Webwinkel betaalmogelijkheden – welke online betalingen accepteren

Als de webwinkel helemaal af is dan wordt het tijd om een betaalsysteem in te stellen. De klanten moeten natuurlijk wel makkelijk kunnen afrekenen. Het afrekenen is ook gelijk één van de grootste struikelblokken voor klanten. als het niet snel en duidelijk genoeg is dan kan de klant snel naar een concurrent gaan waarbij het wel gemakkelijk gaat.

Daarnaast kan het jou, mits je het verkeerd doet, het enorm veel tijd kosten. Daarom raden we je aan om een goede betaalprovider in de arm te nemen die je helpt bij het accepteren van online betalingen. 

In dit artikel hebben de de beste payment service providers vergeleken.

Zelf de betalingen afhandelen

Je kunt natuurlijk zelf de betalingen afhandelen. Regel een rekeningnummer via de ban en vraag direct om een iDeal account. Daarnaast maak je een PayPal account aan en je kunt de meest gangbare betaalmethodes aanbieden (iDeal, overschrijving, PayPal).

Helaas levert dit een hoop problemen op. Wil je dit namelijk goed koppelen aan je webwinkel, zodat alles automatisch loopt, dan heb je behoorlijk wat technische kennis nodig. Vooral de directe koppelingen tussen iDeal en je webwinkel kan voor problemen zorgen.

Aan het openen van een iDeal account bij de bank zijn kosten aan verbonden. Meestal is het daarom al snel goedkoper om de betalingen uit te besteden. Omdat banken hier nog niet in gespecialiseerd zijn is het vaak slimmer om de betalingen uit te besteden aan een payment provider.

De betalingen uitbesteden

Ik raad je daarom aan om gebruik te maken van een payment provider. De payment provider koppel je dan met een plug-in aan je webwinkel. Voor de meeste webwinkel software is er wel een koppeling met een payment provider.

Een payment provider ontvangt alle betalingen van je webwinkel. Daarnaast zet de payment provider automatisch een bestelling op betaald als de betaling binnen is. Je kunt met een koppeling met een payment provider vaak diverse betaalmethoden accepteren zoals Ideal, Paypal en credit cards.

 

Een payment provider bespaart je dus een hele hoop werk. Je hoeft namelijk niet elke dag in te loggen op internetbankieren om te controleren als je al een betaling binnen hebt. Dit doet de payment provider nu voor jou.

Je hebt een drietal payment providers waar wij goede ervaring me hebben. Deze partijen kan je vertrouwen om een betaling af te handelen. Dit zijn Mollie, Pay.nl en Sisow. Er zijn inmiddels veel meer betrouwbare partijen maar daar hebben we nog geen persoonlijke ervaring mee.

Voor een succesvolle webwinkel is het onvermijdelijk om (nu of later) een payment provider de betalingen te laten afhalen. De snelheid en de tijdbesparing die het oplevert is goud waard!

Achteraf betalingen accepteren?

De laatste jaren is het eigenlijk een must geworden om ook achteraf betalingen met je webwinkel te accepteren. Omdat steeds meer concurrenten het toepassen is het voor consumenten vanzelfsprekend geworden dat er een mogelijkheid is om het product eerst te bekijken en daarna pas te betalen. Sommige kledingwinkels zoals H&M accepteren zelfs alleen nog maar achteraf betalingen middels een accept giro.

Achteraf betalen heeft een aantal belangrijke voordelen. Voor consumenten wordt de drempel om een aankoop te doen natuurlijk super laag. Vaak kan er ook nog gratis geretourneerd worden waardoor je eigenlijk compleet risicoloos een aankoop te doen. Omdat je bepaalde artikelen eerst moet zien, voelen en passen is achteraf betalen een belangrijk onderdeel geworden voor webwinkels.

Om achteraf betalingen in je webwinkel te accepteren heb je vaak wel weer een aparte payment provider nodig al zijn de grote jongens natuurlijk al wel bezig met een integratie. Enkele achteraf betaal providers zijn Afterpay, Klarna en je kunt natuurlijk ook de traditionele accept giro gebruiken.

 

Meer betaalmogelijkheden is meer klanten

hoewel het vrij logisch is hebben verschillende onderzoeken de afgelopen jaren aangetoond dat de diversiteit van betaalmogelijkheden van invloed is op het aantal bezoekers dat uiteindelijk een aankoopt doet. Met andere woorden: hoe meer betaalmethoden er zijn, des te groter is de kans dat de klant het betaalproces met succes afrond.

 

Naast het gemak dat je consumenten biedt met het aanbieden van verschillende betaalmethoden is het natuurlijk ook een uitstekende manier om je te onderscheiden van je concurrent. Als de klant bij de concurrent geen mogelijkheid ziet om achteraf te betalen en bij jouw webwinkel wel, dan is de keuze snel gemaakt!

Een beveiligde omgeving

Omdat er de laatste jaren steeds meer verhalen de ronde doen over fraude met betalingen en gegevens die gestolen worden doe je er goed aan om een beveiligde betaalomgeving is te stellen. Of een webwinkel of betaalomgeving beveiligd is kun je zien aan de https:// in je url balk. Veel consumenten letten hierop en vertrouwen de webwinkels zonder een beveiligingscertificaat niet langer.

 

Bespaar hier dus niet op zorg dat je klanten in een veilige omgeving met hun eigen bank kunnen betalen. Als je gebruik maakt van één van de bovengenoemde betaalproviders dan kun je er van uit gaan dat dit goed is geregeld!

Betalingen misgelopen?

Er zijn helaas veel verschillende manier waarop betaling fout kunnen gaan, de webwinkel werkt niet goed, de payment provider of de bank heeft een storing, noem het maar op. Als je regelmatig bestelling krijg dan zul je ook ervaren dat er onafgerekende winkelwagentjes blijven staan. Om geen omzet mis te lopen kun je deze ‘warme' leads een mailtje sturen met een link waarmee de betaling alsnog afgerond kan worden!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op