Een goed webwinkel assortiment

Een goed webwinkel assortiment

kies het juiste assortiment
HEen succesvolle webwinkel zet je niet op zonder een goed assortiment. De keus van je assortiment geeft de doorslag of jouw webwinkel een succes wordt!

​Het assortiment is voor een bezoeker ook van grote invloed om bij jou of juist bij de concurrent te kopen. Ook al ben je goedkoper, als je geen compleet productaanbod hebt kan je klanten mislopen.

Het webwinkel assortiment: van grote invloed op succes

 Maar wat is een goed assortiment? Welke producten zijn geschikt om via het internet te verkopen? Het vinden van goede producten is één van de moeilijkste punten voor een webwinkel. In dit artikel geven we je graag advies en tips die je kunt toepassen om een goed assortiment voor je webwinkel te bepalen. 
assortiment

E-commerce groeit sterk

Jarenlang werd gedacht dat niemand ooit online schoenen zou kopen. Je moet ze immers eerst passen was de gedachte. Zappos (Amerika) en Zalando (Europa) hebben de schoenenbranche behoorlijk op de kop gezet. Ze bewezen dat je binnen enkele jaren honderden miljoenen omzet kan draaien met de verkoop van online schoenen.Bovenstaande geldt ook voor meubelen. Je wilt meubelen toch eerst proberen voordat je ze koopt? Fout. Zoek maar eens op “steigerhouten meubelen” en het internet zal je tientallen webwinkels tonen die steigerhouten meubelen verkopen en de eigenaren allemaal voorzien in hun levensonderhoud. Omdat steeds meer consumenten online gaan shoppen duiken ook steeds meer bedrijven op deze gaten in de markt!Het zal niet lang duren of het internet dringt ook diep door in de meer conservatieve branches. Winkels die niet mee gaan en voorop durven te lopen gaan het niet redden. Dit biedt kansen voor nieuwe ondernemers. Want één ding kan je met zekerheid vaststellen: We gaan echt niet minder spullen kopen!ecommerce-groei

Marktonderzoek

Ik ben geen voorstander van een ondernemersplan die tot in de puntjes is uitgewerkt. Maar een klein onderzoekje naar de vraag en het aanbod is wel verstandig. Het maken van een compleet marketingplan kost vaak erg veel tijd en is niet flexibel genoeg. De wereld van het internet gaat razendsnel en daardoor kunnen plannen al gauw weer achterhaald zijn. Het doen van een goed onderzoek voordat je je assortiment samenstelt is natuurlijk wel aan te raden.De vraag op het internet naar schoenen is geweldig groot maar de concurrentie is zeer heftig. Zelf heb ik namelijk ook een schoenen webwinkel gehad en het is geen niche waar je zonder gigantische investering je in moet begeven. ;-). Realiseer je dat je de strijd aan gaat met de grootste bedrijven van Nederland.

Zoekvolumeonderzoek

Als je van plan bent een specifiek product te gaan verkopen dan is het handig om te weten hoe groot de behoefte naar het product is. Gebruik Google's Keyword Planner om te ontdekken hoeveel maandelijkse zoekopdrachten er zijn naar een product.Wist je dat de Webwinkel Succes Formule nog een stap verder gaat dan alleen het zoekvolume te controleren? In de Webwinkel Succes Formule wordt het zoekvolume wordt weggezet tegen de concurrentie en er wordt zelfs een prognose gemaakt hoeveel winst een bepaalde positie in Google op een keyword voor jou kan opleveren.zoekwoord-onderzoek-keyword-toolMaar zoals ik in de inleiding al schreef: het internet is constant in beweging. Wat gisteren nog niet verkocht werd kan opeens een booming business zijn. Zie jij zulke kansen? Dan kan het heel lucratief zijn. Wanneer jij als één van de eerste actief wordt in zo'n nieuwe niche kan je vrij eenvoudig de marktleider worden!

