Hoewel er steeds meer investeringen komen in online ondernemingen is het voor de meeste webwinkels meer dan lastig om een investering te krijgen die het bedrijf aan het rollen kan brengen. Vaak moet je het met eigen tijd en geld voor elkaar zien te krijgen. Dit wordt ook wel bootstrapping genoemd, omdat je echt hard aan het werk zal moeten. De kans is bovendien groot dat er concurrenten zijn die beschikken over een veel groter budget dan jou. Daarom moet je creatief omgaan met het kleine budget dat je wel hebt.
Veel ondernemers die een webwinkel beginnen denken echt een gat in de markt te hebben gevonden. Een miljoenenidee dat alleen nog uitgevoerd moeten worden. Een idee dat je de vrijheid gaat opleveren waar je altijd naar verlangd hebt. Ondanks het vroege enthousiasme blijkt dat maar een klein deel van de ondernemers de plannen echt doorzet om de dromen waar te maken. Waarom is dat eigenlijk? Vaak ontbreekt het aan een paar dingen waardoor de ondernemer toch geen brood meer in het plan ziet. Dit kunnen bijvoorbeeld de onderstaande redenen zijn.

  • Er is geen geschikt product of geschikte leverancier te vinden.
  • Er is angst om te verliezen van concurrenten die groter zijn.
  • Ze hebben een goed idee maar weten niet hoe het uitgevoerd moet worden.
  • Het ontbreekt aan geld om de plannen invulling te geven.

Dit klinken allemaal als legitieme redenen om toch niet door te gaan met het beginnen van een webwinkel. Toch is het allemaal onzin als je het aan mij vraagt. Ieder idee ontbreekt in het begin nog wel een paar dingen aan, niets is perfect naar mijn mening, het is belangrijk dat je ook gaat bouwen aan je droom als deze nog niet helemaal tot in detail is ingevuld.
excuses
Geschikte producten en leveranciers zijn er altijd wel te vinden, anders moet je wellicht eens andere locaties vinden om meer inspiratie op te doen. Angst is simpelweg niet nodig, het enige wat je kunt verliezen is geld. Natuurlijk wil je ook dat niet maar bedenk je dat geld slechts papier is, cijfers. Ook al gaat het finaal fout, je kunt altijd weer terugkomen en overnieuw beginnen.
Als je toch angst hebt om te verliezen raad ik je aan om helemaal niet te starten en lekker voor een baas te gaan werken, die zekerheid past dan waarschijnlijk beter bij je. Een gebrek aan geld is al helemaal geen goede reden om te wachten met je plannen of om deze zelfs te annuleren. Geld is altijd wel te vinden al kan geld lenen ook geld kosten! Toch is het soms noodzakelijk om een investering te zoeken als je een gat in de markt hebt gevonden.

Wie niet sterk is moet slim zijn

Als je net begonnen bent en nog niet beschikt over een super groot budget dan zal je slimmer om meten gaan met je euro’s, elk dubbeltje op zijn kant wordt ook wel gezegd. Dit omdat je iedere euro weer terug moet verdienen, het liefst maak je ook nog een beetje winst om je webwinkel verder te laten groeien!
Business competition

Creatief zijn

Creativiteit is een skill die je op meerdere vlakken van pas zal komen als je een online onderneming start met een laag budget. Je moet creatief met het budget omgaan, en creatief genoeg zijn om het nodige zelf te doen omdat je waarschijnlijk niet alles gelijk kunt uitbesteden. Het is bijvoorbeeld handig als je een beetje kunt fotoshoppen, webdesigners en tekstschrijven.

Een goede voorbereiding en planning

Falen in de voorbereiding, is de voorbereiding op het falen. Misschien heb je deze uitspraak wel eens gehoord en ik kan je vertellen dat dit meer dan waar is. Als je met weinig geld begint is timing nog belangrijker. Denk bijvoorbeeld aan adverteren, als je dit precies op de juiste momenten doet zal je het maximale rendement behalen. Ook is een goede planning nodig om de financiën goed in te kunnen schatten. Aan de hand hiervan kan je bijvoorbeeld de kasstroom bepalen, daardoor weet je precies hoeveel geld je nodig hebt om je webwinkel succesvol op te richten.

De voorbereiding

De voorbereiding is het halve, een andere uitspraak die je ongetwijfeld bekend voorkomt. Ook dit is zeker waar bij het beginnen van een webwinkel. Er zijn verschillende zaken die je kunt voorbereidingen. Als je dit goed doet kan je eigenlijk vanaf dag 1 beginnen met verkopen. Als je webwinkel helemaal gereed en getest is, je producten op voorraad zijn en je advertentiecampagnes alleen nog aan gezet hoeven te worden!
Je kunt van te voren zelfs beginnen met verkopen, ook als je de producten nog niet eens op voorraad hebt. Dit wordt ook wel Pre sales genoemd en zullen we straks verder toelichten.

De planning

Om een goed plan ook goed uit te voeren is het verstandig om een duidelijke planning te maken. Hier in staat omschreven welke taken wanneer uitgevoerd moeten worden om de webwinkel in de markt te zetten. Zonder een goede planning ga je wellicht bepaalde dingen vergeten waardoor je webwinkel niet af is of er niet voldoende verkeer naar de website komt.
plannen

Stel je zelf de volgende vragen

Als je jezelf goed wil voorbereiden op het beginnen van een webwinkel dan is het verstandig om alle mogelijke scenario’s bij langs te gaan. Ook moet je nagaan wat je gaat doen als je investeringen niet gelijk het gewenste resultaat opleveren. Dan zal je snel moeten schakelen omdat je je geld waarschijnlijk beter kunt benutten.

