Webshop Beginnen - Alle info

Webshop Beginnen - Alle info

Beste

Beginner

Beste voor

Allround

Beste voor

Goedkoop & Easy

Beste voor

Hosting Starters

Beste i.c.m.

Fysieke winkel

Tegenwoordig kun je best eenvoudig een eigen webshop beginnen. Voor velen is dit een hele mooie kans om ondernemer te worden. Voor anderen is een  webshop starten juist een aanvulling op een bestaand businessmodel. Hoewel je een webwinkel relatief snel en goedkoop kunt starten, komt er uiteindelijk toch ook nog best wat bij  kijken. 

Op deze pagina leggen we uit hoe je een webshop moet opzetten. Dat loopt uiteen van het bedenken van de naam, tot de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.  Per onderwerp hebben we verwijzingen geplaatst naar meer informatie zodat je verdieping kun zoeken waar nodig. We eindigen het artikel met een belangrijke tip!

Alle stappen die je moet controleren en behandelen voor een succesvolle start van je webshop

1. Wat is jouw webwinkel startpunt?
2. Welke producten ga je verkopen?
3. Webshop naam en identiteit
4. Onderzoek doen
5. Zelf verzenden of uitbesteden?
6. Webwinkel start budget
7. Webshop software
8. Welke webshop software kies je?
9. Betalingen ontvangen
10. Administratie
11. Regelgeving
12. Inschrijven bij de KVK
13. De Belastingdienst
14. Webwinkel Marketing

1. Webshop beginnen, wat is jouw startpunt?

Wat is eigenlijk jouw doel? We bedoelen hier niet mee wat je wil bereiken met je webwinkel, maar wat je wil bereiken door je webwinkel. Wil je uiteindelijk je full-time baan maken van jouw webshop? Wil je wat extra bijverdienen? Of wil je een webshop starten voor zelfgemaakte producten? Het is belangrijk om een doel te stellen waar je naar toe gaat werken. Zoals de beste Nederlandse voetballer ooit zei: ‘Zonder doel kan je niet scoren‘.

Met dit doel heb je iets om voor te vechten. Ook is het op deze manier beter om er weer een plan omheen te bouwen. En met dat plan kan je weer bepalen hoeveel tijd en geld je er in wilt investeren. Wat wil je liever investeren: tijd of geld?

Als je veel tijd en kennis hebt, dan zouden wij bijvoorbeeld eerder voor WordPress in combinatie met WooCommerce kiezen. Je hebt de software dan in eigen beheer met open source webshop software. Wil je zonder al teveel kennis zo snel mogelijk aan de slag, dan kun je kiezen voor webshop pakketten als Lightspeed , Mijnwebwinkel, en Shopify. Maar hierover later meer! Laten we eerst beginnen bij het begin: het productaanbod.

2. Welke producten ga je verkopen?

Als je zelf iets maakt, of je hebt al producten die je in een fysieke winkel verkoopt, dan is dit vraagstuk vrij helder. Als je nog geen idee hebt wat je wilt, dan is het een ander verhaal. Dan is het handig om eerst te bepalen welke producten je wil gaan verkopen, voordat je met een webshop gaat starten.

Als stelregel kun je hanteren dat hoe meer je in een niche gaat zitten, hoe groter de kans van slagen is, maar hoe kleiner de afzetmarkt is. Met als gevolg een lagere potentiële omzet.

De kunst is om het gat in de markt te vinden waar de marge en/of afzet hoog is en de concurrentie laag. We hebben een aantal tips voor je met wat (gekscherende) voorbeelden die je in de goede richting kunnen helpen:

  • Kies voor één type product
    Een bepaald type product in vele soorten en maten aanbieden kan een concurrentievoordeel opleveren. Je kunt je dan immers ontwikkelen als specialist op dat vlak. Een webshop met speelgoed voor konijnen, tentharingen, verzin het maar!
  • Kies voor een bepaalde doelgroep
    Word een webwinkel voor bijvoorbeeld bierbrouwers, liefhebbers van wandelende takken of mensen die punniken. Op deze manier wordt je relevant voor een bepaalde doelgroep. Het helpt Google ook om het onderwerp van jouw webshop te begrijpen.
  • Kies voor een nieuwe trend
    Als je een nieuwe trend ziet ontstaan met lange termijn potentieel, dan kun je snel een domein vastleggen en hierop inspringen met een webwinkel. Hoverboards, drones, elektrische steps, zijn voorbeelden van producten uit het verleden. En zo zullen er in de toekomst tal van nieuwe soorten producten op de markt komen.

meer hierover:  WEBSHOP STARTEN: WAARIN? 53 product ideeën 

3. Webshop naam en identiteit, hoe onderscheid je jezelf?

Je kunt twee type namen kiezen als je de webshop start. Een merknaam die gericht is op een product zoals: ventieldopjesshop.nl, of een naam die misschien wel iets over het product zegt, maar iets meer hip en pakkend is. Ventilo.nl bijvoorbeeld. Aan de eerste merknaam kleeft als nadeel dat bij diversificatie van het assortiment, de merknaam de lading niet meer dekt.

