Start Budget & Bootstrapping

Start Budget & Bootstrapping

budget

Het begin van de webwinkel gaat natuurlijk altijd gepaard met wat kosten. Het is altijd belangrijk om het kosten en opbrengstenplaatje in je hoofd te hebben.

Op deze pagina geven we informatie over de kosten die je kunt verwachten en hoe je hiermee om kunt gaan. Naast tijd hoeft je overigens zeker niet veel te investeren, maarja, tijd is ook geld hè?

Volg alle stappen voor een succesvolle start

De kosten voor het opstarten zijn allereerst afhankelijk van de gekozen software. Neem je bijvoorbeeld een abonnement bij Lightspeed, CCV Shop of MijnWebwinkel dan betaal je maandelijks een paar tientjes per maand en heb je geen opstartkosten.

Bij CCV Shop heb je bijvoorbeeld voor € 24,95 per maand het uitgebreidste pakket. Veel koppelingen zijn dan geïntegreerd (vergelijkingsites, affiliate-netwerken, payment-providers) zodat je veel kosten kan besparen. Ditzelfde geldt voor de andere aanbieders. Het loont zeker om ze zelf eens goed te vergelijken.

Pak je het iets serieuzer gebruik dan een Lightspeed webwinkel dan ben je zo'n € 49,- per maand kwijt maar heb je wel een software pakket waar je echt een business mee kan opbouwen.

Pak je het echt serieus aan met een Magento webwinkel dan heb je de hosting als maandelijkse kosten. Indien je een standaard Magento webwinkel laat installeren inclusief een standaard template door een bedrijf dan kost dit doorgaans zo'n 4.000 euro. Afhankelijk van de extra aanpassingen die er bij komen (plug-ins, koppelingen, design aanpassingen) kan dit snel oplopen.

work_hard_or_die_trying_by_Karangond

Maandelijkse kosten van een webwinkel

Onderstaande berekening komt uit het gratis rapport “Webwinkel Tactieken” waarin meer uitleg over waar de exacte bedragen vandaan komen te vinden is.

Naast de ‘opstartkosten' zul je ook vaste maandelijkse kosten kennen. Hieronder een overzicht.
Laten we uitgaan van 75 order per maand met een brutowinst van € 20,- per order. Je hebt daarnaast 50 verschillende producten op voorraad.

Vaste maandelijkse kosten  
PaymentproviderICEPAY€ 39,95
TelefoonaannameContactCare€ 19,50
Webwinkel softwareLightspeed€ 49,00
FulfilmentTNTGRATIS
   
Variabele kosten  
Paymentprovider € 33,75
Telefoonaanname 30 telefoontjes € 43,50
Fulfilment € 225,00
Verzendkosten € 393,75
  €798,45

Het kost dus 798,75 euro om de ideale vrijheid te krijgen. Je verdient met 75 orders 1.500,- euro min 798,50 is 701,55 euro winst!

Ik heb expres slechts 75 orders per maand gedaan. Dit zijn namelijk maar 2 order per dag (iets meer ;-)). Ik denk dat het elke webwinkelondernemer wel lukt om minimaal 2 orders per dag te scoren!

Vergeet niet dat je ook 700,- euro per maand verdient als je een maand op vakantie gaat. Indien je webwinkel niet vergaand uitbesteed is zal je dan de webwinkel dicht moeten gooien!

Oppertunity Costs

Opportunity Costs zijn kosten die je krijgt omdat je een beslissing hebt gemaakt. Klinkt raar of niet? Laat het me uitleggen…

Wanneer je een webwinkel begint zal je daar tijd en energie in moeten steken. Deze tijd en energie had je ook in je huidige baan kunnen steken. Do you get it?

Stel je hebt een fulltime salaris van € 35.000 en je besluit om één dag in de week minder te werken. Deze dag ga je volledig met je webwinkel bezig. Deze dag kost je € 7.000 per jaar. Het zal natuurlijk even duren voordat je dat bedrag met je webwinkel kan terugverdienen. Een webwinkel vergt nu éénmaal naast een financiële investering ook een investering van je tijd.

Deze Opportunity Cost zijn zo belangrijk omdat er altijd andere en nieuwe opties mogelijk zijn. En dat is ook met Opportunity Costs: de mogelijkheden zijn vaak verborgen en betalen zich pas achteraf uit.

Je weet nooit zeker of de tijd die je heb moet investeren in een vaste baan of in je webwinkel. Heb je het besluit genomen om te investeren in je webwinkel dan weet je daarna weer nooit zeker of je de tijd die je in je webwinkel investeert wel weer goed investeert. Je kan die tijd namelijk weer in marketing, optimalisatie of service steken. Kies je voor marketing dan kan je weer…. enz. enz. enz.

