Hoe je een webshop kunt maken in 7 simpele stappen

De Nederlandse consument heeft in 2020 €26,6 miljard uitgegeven bij webwinkels. En dit totaalbedrag groeit ieder jaar flink [1]Nederlanders deden ruim kwart meer online aankopen in 2020, Thuiswinkel.org.

Je kunt een stukje van deze enorme taart pakken door zelf aan de slag te gaan met een webwinkel. Tegenwoordig is dit veel eenvoudiger dan vroeger dus je hoeft geen opleiding tot programmeur te hebben. 🙂

Voor webwinkelsucces zul je echt wel even wat werk moeten verzetten maar Rome is ook niet in een dag gebouwd. Het is een kwestie van beginnen en gaandeweg verbeteren en uitbouwen.

Het is mogelijk om een webshop te maken met kant-en-klare webshop software (builders) of met een open source platform waarvoor wij Woocommerce zouden aanraden.

Webshop builders

Met een webshop builder maak je in een handomdraai een webshop, maar ben je duurder uit en wat minder flexibel dan met het open source platform WordPress.

  1. Shopify – Grootste ter wereld en meest all-round webshop software
  2. JouwWeb – Ideaal voor beginners en eenvoudige webshops
  3. Lightspeed – Voor professionele shops, standalone maar ook goed i.c.m. kassa
  4. CCV shop – Webshop geïntegreerd met de CCV winkelsystemen
  5. Wix Stores – E-commerce als aanvulling op de sitebuilder. Eenvoudig in gebruik.
jouw keuze maken

Beginners, digibeten en winkeliers of horeca
…zouden we zelf de webshop builders aanraden. Deze zijn erg eenvoudig in gebruik en sommige partijen bieden alles-in-één oplossingen voor winkeliers en restaurants.

Als je één van deze builders kiest, kun je aldaar het stappenplan volgen.

Wil je voordelig uit zijn en alles in eigen beheer?
…dan is WordPress met Woocommerce ideaal. Binnen WooCommerce kun je zelf het meest sleutelen, dit vergt wel wat ervaring en/of tijd

Woocommerce vinden wij een erg interessante optie als je zelf een webshop wilt maken. Als jou dit ook wat lijkt kun je dit artikel vervolgen naar stap 1. 👇

De webshop builders zijn allemaal gratis te testen. We zouden dan ook aanraden om er twee of drie te proberen alvorens je een keuze maakt. Op die manier kun je snel uitvinden wat het beste bij jou past en welke builder het meest intuïtief voor je werkt.

Stap 1) Een domein registreren en hosting uitzoeken

Voordat je WordPress en Woocommerce kunt installeren is het van belang dat je een goede webhoster weet te vinden.

Bij het zoeken naar een goede hosting partij zijn een aantal zaken van belang. Dit zijn wat ons betreft de 3 belangrijkste:

  1. Goede, kundige en bereikbare klantenservice;
  2. Hostingpakket met goede prestaties, en als het even kan: geoptimaliseerd voor webshops;
  3. Een prijs die in verhouding staat dat wat je er voor terug krijgt.

We hebben diverse hostingpartijen onder de loep genomen en vinden de Managed WordPress hosting van Cloud86 zeer geschikt als je een webshop wil maken.

Stap 2: Uitzoeken en aanschaffen van een goed webshop template

NB: Stap 2 en stap 3 zou je ook van kunnen verwisselen. Maar we vinden het zelf prettig om eerst een beeld te hebben van waar je naartoe kunt bouwen.

Voordat je alles gaat installeren is het leuk en handig om je te oriënteren op een mooi template voor jouw webwinkel.

Als we het over een template of thema voor je webshop hebben dan bedoelen we eigenlijk een lay-out die al is ingericht voor je, en waar jij zelf aan kunt sleutelen. De keuze voor zo'n thema is de kickstart van jouw webshop.

In het geval van WooCommerce kan je bij ThemeForest een complete database vinden met allemaal webshop templates.

Onder het tabje WordPress en dan eCommerce vind je een groot aanbod met thema's die speciaal zijn ingericht op WooCommerce.

Verstandig is om hier te filteren op reviews, aantal downloads, kijken wat er al aansluit bij jouw niche of product en op basis daarvan een goed template uit te zoeken. Ook is het belangrijk om even te kijken of het thema regelmatig wordt geüpdatet.