In het geval van een ‘brandable' merknaam kun je alle kanten nog op. Zonder al te technisch te worden, hecht Google nog maar zeer weinig/geen aandacht meer aan zoekwoorden in de url / domeinnaam. Dus wij zouden voor een leuke pakkende merknaam gaan, met eventueel een lichte verwijzing naar de producten die je gaat verkopen. 

  • Houd de naam kort
  • Voorkom streepjes (-) in de url 
  • Gebruik een .nl domein
  • Leg indien mogelijk de .be en .com vast 

Het bedenken van de naam gaat hand in hand met het controleren of het domein nog vrij is. Dat kan het snelst via een hostingbedrijf (Transip bijvoorbeeld).

Met de zoekfunctie op de website van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) kun je mogelijk ook achterhalen wie een domein bezit dat al geregistreerd is. Misschien kun je er een bod aan wagen! Via een domeinveiling zoals Domainorder komen ook wel eens leuke domeinen op de markt.

Als je een goede naam hebt gevonden, zouden we nog een snelle check doen in het handelsregister van de KVK. Dan kun je controleren of er niet al een zelfde type onderneming actief is onder eenzelfde naam.

Tip: Blijf niet weken hangen in het vinden van de ultieme naam! Een naam gaat vanzelf leven en als het achteraf toch niet helemaal is wat je wil, kun je de naam nog wijzigen.

Onlangs kwamen we deze website tegen die je helpt met het vinden van een merk, merknaam, domein en de branding. Namelijk: Brandio. Op deze portal kan je totaalpakketten aanschaffen voor ongeveer € 200,- . De prijzen verschillen per naam.

meer hierover:   NAAMINSPIRATIE | DOMEIN REGISTREREN | KVK BEDRIJFSNAAM KIEZEN

4. Onderzoek doen

Één van dingen die hoort bij een eigen webshop beginnen is onderzoek doen. Praat met mensen die ervaring hebben, lees deze blogpost (en anderen), koop een boek om lekker door te bladeren en bekijk concurrenten.

Alle informatie die je alvast tot je kunt nemen is meegenomen en helpt je in het proces.

Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is om een inschatting te maken van de hoeveelheid vraag. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een goede keyword analyse.

Dat houdt in dat je d.m.v. een tool een inschatting kunt maken van hoeveel mensen zoektermen rond jouw onderwerp intikken in Google. Daarnaast geven dit soort tools ook een inschatting van de hoeveelheid concurrentie. Wij gebruiken hiervoor zelf kwfinder.com. Deze handige tool kun je 10 dagen lang gratis gebruiken.

Denk ook vooral zelf logisch na! Er zijn inmiddels al tienduizenden webshops in Nederland. Bedenk goed waarom mensen bij jou zullen gaan kopen en niet bij een concurrent.

meer hierover:   TOP 10 WEBWINKEL BOEKEN | KEYWORD FINDER (10 DAGEN GRATIS)

5. Zelf verzenden of uitbesteden?

Voordat je kiest hoe je jouw webshop gaat bouwen, is het belangrijk om te weten hoe je de producten wil gaan verzenden. Je kunt namelijk zelf uitleveren of kiezen voor dropshopping. Dat laatste betekent dat de voorraad en verzending wordt uitgevoerd door een externe partij / groothandel.