Maar wanneer jij een goed financieel onderbouwd plan hebt dan kan een webwinkel jou meer opleveren dan je huidige baan. Zowel in geld en (misschien nog belangrijker in) vrijheid!
opportunity-cost-webshop

Bereken je kostprijs!

Als je een webwinkel hebt dan heb je vaak een groot assortiment waardoor het lastig is om alle marges exact in de gaten te houden. Toch doe je er goed aan om regelmatig de kostprijs te evalueren. Als je weet wat de gemiddelde besteding in je webwinkel is dan kun je in de kostprijs van je producten ook de kosten voor verpakkingsmateriaal opnemen bijvoorbeeld. Hierdoor krijg je duidelijk inzicht hoeveel marge er precies overblijft.

Overige onvoorziene kosten

Als je een financieel plan gaat maken dan is het altijd verstandig om zo goed mogelijk na te denken over welke kosten op je pad kunnen komen. Neem voor de zekerheid ook nog maar een kostenpost van 10% op je gehele budget op. Deze 10% reserveer je voor onvoorziene kosten die op je pad kunnen komen. Denk hierbij bijvoorbeeld het inhuren van een programmeur bij bugs op je webwinkel.

Naast deze onvoorziene kosten moet je er ook rekening mee houten dat niet elke marketing euro ook rendement gaat opleveren. Vooral als je net een webwinkel begonnen bent dan weet je nog niet precies welke kanalen

Enkele andere kosten waar je niet gelijk aan denkt:

  • Een designer inhuren voor logo's, headers etc.
  • Het laten maken van productfoto's
  • Het inschakelen van een SEO expert
  • Kosten voor het houden van een bank rekening
  • Het laten schrijven van teksten (kan erg duur zijn)
  • Verzekeringen

Bootstrapping

Bootstrapping is de kunst om een business op te bouwen zonder externe financiering, zoals een bank of private inverstors.

Laat je niet voor de gek houden dat je een bedrijf moet starten en direct tonnen aan kapitaal moet inbrengen. Bij een webwinkel (of andere internet business) al helemaal niet. Door met eigen geld te werken en de opbrengsten direct te herinvesteren kan je een zeer succesvolle webwinkel-business bouwen! Mijn webwinkels run ik volledig via mijn betaal- en spaarrekening en ik zal het zeker niet anders doen.

Laat je niet weerhouden om te bootstrappen door de verhalen in de media: grote webwinkels als Zalando hebben hele andere doelstellingen. Winst is voor hun de eerste jaren totaal niet belangrijk en ze smijten met miljoenen om maar marktaandeel te winnen. Wanneer ze een markt veroverd hebben starten ze met het uitmelken van die markt. Ook een strategie maar geen strategie voor de kleine webwinkelondernemer. Dan is vrijheid toch belangrijker!

Probeer dus alles eerst zelf te betalen en ga pas daarna opzoek naar extern kapitaal.

Waarom is Bootstrappen verstandig?

Het hangt een beetje van je doelstellingen af, wil je in een korte tijd een grote business opbouwen? Of wil je structureel bouwen aan een kleine webwinkel die winstgevend en volledig van jezelf is?

Zelf de controle houden

Door alles zelf te financieren (bootstrapping) heb je 100% controle over je bedrijf en hoef je aan niemand verantwoording af te leggen behalve aan jezelf. Het nadeel is je soms minder hard kan groeien. Door extern geld op te halen kan je bijvoorbeeld veel meer investeren in voorraad of personeel.

Geld lost niet alles op

Natuurlijk is het super handig om een flinke financiële buffer te hebben. Er zijn veel situaties waarbij je het geld snel nodig hebt.

Maar al te vaak zien webwinkel eigenaren geld als oplossing voor hun problemen, terwijl het geld beter gebruikt kan worden om groei te realiseren. Het inhuren van consultants, bedrijfscoaches en zoekmachine specialisten kan je daarom beter overslaan. Dit geld kan je beter gebruiken en als je je zelf in de problemen verdiept leer je er ook nog een hoop van!

geld uitgeven

Je blijft uit de schulden

Je hebt er natuurlijk veel voor over om een succesvolle webwinkel op te richten, maar ben je echt bereid om jezelf in de schulden te steken? Het klikt zo eenvoudig, geld lenen kost geld.. Maar toch houden veel ondernemers hier te weinig rekening mee.

Als je extern geld toevoegt aan je kapitaal dan ga je automatisch een schuld aan of moet je aandelen weggeven. Als je een VOF of eenmanszaak hebt ben je ook nog persoonlijk aansprakelijk voor schulden.

Probeer het daarom altijd eerst zonder lening van de bank of externe investeerders. Nog gevaarlijker is het lenen van geld bij familieleden. Ben je echt bereid je familie te benadelen om jouw droom te bereiken? Dat kan de goede relaties in de toekomst schaden.