Rechts in de zijbalk in het overzicht van de thema's zie je staan wanneer een thema is gecreëerd en wanneer het voor het laatst is geüpdatet.
De updates van een thema door de ontwikkelaar, dragen vaak bij aan de prestaties en beveiliging van een thema. Als je nu een thema koopt dat al 2 jaar niet geüpdatet is dan zit je waarschijnlijk binnenkort met een gedateerd, niet al te snel, en niet al te veilig thema.

Na de keuze en de aanschaf van een thema kun je aan de slag met de installatie.

Stap 3: WordPress installeren

Tegenwoordig kun je bij bijna alle webhosts inloggen en gebruik maken van een WordPress Quick Install of een One Click install. Als dit bij jouw host niet kan, kun je de 5 minute install voor WordPress volgen.

Bij veel hosting partijen zit de WordPress Intallatie standaard in het control panel. Het eerder genoemde Cloud86 maakt gebruik van Plesk software als Control Panel. Zie onderstaand screenshot. Je logt in op Plesk om aan de slag te gaan met de installatie.

Eenmaal ingelogd op Plesk kun je kiezen voor WordPress installeren, bij andere control panels zoals Direct Admin werkt dit in grote lijnen hetzelfde. De lay out zal wat anders zijn, de uitkomst hetzelfde.

Hier kies je dus voor WordPress installeren. Zodra je daarvoor hebt gekozen belandt je in het installatieproces, waar je wat gegevens in moet vullen en dan vervolgens enkele keuzes moet maken. In veel gevallen kan je hetgeen is voorgeselecteerd laten staan en zelf een loginnaam en wachtwoord installeren.

Het handigste is hier wat ons betreft om alleen WordPress te installeren. Vervolgens ga je naar Stap 4, om je thema te installeren. Daarna ga je pas WooCommerce installeren.

Stap 4: Een thema installeren en WooCommerce installeren

Indien je ervoor kiest om met een thema te werken, kun je deze installeren volgens de stappen die zijn meegeleverd bij de thema aankoop. Vaak zit WooCommerce bij het thema in, maar het kan ook voorkomen dat je deze apart moet installeren.

WooCommerce installeren na de thema installatie zorgt er voor dat WooCommerce de lay out van je thema overneemt. Heb je een specifiek eCommerce thema uitgezocht dan wordt WooCommerce al bij de thema installatie meegenomen in het proces.

In de backend van je website zie je het tabje thema's. Het thema dat je hebt gekocht, of het gratis thema dat je wil gaan gebruiken kan je hier selecteren om te installeren. Bij een gekochte versie download je eerst het thema van bijvoorbeeld Envato / ThemeForest naar je computer, en upload je het vervolgens bij Thema's in de backend van je WordPress website.

Vervolgens kies je voor thema uploaden, installeren en dan activeren. Na het activeren van het thema moet je vaak nog een aantal aangeraden plugins installeren, daar krijg je dan in je scherm melding van. Is het thema met de bijbehorende plugins geïnstalleerd? Dan kun je aan de slag met het installeren van WooCommerce.

Na het installeren van WordPress kun je bij plugins zoeken naar WooCommerce. Het kopje ‘plugins' vind je links in het menu van de WordPress admin.

De WooCommerce plugin installeer en activeer je vervolgens.

Hierna kan je een stappenschema doorlopen – daar kom je automatisch in terecht na het activeren – voor de configuratie van WooCommerce.

In dit stappenschema kun je onder meer de belastingen instellen, hoe je verzending wil gaan regelen, waar je naar toe wil verzenden, en welke tarieven je daarvoor gaat vragen.

Wanneer je een thema download krijg je er vaak ook een mapje met ‘documentation' bij. In dit mapje vind je onder meer gidsen over het specifieke thema, maar ook uitleg hoe je de demo content van het thema importeert. Met behulp van deze demo content zet je eigenlijk de basis van de webshop klaar. Dat is handig omdat je dan veel minder zelf hoeft in te richten en kan ‘afkijken‘ hoe alles werkt en hoe je het moet inrichten. Neem de tijd om de documentation door te lezen, en kijk ook eens of er how to video's bij komen. Die kunnen je behoorlijk op weg helpen en het scheelt je later veel tijd..

iDeal in je WooCommerce webshop integreren

Integraties die handig zijn bij zowel de builders als bij bijvoorbeeld WooCommerce zijn de zogenaamde Payment Providers. Daarmee regel je de instellingen van de betalingen en kan je er voor zorgen dat mensen gebruik kunnen maken van iDeal, CreditCard etc.