Het is handig om dit van te voren te weten omdat je dan koppelingen moet maken tussen de software van de webshop en die van de uitleverende partij. Je kunt kiezen uit 3 methodes:

  1. Zelf verzenden
    Als je zelf gaat verzenden kun je dit in het begin prima vanuit huis doen. In het begin breng je de pakketjes gewoon zelf weg (of je laat ze ophalen), en later kun je dit proces steeds verder optimaliseren. Postnl geeft hierover meer uitleg op deze pagina.
  2. Fullfilment uitbesteden
    Als de onderneming groter wordt, kun je kiezen om het fullfilment proces compleet uit te besteden. Opslag, verpakken, verzenden, retouren en voorraadbeheer kun je dan door een externe partij laten verzorgen. Sendcloud is daar een voorbeeld van. Hiermee bespaar je een hoop tijd, die je kunt besteden aan bijvoorbeeld marketing.
  3. Dropshipping
    Een andere manier om producten te verkopen is door middel van dropshipping. Kort gezegd verkoop je dan producten die toch al bij de groothandel liggen. Hierdoor kun je snel van start zonder veel kosten te maken. Veel aanbieders van webshop software hebben al directe koppelingen die dit mogelijk maken (Lightspeed, Shopify & CCV zijn populair voor dropshipping). De marges zijn iets lager, maar de kosten en het risico natuurlijk ook!

meer hierover:   FULLFILMENT UITBESTEDEN | ALLES OVER DROPSHIPPING | DROPSHIP LEVERANCIERS LIJST

6. Webwinkel start budget

Je kunt al met een zeer beperkt budget een eigen webwinkel starten. Voor een paar euro per maand kun je een website draaiende krijgen waar je mee kunt beginnen en al doende leren.

Natuurlijk geldt vervolgens wel dat hoe meer geld en arbeid en tijd je in je webshop steekt, hoe beter de webwinkel wordt. Het leuke is dat dit prima gaandeweg kan.

Voor startende webshop houders zonder al teveel kennis is een kant-en-klaar software pakket vrijwel altijd een betere match dan de open source variant.

Voor deze laatste heb je zelf meer kennis nodig, of dien je iemand of een bedrijf in te schakelen, waarmee de kosten in tijd en geld flink kunnen oplopen.

Een kant en klaar pakket (ook wel webshop software pakket) waarmee je uit de voeten kunt begint bij ongeveer €16,- per maand (JouwWeb).

Andere webshop software is iets duurder, maar daarmee kun je later – na wat groei – beter uit de voeten. We hebben hieronder een link geplaatst naar een artikel dat dieper in gaat op webshop kosten.

Er wordt ook wel met gratis webshop software geadverteerd, maar in de praktijk betekent dit enkel dat je deze periode kunt gebruiken om de shop te bouwen.

Uiteindelijk zul je toch moeten betalen om toegang te krijgen tot bepaalde functies.

meer hierover:   WEBSHOP KOSTEN

7. Webshop software

Als je een helder beeld hebt van wat je wil gaan verkopen, dan kun je een keuze gaan maken in hoe je de website wilt bouwen. Hiervoor bestaan een aantal opties:

  • Zelf een webshop bouwen
    In de praktijk kun je eigenlijk niet meer op tegen de kracht van de ontwikkelteams die werken aan grote webshops of kant-en-klare webwinkel software. Het starten van een webshop zal in de praktijk dus al snel betekenen dat je dit uitbesteedt, of zelf aan de slag gaat met open source software als Woocommerce.
  • Een webshop laten bouwen 
    Zeker als je zelf weinig tijd hebt en je jezelf dient te focussen op ander werk, dan is dit een oplossing. Er zijn veel partijen die op basis van open source software maatwerk kunnen leveren.
    Zij bouwen dan voor jou in Woocommerce of Magento. Dit kan een dure oplossing zijn, maar voor ondernemers die hun tijd elders te besteden hebben, is dit een logische keuze. Waar je wel even op moet letten is dat je niet compleet vast zit aan een verdienmodel van het bedrijf waarmee je samenwerkt. Je switcht na de initiële investering namelijk niet zomaar van je platform.
  • Kant en klare webwinkel software
    Tegenwoordig zijn er een aantal zeer succesvolle aanbieders van webshop software. Je sluit bij dit soort partijen een maandelijks abonnement af waardoor je een complete webshop af kunt nemen die al volledig geoptimaliseerd is. Het enige wat je hoeft te doen is de content toevoegen en de elementen zo neerzetten dat er een goed design ontstaat.

    Het grootste voordeel van kant en klare webshop software is, dat alle zaken die je nodig hebt voor een webwinkel al standaard in de software geïntegreerd zitten. Zo hoef je jezelf bijvoorbeeld niet meer druk te maken om het integreren van een Payment Service Provider (de partij die de betalingen in de winkelmand afhandelt). Aanvullend kun je ook gebruik maken van bepaalde apps. Zo kun je rij eenvoudig de boekhouding aansluiten of een integratie maken met een groothandel zodat je dropshipping mogelijk kunt maken.