Met eigen geld blijf je zelf in controle en raak je er van bewust dat je alleen geld moet investeren in zaken die echt iets toevoegen! Je blijft bovendien uit de schulden wat altijd een lekker gevoel is. als de business eenmaal loopt profiteer je er zelf maximaal van omdat je niemand hoeft af te betalen!

Het helpt vaak nauwelijks om een dure adviseur in te huren en toch maken veel webwinkels deze fout. Zeker als je een beginnende webwinkel hebt dan is het vaak niet verstandig om je geld hieraan te besteden. De meeste succesvolle bedrijven zijn dan ook opgericht door een ondernemer met hoge betrokkenheid. Hierdoor worden problemen zonder al te veel kosten persoonlijk opgelost.

Prioriteiten stellen

Als je ergens veel van hebt dan ga je er vaak minder zuinig mee om. Als je een grote zak geld hebt om een webwinkel te beginnen dan wordt het al gauw uitgegeven aan minder belangrijke zaken zoals dure logo's visitekaartjes, design werk etc. Allemaal leuke dingen die niet essentieel zijn in de opstart fase.

Als je een webwinkel moet opstarten met een beperkt budget wordt je gedwongen om verstandige keuzes te maken. Focus op deze zaken die je webwinkel echt verder helpen op de lange termijn. Vaak zul je zien dat meer dan driekwart van de kosten totaal niet noodzakelijk zijn!
bootstrapping-voor-webshop

De 5 stappen van bootstrapping

1. Bewijs je concept

Met weinig middelen zul je je eigen bloed, zweet en tranen moeten inzetten om de webwinkel op te bouwen. Als je zelf geen financiële buffer hebt is het verstandig om op deze manier te beginnen voordat je er veel geld in stopt. Hierdoor kun je zelf laten zien welke waarde je kunt toevoegen!

Zorg er voor dat je eerst wat gaat verkopen, test de markt uit! Dit is natuurlijk eenvoudig als je al een bestaand product hebt dat dagelijks gekocht wordt. Je webwinkel hoeft niet eens zo gelikt te zijn. als je met een simpele webwinkel al wat verkoopt dan betekent dat alleen maar dat er nog meer potentie in zit!

2. Leer zoveel mogelijk zelf

Je zult nu waarschijnlijk denken; hoe bouw ik een grote webwinkel als ik alles zelf ga doen? Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te blijven maar in het begin kun je het best zoveel mogelijk dingen zelf doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanpassen van de webwinkel, seo, de klantenservice en de administratie.

Juist als je niet veel verstand hebt van deze zaken zou je het zelf moeten proberen. sommige zaken zul je zelf snel onder de knie hebben terwijl je dit eerst nog wou uitbesteden aan iemand die een paar tientjes per uur vraagt!

Als je veel dingen zelf hebt gedaan leer je steeds meer over de essentiële onderdelen van het opbouwen en runnen van een bedrijf. als je bedrijf later groter wordt zal dit van ongekende waarde zijn. Zodra je mensen moet aannemen weet je namelijk precies wat deze mensen moeten doen. Als je een SEO specialist inhuurt zonder dat je weet wat SEO is dan kun je vaak moeilijk begrijpen wat deze persoon doet.

3. Processen automatiseren en uitbesteden

Als je webwinkel eenmaal loopt en begint te groeien dan wordt het tijd om een aantal zaken te gaan uitbesteden. Het verdelen van taken is één van de belangrijkste stappen in de groei van een bedrijf. Als je niet zeker weet wat je wil uitbesteden en hoe je dit moet doen dan kan het een hoop frustratie opleveren.

De verkeerde manier: Neem iemand aan voor 40 uur per week, geef deze persoon de verantwoordelijk voor een aantal afdelingen hoop dat het goed komt.

De goede manier: Omschrijf precies wat er gedaan moet worden en hoeveel tijd hiervoor staat. Schakel (part-time) mensen in om de belangrijkste zaken uit handen te nemen. Je kunt natuurlijk ook werken met freelancers als de omvang van het werk nog te klein is.

Veel het beschrijven van opdrachten en structureren van werkzaamheden is super belangrijk. als je dit goed geregeld hebt kan je personeel of partner zich volledig focussen op het uitvoeren van de taken, zonder al te veel randzaken.

personeelswerving_zelf_doen_of_uitbesteden

4. Stel een team samen

Als je eenmaal goede taakomschrijvingen hebt word het tijd om deze taken uit te besteden aan vaste personeelsleden of partners.

Als je een bedrijf volgens de bootstrap manier opricht is het nog niet zo eenvoudig om zaken uit te besteden. Met een laag budget kun je namelijk niet zomaar iemand inhuren voor de marketing en iemand anders voor het grafische werk.

