Webshop Marketing: Alle Tips

afbeelding algemeen pagina

Een belangrijk onderdeel van de groei van een webshop is marketing. Het goed opzetten en beheren van alle aspecten van online marketing is voor elke webshop een absolute must. 

De uitdaging van online marketing is hier een goede return on investment (ROI) uit te halen. Op deze pagina staat een overzicht van diverse vormen van marketing die kunnen bijdragen aan meer bezoekers en omzet.

Webwinkel Marketing & Optimalisatie

Webshop marketing is het externe deel van de optimalisatie van jouw webshop. Een webshop is ‘niets' zonder vindbaarheid en bezoekers. Het verkrijgen van meer omzet in jouw webwinkel krijg je alleen maar voor elkaar als je de externe webshop marketing op orde hebt. Je kan webshop marketing kort door de bocht indelen in 4 factoren:

  • Zoekmachine Optimalisatie (SEO). Dit onderdeel is cruciaal, je moet ervoor zorgen dat je goed gevonden kan worden. Je hebt bij SEO twee factoren: On-Site Optimalisatie en de Off-Site Optimalisatie (bijvoorbeeld ook linkbuilding). Het Off-site Aspect is pure online marketing. Het On-site gebeuren overlapt behoorlijk. Immers: Je moet goede product beschrijving maken op de webshop om juist via externe kanalen beter gevonden te worden.

    Zoekmachine Marketing is de basis van elke webshop, lees alles over zoekmachine Marketing & Webshops  in ons uitgebreide SEO artikel.

  • Het Adverteren. Dit kan zowel via zoekmachines, social media netwerken, affiliate netwerken en andere kanalen.
  • Social Media. Iedereen kent de social media partijen wel die je moet optimaliseren voor een goede marketing aanpak. Zelfs op Pinterest en Reddit kunnen voor jouw webshop conversies te behalen zijn. En op de grote jongens is dit vanzelfsprekend.
  • De grote groep kleinere methodieken:

Waar begin je met Marketing voor jouw webshop?

Als je echt aan het beginnen bent met een webshop zouden wij toch echt aanraden om:

  • je online veel in te lezen. Dit soort sites maar ook site van anderen over het beginnen met jouw webshop. Als je een software leverancier al hebt gekozen, kun je ook veel lezen op de site zelf van de software leverancier.
  • veel video's te bekijken, deze vooral in het Engels aangezien deze een groter bereik hebben en daardoor vaak ook meer inhoudelijk zijn.
  • Gratis e-books te zoeken en te lezen.
  • Wat boeken uit onze boeken top 10 door te bladeren.

En dan; Tijd voor actie!

Als je weet wat je moet doen en je klaar bent voor het echte werk begint de optimalisatie op de webshop zelf. Zorg voor unieke teksten, mooie plaatjes, mooie product foto's, en goede omschrijvingen en teksten. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je enkele ‘verwijzingen' krijgt. Websites die naar jou linken om eigenlijk tegen Google te zeggen: Deze webshop wil ook gevonden worden. Dit heet linkbuilding. Deze eerste links kan je veelal goed uit je eigen netwerk verkrijgen ( hebben vrienden of kennissen een website? Vraag om wat links) of anders via relevante andere bronnen. Als je dan wat linkjes hebt plaats je jouw site ook op jouw eigen social media kanalen en zal de webshop wat eerste bezoekers binnen krijgen. Daarna volgt het voortdurend optimaliseren van al deze bronnen.

Waarom is zoekmachine optimalisatie voor webshops zo belangrijk?

Al zou je op alles één ranken in Google dan zou je groter zijn dan Bol.com met jouw webshop, zo belangrijk kan SEO zijn. Vroeger was SEO het optimaliseren voor allerlei zoekmachines. In 2019 is echter Google de dominante partij en is dat eigenlijk de enige site waarvoor je aan het optimaliseren bent. Om goed met SEO aan de slag te kunnen moet je goede tools hebben om alles meetbaar te krijgen. Op dit moment zijn er twee zeer dominante partijen in de top van de SEO aanwezig.

#1 Semrush

Wat wij echter altijd voor webshops aanraden is de alles in één software: Semrush. Op dit moment verreweg de beste SEO software op de markt voor webshop houders. Niet alleen wij zeggen dit maar alle bloggers / SEO'ers lijken op dit vlak toch redelijk op één lijn te liggen. 

#2 Mangools

Mangools Tools SEOMangools vinden wij voornamelijk sterk door de site profiler en de lijsten van zoekwoorden die je gemakkelijk kan maken. Ook erg fijn om te zien hoeveel concurrentie er op alle keywords zit. Zo kan je eenvoudig niches / kansen zien waar de concurrentie laag is en waar hoog in Google ranken dus een stuk gemakkelijker is. =)

  • Voornamelijk interessant voor starters door de lage prijzen.
  • Erg fijn om snel te zien hoe sterk een domein is. ( Site Profiler )

Wat is Webshop Marketing zou precies?

Webshop Marketing is het verkrijgen van bezoekers uit externe kanalen als Google / Facebook os vanuit andere website ( referrals)

Welke Webshop Marketing moet je kiezen?

Als je de webwinkel eenmaal online hebt staan begint het pas. Je zult verkopen moeten realiseren. Verkopen realiseren kan op tientallen manieren. De meeste methodieken staan in dit artikel toegelicht.

Ik raad je aan om alle methodes te bekijken en per methode te overwegen om ze voor je webwinkel in te zetten. Ga niet direct met alles beginnen. Kies de meest geschikte marketing methode en begin. Pas als je eerste methode goed hebt opgezet ga je bezig met de volgende.

Doe je dit niet, dan heb zal je zien dat geen één methode succesvol wordt, en dat zou zonde zijn. Want alle methodes werken. Natuurlijk werkt de ene methode voor jou beter dan de ander. Je zult stapsgewijs de methodes moeten proberen. En ga pas verder met de volgende methode als je zeker weet dat je er alles hebt uitgehaald!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op