wilt blijven werken, kan je de box ook veel kleiner maken zodat deze minder opvalt.

Maak een verborgen actie pagina

In plaats van kortingscodes weg te geven geef je ze een link naar een verborgen actie pagina. Bijvoorbeeld www.jouwwinkel.nl/lenteactie. Deze link verspreid je dan onder de diverse affilatesites. Op die pagina kan je dan (een selectie) van jouw producten aanbieden met een leuke korting.

Tip voor Magento

magento_logo(Ik weet niet of dit met andere webwinkelsoftware kan, maar met Magento kan dit zeker.)
Maak een simpel-product aan die je prijst op € 0,01. Dit product promoot je dan duidelijk op je actie pagina. Het is de bedoeling dat bezoekers dit product mee bestellen met de echte producten.
Via de Winkelwagen prijsregels (Admin -> Promoties -> Winkelwagen prijsregels) maak je de regel aan dat wanneer dit product in de winkelwagen ligt je recht hebt op een korting van 10% op de gehele winkelwagen.
Op die manier kun je bepaalde bezoekers gewoon weer een percentage korting aanbieden zonder dat je andere bezoekers laat shoppen naar kortingscodes. 😉

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op