Concurrentieonderzoek

Een goede manier om te kijken hoeveel concurrentie er is op een bepaald product is om te kijken hoeveel adverteerders er actief zijn. Ga daarvoor naar Google tik het product in bij de zoekopdracht en check hoeveel advertenties er staan.Wat voor adverteerders zijn dit? Zie je uitsluitend grote webwinkels en/of mooi opgezette webwinkels waar veel tijd en aandacht ingestoken is? Dan is het waarschijnlijk een zeer concurrerende niche en kan je beter verder gaan zoeken naar een beter product.Als je ziet dat er super veel concurrenten zijn dan moet je neit te snel ontmoedigt raken, vaak betekent dit ook dat genoeg klanten zijn waardoor al deze winkels kunnen overleven.marktonderzoek-voor-webwinkels

Breed- of diep-assortiment

Met breed-assortiment heb je veel verschillende productgroepen en daar overal een paar producten van. Je neemt dan bijvoorbeeld enkele fotocamera's, videocamera's, telefoons, wekkers en babyfoons op in je assortiment. Het voordeel is dat je vaker iets aan één klant kan verkopen.Met een diep-assortiment ga je alleen voor fotocamera's. Van de fotocamera's heb je alle soorten en merken op voorraad. Je kiest dus echt een niche. De laatste jaren is de niche strategie steeds populairder. De meeste algemene markten zijn al behoorlijk bezet en bovendien zoeken consument ook steeds meer naar specialisten op het gebied van een bepaald product.Door te kiezen voor een diep-assortiment kun je jezelf veel beter als ‘specialist' neerzetten. Mensen zijn geneigd jouw webwinkel eerder te onthouden als de ‘fotocamera-specialist'. Voor zoekmachine optimalisatie is het ook beter om te kiezen voor een diep assortiment.Als ik kijk naar startende webwinkels dan zijn het telkens de ondernemers die zich specialiseren die een succesvolle webwinkels weten op te zetten. Kies dus een niche!

Navigatie in het assortiment

Voor je zelf en voor de klant zou er een logische navigatie in het assortiment moeten zitten. Als je een assortiment gaat bepalen dan doe je dit vaak automatisch maar toch is het verstandig om de navigatie in het assortiment na te lopen en te vergelijken met de concurrentie weet je zeker dat je geen producten mist in het assortiment. Daarnaast ga je na of de bezoeker het gewenste product snel genoeg kan vinden met de huidige navigatie.Bij een kleding webshop ziet de navigatie er bijvoorbeeld zo uit:– Herenkledingnavigatie – Broeken – Jassen – Schoenen– Dameskleding – Broeken – Jassen – SchoenenEtc.

Wees uniek met je assortiment

Probeer net een wat ander assortiment aan te bieden dan de concurrent. Hiermee creëer je onderscheidend vermogen. Als je een (bijna) gelijk assortiment hebt dan moet je je al gauw op het gebied van prijs onderscheiden waardoor je winst ten onder gaat.Een paar voorbeelden:eigen merk– Van één merk – Alleen A-merken – Alleen B-merken – Eigen merk – Duurzaam – Outlet – Milieu vriendelijk – Goedkoop – Exclusief – Onslijtbaar – Gratis – All-in – Enz.Wat je misschien al is opgevallen is dat bij elk bovenstaand voorbeeld een andere doelgroep hoort. Door het kiezen van een unique selling point wordt het daarom ook makkelijker om je doelgroep te bereiken. Bij elk product kun je ook een lijstje opnemen van de voordelen.

De 80/20 regel

Wellicht komt deze regel je bekend voor. In de meeste gevallen zorgt 20% van het assortiment voor 80% van de omzet bij een retailer. Je hebt bepaalde producten die je iedere dag verkoopt (het kernassortiment) en andere producten die af en toe gekocht worden. De goedlopende producten daar maak je de winst mee en de andere producten zorgen voor een compleet assortiment waardoor de klant voor jouw webwinkel kiest.8020

Belangrijk voor elke webwinkel: Marge, Marge, Marge…

Zorg dat je bij de het samenstellen van het assortiment de marge goed in de gaten houdt. Verkoop je producten waar je slechts 5 euro winst opmaakt dan is het lastig om leuke marketing te bedrijven. De kosten voor het adverteren en maken van promotiemateriaal zuigen je winst al snel op.Met een product waar je 50 euro marge op hebt kun je natuurlijk veel meer marketing doen. Met een breed assortiment zorg je bovendien voor terugkerende klanten en een hogere gemiddelde besteding.Vergeet niet binnen je start-budget ook een stuk te reserveren voor marketing. Maak dus niet alles op aan webwinkel software en de inkoop van producten!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op