Webwinkel Marketing met Social Media

← Terug naar Webwinkel Marketing

Veel webwinkel eigenaren weten nog niet goed hoe Social Media ingezet moet worden in de marketingmix. Actief deelnemen op Social Media wordt steeds belangrijker omdat je klanten daar ook steeds meer te vinden zijn!

Onder Social Media worden sites verstaan als, Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram en Pinterest. Op deze websites zijn grote groepen mensen actief waarmee je kan communiceren. De laatste jaren zijn deze sites een hype geworden en moet je er wel iets mee doen volgens de marketingblogs.

Je kunt Social Media op twee manieren gebruiken. Door actief mee te doen op deze plekken of door er op te adverteren. Participeren kost veel tijd en geduld. Voor elke site heb je een andere ‘tactiek' nodig. In het kort komt het er op neer: zoek zoveel mogelijk relevante vrienden en verkondig je boodschap

Het vrienden zoeken gaat natuurlijk niet vanzelf. Een onbekend iemand zal niet snel je gaan volgen of vrienden worden. Bestaande klanten (en tevreden) klanten doen dit veel sneller. Je kunt daarom het beste beginnen om bestaande klanten aan je te binden. Nodig ze bijvoorbeeld in de orderbevestiging-mail uit om je te volgen op Twitter of om te liken op Facebook.social media

Welke Social Media kanalen kies je?

Er zijn tegenwoordig zo veel Social Media websites dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na het gigantische succes van Facebook zijn er natuurlijk veel bedrijven die ook iets vergelijkbaars zijn begonnen. Bovendien weet je niet precies welke Social Media website in de toekomst populair is. Nu zit iedereen op Facebook maar dat kan zo weer anders zijn.

We raden je daarom aan om een paar Social Media kanalen te kiezen en daar actief mee aan de slag te gaan. Kies bijvoorbeeld 2 of 3 uit om het overzichtelijk te houden.

Het hangt natuurlijk ook af van branche en doelgroep waar je het best mee bezig kan gaan. Heb je vooral zakelijke klanten dan kan je terecht op Linkedin. Heb je een particuliere doelgroep? Dan is Facebook, Pinterest, Instagram en Twitter waarschijnlijk het meest geschikt.

Belangrijke social media kanalen:

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste social media kanalen. De meeste webwinkels hebben voldoende werk aan het bijhouden van alleen al deze websites.

– Facebook

Facebook is de grootste social media site met maar liefst 62% van de gebruikers. Gemiddeld brengen gebruiken bovendien een half uur per dag door op Facebook! Bovendien kan je op Facebook ook een shop aanmaken zodat je vrienden gelijk producten kunnen bestellen via de Facebook pagina! Wat echt heel interessant is voor webwinkel is adverteren op Facebook.

– Twitter

Twitter is een social media site waar je korte berichtjes de wereld in kunt sturen. Twitter is ideaal om al het nieuws in een korte tijd te volgen.Maar ook om zelf nieuws te brengen. Heb je bijvoorbeeld een leuke actie lopen? Dan is Twitter absoluut een goed medium om dat kenbaar te maken. Of als je een nieuw product in je assortiment hebt bijvoorbeeld.

– Linkedin

Linkedin is de zakelijke social media site. Op Linkedin kunnen bedrijven en professionals elkaar ontmoeten en discussies voeren. Linkedin is dus ook ideaal om andere bedrijven te benaderen die in je klantprofiel passen.

– Instagram

Instagram is een populaire foto site. Op deze social media site posten gebruiken foto's van zichzelf en andere dingen. Instagram is ook ideaal om foto's van je producten uit je webwinkel te tonen! Veel webwinkels maken veel gebruik van Instagram vanwege de enorme populariteit. Richt jij je op de jongere doelgroep? Dan is Instagram een absolute must have in jouw marketing tools. Vooral branches als Food, Fashion en Lifetstyle doen het goed op Instagram.

– Pinterest

Pinterest is ook een zeer populair social media platform wat gebaseerd is op beeld. Je deelt hier net als op Instagram foto's. Het grote verschil met Instagram is dat je op Pinterest per foto die je plaatst de mogelijkheid hebt om een omschrijving en een link te plaatsen. Ideaal dus om direct naar je webshop te linken! Net als Instagram doet Pinterest het goed onder de jongeren maar ook heel goed bij de 30-ers, 40-ers en 50-ers. Dus hier moet je ook gebruik van maken!

