Fulfilment voor opslag en inpakken

Fulfilment voor opslag en inpakken

fullfilment voor een webshop

Een fulfilment bedrijf voor je verzending is natuurlijk de ideale oplossing. Maar voor veel startende webwinkels is dit nog te hoog gegrepen. Je kunt natuurlijk alles zelf verzenden!

…maar kies je dan voor PorstNL? Of een ander bedrijf? Het is verstandig om je eerst goed te verdiepen in de aanbieders voordat je een vervoerder selecteert. Dat kan op deze pagina over fulfilment. 

Volg alle stappen voor een succesvolle start

Deze webwinkels zullen dus zelf moeten gaan verzenden. Maar welke vervoerder kies je dan voor de bezorging van jouw pakketten? Vaak is de eerste gedachte om te kiezen voor PostNL. Maar is dat wel zo slim?

Hoeveel pakketten heb je per dag?

Allereerst moet je weten hoeveel pakketten je per dag hebt. Hoe meer pakketten je hebt, hoe meer keuze je krijgt in het kiezen van de juiste vervoerder. Ook is het belangrijk om te weten hoeveel brievenbuspost je gaat verzenden.

pakketten

Mijn webwinkel is net open, ik heb nog geen dagelijkse bestellingen

Wanneer je nog geen volume hebt zijn er twee mogelijkheden.

PakketshopsGLS-PakketShop

Je kan kiezen om de pakketten zelf naar een pakketshop te brengen. Kijk even welke pakketshops er bij jou in de buurt zitten. PostNL is namelijk niet de enige. Ook DPD, DHL en GLS hebben in bijna elk dorp of stad wel een pakketshop zitten.

Probeer de pakketten altijd wel van te voren te frankeren. Dat is namelijk wel zo makkelijk. Je hoeft dan niet in de rij te staan en elke dag weer de pakketjes af te rekenen. Je brengt de pakketjes voorzien van labels naar zo'n punt en je bent direct klaar.

Naast de tijd die dat scheelt kan je vaak ook al wat goedkopere verzendtarieven krijgen. Het zal niet veel zijn maar elke euro is als startende webwinkel natuurlijk meegenomen!

Breng je pakketten naar een andere webwinkel

Er zijn ook bij jou in de buurt vast een aantal webwinkels te vinden. Ga bij ze langs en vraag of bij hun de pakketten worden opgehaald en zo ja door welke vervoerder. Wanneer de vervoerder voor jou ook geschikt is breng je jouw pakketten, voorzien van eigen label, gewoon naar die andere webwinkel waarna ze worden opgehaald.

Wanneer je een account opent bij de desbetreffende vervoerder vraag dan naar extra korting omdat je met een andere webwinkel samenwerkt. Wedden dat je direct minder hoeft te betalen!

Zelf heb ik een eigen account bij DPD maar omdat ik samenwerk met twee andere accounts worden onze volumes bij elkaar opgeteld. Ons volume is daardoor veel groter en we betalen met zijn drieën nu veel minder per pakket!

pakket

Enkele tips

Helaas kan ik niet zeggen welke vervoerder het beste voor jou is. Je hoort over elke vervoerder wel positieve en negatieve verhalen dus je zult hier zelf ervaring mee op moeten doen. Ook zijn er prijsverschillen en wil de ene vervoerder wel bij je afkomen halen en de ander niet.

Toch kan je wel enkele tips meegeven die wellicht de keuze al wat vergemakkelijk.

Heb je zware pakketten?

Kies dan niet voor PostNL. De verzendkosten worden gecalculeerd per kilo en dus kan het vrij snel oplopen.

Heb je grote pakketten?

Wij hebben zelf veel grote pakketten. Onze hangmat standaarden zitten in dozen van 2 meter lang. Deze kunnen we ze bijvoorbeeld al niet afgeven bij pakketshops. Deze kun je overigens wel voor een redelijk tarief met GLS verzenden.

Maar ook niet elke vervoerder kan onze lange pakketten verwerken. Pakketten worden volledig geautomatiseerd gesorteerd en grote pakketten kunnen vast komen te zitten in bochten of sorteervakken. Daardoor willen veel vervoerders zulke pakketten niet meer hebben.

Verzend je veel naar het buitenland?

DPD en GLS zijn erg sterk in Duitsland en Belgie. Het voordeel is ook dat je pakketje daadwerkelijk door DPD of GLS wordt afgeleverd.

Wanneer je naar het buitenland verzend via PostNL worden je pakketten altijd verzonden via een derde partij. Bij eventuele problemen (pakketje kwijt) heb je dus met meer tussenpersonen te maken.

Verzend je ook buiten Europa? DHL is op wereldschaal zeer actief.

Denk bij het kiezen ook na over je retouren!

Een gedeelte van je pakketten komt natuurlijk weer retour. Wij zitten op slechts 5% maar er zijn winkels waarvan meer dan 25% terugkomt! Vooral bij mode kan je veel retouren verwachten.

Je zal eerst moeten bepalen of je de retouren gratis naar te toe laat komen of niet. Tegenwoordig is gratis retour de standaard bij veel webwinkels dus waarschijnlijk zal je hierin meegaan. Het probleem waar je dan mee te maken krijgt is dat je telkens kosten moet terugboeken naar de klant omdat deze jouw een pakketje heeft verzonden. Dit kost veel administratie. Let er wel op dat deze goede service op de lange termijn veel geld kan kosten.

retour-afzender

Antwoordnummer

Met een antwoordnummer van PostNL kunnen klanten het gratis inleveren bij elk pakketshop van PostNL en PostNL brengt bij je de pakketten weer langs. Geef wel duidelijk op retourenpagina en op je retourformulier weer dat een klant Postnl moet gebruiken om een pakket naar je postbus te zenden. Het grote voordeel is dat j niet aanwezig hoeft te zijn, de pakketten worden gewoon in ontvangst genomen en je kan deze op een gewenst tijdstip ophalen.

Afhaalopdrachten

De meeste vervoerders kan je ook bij de klant langs sturen om de retour op te halen. Helaas is dit ongeveer twee keer zo duur als een pakketje via een antwoordnummer.

Om die reden hebben wij dus een antwoordnummer en de grote pakketten (en buitenlandse) laten we ophalen door DPD.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op