    De software wordt continu bijgewerkt door een ontwikkelteam en wordt zo ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dat is een groot voordeel ten opzichte van zelf- of laten bouwen. Hierin dien je continue innovaties door te voeren met bijkomende kosten.

meer hierover:   BESTE WEBSHOP SOFTWARE | WEBshop SOFTWARE VERGELIJKEN | WEBSHOP LATEN MAKEn

webwinkel software vormt de basis van je webwinkel. Het kiezen van een betrouwbare partner is dan ook erg belangrijk

8. Welke webshop software kies je?

Het is slim om gewoon een paar van de grotere spelers te proberen. Je kunt je bij allen gratis aanmelden om te kijken of ze bieden wat je zoekt.

Je kunt dan alvast in de software starten met de webshop die je voor ogen hebt. Indien je er eentje vindt die prettig werkt, kun je rustig (gratis) verder bouwen en uiteindelijk een keuze maken om het wel of niet te doen.

Deze proeftijd is vaak 2 weken, maar bij Shopify kun je momenteel zelfs 90 dagen gratis te werk gaan.

Lijst met aanbieders van webshop software:

SoftwareKosten p/mGratis?Toelichting
LightspeedVanaf €4914 dagenVan starter tot webshop met duizenden transacties per dag
Shopify$29 tot $29990 dagenNu 90 dagen gratis proberen
Mijnwebwinkel€24 tot €49ja, met beperkingenVoordelig een frisse webwinkel
JouwWeb€8 of €16ja, met beperkingenGoedkoopste software. Ideaal boor beginners of om eens te proberen.
CCV Shop€24,95 tot €99,9521 dagenMet het basispakket kun je al erg goed uit de voeten
Mijndomein€19eerste jaar gratis1 vaste prijs voor alles
Shoppagina€9,50 tot €24,5030 dagenGoed basispakket voor beginners

9. Betalingen ontvangen

Een essentieel onderdeel van de webshop is de winkelmand waar producten kunnen worden afgerekend. Dit onderdeel wordt verzorgd door payment service providers (PSP's).

Je kunt de software van een PSP integreren in de webwinkel. Als je gebruik maakt van webshop software, dan is dit vrij eenvoudig. Bij custom made webwinkels, zul je zelf moeten coderen of een plugin installeren van een PSP.

meer hierover:   PSP'S VERGELIJKEN 

10. Administratie

Een niet te onderschatten onderdeel dat door alles heen loopt is administratie. Het is belangrijk, kost best wat tijd en het moet zorgvuldig gebeuren. We raden je aan om dit vanaf het begin goed op orde te brengen. Dat kun je samen doen met een boekhouder of administratiekantoor, of je tuigt eerst zelf een administratie op.

Als je zelf aan de slag gaat, dan zouden we zeker adviseren om een aanbieder zoeken die een koppeling heeft met de software die je gebruikt.

meer hierover:   BOEKHOUDen VOOR WEBWINKELs | BESTE BOEKHOUD SOFTWARE | REGELS ADMINISTRATIE

11. Regelgeving

Tijdens de oriëntatiefase van de nieuwe webshop en/of onderneming zijn er een paar regels waar je even bij stil moet staan. Realiseer jezelf dat je sommige dingen niet zomaar kunt verkopen. Dan hebben we het over de duidelijke dingen die bij wet verboden zijn, maar ook aan voeding en bijvoorbeeld medicijnen zijn logischerwijze regels verbonden.

In Nederland bestaan ook een aantal aantal verplichtingen voor webwinkeliers die consumenten beschermen en informeren. Zo is er een wet voor kopen op afstand en moet je met de site voldoen aan de zogenaamde cookiewet.

Als je een onderneming voert, dien je ook de regels te volgen voor administratie. Informatie hierover is te vinden in de link in het vorige hoofdstuk.

Andere dingen waar je aan moet denken zijn bijvoorbeeld regels die gelden als je nog minderjarig bent, of als je over de grens actief wordt. In Duitsland moet je bijvoorbeeld altijd persoonlijke gegevens op de site vermelden.

meer hierover:   CHECKLIST VOOR VERKOOP VIA INTERNET | WET KOPEN OP AFSTAND

12. Inschrijven bij de KVK

Als je in de opbouwende fase bent dan hoef je jezelf nog niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Maar als je daadwerkelijk goederen gaat leveren, dan dien je dit wel te doen. Het is wat ons betreft al verstandig om dit te doen als je de testfase voorbij bent en de webwinkel professionele vormen begint aan te nemen.

