Webshop linkbuilding – 10 handige tips

Webwinkelsucces.nl » Webshop linkbuilding – 10 handige tips

Je kunt je nog zo hard focussen op het uitbouwen van jouw webwinkel, de echte tractie komt pas als je een flinke dosis backlinks hebt verzameld. Daarom geven we je in dit artikel wat praktische webshop linkbuilding tips.

Laten we eerst even op de basis ingaan.

Een backlink is een link van een ander domein naar jouw webshop. Google gebruikt dit – als één van de vele ranking factoren – om te bepalen of je nuttige content biedt en andere bereid zijn hun bezoekers daarnaar te verwijzen.

Hoe kijkt Google naar de backlinks?

Hoe hoger de autoriteit die naar jou verwijst, hoe meer waardering jouw site daarin meekrijgt voor Google. Als een overheidswebsite naar jou verwijst, dan zegt dat natuurlijk meer dan een linkje van de zoveelste startpagina-kloon. Verschillende tools hebben hiervoor verschillende benamingen maar meestal komen deze neer op 'trust' en ‘authority'.

avg banner

Het Google algoritme probeert zoveel mogelijk te achterhalen hoe echt en eerlijk de backlinks zijn. Relevantie van het onderwerp zijn belangrijk en Google benchmarkt jouw site hiervoor met vergelijkbare sites. Daarnaast heeft Google hiervoor guidelines opgesteld die nuttig zijn om te bekijken.

Google maakt ook onderscheid tussen verschillende type links. Je hebt echte verwijzingen en bijvoorbeeld commerciële verwijzingen. Dit gaat vaak met de follow en no-follow attribute. Ook sponsored of user generated kun je bijvoorbeeld toevoegen aan een url.[1]Qualify your outbound links to Google, developers.google.com

Een gezonde mix van alle soorten links (ook follow en no-follow), is in ieder geval altijd goed voor een ‘natuurlijk linkprofiel'.

seo score webwinkelsucces

De bovenstaande scores van Webwinkelsucces zijn een voorbeeld uit de Mangools browser extensie. Zij geven de volgende uitleg voor de verschillende begrippen. Op basis hiervan kun je misschien stellen dat we verspreid over het domein wat backlinks met hoge trust zouden moeten hebben.

uitleg DA PA CF TF

Maar hoe doe je nou aan webshop linkbuilding? 10 handige tips

Je kunt lang op backlinks gaan zitten wachten maar meestal komen die niet vanzelf. Zeker in de startfase van een webshop is dat soms vervelend. Want hoe begin je?

1. Begin bij de backlinks van je concullega's.

Zoek een handige tool waarmee je eenvoudig inzicht krijgt in de backlinks van concullega's. het eerder genoemde Mangools is een browser extensie waarmee je met een klik (eigenlijk twee) direct ziet welke backlinks vergelijkbare sites hebben. Kijk niet meteen naar Coolblue, maar naar sites van vergelijkbare grootte.

2. Meld je site aan bij startpagina's, bedrijvengidsen en directory's

Als je een berichtje stuurt naar de beheerders van bijvoorbeeld startpagina's, dan bestaat er best een kans dat zij jou willen opnemen. Er zijn ook veel online bedrijvengidsen waarop je jouw webshop kunt aanmelden met adres en webadres.

Als laatste zijn er de directory's. Webwiki is daar veen voorbeeldje van. Dit is lage kwaliteit, maar misschien wel je eerste backlink(je) vanwege de eenvoud waarop je deze kunt verkrijgen.

3. Meld je aan op fora

Praat mee over onderwerpen die mensen bezig houden. Doe het niet alleen voor de links, maar bouw aan je profiel. Er komt vast een moment dat je iemand kunt wijzen op jouw site. Ook kun je vaak een profiel opmaken met een link erin.

4. Zoek backlinks in jouw persoonlijke omgeving

Misschien kun je een verwijzing scoren van het blog van je oude opleiding? De lokale nieuws website wil misschien ook wel wat over jouw plannen typen.

5. Verstuur een persbericht

Er zijn verschillende sites waar je een persbericht kunt inzenden. Dit wordt vaak niet doorgeplaatst door media, maar het is wel vaak mogelijk om links in je bericht te zetten. Soms heb je mazzel en pikt een nieuwssite of blog je bericht op.

6. Gastbloggen

Als je jouw ervaringen op een nadere site deelt, dan kun je op de auterspagina vaak een link krijgen naar jouw bedrijf of webshop. Gastbloggen kan dus een goede manier zijn om van hoge trust domeinen backlinks te krijgen.

7. Koppel jezelf (en social media) aan de site

Tegenwoordig richt Google zich steeds meer op E-A-T. Dat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.[2]Waarom is Google E-A-T zo belangrijk voor je website?, frankwatching.com Google koppelt jou als expert steeds meer aan de content. Dus als jij flink actief bent binnen jouw vakgebied, kan dit doorwerken voor jouw website. Ook door de social media te koppelen aan jouw domein, kun je wat backlinks erbij verzamelen.

8. Vraag een webshop keurmerk aan & meld je aan bij review sites

Keurmerken hebben vaak pagina's met daarop alle aangesloten webshops. Met link! bekijk ook ons artikel over webshop keurmerken.

webwinkelkeur
De ledenpagina van webwinkelkeur met backlinks

Ook review sites zoals trustpilot werken natuurlijk. Zorg dan wel dat je alle facetten van de webshop op orde hebt. Van snelle verzending tot de klantenservice.

9. Deel informatie op een blog

Een blog is ook een goede kans voor webshop linkbuilding. Als jij unieke content en inzichten biedt in bepaalde onderwerpen, dan kun je wellicht backlinks verwachten. Hoe meer tijd je besteedt aan iets unieks, hoe groter de kans.

gastblog met backlink
Voorbeeld van een gastblog profiel

10. Webshop linkbuilding d.m.v virals

Sommige mensen hebben de kwaliteit om (grappige) dingen viral te laten gaan op social media kanalen en blogs. Als je hier gevoel voor hebt, dan is dit zeker het proberen waard. Soms kan een relletje schoppen ook leiden tot media aandacht.

Tot slot:

Webshop linkbuilding is niet makkelijk! Doe alles met mate en houd het natuurlijk en relevant. De échte klappers komen pas na een paar jaar als je expert bent op een bepaald vlak. En hoewel het soms niet zo voelt, zijn sommige links een maand werk waard.

Wil je meer verdieping over dit onderwerp?

We hebben een paar handige pagina's met extra uitleg op een rij gezet.

Lees ook over SEO voor jouw websop

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo