De beste domeinnaam

← Terug naar Webwinkel Beginnen

Een goede domeinnaam is van groot belang voor je webwinkel. Deze draagt niet alleen bij aan de herkenbaarheid van je winkel (de naam van je webshop verwerk je in de URL), maar ook aan de online vindbaarheid. Echter kun je niet zomaar elk domein registeren die je zou willen. Vaak zijn goede domeinnamen al bezet, of krijg je te maken met auteursrecht. In dit geval is er altijd een oplossing te vinden door een niche domein te gebruiken, of de bestaande domeinnaam over te kopen van de huidige eigenaar. 

domein

De werking van een domeinnaam

Een domeinnaam staat, in tegenstelling wat veel mensen denken, los van de hosting. De hosting is een plek op het internet waar je webwinkel te vinden is. De domeinnaam verwijst hiernaartoe. De domeinnaam kan ook gemakkelijk naar een andere website verwijzen.

Je hebt dus voor een Magento of WooCommerce webwinkel een hosting nodig en een domeinnaam. Meestal worden deze twee in één pakket aangeboden.

Voor een webwinkel via Lightspeed of andere aanbieders heb je meestal alleen een domeinnaam nodig. De webwinkel wordt al gehost op hun servers. In dit geval moet je dus op zoek gaan naar een registrar. Dit is een ander woord voor het bedrijf dat jouw domeinnaam claimt voor een bepaalde periode. Let er op dat je zelf wel eigenaar blijft van de domein! Je sluit namelijk een abonnement af voor een bepaalde periode, vaak voor een jaar. Wil je dat het domein naar jouw webwinkel blijft verwijzen, verleng deze dan tijdig. Vaak krijg je ook bericht wanneer de periode bijna eindigt.

De kosten van een domeinnaam

Voor een tientje per jaar kun je de al een domeinnaam registreren. Ik raad je aan om niet te ‘zuinig’ te zijn. Registreer alvast een paar mooie potentiële domeinnamen extra, zodat je bij goede ‘ideeën’ in jouw vakgebied al een mooie domeinnaam hebt.

Ik registreer mijn domeinnamen bij TransIP. Het is een betrouwbare partij om je domeinnamen te registreren. Ook kun je bij deze partij makkelijk controleren of een domeinnaam nog vrij is en wijzigingen worden zeer snel doorgevoerd.

kosten domein

Wat is een goede domein?

Webwinkels zien we voorbijkomen met allerlei namen en extensies (.nl, .com, .be, .frl). Maar wat is nou eigenlijk een goede domein als je een webwinkel wil beginnen? Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee kan houden, zoals de relevantie van de domeinnaam en het gebruik van keywords. Een goede domein is kort en krachtig waardoor de naam blijft hangen bij de consument.

Relevant aan je markt

Wanneer je op zoek gaat naar een goede domeinnaam, dan is de kans groot dat je al verder in de ideefase bent met je webwinkel. Als je een webwinkel naast een fysieke winkel begint dan heb je de keuze voor een markt waarschijnlijk ook al gemaakt. Om duidelijkheid naar de consument te verschaffen is het handig om een domein te registreren die enigszins relevant is aan je markt. Fashionchick.nl is een prachtig voorbeeld. De domein geeft direct aan wat er verkocht wordt en wie de doelgroep is.

Keywords in de domeinnaam

Je moet zorgen dat de belangrijkste keywords (= de termen waarop jij gevonden wilt worden) in de domeinnaam zitten. Dit is ook een van de elementen waar een SEO-vriendelijke website aan moet voldoen. Hierdoor wordt het een stuk eenvoudiger om een topnotering in de zoekmachines te behalen.

Heb je een webwinkel met schoenen? Neem dan een naam met het woord schoenen erin (bijvoorbeeld ‘damesschoenen' of ‘sportschoenen'). Je bakent hiermee ook direct je niche af, een potentiële bezoeker snapt meteen wat je wel en niet verkoopt.

Een voorbeeld is Ledlampenfabriek.nl (zoek maar eens op led lampen). Deze strategie wordt ook gehanteerd door bekende online winkelketens zoals Coolblue die bijvoorbeeld Laptopshop.nl hebben.

Denk wel na over de toekomst. Vandaag verkoop je schoenen, maar wat verkoop je volgend jaar? Nog steeds schoenen, of heb je nu ook kleding e.d. in je assortiment? Een domeinnaam die alleen gericht is op schoenen geeft dan een verkeerd beeld. Wanneer je tot nu toe alleen sportschoenen verkoopt, maar in de toekomst ook andere sportaccessoires wilt toevoegen is het dus verstandig om een domeinnaam te registeren in de vorm van ‘sportwinkel'. Zo dek je altijd de lading van, in dit geval, een uitgebreid assortiment van sportartikelen.