Voor de Nederlandse markt wil je natuurlijk een webshop met iDeal maken. Bij veel van de webshop builders zit deze integratie al in de software, of kan je het makkelijk koppelen via Mollie. In dit artikel lees je hoe je een WooCommerce webshop met iDeal maakt.

WooCommerce installatie gaat in 5 makkelijke stappen waarin je selecteert wie en wat je bent, in welke sector je aan de slag gaat, wat je gaat verkopen, je bedrijfsgegevens invult en een thema kiest.

In grote lijnen gaat dit bij de builders zoals Shopify en JouwWeb eigenlijk hetzelfde. Je wordt stap voor stap door het proces van het instellen van je website geloodst, terwijl je zelf toch ook echt nog wel het een en ander moet uitzoeken.

Voor zowel WooCommerce als de webshop builders is er meer dan genoeg online documentatie voorhanden voor specifieke problemen waar jij tegen aan loopt. Ook zijn er fora, tutorials en kennisbanken[2]zo ook het support forum van WordPress, WordPress.org te vinden die je met wat googelen zo gevonden hebt wanneer je vastloopt met het bouwen van je webshop.

Stap 5: Je producten toevoegen, categoriseren en toegankelijk maken

Dit is één van de zaken waar je zelf toch wel even in zal moeten gaan stoeien. Het toevoegen van de producten met eigenschappen zoals kleur, prijs, merk, maat etc.

Op product niveau kan je de eigenschappen dan koppelen zodat je – of eigenlijk je consument – later aan de voorkant van je webshop kan gaan filteren.

Voordat je producten, categorieën en eigenschappen gaat toevoegen is het verstandig om deze pagina van WooCommerce met uitgebreide uitleg eens goed door te nemen: Adding and managing products, WooCommerce.com. Deze gids kan je aardig op weg helpen om de structuur van WooCommerce te doorgronden, en beter dan deze pagina van WooCommerce zelf kunnen wij het ook niet uitleggen.

Na het koppelen van eigenschappen van de producten kan de bezoeker van je webshop dus met behulp van filters ook een product naar wens makkelijker zoeken.

Stap 6: De verzending en retouren van de producten regelen.

Er zijn natuurlijk meerdere vormen voor webshops. Bij een affiliate webshop of een dropship webshop is de verzending een stuk makkelijker, dat doet dan een derde partij. We gaan er in dit geval vanuit dat je van plan bent een redelijk traditionele webshop op te zetten.

Dat betekent dat je eigen private label producten gaat versturen of dat je de producten van anderen gaat verkopen en versturen. Dat betekent voorraad, opslag, verzending.. Logistiek!

Als je net begint kun je natuurlijk zelf de verzending van je producten nog regelen. Zorg er wel voor dat je een duidelijk verzendbeleid hebt. Dat mensen niet in de laatste stap afhaken omdat ze schrikken van de verzendkosten.

Denk bijvoorbeeld aan gratis verzending, hoe het retourproces gaat werken en wie je partner daar in moet worden.

Groeit je webshop door en wil wordt de logistiek en verzending te veel werk? Een partner op het gebied van bezorging en verzending kan je veel werk uit handen nemen, ook zijn gespecialiseerde bedrijven en software voor

Een van deze handige oplossingen die je op het gebied van verzending en retouren behoorlijk kunnen ontzorgen is bijvoorbeeld SendCloud. Wat SendCloud doet en waarbij het kan helpen kan je uitgebreid hier lezen.

Stap 7: Marketing / zichtbaarheid van je webshop regelen

Als je webshop klaar is en live staat is het tijd om de webshop onder de aandacht te brengen. Dit kan je onder meer doen door nieuwsbrieven, door het te delen via social media, en social media kanalen op te zetten. En door je webshop onder de aandacht te brengen bij de zoekmachines door middel van zoekmachine optimalisatie / seo bijvoorbeeld.

Ook zijn er veel tools & software die je kunnen helpen bij de marketing en het onder de aandacht brengen van je webwinkel.

Samenvattend; conclusie over een webshop starten!

