Offline Marketing met je webwinkel: tips

← Terug naar Webwinkel Marketing

Ook offline kan moet je natuurlijk bezig zijn om je webwinkel te promoten. En dat is vaak goedkoper dan je denkt!

Laat je auto bedrukken, deel pennen uit, ga eens flyeren, neem eens deel aan een beurs, enz, enz, enz.

Wees origineel, vooral offline!

Iedereen kan reclame waarderen wanneer deze origineel en goed uitgevoerd is. Klinkt makkelijk maar dat is het vaak niet. Voor elke webwinkel en voor elk product is het weer anders. Creativiteit is de sleutel! Een visitekaartje maken kan iedereen, maar wil je opvallen moet je met wat origineels komen. Hieronder enkele voorbeelden die goedkoop en in het budget van elke webwinkel liggen.

creatief-adverteren-air
creatief-adverteren-weed
creatief-adverteren-barbecue
creatief-adverteren-palmbomen

Krijg ambassadeurs voor je webwinkel

Vooral je webwinkel verspreiden onder je familie en vrienden is erg lucratief. Vertel eens enthousiast over je webwinkel tijdens een verjaardag en je zult verrast zijn hoe de mensen reageren.
Hoe enthousiaster je kan vertellen over je webwinkel hoe liever de mensen je willen helpen.

Veel mensen willen je graag ‘helpen' en zullen de producten waarschijnlijk vanaf nu bij jouw webwinkel kopen i.p.v. bij een andere webshop of winkel.
Je moest eens weten hoeveel vrienden, kennissen, familieleden en weer de vrienden van vrienden er al in een hangmat van HangmatGigant liggen!

Ik heb ‘helpen' in de bovenste alinea niet voor niets tussen haakjes gezet. Je vrienden en familie willen je graag helpen maar liever nog willen ze bij het succes aansluiten.
Als jij honderduit vertelt over je (kleine) successen dan hebben ze een diep gevoel dat door producten bij jou te kopen ze een klein beetje van jouw succes meegenieten.
Yup het is psychologisch en ze zullen het altijd ontkennen. Maar jij weet beter!

Daarnaast heb je dikke kans dat ze ambassadeur worden voor je webwinkel. Ze zullen het ook weer verder vertellen en nieuwe mensen enthousiast maken!
vrienden-van-je-webwinkel

Leef als je webwinkel

Marketing begint natuurlijk bij jezelf. Wij verkopen hangmatten en daarnaast met webwinkelsucces promoot ik de ‘hangmat filosofie'. Ik probeer deze ook zelf zoveel mogelijk uit te dragen (natuurlijk wel tot een niveau waar ik mij lekker bij voel).
Stijgt het kwik boven de 20 graden dan loopt het hele kantoor in een korte broek en op flipflops. Op één van de drukste moment van het jaar ga ik op vakantie. Ik zou natuurlijk kunnen wachten tot het najaar maar hé als ik een webwinkel heb volgens de hangmat filosofie dan moet ik dat ook waarmaken.

Heb jij een tech-webwinkel? Zorg dat je altijd de laatste gadgets hebt zodat je kan laten zien dat jij goed op de hoogte bent van de laatste trends.

Oké, zulke dingen zullen niet direct de verkopen doen stijgen maar wel zorgen dat jij in een bepaalde levensstijl / manier van doen terecht komt waar anderen zich graag bij aansluiten.
mallorca-2013-kees

Waar kan je goedkoop reclamemateriaal krijgen?

Van VistaPrint heb je vast al wel gehoord. Voor een paar euro vul je je winkelwagentje met de grootste onzin die er is. Ik heb daar eens 300 visitekaartjes gekocht en ik kreeg uiteindelijk 3 pennen, een deursticker, een paar normale stickers en nog een pet gratis. Alles bedrukt met mijn logo. 😉 Ik moet wel toegeven dat ik echt op zoektocht was naar alles wat ik gratis kon krijgen. Als je meer van iets wilt hebben dan ga je fors betalen.