Ditzelfde geldt ook voor merknamen in je domeinnaam. Een nieuw merk toevoegen past niet echt bij de domeinnaam. Je moet ook goed opletten of een merknaam in je domeinnaam wel mag. Veel merken staan namelijk niet te springen om het gebruik van hun naam op deze manier. Dit kan weleens tot vervelende juridische situaties leiden.

Daarnaast is er het probleem dat de meeste goede domeinen met deze keywords allemaal geclaimd zijn door slimme internetondernemers. In dat geval kun je de eigenaar benaderen met het verzoek om de domeinnaam over te nemen.

domain-rich-keywords

Kort en krachtig

Bij voorkeur is je domeinnaam kort en krachtig. Een korte domein is natuurlijk een stuk eenvoudiger om te onthouden. Bol.com is hier natuurlijk het beste voorbeeld van, wie kent deze webwinkel niet?

Hoewel het gebruik van keywords handig is om hoog te scoren wil je de domein dus niet te lang maken. Meer dan twee woorden in de domeinnaam wordt al erg lang. Meer dan drie woorden is echt af te raden, de zoekmachines worden hier ook niet blij van.

Herkenbaar voor je klanten

Begin je een webwinkel naast een fysieke winkel? Dan wil je natuurlijk niet een totaal andere domeinnaam als de naam van je winkel hebben? Heet je bijvoorbeeld ‘Henry Bloemenzaak'? Dan registreer je deze naam ook als domein voor je webwinkel. Hierdoor blijft het duidelijk en herkenbaar voor de klant!

Een domeinnaam moet makkelijk te onthouden zijnhangmat logo

Je moet makkelijk je domeinnaam kunnen doorgeven op verjaardagen, netwerkborrels e.d..

Zorg er voor dat de domeinnaam;

> Een .nl is
> Niet te lang is
> Geen streepjes bevat*
> Sleutelwoorden van jouw business bevat
> Geen cijfers heeft, dit kan namelijk veel verwarring veroorzaken (0 of o? Uitgeschreven, of alleen het getal?)

* Streepjes zie ik echt heel vaak. Soms hebben ze zelf de variant zonder streepjes niet er extra bij geregistreerd, dat kan echt niet! Stel je concurrent registreert de domeinnaam, dan loop je honderden sales mis.

Altijd de juiste extensie

De extensie van een domeinnaam is de ‘code’ er achter. Bijvoorbeeld .nl, .com, .eu. Als je in Nederland actief bent, zorg dan dat je altijd een .nl domeinnaam hebt.

Ga geen rare extensies achter je naam zetten omdat die domeinnaam toevallig nog wel vrij was. De kans is vrij klein dat dit onthouden wordt door je doelgroep. Voor een Nederlandse webwinkel heb je een .nl domeinnaam nodig.

Heb je echt een goed domein gevonden met een .net of een .eu extensie? Kijk dan eerst of de .nl variant nog niet actief is.

Wel is het verstandig om ook direct de .com te registreren. Denk ook goed na over een eventueel buitenlands avontuur. Misschien wil je over vijf jaar wel de stap naar het buitenland wagen. Registreer nu dan alvast de domeinnamen met de buitenlandse extensies (.de, .be, .fr, co.uk) zodat je dat niet tegen het probleem aanloopt dat ze weg zijn!

extensie

Rechten op domeinnamen

Let er ook op dat er rechten op bepaalde domeinen kunnen zitten ook al is deze domein nog vrij misschien. Veel handelsnamen en merknamen mogen bijvoorbeeld niet gebruikt worden voor een domein tenzij de eigenaar van de rechten hier toestemming voor geeft. Je kunt dus niet zomaar nikeshop.nl beginnen want dan heb je snel een claim aan je broek!

Gemakkelijk uit te spreken en te schrijven

Een goede naam is natuurlijk ook gemakkelijk uit te spreken en te schrijven. Dit is tevens de reden dat domeinen met een streepje niet de voorkeur hebben. Ook woorden met trema's en streepjes erin kun je beter vermijden. Hoe simpeler, hoe beter.

Maak gebruik van rijm?

Als je een goede domein wil vinden dan moet je soms wel even creatief zijn. Het gebruik van rijm kan daarbij goed helpen. Hierdoor is de domeinnaam vaak ook nog beter te onthouden. Voorbeelden zijn Laptopaccushop.nl en Wijnisfijn.nl.