Daarom is het slim om te zoeken naar een allround manager of bedrijfsleider. Iemand die je kunt vertrouwen en die je producten begrijpt. Met een algemene manager kun je de dagelijkse taken uitbesteden en je zelf volledig richten op de groei van de webwinkel.

Voor het uitbesteden van grafisch werk of zoekmachine optimalisatie kun je ook een parttimer of freelancer inschakelen. Het is veel moeilijker om iemand te vinden die je webwinkel, klanten en producten begrijpt. Focus je daarom op het vinden van een algemene manager die verstaand heeft van meerdere zaken.

5. Hoe groot wil je worden?

Het klinkt vreemd om dit als laatste stap op te nemen. De meest bedrijven maken een businessplan voor de start. Hierin staat vaak omschreven hoeveel omzet er gemaakt gaat worden en hoe groot het bedrijf kan worden.

De realiteit leert echter dat dit vaak verspilde moeite is. Daarnaast weet je nog helemaal niet goed hoe je webwinkel en product door de markt wordt ontvangen. Echte omzet en winst schattingen kan je daarom pas maken als je al een lopende webwinkel hebt.

Voor veel webwinkel eigenaren is het ook zo dat het bedrijf bijdraagt aan de levensstijl. Een goedlopen webwinkel geeft je ook de mogelijkheid om wat minder te werken als je dat graag wil. Bepaal daarom hoe groot je wil worden. Wil je er zelf leuk van kunnen leven of wil je echt een miljoenenbedrijf opbouwen?

Inspiratie nodig? Ken je het brein achter Apple?

”Started from the bottom”. Een bekende Amerikaanse uitspraak voor mensen die het gemaakt hebben maar begonnen zijn met weinig tot niks. Het beste voorbeeld is natuurlijk de man achter Apple, Steve Jobs (inmiddels overleden).quote steve jobs

Als weeskind werd hij opgevoed in een arm arbeidersgezin. Hij maakt zijn school nooit af maar volgde wel enkele lessen die hem interesseerde. In deze tijd sliep Jobs bij vrienden op de vloer omdat hij geen eigen appartement kon betalen. Eten kreeg hij van de lokale tempel en om aan geld te komen haalde hij statiegeld flessen op.

Met een zeer krap budget en weinig ondersteuning startte Steve Jobs vanuit een garage één van de grootste en meest innovatieve bedrijven op aarde. Een ware inspiratiebron als je het mij vraagt. Lees ook eens de biografie het meesterbrein achter Apple als je meer wilt weten.

Eigen geld en creditcards

Nogmaals, maak altijd eerst je eigen geld op voordat je met andermans geld dingen gaat doen!

Mocht je niet helemaal uitkomen dan kan je een creditcard inzetten. Betalingen met je creditcard worden aan het eind van de maand op je creditcardafschrift gezet en vaak pas één of twee weken later afgeschreven. Pak je het een beetje slim aan dan heb je dus meer dan een maand de tijd om het geld terug te verdienen.

Zolang je je creditcard schuld elke maand aflost hoef je geen rente te betalen. Mocht je een keertje niet voldoende geld op je betaalrekening hebben dan betaal je wel een fors bedrag rente over je creditcardschuld. Deze rente is trouwens vaak net zo hoog als je rente op betaalrekening bij je bank (±15%).

Let op: Af en toe een keertje (per ongeluk) 15% rente betalen is niet zo erg. Maar als dit maandelijks terugkomt dan heb je wel een probleem! Met 15% rente in het onmogelijk om een levensvatbaar bedrijf op te zetten. Mocht je dus nog steeds geld tekort hebben ga dan opzoek naar andere mogelijkheden!

Startup tip: herinvesteer je winst!

Als je een webwinkel begint moet je niet verwachten dat je het eerste jaar gelijk een enorme winst gaat  maken, hoe goed je product, service en website ook is. Het kost nou eenmaal tijd voordat mensen je webwinkel kennen. Maak je wel winst in de eerste jaren? Herinvesteer de winst dan gelijk in je webwinkel om groei op de lange termijn te realiseren. Zo hoef je geen extern kapitaal aan te trekken zodra je groter wordt.

Investeer de winst vooral in de webwinkel en marketing zodat je duurzame groei kan realiseren. Om je cashflow op orde te houden is het aanbevolen om te investeren in zaken die direct meer omzet op kunnen leveren. Doe geen grote investering waarvan de opbrengsten onzeker zijn.

Investeren gaat niet altijd om geld en materiaal. Investeer ook in jezelf! Volg bijvoorbeeld een Photoshop of een SEO cursus om je expertise uit te breiden. Dit vergt natuurlijk ook een hoop tijd maar uiteindelijk zal het lonen!

Wat kost het investeren in voorraad?