Een webshop starten is niet heel moeilijk, maar het is wel belangrijk een aantal dingen goed uit te zoeken. Onder meer bijvoorbeeld hoe het zit met concurrentie in je niche. Dus denk er over na welk product je wil gaan verkopen, of er vraag naar is, en hoe jij je product, merk of webshop in de markt zet.

In dit artikel gingen we er van uit dat je hier al over na had gedacht, dus eigenlijk al bij stap 2 bent. Namelijk de vraag ‘hoe‘ je een webshop wil gaan starten. Wil je deze zelf gaan maken (WooCommerce), of wil je aan de slag met speciale webshop software zoals Shopify, Lightspeed of Jouwweb.

Wil je zelf veel doen, veel mogelijkheden hebben en flexibel zijn? Dan is WooCommerce je beste optie.

Wil je gemak, snel online, en een goed template wat al is bewezen, kies dan voor Lightspeed of Shopify. Voor de echte beginners en hobbyisten is JouwWeb een uitstekende optie.

En waar ga je je webshop hosten? Breng je die onder bij Shopify, Lightspeed of regel je zelf de hosting? We noemden al wat hosting bedrijven die de hosting voor webshops goed voor elkaar hebben: bijvoorbeeld Cloud86 en Hostinger.nl; maar je kan zelf ook kiezen om dieper in dit onderwerp te duiken door middel van vergelijkingssites.

Na de hosting keuze installeer je achtereenvolgens WordPress, je thema en dan WooCommerce.

Bij het maken van een webshop zorg je ook voor integratie van iDeal, vaak zit dit al bij de webshop builder in. Ga je aan de slag met WooCommerce dan kun je het zelf relatief snel en simpel koppelen via een payment provider plugin. (Mollie, Buckaroo, Pay.nl, Stripe) Daarover lees je meer in deze gids over WooCommerce met iDeal integreren.

Je gaat producten en eigenschappen gaan toevoegen aan je webshop. Bij producten kan je denken een jurk, bij eigenschappen kun je denk aan prijs, maat, kleur, seizoen, stof etc. Met behulp van de eigenschappen kun je later in je webshop gaan filteren, dat maakt het voor je bezoekers een stuk makkelijker om te zoeken.

Na dit alles kun je de webshop live zetten en je producten verkopen en verzenden. Waar dus een partij als Sendcloud op de wat langere termijn je veel werk uit handen kan nemen.

Webshop Marketing is een stap waarmee je vervolgens on-going aan de slag zal moeten om het meeste uit je webshop te halen.

Wat kost het opzetten van een webshop ongeveer?

Een webshop kan flink in prijs verschillen. Een WooCommerce webshop inclusief thema en hosting heb je al vanaf zo'n €120,- per jaar, maar je kan ook maar zo meer dan €100.000 euro per jaar kwijt zijn als je je website via Magento in laat richten bij een professionele partij.

In dit lees je in meer detail over de specifieke kosten van een webshop

De builders als Shopify, JouwWeb, Lightspeed etc. beginnen bij €8,- per maand dus daar spreek je over een vanaf prijs van €100-€250 zonder bijzondere abonnementsvormen of extra's.

Tips voor het starten van een webshop

1. Start simpel!

Je webshop hoeft niet direct perfect te zijn, al doende leer je. Je kan er ook voor kiezen om eerst op je blog eens wat producten ‘er bij' te verkopen. Zo leer je hoe bijvoorbeeld betalingen kan regelen voor je webshop. Heb je er plezier in en gaat het goed? Dan kan je overwegen om er serieus tijd in te steken.

2. Deel je business via meerdere kanalen

Je gaat niet meteen concurreren met grote spelers als bol.com, Zalando, Vinted etc. Toch wil je wat tractie en opgemerkt worden, deel je webshop dan ook via meerdere kanalen. Door wat tractie via Facebook, Twitter, Instagram kan je een kleine kickstart krijgen en bovendien kan het gratis. Hopelijk vertellen enthousiaste mensen vervolgens weer over je webshop aan anderen.

3. Denk aan multichannel verkopen

Je kan ook via marketplaces gaan verkopen voor wat tractie, zo kan je als verkoper op bol.com en Amazon terecht. Dit kan ook voor wat trust zorgen bij potentiële kopers en klanten als je pas net bestaat[3]How to start an e-commerce business, Nerdwallet. Plus je wordt opgemerkt bij een breder publiek als het even mee zit.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo
      Enable registration in settings - general