Google Adwords

← Terug naar Webwinkel Marketingsea

Met Google Adwords kun je advertenties plaatsen naast de zoekresultaten van Google. Je stelt in op welke woorden je advertentie getoond moet worden en voor elke klik betaal je een aantal cent. Het grote voordeel is dat je, in tegenstelling tot de organische zoekresultaten, gelijk bovenaan kunt komen met je advertenties!

Google Adwords is een studie op zich. Als je een aantal dingen verkeerd doet dan betaal je al snel zeer hoge klik prijzen. Iets wat je absoluut niet wilt! Hoe meer je de campagne weet te optimaliseren, des te meer rendement haal je uit je investering. We hebben daarom een korte handleiding gemaakt voor het opzetten van een Adwords campagne. Daarnaast vind je hier een hoop tips om je Adwords te optimaliseren.

Belangrijke Adwords termen

Het opzetten en beheren van een Adwords campagne is een vak opzich en dat blijkt ook uit het vakjargon dat er gebruikt wordt. Verdiep je daarom eens in de vele termen en de betekenis daarvan. Hier vind je een paar belangrijke termen die je zou moeten kennen voordat je begint.

Vertoningen, het aantal keer dat je advertentie getoond is.

Klikken, het aantal keer dat er op je advertentie geklikt is.

CTR (Click Trough Rate), het percentage van mensen dat doorklikt als de advertentie getoond wordt.

Kwaliteitscore, de relevantiescore van je advertentie.

CPC (Cost Per Click), de gemiddelde kosten die je per klik betaalt.

Advertentie extensies, extensies om je advertentie uitgebreider te maken.

Remarketing, het opnieuw benaderen van website bezoekers.

Display netwerk, andere website waar u Adwords advertentie getoond kan worden.

Landingspagina, de pagina waar de consument op land na het klikken op de advertentie.

adwords cloud

Je Adwords campagne opzetten

Het opzetten van een rendabele Adwords campagne vereist kennis en ook een hoop tijd. Om je op weg te helpen hebben we de belangrijkste onderdelen van de Adwords campagne hier uitgelicht.

Campagnes

Als je Adwords opstart en naar campagnes gaat dan kom je in een overzicht van al je online campagnes. Een campagne is een verzameling van bepaalde advertentiegroepen die bij elkaar horen. Een campagne heeft dezelfde instellingen en één budget. Maak je campagnes niet te specifiek, dit is het hoogte niveau waarop je de Adwords gaat indelen. Hier maak je bijvoorbeeld een campagne aan voor Nederland, een campagne voor België en een campagne voor Remarketing.

adwords structuur

Campagne instellingen

Het eerste wat je doet na het aanmaken van een campagne is het aanpassen van de campagne instellingen. Hiermee geef je algemene instellingen aan die gelden voor alle advertentiegroepen die onder de campagne vallen.

Campagne type

Er zijn twee verschillende campagne typen, het zoeknetwerk en het zoeknetwerk + display selectie. Het zoeknetwerk is de zoekmachine van Google zelf en andere partner websites waar deze zoekmachine gebruikt wordt. Display selectie omvat alle andere websites die Google Ads weergeven. Dit wordt ook wel Adsense genoemd.

Netwerken

Onder het kopje netwerken kan je nog een keer verfijnen waar je advertenties weergegeven wordt. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om alleen het zoeknetwerk te gebruiken en de zoekpartners te vermijden.

Apparaten

Onder het kopje apparaten kun je kiezen of je de advertentie op mobiel, tablet, computer of allemaal wilt weergeven.Je ziet onder dit kopje gelijk via welke apparaten mensen op je advertentie klikken. Daarnaast kan je zien hoeveel de conversie verschilt per apparaat.

Is je webwinkel nog niet mobiel bereikbaar? dan kun je er voor kiezen om je advertenties niet op mobiele apparaten weer te geven. Is je webwinkel al wel helemaal klaar voor mobiele gebruikers? Dan kan je er ook voor kiezen om iets hoger te bieden bij mobiele apparaten. Dit is op het begin echter nog niet aan te raden omdat je weinig gegevens hebt.

adwords netwerken

Locatie instellingen

De locatie instellingen zijn natuurlijk super belangrijk. Hier geef je aan op welke geografische locaties je advertentie getoond moet worden. De meeste Nederlandse webwinkels kiezen hierbij voor om zich te richten op alleen Nederland en eventueel België.