Op WebwinkelSucces zijn twee interessante blogberichten geschreven over het beginnen van een webwinkel zonder voorraad. We kunnen hier alles nog wel een keer herhalen maar makkelijker is om de twee artikelen te lezen. Via de onderstaande links lees je alles over webwinkels zonder voorraad.

Webwinkel beginnen met Dropshipping

Een webwinkel zonder eigen voorraad? Het kan met dropshipping. In Amerika is het razend populair en ook in Nederlands steeds populairder. Steeds meer leveranciers gaan overstag en bieden dropship mogelijkheden aan. Hierdoor kunnen leveranciers eenvoudig nieuwe verkoopkanalen benutten.

Webwinkel beginnen zonder voorraad

Hoe mooi zou het zijn als je niet meer hoeft te investeren in voorraad? Met dit extra geld kan je de winst of je marketing budget verhogen! Dit artikel gaat over het runnen van een webwinkel d.m.v. back-orders.
2013-03-19 18.51.42

Tijd = geld

Tijd is ook geld en dat geld helemaal voor webwinkel eigenaren. Het is belangrijker om veel tijd te investeren dan het geld dat je kan investeren. Als je webwinkel groter wordt is het daarom slim om geld aan de kan te zetten zodat je jezelf fulltime kan focussen op het optimaliseren van de webwinkel.

Als je zelf fulltime met je webwinkel bezig bent hoef je ook minder dingen uit te besteden wat weer een hoop geld scheelt. Onderschat niet hoeveel werk het is om een succesvolle webwinkel business op te bouwen, als je slim bent kan je het echter wel combineren met een baan ernaast.

Een gat in de markt? Zoek investeerders!

Heb je een gat in de markt ontdek met je webwinkel en product? Dan kan het toch verstandig zijn om op zoek te gaan naar investeerders die je bedrijf sneller kunnen laten groeien. Hoewel wij de voorkeur aan de bootstrap manier geven als je weinig start budget hebt is het vinden van een investeerder in aandelen vaak handig omdat je hierdoor een partner er bij krijgt die ook weer kennis, kwaliteiten en connecties inbrengt. Aandelen verkopen zorgt bovendien niet voor een persoonlijke lening of bedrijfsschuld waardoor dit ook de meeste voordelige manier is.

Waarom een investeerder zoeken?

Een investeerder zoeken is niet in alle gevallen een verstandig idee. Vooral het begin van je bedrijf zou je zelf moeten opzetten om te bewijzen aan je investeerder dat je dit kan en dat je idee goed is. Dit wordt ook wel ‘proof of concept' genoemd omdat je het concept eerst moet bewijzen. Een investeerder komt vaak in beeld nadat een bedrijf aangetoond heeft dat de potentie groot is.

– Mogelijkheid om snel te anticiperen

Met een investeerder aan boord heb je de mogelijkheid om sneller te schakelen dan voorheen. Naast de financiële ruimte heeft een ervaren investeerder vaak de juiste kennis en connecties in huis om snel uit te breiden en te anticiperen op mogelijkheden in de markt. Neem als voorbeeld de mobiele revolutie die nu plaats vind, vooral voor webwinkels. Voor kleine bedrijven met weinig mankracht en geld is het vaak een stuk lastiger om in korte tijd over te stappen op een webwinkel die volledig mobile responsive is.

– Mogelijkheid tot meer kapitaal

Mocht je webwinkel explosief groeien dan is de kans groot dat er extra kapitaal nodig. Hoewel je steeds meer geld verdien moet je vaak ook veel meer voorfinancieren als je hard wil groeien. Denk hierbij aan het inhuren van sales personeel of het aanleggen van grote voorraden bijvoorbeeld. Een investeerder heeft hier vaak al ervaring mee en kan deze kosten vaak ook wel (tijdelijk) financieren waardoor je niet opnieuw op zoek hoeft naar kapitaal.investering

Welke soorten investeringen zijn er?

Als je een webwinkel hebt die potentie biedt dan zijn er verschillende manieren om aan financiering te komen om de groei van je webwinkel te realiseren. Je kunt het bedrag dat je nodig hebt lenen, een royalty afspreken of een aandeel in je bedrijf verkopen.

Lening

Een traditionele lening is vaak nog de meest populaire manier om aan financiering voor een webwinkel te komen. Voor een webwinkel financiering kan het vaak ook prima uit om een bepaald bedrag te lenen omdat de opstartkosten vaak relatief laag zijn. Let wel op! Lenen kost geld en dat wordt niet voor niet in elke reclame benadrukt tegenwoordig. Bereken daarom goed in je financiële plan hoe je de lening en rente gaat terugbetalen binnen de afgesproken termijn.

Royalty

Een royalty kan handig zijn als je één product of een bepaalde productlijn verkoopt op je webwinkel. Hiervoor moeten de rechten van dit unieke product meestal wel in eigen handen zijn. Bij een royalty draag je namelijk een bepaald bedrag over de winst of omzet van een product af in ruil voor een investering.

