Niet vergeten bij de start van een webwinkel: de regelgeving en administratie

Tijdens de oriëntatiefase van de nieuwe webshop en onderneming zijn er een paar regels en administratieve verplichtingen waar je even bij stil moet staan.

We weten het… het is niet het leukste onderdeel, maar wel belangrijk.

Laat de onderstaande onderwerpen daarom even op je inwerken.

Regels rondom het productaanbod

Het is misschien een open deur, maar realiseer jezelf dat je sommige dingen niet zomaar kunt verkopen. Dan hebben we het over de duidelijke dingen die bij wet verboden zijn, maar ook aan voeding en bijvoorbeeld medicijnen zijn logischerwijs regels verbonden.

Regels voor het informeren en beschermen van je bezoekers

In Nederland bestaan ook een aantal aantal verplichtingen voor webwinkeliers die consumenten beschermen en informeren. Zo is er een wet voor kopen op afstand en moet je met de site voldoen aan de zogenaamde cookiewet.

Met de onderstaande checklist van de Autoriteit Consument & Markt, kun je controleren of je aan de wettelijke regels voldoet als je producten aan consumenten verkoopt.

De belastingdienst en de administratieplicht

Als je een onderneming voert, dien je ook de regels te volgen voor administratie.

Afhankelijk van de activiteiten die je met je webshop ontplooit, ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting of niet. Je kunt dit controleren door de onderstaande checklist van de belastingdienst te doorlopen.

Vervolgens dien je ook te controleren of je ondernemer bent voor de BTW. Ook als je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kun je dat wel zijn voor de BTW.

Als je als ondernemer voor de BTW wordt gezien, dan ontvang je een btw identificatienummer / omzetbelastingnummer. Deze aanvraag verloopt direct via de KVK als je jouw inschrijving doet.

Ook moet je de administratie tot aan zeven jaar terug kunnen overleggen aan de belastingdienst. Hiervoor dien je dus een boekhouding op te tuigen.

Webshop inschrijven bij de KVK

Als je in de opbouwende fase bent dan hoef je jezelf nog niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Maar als je daadwerkelijk goederen gaat leveren, dan dien je dit wel te doen.

Het is wat ons betreft al verstandig om dit te doen als je de testfase voorbij bent en de webwinkel professionele vormen begint aan te nemen. Je kan dan namelijk de naam van de onderneming / webshop al gaan vastleggen.

Moet je met nog meer regels rekening houden?

Andere dingen waar je aan moet denken zijn bijvoorbeeld regels die gelden als je nog minderjarig bent, of als je over de grens actief wordt. In Duitsland moet je bijvoorbeeld altijd persoonlijke gegevens op de site vermelden.

Ook interessant:

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo
      Enable registration in settings - general