Uiteraard heb je nog veel meer mogelijkheden met de locatie instellingen. Verkoop je bijvoorbeeld luxe producten zoals golf artikelen? Dan kan je steden targeten waar het gemiddelde inkomen hoog ligt, of waar golfclubs aanwezig zijn! Hoe beter je target, des hoger zal het rendement zijn.

Talen

Hier kun je aangeven welke talen je weergeeft. Hierbij is het slim om voor Engels en Nederlands te kiezen. De meeste webwinkels kiezen alleen Nederlands en dat is op zich prima.

In Nederland wonen echter ook veel mensen die de taal niet spreken. Daarnaast hebben veel mensen hun Google browser automatisch op de Engelse taal instellingen laten staan. Omdat je toch al alleen op de locatie Nederland target kan je daarom best de Engelse taal ook aanzetten.

Biedstrategie

De biedstrategie is een iets complexer onderdeel van de instellingen. Hier kun je het doel van je campagne aangeven. Wil je zoveel mogelijk klikken uit het budget halen of wil zo veel mogelijk conversie halen? Als je de conversie wil bijhouden moet je dit wel even instellen.

Als je meer ervaring met Google Adwords opbouwt kun je ook eens experimenteren met een flexibele biedstrategie. Hiermee kun je Adwords automatisch de biedingen laten aanpassen op jouw wensen. Je kun bijvoorbeeld aangeven dat je minimaal op de eerste pagina getoond wil worden.

Budget

Één van de belangrijkste punten is natuurlijk het budget. Bij Adwords kun je heel handig zelf aangeven hoeveel je wil per dag kan besteden. We raden je aan om voorzichtig te beginnen met bijvoorbeeld 5 euro per dag. Blijkt de campagne veel bestellingen op te leveren? Dan kan je dit altijd verhogen.

Koppel Adwords en Analytics

Een goede Adwords campagne opzetten vereist veel tijd en optimalisatie. Maar hoe weet je welke zoektermen en campagnes iets opleveren? Dat kan je ontdekken met Google Analytics. Je kunt dit precies (wel met hetzelfde e-mail adres) uitzoeken door je Adwords campagne aan de Aanalytics van dezelfde webwinkel te koppelen. Hier leer je meer over het koppelen van Analytics en Adwords.

Nadat beide programma's gekoppeld zijn kun je in Analytics precies zien welke campagnes het goed doen en op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Het wordt helemaal mooi als je ook de conversies van je webwinkel bijhoud in Analytics. Hiermee kan je precies zien hoeveel omzet je advertenties opleveren!

Advertentiegroepen

Nadat je verschillende campagnes hebt gemaakt ga je die weer onderverdelen in specifieke advertentiegroepen. Verkoop je bijvoorbeeld fietsen? Dan heb je vaak verschillende categorie zoals herenfietsen, damesfietsen, kinderfietsen etc. Voor elke categorie kan je een verschillende advertentiegroep maken.

Het toevoegen van advertenties en zoekwoorden doe je altijd op basis van deze advertentiegroepen. Bij de advertentiegroep herenfietsen voeg je advertenties toe met een relevante tekst waarin dit zoekwoord voorkomt. Ook de zoektermen die je toegevoegd moeten niet te veel afwijken van deze term. We gaan hier straks verder op in.

Voorbeeld advertentie

Advertenties

Om het maximale rendement uit de campagne te halen kun je meerdere advertenties per groep toevoegen. Adwords wisselt de advertenties automatisch af zodat je kunt experimenteren met verschillende teksten. Na een tijdje weet Adwords zelf welke advertentie het beste werkt waarop die voornamelijk getoond wordt.

Het schrijven van de advertenties moet rekening houden met een aantal regels en tips. Je hebt niet veel ruimte maar de ruimte die er is moet je zo goed mogelijk benutten. Schrijf een verleidelijke tekst die oproept tot actie. Laat ook je USP's gelijk zien. ‘De snelste fietsen leverancier!' bijvoorbeeld. Zie ook de bovenstaande voorbeeld advertentie.