Je kan dan namelijk de naam van de onderneming / webshop al gaan vastleggen.

meer hierover:   DE 3 INSCHRIJF CRITERIA VOOR DE KVK

13. De Belastingdienst

Afhankelijk van de activiteiten die je met je webshop ontplooit, ben je ondernemer voor de inkomsten belasting of niet Je kunt dit controleren door de checklist van de belastingdienst te doorlopen.

Vervolgens die je ook te controleren of je ondernemer bent voor de BTW.  Ook als je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kun je dat wel zijn voor de BTW.

Als je als ondernemer voor de BTW wordt gezien, dan ontvang je een btw identificatienummer / omzetbelastingnummer. Deze aanvraag verloopt direct via de KVK als je jouw inschrijving doet.

meer hierover:   CHECKLIST: BEN IK ONDERNEMER VOOR DE INKOMSTENBELASTING? | BTW ONDERNEMER

14. Webwinkel Marketing

webshop starten raket

Als de gehele webwinkel is ingericht, en aan alle regels is voldaan, dan begint het echte werk: producten verkopen en tevreden klanten!  

Dit is eigenlijk een compleet nieuw hoofdstuk en gaat weer veel verder dan het ‘starten' van een webshop. Dit is een vak ‘an sich' en moet absoluut niet onderschat worden: er zijn duizenden webshops die strijden om die converterende bezoekers.

Je kunt tijdens de start van de webwinkel wel al een paar zaken goed op orde brengen! We hebben een beknopt overzicht gemaakt van dingen waar je aan moet denken. Via de vermelde links kun je per onderwerp verdieping zoeken.

  • Productfoto's
    Productfoto’s zijn zeer belangrijk voor je webwinkel. Een klant kan immers het product niet voelen, ruiken en aanraken. Daarom is het van belang om heldere en scherpe productfoto’s weer te geven. Een video van je product toevoegen is nog beter natuurlijk! Zorg er in ieder geval voor dat je niet foto's van anderen pakt zonder toestemming! Dit kan juridische problemen opleveren.
  • Analyse
    Installeer tenminste Google Analytics en Google Search Console, daarmee kan je zien wat er op jouw site gebeurt. We hebben nog een (ietwat oude) video over dit onderwerp.
  • Unieke en aansprekende teksten
    Maak je webshop goed Nederlands en schrijf unieke teksten – ook voor SEO moet dit in orde zijn –  vertaal indien mogelijk alles wat Engels is.
  • Test zelf ook voortdurend
    Klik zelf rond in de webwinkel en doe een testaankoop om het gehele proces te zien. Maak zelf een test aankoop, Vraag of iemand uit jouw netwerk wat wilt kopen als test. Vraag ook om feedback over die aankoop. (Vraag altijd om feedback).
  • Social Media
    Maak vast accounts aan op social media ter ondersteuning van jouw webshop. Met mooie productfoto's kan Pinterest bijvoorbeeld erg goed helpen om mensen naar jouw webshop te brengen.
  • Klantenservice
    De klantenservice is erg belangrijk voor je webwinkel. Echter kost dit ook zeeën van je kostbare tijd. Zaak is dus om dit goed te regelen. Lees hier over alle zaken die bij een goede klantenservice komen kijken.

Na het doorlopen van de bovenstaande stappen staat de website stevig op een goed domein en heb je misschien al je eerste producten verkocht. Je hebt een KVK inschrijving en maakt al wat marketingkosten. Je weet hoe je zaken moet verzenden.

Maar: vele zaken moeten nog worden aangepakt en de omzet moet omhoog! .

Begrijp, optimaliseer en verbeter jouw eigen webwinkel voortdurend op de volgende onderwerpen. Als je stopt sta je stil en gaan jouw concurrenten jou voorbij:

Blijf je doorgaan met leren en optimalisatie dan pak je ze één voor één. Het gaat vaak om stappen die niet binnen één alinea te omschrijven zijn.

meer hierover: WEBSHOP MARKETING | WEBSHOP OPTIMALISATIE

Tot slot:

De weg naar een succesvolle webshop is lang en je moet je van vele markten thuis zijn! Onze belangrijkste tip is dan ook: Zet door! Ieder nieuw onderwerp is een potentiële barrière waar mensen zich door uit het veld kunnen laten slaan. Maar jij niet! Je zet door en leert. Succes met  de start van jouw webshop en vergeet geen plezier te hebben!  

5 CommentsVerberg reacties

5 Comments

Laat een reactie achter