Kortingscodes en Kortingsacties Webshops 2020

Kortingscodes en Kortingsacties Webshops 2020

budget

Waar je in de fysieke winkel een kortingsbon kunt inleveren, werken webshops met kortingscodes. Een kortingscode kan een klant invoeren tijdens het bestellen waarna er een korting wordt verleend.

Hierbij kun je denken aan  bijvoorbeeld 10% korting of een extra product bij de aankoop. Als je als webshop kortingscodes slim inzet, kunt je meer omzet behalen en klanten overhalen om een aankoop bij jouw webshop te doen. Lees onze voorbeelden en tips goed door.

Meer omzet, conversie en sales bij jouw webshop door kortingscodes

Kortingscodes zijn een middel om via een tijdelijke kortingsactie een bezoeker over de streep te trekken en dus iets te laten kopen. Je voegt bij jouw webshop een speciale korting toe bijvoorbeeld code “NU10%OFF” en hoopt met zo'n code meer consumenten over de streep te trekken en de conversie te verhogen. 

Aan een kortingscode moet je de volgende voorwaarden verbinden:

  • Een code ( omschrijving van de code, hier kan je creatief mee zijn ) 
  • Een kortingshoeveelheid ( in de praktijk moet je denken aan €5, €10 of 5% of 10% korting )
  • Een start & verloop datum ( bijvoorbeeld twee of drie weken ) 

Vrijwel alle webshop software partijen ondersteunen en/of hebben kortingscode modules in de systemen.

Kortingsbonnen hebben een mystieke aantrekkingskracht. Ze doen het hart van de potentiële koper sneller kloppen, zijn ademhaling versnellen: Waar? Waar moet ik zijn? Speel hier als webshop op in.

 Kortingscodes & Affiliate Marketing

Kortingscode websites zijn in 9 van de 10 gevallen affiliate websites / publishers en deze partijen nemen jou op als je lid bent van een affiliate netwerk. Als jij als webshop kortingscodes gaat gebruiken dan is het mogelijk om jouw kortingscode op deze websites te laten verschijnen. Grote en bekende kortingscode websites zijn:

Als je op dit soort websites wilt stunten kan je het beste gebruik maken van de volgende strategieën:

  1. Spreek deze affiliates aan via de affiliate netwerken of via direct contact en ga in overleg met ze over acties en ‘extra' mogelijkheden die ze kunnen bieden als jij hen een exclusieve kortingscode aanbiedt.
  2. Zorg dat je vooral op de sites terecht komt van de grotere affiliates & bekende kortingssites. Deze hebben namelijk het grote bereik en doen 1000en sales per dag voor andere webshops. Als je een  grote webshops bent moet je hier echt goede afspraken over maken met het affiliate netwerk en met de publishers.
  3. Zorg dat de kortingscodes niet heel lang duren, voornamelijk kortere periodes werken goed ( max 2 á  3 weken)
  4. Maak de kortingscodes exclusief per partner ( dus bijvoorbeeld: “KORTINGSCODENL10%” op deze manier kunnen concurrenten de codes niet overnemen )
  5. Maak indien nodig een apart commissie segment aan binnen jouw affiliate programma, kortingscode websites zijn bereid om voor exclusiviteit genoegen te nemen met fors lagere commissies.
  6. Heb je geen affiliate programma? Denk dan aan een vast bedrag voor plaatsing en opname. In de praktijk is dit wel lastig.
  7. Als je NIET wilt dat deze partijen jouw kortingscodes opnemen moet je dit aangeven binnen jouw affiliate programma of bij de publishers zelf. Of je moet niet aan affiliate marketing doen, dan nemen deze webshops je vrijwel nooit op.
  8. Kortingscodes zijn juist ook interessant om aan specialistische websites te verstrekken in jouw niche. Ben je een parfumwebshop dan is het interessant om juist ‘parfumweblog.nl' een exclusieve kortingscode aan te bieden.

Kortingsacties Voorbeelden

Er is natuurlijk de normale kortingscode, in dit geval van Adidas voor 20% korting:

kortingscode van adidas

Deze adidas kortingscode is natuurlijk een normaal kortingsbon voorbeeld. Maar er zijn natuurlijk ook veel ludiekere en creatievere kortingscodes:

  • een korting die pas geldig is vanaf een grotere aanschafwaarde ( deze kan strategisch voor jouw webshop heel interessant zijn )
  • Korting voor gratis verzending.
  • Een kortingscode die alleen werkt voor nieuwe klanten of JUIST voor bestaande klanten!
  • Geef een korting op één bepaald product of categorie ( het liefste eentje waar je goede marges maakt )
  • Een kortingscode die je direct geeft na een éérste bestelling om zo herhaalaankopen te stimuleren.
  • korting bij het aanbrengen van een nieuwe klant. ( Referral korting )
  • Een korting die alleen actief wordt bij het inschrijven op de nieuwsbrief.
  • Een kortingscode die alleen via de e-mail of via twitter verspreid wordt.

De grootste webshops ter wereld zetten voornamelijk kortingscodes in om nieuwe klanten te werven en hard te groeien. Wil je als webshop hard groeien? Dan moet je eigenlijk wel vol aan de kortingscodes.

Zelf een kortingscode maken

Een kortingsbon of kortingscode maken kan eenvoudig via de webshop software die jij hebt draaien. Wij hebben de kortingscode modules en uitleg van de grootste webshop software partijen op een rij gezet:

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op