Gebruik echter niet te veel uitroeptekens (max. 1 per regel) want dan wordt de advertentie afgekeurd.

Naast tekstadvertenties kun je natuurlijk ook beeldadvertenties toevoegen als je de advertenties ook in het display netwerk weergeeft. Hierdoor kan jouw banner of partner sites van Google verschijnen, een bekende partnersite is Youtube.com waar de advertenties van Google onder en naast video's weergegeven worden.

youtube ads

Het toevoegen van banneradvertenties is wel aan regels gebonden. Daarnaast zijn er formaten die door Google aanbevolen worden. Neem dit eerst even door voordat je aan beeldadvertenties begint, kan je een hoop tijd en frustratie besparen.

Let er op dat je advertenties niet gelijk online te zien zijn als je deze aanmaakt. Adwords controleert en keurt je advertentie meestal binnen 24 uur.

Advertentie Extensies

Om de advertentie aantrekkelijker en uitgebreider te maken kun je gebruik maken van de advertentie extensies. Hiermee kun je recensies, linkjes, een tel. nummer, je locatie en je USP's aangeven. als je een aparte mobiele website hebt kun je dat ook aangeven met de APP extensie.

Helaas zien we dat er door veel webwinkels nog te weinig gebruik wordt gemaakt van deze extensies, en dat terwijl het niks extra kost. Het toevoegen van extensies is zeker de moeite waard omdat het je CTR flink omhoog kan krikken.

Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld. De bedrijven die boven aan staan vergeten nog gebruik te maken van de extensies!

extensies

Zoekwoorden

Door het invoeren van zoekwoorden in je advertentiegroep bepaal je zelf op welke zoektermen je Adwords advertentie weergegeven wordt. De meeste bedrijven maken te weinig gebruik van de mogelijkheden van zoekwoorden. bij elke campagne zou je opnieuw moeten kijken welk zoekwoordtype het beste van pas komt. Verdiep je ook eens verder in de verschillende zoekwoordopties.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, relevantie is hierbij super belangrijk. Verdeel je campagne daarom in specifieke advertentiegroepen die aansluiten op een landingspagina. Je hebt bijvoorbeeld een lampen winkel die is onderverdeeld in categorie zoals tuinlampen, wandlampen etc. Voor elke landingspagina kan je een specifieke advertentiegroep maken. Bij de advertentiegroep tuinlampen voor je vervolgens alleen zoekwoorden in die te maken hebben met tuinlampen.

Als je de campagne voor het eerst opstart dan kun je het best zo simpel mogelijk beginnen door reguliere zoekwoorden in te voeren. Op het begin geef je dan iets meer uit maar je komt er gauw achter op welke termen je gevonden wordt. als je hierachter bent kun je de zoekwoordopties aanpassen om je conversie te optimaliseren.

zoekwoorden

Breed zoeken is vooral handig als je zo veel mogelijk kliks uit je campagne wilt halen. Hiermee bereik je ook klanten die gerelateerde zoekwoorden invoeren. Is je Adwords campagne gericht op het behalen van conversies? Dan kun je bepaalde termen beter vermijden om zo veel mogelijk rendement uit elke euro te halen!

We nemen als voorbeeld het zoekwoord lampen!

Breed zoeken

Bij breed zoeken wordt je gevonden op het ingevoerde zoekwoord én alle extensies hiervan. Zoekt iemand op ‘led lampen' of ‘lampen kopen' dan wordt je ook gevonden..

+ extra zoekwoorden

Als je gevonden wilt worden op een bepaalde combinatie van woorden dan kun je een + teken gebruiken. bijvoorbeeld +led+lampen of +lampen+kopen. Als iemand nu zoek op ‘waar lampen kopen' dan wordt je advertentie getoond.

”woordgroep”

als je de advertentie wilt richten op een bepaalde groep woorden dan gebruik je de aanhalingstekens. Als je bijvoorbeeld de woordgroep ”lampen kopen' wilt adverteren dan wordt je advertentie ook weergegeven als iemand de zoekterm ‘lampen te koop' intypt. Google weet dat deze term in dezelfde woordgroep hoort.