Een goede domeinnaam is goud waard

Een domeinnaam is erg belangrijk voor je webwinkel. Het is niet voor niets dat domeinnamen soms voor duizenden euro’s worden overgenomen. Al je een markt wil domineren dan is het vaak noodzakelijk om bestaande eigenaren te benaderen om domeinen over te nemen. Houdt ook vrijkomende domeinen regelmatig in de gaten om de krenten uit de pap te vissen!

Kies de perfecte domeinnaam voor je webwinkel

Je moet geen concessies doen bij het kiezen van een goede domeinnaam. Beter is om nog een paar dagen extra te brainstormen op je domeinnaam dan om een slechtere domeinnaam te registreren. Ook als de eigenaar van een domeinnaam een paar honderd euro vraagt dan zou je het moeten overwegen.

perfect domain

Waar registreer je de domeinnaam?

Zoals ik hierboven al zei registreer ik mijn domeinnamen via TransIP. Ze zijn goedkoop en het registreren van domeinnamen gaat geautomatiseerd. Ook hebben ze een handig beheerpanel zodat je de geregistreerde domeinnamen makkelijk kan beheren.

Er zijn veel bedrijfjes die het (nog) goedkoper doen. Maar voor die 2 of 3 euro die je per jaar bespaart kan je beter een systeem hebben wat lekker werkt en waarvan je weet dat ze betrouwbaar zijn.

Is de domein al bezet?

Als je een domein wil registreren dan zie je gelijk of deze vrij is of niet. Vaak zul je ervaren dat de beste domeinen als bezet zijn. Staak je zoektocht niet gelijk want wellicht kun je de eigenaar benaderen om de domein over te nemen. Zoals we al aangaven is de perfecte domein goud waard en zou je er zeker niet op moeten besparen.

Benader de eigenaar

Als je de perfecte domein hebt gevonden en deze al bezet is kun je het volgende doen. Uiteraard controleer je eerst of er nog geen website of webwinkel actief is onder de domeinnaam. Om er achter te komen wie de eigenaar is kun je de domein invoeren bij Sidn.nl. Hier kun je gelijk de contactgegevens van de eigenaar vinden.

sidn

Domeinnaam veilingen

Naast het benaderen van eigenaren van de domeinen die je wil kopen kun je ook regelmatig veilingen bij langs gaan. Er zijn in Nederland diverse domein veilingen waar je elke week terecht kunt om te speuren tussen domeinen die vrij komen.

Een andere domeinnaam

Ben je na verloop van tijd toch niet zo tevreden over je domeinnaam? Of geef je een andere naam aan je webwinkel? Dan is het belangrijk dat je het domein aanpast. Het is niet nodig om helemaal weer opnieuw te beginnen (tenzij je een compleet ander assortiment aan gaat bieden natuurlijk). Het is namelijk mogelijk om je webshop aan meerdere domeinen te verbinden. Claim de betreffende domeinnaam en verzoek je registrar om je website ook naar deze URL te laten linken. Zo kunnen klanten die je zoeken via je oude domeinnaam je webwinkel nog steeds vinden, maar komen bezoekers die het nieuwe adres intypen ook op de juiste pagina terecht.

← Terug naar Webwinkel Beginnen

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
    • Ninke Koning
    • 18 mei 2015
    Beantwoorden

    Kan het echt niet, een streepje er tussen? Wat nou als je echt niet anders kan? Waarom raad je het eigenlijk af?

    • Ik zou het echt niet doen! Wanneer je concurrent al de gene zonder heeft dan profiteert hij altijd van jouw inspanningen. Een streepje onthouden mensen simpelweg niet.

    • Anne
    • 7 januari 2015
    Beantwoorden

    Hallo, kun je 2 domeinnamen aan 1 website koppelen? Mvg Anne

    • Beantwoorden

      Hallo Anne,

      Ja dat is mogelijk. Je kan twee dingen doen:

      1. Zo koppelen dat er twee aparte website komen.
      2. Eén hoofd-domeinnaam en de ander er naar toe linken (voorbeeld: http://www.eerlijkewereld.nl linkt naar http://www.hangmatgigant.nl).

      Optie 1 moet je niet doen! Je krijgt dan namelijk twee websites. Dus Google indexeert ook twee websites. Hierdoor weet Google niet welke website hij als hoogst moet plaatsen in Google.
      Daarnaast heb je te maken met duplicate content. Dit gaat Google hard straffen door beide websites lager te plaatsen.

      Optie 2 is dus het beste. Dit is vrij gemakkelijk te doen. De meeste domeinnaam registers bieden die mogelijkheid standaard aan.

Blogberichten over dit onderwerp