Verder is Klein-Drukwerk een goed adres voor klein reclamemateriaal (o.a stickers, flyers, folders, roll-up banners). Tip: Mail ze even voor een offerte en je krijgt bijna altijd een leuke korting.

Als we grote vlaggen of banners in een groot frame nodig hebben (zoals we die nu aan de pui hebben hangen) is ReclameDeal een prima (en goedkope) partij.

Bij bovenstaande adressen bestellen wij altijd onze reclame spullen. Er zijn vast goedkopere en misschien ook betere alternatieven, maar dit scheelt je wellicht al veel uitzoekwerk. 😉
goedkope-banners

Adverteren in offline media

Zelf ben ik er niet zo'n voorstander om te adverteren in bladen, op tv of op radio. Je kan namelijk je ROI niet meten. Je weet dus nooit of het geld opgebracht of geld gekost heeft. Ik raad je daarom aan om alleen offline te adverteren in zeer doelgroep specifieke media. Als je opzoek gaat naar zulke doelgroepgerichte media dan kom je al snel bij tijdschriften uit. Radio en televisie is namelijk te breed en alleen geschikt voor branding. Er zijn meer dan 250 verschillende soorten week- en maandbladen. De kans dat daar een blad tussenzit die alleen gelezen wordt door je doelgroep is aanmerkelijk.

Heb je dus een webwinkel met gothic kleren? Dan is er vast wel een blad of magazine met de laatste trends en nieuws over gothic. In dit geval zou ik zeggen: waag de kans.
Ook het adverteren in één of ander homeopathie maandblad als je een webwinkel hebt vol met helende zalfjes kan wel eens verkopen opleveren.
adverteren-in-tijdschriften

Adverteer voor minimaal de helft van het geld!

Wanneer je advertentietarieven opvraagt bij de media dan schrik je je helemaal kapot!
€ 2.000 voor een pagina advertentie durven ze zo te vragen. Hier moet je natuurlijk nooit op ingaan.

Als je de tarieven hebt ontvangen stuur je een mailtje terug met “Bedankt voor informatie, we willen eventueel wel voor de langere termijn adverteren maar de tarieven zijn veel te hoog. Mocht je binnenkort advertentie ruimte over hebben dan kan u mij altijd bellen.”

goedkoop-adverteren-als-webshopWanneer je ze gaan bellen weet je één ding zeker: ze hebben niet verkochte advertentie ruimte over en de deadline nadert. Je kan nu onderhandelen over de prijs. Ik zou een korting van minimaal 50% afdwingen want anders betaal je echt te veel.

Mocht het adverteren in het desbetreffende blad zijn vruchten afwerpen dan kan je stap twee nemen. Zorg je dat verschillende formaten advertenties hebt (A4, A5, A6). Je zegt nu tegen ze: Mocht je in de toekomst weer een plek over hebben dan mag je altijd mijn advertentie plaatsen (max 1 per blad) tegen minimaal 50% korting. Je moet niet gek opkijken dat je vanaf nu doorlopend adverteert tegen vele goedkopere prijzen dan je concurrent!

Tip: Wil je meten wat een advertentie doen? Maak een specifieke kortingscode voor elke advertentie aan. Bestellingen die nu binnenkomen met deze kortingscode kan je herleiden naar die advertentie.

Maak gebruik van evenementen in jouw branche

Offline promotie kan je ook inzetten op leuke evenementen in jouw branche. Heb jij bijvoorbeeld een webwinkel in bruidsmode dan is het een slimme zet om je eens te verdiepen in de bruidsbeurzen. Je zal verbaasd zijn hoeveel er hiervan worden georganiseerd in ons land. Neem eens contact op met de organisatie, vaak zijn er low budget mogelijkheden om een folder of visitekaartje in een goodiebag te doen of een vermelding in het beurskrantje. Of je kan er natuurlijk gewoon zelf heen gaan. Hetzij als bezoeker met een stapel visitekaartjes in je zak of je huurt er een stand en promoot je webshop op die manier. Vergeet dan niet je laptop mee te nemen om je shop werkelijk te laten zien!

← Terug naar Webwinkel Marketing

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op