Welke problemen kom je zelf tegen?

Wellicht heb je zelf wel eens een product gekocht waar je niet helemaal tevreden over was. Of je kocht iets bij een webwinkel wat vervolgens niet goed geleverd wordt. Je zal ook niet de enige zijn die slechte ervaringen heeft met de klantenservice van bepaalde bedrijven. Deze problemen kun je oplossen door zelf een winkel te beginnen die deze zeker beter aan pakt!
Ook algemene problemen in het dagelijks leven kunnen voor inspiratie zorgen bij het bedenken van nieuwe producten of ideeën voor een nieuwe webwinkel. Zo zijn alle producten ooit bedacht!

Welke producten kan je online nog niet vinden voor een acceptabele prijs?

Hier duiken we in het echte marktonderzoek. Als je met een nieuw product op de markt wil komen, of een product dat nog niet heel bekend is. Tijdens het marktonderzoek ga je bijvoorbeeld kijken naar welke concurrenten er zijn en voor welke prijzen deze winkels bepaalde producten verkopen. Op die manier kan je zien of het mogelijk is om echt de concurrentie aan te gaan met deze bedrijven.
producten zoeken

Is het logistiek mogelijk om de producten snel te bezorgen?

Je kunt alles beloven op je webwinkel, het liefst wil je producten natuurlijk zo snel mogelijk kunnen bezorgen. Alles wat je beloofd zal je echter nog wel waar moeten maken. Als je beloofd dat et product de volgende dag in huis is dan moet dat ook echt gebeuren, anders zit je met een boze of teleurgestelde klant. Test daarom niet alleen je webwinkel zelf maar ook het logistieke product. Eventuele problemen kan je dan vroegtijdig tackelen.

Waar is de doelgroep voor je webwinkel te vinden?

Om te weten wat het mogelijk gaat kosten om reclame te maken voor je webwinkel moet je weten waar de doelgroep zich bevindt. Waar moet je aanwezig zijn om gezien te worden door de juiste mensen? Dit kan je doen door een kort marktonderzoek onder gerelateerde blogs, magazines, gidsen etc. Welke bedrijven adverteren hier en wat zijn de kosten hiervan?
Denk ook aan andere creatieve methoden om je webwinkel onder de aandacht te brengen, uiteraard alles op een laag budget.
Adverteren via social media is een aanrader voor vrijwel iedere webwinkel. Via Facebook kan je bijvoorbeeld uitstekend targeten op leeftijd, interesse en eventueel ook nog op regio als dat van belang is.
doelgroep

Wat zijn de kosten voor acquisitie

Als beginnende webwinkel heb je op dit gebied een grote achterstand op bestaande winkels. Je beschikt namelijk over veel minder statistieken, daardoor is het minder eenvoudig om gemakkelijke beslissingen te nemen.
Online adverteren komt hierbij weer in beeld. Aan de hand van de kosten hiervan kan je ongeveer inschatten wat het gaat kosten om een klant op je website te laten komen.
Het volgende meetpunt is de conversie van je webwinkel zelf, dit weet je echter niet exact als je pas beginnen bent, maak daarom een inschatting aan de hand van het gemiddelde in je branche bijvoorbeeld.

Treed in contact met de doelgroep

Je kunt jezelf een hoop vragen stellen om er achter te komen wat je nou eigenlijk kan en wil maar het is nog beter om informatie van de doelgroep te ontvangen. Dit zijn de mensen die uiteindelijke voor het spreekwoordelijke brood op de plan moeten zorgen. Als je eenmaal mensen binnen de doelgroep leert kennen is het zaak om zo veel mogelijk informatie te verzamelen zodat je goede beslissingen kunt maken in de voorbereiding voor je nieuwe webwinkel.

Presales

Wil je je helemaal goed voorbereiden op de opening van je webwinkel dan zorg je dat de producten van te voren al uitverkocht zijn! Presales zijn verkopen die van te voren doet. Zonder dat je het product op voorraad hebt. Op deze manier hoef je niet veel geld te lenen om te investeren in de voorraad. Je bent er bovendien zeker van dat het product al verkocht is, gegarandeerde winst!
De trend van presales is eigenlijk een beetje bekend geworden door Kickstarter. Op dit investeringsplatform kunnen particulieren een product kopen dat nog niet op de markt is. De ondernemer krijgt het geld vast binnen en kan dat gebruiken om het product ook daadwerkelijk te produceren.

De conclusies:

Presales zijn HOT!

Vooraf je producten verkopen is ideaal als je wil beginnen met een webwinkel. Eigen producten op voorraad nemen vergt nou eenmaal een grote investering. Als je klanten deze investering doen dan is dat natuurlijk ideaal.

Stap over je angsten heen!

Als je een succesvolle webwinkel wil beginnen dan is je brein vast en zeker overuren aan het maken om het allemaal goed te plannen. Er is simpelweg geen ruimte voor angst. Het is wel verstandig om na te denken over wat er allemaal mis kan gaan. Alleen om voorbereid te zijn op minder fijne situaties!

Focus op de basis

Als de basiselementen van je webwinkel in orde zijn dan kan je in iedere geval beginnen met verkopen. Wees niet te perfectionistisch want een website is toch nooit af, optimaliseren kan altijd nog!

Klantgericht ondernemen

De beste manier om online te verkopen met een laag budget is klantgericht ondernemen. Toon aan dat je persoonlijk bereikbaar bent als de klant vragen of problemen heeft. Op die manier kan je relaties voor de lange termijn op doen!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op