De voordelen

– Een extra (kosteloos) promotiekanaal.facebooklikebox

– Blijf constant in contact met je doelgroep en klantenkring.

– Geef klanten het gevoel dat ze ‘er bij horen'.

– Links vanaf Social Media zijn goed voor je SEO.

– Likes en volgers zorgen voor meer betrouwbaarheid.

– Social Media draagt bij aan de branding van je webwinkel.

De nadelen

– Social Media kost veel tijd (en dat is ook geld).

– De resultaten zijn vaak pas op de lange termijn merkbaar.

– Mensen zitten niet op Facebook en Twitter om iets te kopen.

– Negatieve berichten zijn ook voor iedereen zichtbaar.

– Er zijn super veel Social Media websites, deze zijn onmogelijk allemaal bij te houden.

– Mensen verschuiven snel, vandaag is Facebook populair maar morgen misschien iets anders.

Verwacht geen sales met Social Media

Hoewel social media een uitstekende marketingmethode is moet je er niet te veel van verwachten de meeste webwinkels ervaren dat social media leuk voor er bij is maar dat het weinig sales oplevert. Zeker als je bedenkt hoeveel tijd het kost!

Studies tonen aan dat social media voor slechts 1% van de sales van een webwinkel zorgt. Dat kan aan de webwinkels liggen maar ook aan de aard van social media. Hoewel er uitstekend gepromoot kan worden is social media toch meer bedoeld voor branding. Mensen willen ergens bij horen maar komen niet specifiek op social media om een product te kopen.

Nu zijn er natuurlijk uitzonderingen ( we vernemen het graag in de reacties hieronder) maar voor de meeste webwinkels geld dat social media verspilde moeite is. Dat wil niet zeggen dat je helemaal moet stoppen met social media.

Daarnaast kan je social media natuurlijk niet helemaal automatiseren. Natuurlijk kun je wel een feed maken, en je tweets inladen maar uiteindelijk zul je toch echt berichten moeten schrijven en de interactie aangaan!

Hoewel het niet veel sales oplevert kan het wel bijdragen aan de reputatie van je webwinkel en de klanttevredenheid. Zeker als je veel loyale klanten hebt kun je een echte klantenkring opbouwen! Het is dus niet helemaal verspilde moeite!

Hoe kan je Social Media goed bijhouden?

Het bijhouden van Social Media pagina's wordt vaak onderschat door webwinkel eigenaren. Veel mensen hebben zo iets van ‘Oh, dat doe ik er wel even bij'. Niets is minder waar. Social Media is leuk maar om er geld mee te verdienen zal je er serieus flink mee aan de slag moeten gaan.

Als je doelgroep ziet dat je nauwelijks actief bent heeft het ook weinig zin natuurlijk! We hebben daarom wat tips voor je op een rijtje gezet waarmee je de verschillende Social Media beter kunt bijhouden.

Periodiek berichten plaatsen

Als je de Social Media goed wil bijhouden zal je wel structureel berichten moeten plaatsen. Je kan dit bijvoorbeeld inplannen in je weekschema. Tegenwoordig is het toch wel de norm om minimaal elke week je pagina's te update, berichten te plaatsen en te reageren op anderen.

Zorg er voor dat je ook verschillende berichten plaatst en zeker niet te veel commerciële! Je volgers merken dat gauw genoeg en worden daar niet blij van. Laat daarom bijvoorbeeld ook eens wat foto's van je kantoor en je producten in het echt zien.

Heb je een blog? Zorg er dan voor dat je elk nieuw blogbericht gelijk vermeld op je Social Media kanalen.

Bedenk leuke acties

Om echt onder de aandacht te komen bij je doelgroep en nieuwe mensen zal je wel wat extra's moeten doen. Bedenk bijvoorbeeld een leuke prijsvraag of een exclusieve aanbieding voor je fans en vrienden.