Je krijgt bijvoorbeeld 100 duizend euro en in ruil daarvoor wil de investeerder bijvoorbeeld een euro bij elk verkocht product. Hoeveel dit een zekere strategie lijkt moet je wel over voldoende marge beschikken omdat je hier direct op inlevert. Als je bedrijf nog niet winstgevend is dan is een royalty niet aan te bevelen.

Aandelen

Na een reguliere lening is het verkopen van aandelen de meest populaire manier om een webwinkel te financieren. Als je een aandeel verkoopt dan krijg je vaak een partner die je ook nog eens helpt om het bedrijf groter te maken. Je kunt ook een stille partner zoeken die alleen geld investeert in ruil voor aandelen zonder zijn of haar tijd te investeren. Let er wel op dat je zelf 51% van de aandelen zelf houdt zodat je zelf de controle over je bedrijf hebt.aandelen webwinkel

Hoe vind je een investeerder?

Naast het benaderen van de bank om geld te lenen zijn er nog veel meer (en vaak betere) manieren om extern kapitaal te vinden. Crowdfunding is de laatste jaren bijvoorbeeld erg in opkomst, hierbij investeren meerdere particulieren een klein deeltje in je bedrijf. Angel investors zijn vaak de beste optie, dit zijn vaak ervaren rijke zakenmensen die je ook nog goed advies kunnen geven.

Als je echt een groot idee hebt dan kan je een investeringsmaatschappij benaderen of je concept verkopen aan de marktleider bijvoorbeeld!

– Lenen bij de bank? Wees voorzichtig!

Wanneer je op zoek bent naar een lening of een investering dan denk je vaak gelijk aan de bank. Traditioneel is dit ook dé manier om een bedrijf te financieren. Een bank beschikt over voldoende geld maar toch zijn er enkele belangrijke redenen om een banklening te vermijden:

– Een bank leent alleen als er zekerheid is. Als je dit toch al hebt kun je het wellicht beter zelf financieren.

– Een bank gaat je niet helpen om je bedrijf uit te bouwen.

– Een bank heeft er geen begrip voor als je niet (op tijd) kan betalen.

– De rente op bedrijfsleningen zijn vaak niet mis. Bedenk van te voren hoe je dit terug gaat betalen.

Als je tijdelijk geld nodig hebt om bijvoorbeeld voorraad te financieren dan kan een bank wel een prima oplossing zijn. Deze korte kredietlijn wordt ook wel werk kapitaal genoemd. Je kunt als het ware een groot bedrag in het rood staan als je beschikt over werk kapitaal van de bank.

– Lenen bij familie en vrienden? Ook geen goed idee..

Een eenvoudige en snel gevonden oplossing is om geld te lenen bij familie en vrienden, als het om een laag bedrag gaat dan is het vaak niet nodig om verder te zoeken. Toch is het niet ideaal om geld te lenen bij je familie en/of vrienden.

Het eerste probleem is dat je familie en vrienden vaak helemaal niet kritisch zijn. Wat voor webwinkel je ook begint, je familie en vrienden steunen je vast ook al is je idee niet zo goed wellicht. Je hebt er meer aan om je idee te pitchen bij iemand die er geen moeite mee heeft om je eerlijke kritiek te geven, een externe investeerder is zo iemand.

Zo weet je ook gelijk of je webwinkel en idee goed genoeg is om een investering te krijgen van iemand die ook regelmatig aanbiedingen afslaat.

Daarnaast moet je er ook rekening mee dat je plannen niet lopen zoals je had verwacht. Investeringen brengt een risico met zich mee en ook doe je nog zo je best, als het even niet mee zit kan een bedrijf ook failliet gaan. Wil je dit risico echt nemen met geld van mensen die je dierbaar (en niet rijk) zijn?

– Crowfunding, samen investeren!

Crowdfunding is relatief nieuw maar al wel super populair. Bij crowdfunding verzamelen tientallen of honderden mensen zich om samen het totaalbedrag te investeren. Veel kleinere webwinkels hebben via crowdfunding inmiddels een investering gevonden, vaak gaat het hier om relatief lage bedragen zoals 50 of 100 duizend in totaal bijvoorbeeld.

Voor de investeerder is crowdfunding ideaal omdat het risico super laag is en je kan je geld verdelen over meerdere bedrijven. Je kunt bovendien gelijk zien of andere investeerders ook geïnteresseerd zijn. Voor webwinkels die een investering zoeken is het ook super eenvoudig, je beschrijft wat je doet en hoe je geld gaat verdienen en de investeerders komen op je af!