[exact zoekwoord]

Als webwinkel eigenaar kun je er eenvoudig achter komen op welke zoektermen je de beste conversie behaalt. Als je een laag Adwords budget hebt kun je je advertenties het best richten op exacte zoekwoorden waarvan je weet dat het rendement oplevert. De focus ligt hierbij niet op het halen van zoveel mogelijk kliks maar juist op het halen van zo relevant mogelijke kliks.

– uitsluitingszoekwoord

Veel webwinkels lijken nog niet goed gebruik te maken van uitsluittingszoekwoorden. Hiermee kun je aangeven op welke termen je advertentie niet weergegeven moet worden. Als een bezoeker intypt ‘lampen gratis' dan wil je natuurlijk niet gevonden worden. Kijk daarom ook goed naar je huidige campagne en probeer minder relevante termen te vermijden. Hierdoor haal je beetje bij beetje meer rendement uit je Adwords investeringen.

Je kunt kiezen voor uitsluitingszoekwoorden op campagne niveau (geld voor de hele campagne) of op advertentiegroep niveau (geld voor de advertentiegroep).

Enkele standaard uitsluitingstermen die je zou kunnen opnemen:
uitsluitingszoekwoorden

– Gratis

– Informatie

– Tweedehands

– Goedkoop

– Huren

– Forum

– Vacatures

– Nog veel meer termen waarop je liever niet gevonden wordt.

Google Adwords Kwaliteitsscore

De relevantie en kwaliteit van de zoekwoorden wordt door Google weergegeven in de zogenoemde kwaliteitsscore. Hier vind u alle informatie om de samenstelling van de kwaliteitscore te begrijpen.

Belangrijk is dat je de kwaliteitsscore op elk zoekwoord zo hoog mogelijk hebt. Hoe hoger je kwaliteitsscore, des te hoger wordt je advertentie getoond. Zo kan het dus voorkomen dat je net iets minder betaald per klik dan je concurrent, maar toch hoger in de resultaten komt. Als je kwaliteitsscore met één punt stijgt kan dit al een besparing van 10% opleveren.

De kwaliteitsscore krijg je omhoog door alles relevant te maken. Zowel de landingspagina, het zoekwoord en de advertentie moeten overeenkomsten bevatten.

Gaat je landingspagina over tassen, adverteer je op het woord tassen en heb je een advertentie met een aantal keer het woord tassen dan haal je al snel een hogere score.

kwaliteit score

Lagere klikprijzen en meer bezoekers?

Relevantie! Relevantie! Relevantie! Alles draait bij Google om relevantie. Dit geldt voor zoekmachine optimalisatie maar nog sterker voor Adwords.

Als je advertenties NIET relevant zijn betaal je al snel 2-3 keer meer voor een klik dan je concurrent!

Google is niet gek en weet dat als ze geen relevantie advertenties tonen er nooit meer op de advertenties wordt geklikt. Dit zou een ramp betekenen voor het businessmodel van Google!

Zorg daarom altijd voor een hoge CTR (ClickTrough Rate, doorklik ratio). Als er veel op je advertenties worden geklikt zal Google automatisch zien dat het een extreem goede advertentie is en beloond je met een hogere positie of een lagere klikprijs doordat de kwaliteitsscore hoger wordt.

Je keyword, advertentie en landingspagina moeten volledig overeen komen. Stel je adverteert op het woord ‘brandweerauto speelgoed” dan moet je landingspagina de pagina zijn waarop je de brandweerauto kan kopen en in de advertentie moet het woord ‘brandweerauto' en ‘speelgoed' in de tekst en koppen terugkomen.

Het volgende help zeker om te zorgen dat je relevantie advertenties maakt:

Beeld je voor een keer niet in dat jij die coole dude bent met een oh zo geweldige webwinkel. Nee, beeld je in dat jij een domme klant bent met een nog dommer probleem. Als jij die klant was, wat zou jij dan in typen, op welke advertentie zou jij klikken en welke landingspagina zou jij verwachten?

Als je die drie vragen specifiek kan beantwoorden zal Adwords gegarandeerd meer winst opleveren!

Het maximale uit elke euro halen?