Actie Hangmatgigant

Reageer ook op anderen

Social Media is geen eenrichtingsverkeer natuurlijk, dan zou het ook niet erg sociaal zijn. Je moet je daarom ook mengen in gesprekken van anderen en reageren op berichten. Pak bijvoorbeeld een paar belangrijke termen in je branche en kijk elke week of iemand daar iets over zegt. Controleer ook op je eigen bedrijfsnaam om eventuele klachten en opmerkingen over je webwinkel te ontdekken.

Zorg dat je Social Media en Webwinkel elkaar aanvullen

Je huidige klanten en de bezoekers van je webwinkel moeten natuurlijk wel weten dat je actief bent op Social Media. Zorg er daarom voor dat je webwinkel en Social Media pagina's goed met elkaar verbonden zijn.

Vermeld de social media pagina's op je webwinkel en in de marketingkanalen

Het eerst wat je doet is het vermelden van de Social Media op je webwinkel. Zet bijvoorbeeld een logo en linkje in de footer of aan de zijkant. Daarnaast is de e-mail handtekening super handig om je Social Media pagina's te vermelden. Ook flyers, post etc. kun je inzetten om je Social Media pagina's onder de aandacht te brengen.

handtekening

Ga op zoek naar je doelgroep!

Vooral op Twitter is het erg eenvoudig om de juiste doelgroep te vinden. Zoek gewoon op termen gerelateerd aan je branche en je vind deze woorden terug in de profielen van mensen. Kijk ook eens bij je concurrenten om te kijken of je dezelfde personen kunt bereiken. Dan is kans groot dat je de juiste doelgroep bereikt.

Zorgt dat je webwinkel en producten te delen zijn!

Een eenvoudige manier om op Social Media onder de aandacht te komen is het delen van producten en pagina's. Zorg er daarom voor dat je op elke pagina aparte ‘share' buttons hebt waarmee bezoekers de pagina kunnen delen.

Ook na aankoop van het product kunt je de bezoeker vragen om zijn of haar ervaring te delen op Social Media. Hieronder zie je dat Bol.com dit al fantastisch doet.bol.com share

Adverteren op Social Media?

Naast het bijhouden van je Social Media pagina kun je natuurlijk ook adverteren op Social Media. Dit biedt bovendien veel voordelen ten op zichte van normale advertentiemethoden. De belangrijkste kanalen om op te adverteren zijn Facebook en Linkedin.

Facebook Ads

Facebook ads zijn ideaal om een particuliere doelgroep te benaderen. Adverteren op Facebook is ideaal voor niche webwinkels omdat je gericht kunt adverteren op interesse, leeftijd en categorie. Hoe gerichter je adverteert, des te meer zal de investering opleveren. Je hoeft alleen maar een bericht te plaatsen op Facebook en deze te promoten onder je doelgroep. Je kunt zelf een budget aangeven zodat je nooit te veel uitgeeft. Facebook biedt bovendien uitstekende real time inzichten in het affect van je Ads.

facebook ads

Linkedin Ads

Het adverteren op Linkedin lijkt veel op Facebook maar werkt toch ietsje anders. De advertenties zijn veel kleiner en worden getoond op de profielpagina's van leden. Ook bij Linkedin kun je gericht adverteren op locatie en leeftijd zodat je de doelgroep kunt afbakenen. Linkedin biedt ook de mogelijkheid om de advertenties te richten op bepaalde beroepen. Zo kan je de advertenties alleen weergeven op profielen van mensen die werkzaam zijn in jouw branche.

Tijd besparen? Automatiseer je Tweets!

Om je Twitter bij te houden heb je wel wat tijd nodig, gelukkig zijn er tools waarmee je een hoop tijd kunt besparen. Je kunt bijvoorbeeld Tweetdeck gebruiken. Met dit programma kan je meerdere Twitter account bijhouden en je zit gelijk in één opslag alle activiteit van je Twitter account. Bovendien kan je eenvoudig je Tweets inplannen waardoor je er niet elke dag op hoeft te kijken.

 

Natuurlijk is Social Media een uitgebreid onderwerp waar nog veel meer over wordt geschreven op deze blog. Er zijn een aantal artikelen verschenen op WebwinkelSucces over Social Media die zeker het lezen waard zijn. Deze artikelen gaan vooral dieper in op de mogelijkheden:

← Terug naar Webwinkel Marketing

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op