Het kan je moeilijk ontgaan zijn: de ontwikkelaar van de razend populaire smartphone app Flappy Bird, een game geïnspireerd door Super Mario Bros, haalde zijn spel onlangs uit de App Store. De Vietnamees verdiende dagelijks ruim dertigduizend euro aan het spel, maar kon de hype niet langer aan. Het veranderde zijn leven teveel, beweerde hij.
Over de werkelijke reden van zijn move kunnen we nog lang speculeren, maar dat is niet mijn bedoeling in dit artikel. Waar ik liever naar kijk is hoe dit spel zo populair kon worden. Of het nu door stom toeval is of niet, de programmeur heeft een aantal factoren tot in de perfectie uitgebuit. Deze onderliggende regels garandeerden hem succes. Het leuke is dat deze niet alleen voor app developers gelden, maar ook voor andere ondernemers. In dit artikel leg ik de link naar webwinkels. Met andere woorden: hoe kan jouw webwinkel profiteren door deze ‘wetten’ toe te passen.
flappy-birds-twitter

Hou het simpel

Flappy Bird leunde op een beproefd concept; het mateloos populaire Super Mario Bros. van Nintendo. Om preciezer te zijn gebruikte Nguyen de typische blokkerige graphics van dit spel. Hij had ze natuurlijk veel mooier kunnen maken, maar in plaats daarvan hield hij het simpel. Hetzelfde geldt voor de besturing: je hoeft alleen maar op het scherm te tikken om het vogeltje te besturen. Niks geen fancy gedoe.
Je zult zien dat succesvolle webwinkels over het algemeen ook prettig eenvoudig zijn. Ooit van de afkorting K.I.S.S. gehoord? Keep It Simple,Stupid! Een ezelsbruggetje dat ons eraan herinnert om vooral niet te ingewikkeld te denken. Op zo’n gevoelig moment als een verkoop wil je je klanten niet verwarren. Het liefst heb je dat ze vrijwel blind een bestelling doen.
flappy-Bird

Maak je webwinkel ook simpel

Hou je productagina’s dan ook rustig en zorg ervoor dat de ‘banaan’ (de koop-knop) onweerstaanbaar en above the fold zit. Laat de checkout ook zo kort en duidelijk mogelijk zijn; je wilt natuurlijk niet dat je bezoekers allerlei bokkensprongen moeten maken om jou maar geld te kunnen geven.
Denk eens goed na of een wensenlijst, vergelijk knoppen, social media buttons en/of een account aanmaken wel echt nodig is. Zelf hebben wij deze functies in onze webwinkels, na diverse testen, allemaal verwijderd.

Social proof gaat viraal

Eén van de redenen waarom Flappy Bird als een trein ging, was het feit dat spelers er niet over uitgepraat raakten op de sociale media. Toen developer Dong Nguyen zijn spel in de App Store zette, twitterde hij zijn eigen high score. Daarna begonnen andere spelers hun scores op de sociale media te delen, wat een waar sneeuwbaleffect teweegbracht.
Webwinkeliers creëren op allerlei manieren zo’n effect. Humor, controverse of simpelweg een enorm origineel product kunnen een magnetische uitwerking op (potentiële) klanten en hun sociale netwerk hebben. De moeite waard om er mee te experimenteren, dus!
Weet wel dat je webwinkel niet viraal kan gaan. Je webwinkel is een slechts een productfolder met een bestelknop. Dus waarom zouden mensen dat liken, tweeten en delen? Een video, foto, of interessant blog bericht kan dat wel! Pepsi deed het een week geleden met een nieuwe commercial en deze heeft inmiddels al bijna 4.000.000 views op Youtube!
[youtube url=https://www.youtube.com/watch?v=Go9rf9GmYpM]

Zorg dat ze verslaafd raken

Allerlei bijvoeglijke naamwoorden zijn op Flappy Bird van toepassing. Het spel is vertrouwd, melig, simpel en tegelijkertijd verdraaid lastig. En omdat mensen het idee kregen dat ze het net iets beter konden, bleven ze deze game spelen. En onze Vietnamese vriend bleef ondertussen maar advertentie-inkomsten binnenharken.
Het is lastig om een webwinkel zelf zo verslavend als Flappy Bird te maken dat mensen terugkomen. Maar toch zijn er genoeg mogelijkheden. Een paar tips:

  • Schrijf regelmatig interessante blogartikelen.
  • Vernieuw regelmatig je collectie (werkt vooral goed bij mode).
  • Zorg dat je nieuwste collectie makkelijk te bekijken is.
  • Verkoop producten die vaak vervangen moeten worden of op raken.

Veel succes met je webwinkel! 😉

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op