– Angel investors, kennis én kapitaal!angel investor

Als je het ons vraagt zijn de zogenaamde Angel investors de beste manier om aan financiering voor je bedrijf te komen. Dit zijn vaak oudere zakenmannen met kapitaal en ervaring in het bedrijfsleven. Een Angel investeerder is vaak een particulier die investeert in meerdere bedrijven om zijn of haar vermogen uit te breiden. Vaak hebben deze investeerders al vaker bedrijven geholpen en kennen ze de klappen van de zweep.

Maak je echter geen illusies, een Angel investeerder wil ook zo snel mogelijk rendement op zijn of haar investering zien! Het grote voordeel is echter dat deze privé investeerders een stuk meer betrokken zijn en je ook echt helpen om rendement te behalen.

– Investeringsmaatschappijen voor grotere investeringen

Investeringsmaatschappijen zijn vaak grotere bedrijven waar meerdere investeerders zich verenigd hebben. Dit werkt net zoals een advocatenkantoor. De investeerders maken gezamenlijk een pot met geld dat ter beschikking komt voor investeringen elk jaar.

Dit type bedrijven kun je benaderen als je echt een gat in de markt ontdekt hebt, investeringsmaatschappijen zijn namelijk voor de grotere investeringen vanaf 300 duizend bijvoorbeeld.

– Branche gerelateerde bedrijven

Een handige manier om een uniek product of een unieke webwinkel te financieren is om een marktleider te benaderen. Deze grote bedrijven hebben vaak voldoende kapitaal en kunnen investeren in je bedrijf omdat ze al ervaring op in de markt hebben.

Op het gebied van webwinkels is er bijvoorbeeld de grote RFS holding die een aandeel heeft in webwinkels zoals Wehkamp en Zalando.

Naast een groot bedrijf in je markt kun je er ook voor kiezen om een aandeel van je bedrijf te verkopen in ruil voor een samenwerking met een bedrijf dat je webwinkel kan laten groeien. Denk hierbij aan een reclame of online marketing bureau bijvoorbeeld.

In ruil voor een aandeel nemen deze bedrijven de promotie(kosten) voor hun rekening bijvoorbeeld waardoor jij je volledig op de kwaliteit van je webwinkel kan concentreren.

Hoe krijg je een investering?

Een investering krijgen is nog niet zo eenvoudig als je wellicht zou denken. Houdt er rekening mee dat een investeerder duizenden mogelijkheden heeft maar zijn geld alleen investeert in de beste ideeën en ondernemers! Hierbij de belangrijkste factoren waar een investeerder naar kijkt als je je idee pitcht:

Zorg dat je beschikt over een business model!

Het eerste wat een potentiële investeerder zal vragen is wat je business model is. Een business model is als het ware een systematische manier om geld te verdienen met je business. Zonder business model kan je groeien en bekend worden maar winst maken is niet mogelijk zonder. In een business model beschrijf je het hele proces van je business.

We raden je aan om eens te kijken naar het CANVAS model. Dit is een handig model dat je zelf kan invullen om een helder beeld van je eigen onderneming te krijgen.

In dit model beantwoord je de onderstaande vragen. Door (samen met anderen) te kijken naar je business model kun je snel ideeën op doen om het te verbeteren.canvas model

  • Wie zijn je leveranciers?
  • Wie zijn je partners?
  • Welke middelen heb je om waarde toe te voegen?
  • Welke kosten zijn er?
  • Wie zijn je klanten?
  • Wat is je relatie met klanten? (waarom kiezen ze voor jou)
  • Wat is je (unieke) aanbod voor de klant?
  • Hoe ontdekken klanten je webwinkel?
  • Hoe verdien je geld (verdienmodel)?

Breng zelf zo veel mogelijk tijd en geld in

Als je op zoek gaat naar een investeert dan is dan moet je begrijpen dat deze persoon zijn of haar geld niet investeert om jouw levensstijl te bekostigen.

Zorg er daarom voor dat je minimaal de eerste twee jaar kunt overleven met een minimaal salaris uit je onderneming. Als het geld niet nodig is voor de groei van het bedrijf krijg je het uiteindelijk toch wel in winst uitgekeerd!

Naast de kapitaalinvestering van de bank of investeerder doe je er ook goed aan om zelf een deel van de investering in te brengen. Een investeerder weer hierdoor je ook echt in je idee gelooft en volledig toegewijd bent om er een succes van te maken!

Een goede ondernemer én een unieke webwinkelgouden ei

Een goed idee is nog niet genoeg om een investering te krijgen. Dit is slechts het begin van een goede webwinkel natuurlijk.

Een investeerder kijkt vaak nog meer naar de ondernemer die een succes van het idee moet gaan maken.

Heeft de ondernemer de juiste kwaliteiten en kennis in huis? En is hij of zij gedreven genoeg om er hoe dan ook een succes van te maken. Als je al vaker succesvol een bedrijf hebt gerund dan is dat natuurlijk een grote pré voor een investeerder!