Als je het maximale uit elke geïnvesteerde euro wil halen dan zijn er naast relevantie nog veel meer factoren waar je rekening mee moet houden. Adwords is niet eenvoudig, wijst je dat de meeste Adwords Campagnes niet eens winstgevend zijn? Veel bedrijven zitten in een verzadigde markt waar de concurrentie de prijzen flink omhoog drijven. Toch blijven webwinkels Adwords gebruiken, zelfs als het niet winstgevend is, omdat er anders klanten verloren kunnen gaan. Om het maximale uit elke euro te halen kun je de onderstaande tips ook nog inzetten.

Adwords-Screen-Shot

Adwords is niet eenvoudig

Het eerste wat je zal merken als je voor de eerste keer een Adwords campagne opbouwt dan zul je ervaren dat het niet eenvoudig is. Er zijn veel termen die je moet kennen en handigheden die je kan toepassen. Dit leer je alleen door veel te lezen, proberen en te experimenteren. Het laatste kan je wel geld kosten zul je daarom zeer voorzichtig moeten aanpakken, begin daarom altijd met een laag startbudget.

Adverteer selectief

De meeste webwinkels adverteren voor elke categorie om zoveel mogelijk bezoekers naar hun webwinkel te trekken. Realiseer je wel dat dit funest voor je ROI kan zijn omdat je ook adverteert voor producten die wellicht niet snel gekocht worden. Om te voorkomen dat je geld uitgeeft aan advertenties die weinig opleveren kun je het best selectief adverteren. Selecteer van de voren de categorieën en producten die de meeste winst op kunnen leveren in je webwinkel en maak alleen hiervoor advertenties aan.

Gebruik exacte woorden

Het eerste bij het opbouwen van een Adwords campagnes is het bepalen van de zoektermen waar je op gevonden wil worden, deze deel je in via een duidelijke structuur. Hierboven hebben we al beschreven dat je op verschillende manieren kunt adverteren met zoekwoorden. We adviseren je om te beginnen met exacte zoekwoorden zodat je niet per ongeluk gevonden wordt op termen die geen conversie opleveren.

Gebruik exacte advertenties

Om een hoge kwaliteitsscore te halen en de maximale conversie uit je advertentie te halen maak je advertenties die zo goed mogelijk aansluiten op de gekozen zoektermen. Deze woorden en synoniemen vermeld je daarom duidelijk in elke advertentie zodat Google weet wat je bedoelt.

Converterende teksten en banners

Je bent natuurlijk niet de enige die adverteert op Adwords, in de meeste markten worden er 3 tot 7 advertenties weergegeven op belangrijke zoektermen. Om je te onderscheiden van de concurrentie en te zorgen dat consumenten op jouw advertentie klikken kun je gebruik maken van bepaalde steekwoorden die het conversie ratio kunnen verhogen. Steekwoorden die goed werken zijn bijvoorbeeld: Gratis, Korting, Actie, Aanbiedingen, Vrijblijvende offerte etc.

Optimaliseren voor conversies

Een andere optie die Google adwords ingebouwd heeft is de biedstrategie ‘optimaliseren voor conversies'. Dit werkt helemaal goed als je ook het bijhouden van de conversie op je webwinkel hebt ingesteld. Google kan hierdoor automatisch herkennen wanneer er een aankoop plaatsvinden en van welke advertentie deze afkomstig is. Na verloop van tijd weet google zelf welke advertenties en het beste werken en dan kunnen die ook vertoond worden.

conversie-optimalisatie

Gebruik exacte landingspagina's

Als je eindelijk de bezoeker naar je webwinkel hebt gekregen via Adwords begint het echt werk natuurlijk pas. Hoe zorg je er voor dat de bezoeker ook gelijk een aankoop gaat doen? Om de kans hierop groter te maken raden we je aan om de bezoeker direct naar de juiste categorie te leiden zodat de kans groter is dat de bezoeker snel het juiste product kan vinden. Ook dit is van positieve invloed op je kwaliteitsscore omdat Google ziet dat de advertentie aansluit op de landingspagina.

Verwijder slecht scorende zoekwoorden

Naarmate je campagne een tijdje loopt zul je er achter komen dat niet alle zoekwoorden even goed werken. Dit kan je zien door de kwaliteitsscore te controleren. Zoekwoorden met een kwaliteitsscore onder de 5 kun je beter verwijderen. Omdat deze zoektermen niet relevant genoeg zijn betaal je waarschijnlijk meer per klik. Daarnaast stijgt je gemiddelde kwaliteitsscore als je slechte zoekwoorden verwijderd wat een positieve invloed heeft op de rest van je zoekwoorden.