Een realistisch financieel plan

Een investeerder houdt van het enthousiasme van een ondernemer die de wereld wil veroveren maar als het aankomt op cijfers dan zul je realistisch moeten zijn en kunnen aantonen hoe je aan deze cijfers gekomen bent. Een ervaren investeerder heeft het gelijk door als je cijfers niet kloppen en dat biedt natuurlijk niet veel vertrouwen.

”Geef in stappen aan hoe je gaat groeien en hoe je dit gaat doen”

Een handig hulpmiddel is de kwartalen waarin je actief bent met je bedrijf. Geef aan hoeveel je gaat groeien elk kwartaal en hoeveel omzet en winst dit gaat opleveren. Aan de hand van deze groei zullen je kosten ook stijgen wat je natuurlijk ook moet verwerken in je financiële planning.

Bescherm je webwinkel tegen copycats

Als je eenmaal succes hebt met je webwinkel zullen de copycats snel volgen. Neem als voorbeeld de vele rages zoals de recente ‘loombandjes' rage. Naarmate een paar winkels succes hadden met de verkoop van dit eenvoudige product volgden er vele tientallen binnen een tijdsbestek van een half jaar.

Omdat er op internet niet veel te beschermen valt moet je zo veel mogelijk gebruik maken van het feit dat je als één van de eersten een niche markt betreed.

Zorg er voor dat je in een korte tijd de expert in je niche wordt voordat iemand anders er met deze titel vandoor gaat. Zorg dat je de grootste klanten binnenhaalt en deze ook binnenboord houdt!

Als je wel over een uniek product beschikt dan zou je zeker moeten overwegen om het product op de officiële manier te beschermen. Denk hierbij aan het aanvragen van een patent (ook wel octrooi genoemd).

copycats

Bedenk een goede exit strategie

Het lijkt een beetje op doemdenken, wat ga je doen als de plannen niet uitpakken zoals je gehoopt hebt? Je zou het misschien niet denken maar een investeerder wil toch graag weten wat je gaat doen als het geen daverend succes wordt.

Om je geld toch nog enigszins terug te krijgen (en de investeerder terug te betalen) is het verstandig om na te denken over een exit strategie. Vaak kunnen ook minder goed lopende bedrijven nog voldoende uitcashen als er een overname plaats vind.

Zelfs minder winstgevende bedrijven hebben vaak nog waardevolle activa zoals een klantenbestand en posities in Google in het geval van een webwinkel!

Ook als goed gaat of zelfs het veel beter gaat dan je verwacht is het verstandig om een exit strategie paraat te hebben. Misschien kan je jouw unieke concept wel verkopen aan één van de grote jongens op webwinkel gebied zoals de eerder genoemde RFS holding.

Denk als een investeerder!financieel plan

Als je op zoek bent naar een investeerder dan je zou echt in het brein van deze persoon moeten kruipen. Waarom zou de investeerders zijn geld in jouw bedrijf stoppen en niet in al die andere ideeën die er zijn?

Let er op dat een investeerder vooral naar de ondernemers en financiële planning kijkt. Denk na over de mogelijke valkuilen of het risico die een investeerder zou kunnen ontdekken. Wees hier eerlijk over en zorg dat je een goed antwoord hebt op alle mogelijke vragen!

Inspiratie nodig?

Heb je meer inspiratie nodig of wil je weten hoe je je idee pitcht aan een investeerder? Tegenwoordig zijn er programma's als Shark Tank waarbij je dit op een leuke manier kunt leren. In dit programma kunnen (startende) ondernemers hun bedrijfsplan pitchen aan vijf angel investeerders om een investering te krijgen.

Een recent voorbeeld is de Britse webwinkel ‘Enclothed' die een serieuze investering wist te bemachtigen voor hun unieke manier van het online verkopen van maatpakken en kostuums.

Denk twee keer na voordat je een investering zoekt!

Hoewel het zeker mogelijk is om een investering te krijgen als je een goed idee hebt is het toch verstandig om het zoveel mogelijk zonder te proberen. Omdat je aandelen moet verkopen of een schuld moet aan gaan ben je altijd beter af om het met eigen geld te financieren. Mocht het fout gaan dan hoef je je in ieder geval niet te verantwoorden of schulden af te betalen. Stel jezelf de daarom volgende vraag.

Kan ik de webwinkel op één of andere manier zelf financieren? Ook al moet ik een tijd zuinig leven?

In veel gevallen is het ook mogelijk om met enige creativiteit zelf je webwinkel te financieren. Als je toch geen mogelijkheid ziet om de webwinkel en de groei zelf te financieren dan moet je op zoek gaan naar een investeerder als je er zeker van bent dat het idee voldoende potentie heeft!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op