Stel doelen en hou je hieraan!

Hoewel je er natuurlijk alles aan doet om zo verstandig en voorzichtig mogelijk te adverteren blijft het vaak experimenteren met Adwords. Je komt er pas achter wat goed werkt als je het probeert. Dat betekent echter niet dat je zonder plan te werk moet gaan. Stel voor je zelf vast wat je kunt uitgeven en stel een doel voor het rendement dat deze investeringen moeten hebben. Wordt het doel niet bereikt na een paar keer proberen? dan zul je realistisch moeten zijn en je budget ergens anders voor moeten inzetten.

Gebruik je al Remarketing?

Als je een webwinkel hebt dan heb je vast wel eens gemerkt dat niet elke klant een bestelling bij het eerste bezoek doet. Gemiddeld komt de bezoeker vaak een paar keer kijken voordat er echt een aankoop plaatsvind.

Een mooie manier om eerdere bezoekers opnieuw te benaderen is remarketing van Google Adwords. Hiermee wordt je advertentie alleen getoond aan mensen die je webwinkel al bezocht hebben, je kunt zelf een aparte advertentie op basis van de bezochte pagina tonen.

remarketing

Remarketing is ook ideaal voor branding doeleinden omdat herhaling er voor zorgt dat mensen je merk onthouden. Daarnaast is het ideaal voor webwinkels die herhaalproducten kopen. Webwinkels in supplementen of wijn bijvoorbeeld!

Je kunt remarketing toepassen door tekst- of beeld advertenties te maken. Voor retargeting geld over het algemeen dat specifieke beeldadvertenties het beste werken. Hoe meer banners je toevoegt, des te groter is de kans dat jouw advertentie getoond wordt.

Overige Adwords tips:

Gebruik Adwords voor tijdelijke campagnes!

Adwords is een ideale advertentiemethode voor het promoten van tijdelijke acties en aanbiedingen. Je staat gelijk bovenaan en je kunt mensen gelijk naar de aanbiedingspagina leiden. Er word bovendien veel sneller op je advertentie geklikt als je een specifieke actie gebruikt!

Probeer het eerst zelf & Hou het simpel!

Probeer Adwords eerst te begrijpen door er veel over te lezen en maak eventueel een test account aan op een ander e-mail adres. Hiermee voorkom je dat je eerste echte Adwords campagne een grote chaos wordt. Het verwijderen van campagnes is namelijk nog niet zo eenvoudig.

Hou het simpel en maak een overzicht van de verschillende categorieën voordat je begint. Maak logische en relevante categorieën aan en denk hierbij niet te moeilijk. Begin simpel met een aantal categorieën en zoekwoorden, uitbreiden kan altijd nog als het goed gaat!

Blijft testen en optimaliseren

Een belangrijke tip voor veel webwinkels. Adwords is natuurlijk ideaal om op te zetten en automatisch bezoekers te trekken. Je hoeft er niet 24/7 naar om te kijken. We raden je echter wel aan om regelmatig de campagne te controleren en optimaliseren.

Als je campagne een tijdje loopt dan geeft Google automatisch suggesties om je advertenties, zoekwoorden en biedingen te verbeteren. maak gebruik van deze mogelijkheden zodat je steeds meer kliks en/of conversies uit je budget haalt!

Wie niet sterk is moet slim zijn

Vergeet niet dat je niet de enige bent die adverteert in Google. Meestal heb je te maken met meer adverteerders dan dat er advertentie plekken zijn.

Vaak worden dan de klikprijzen steeds hoger en is het al snel niet meer intressant om je nummer 1 positie te verdedigen!

Soms is het dus daarom lucratiever om je te richten op enkele plekken lager! Plek 2 en 3 bijvoorbeeld!

← Terug naar Webwinkel Marketing

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
  1. Beantwoorden

    Goeie Google Adwords tips, zelf ben ik net begonnen met een webwinkel.

    • Paul
    • 29 december 2011
    Beantwoorden

    Goed herkenbaar artikel.

Blogberichten over dit onderwerp