Webwinkel marketing en vergelijkingssites

← Terug naar Webwinkel Marketing

Steeds meer mensen shoppen via vergelijkingssites. Ze gebruiken het niet alleen om de prijzen van een artikel te vergelijken maar ook als portaal om te starten met shoppen. Het shoppen via vergelijkingssites is erg handig omdat je gelijk de beste prijs van een product kunt vinden.

vergelijkingssites

Stel je wilt een nieuwe tas kopen. Je kan dan tientallen verschillende webwinkels bekijken totdat je de perfecte tas hebt gevonden of je zoekt op een vergelijkingssite naar tassen. Je krijg direct een overzicht van honderden tassen en je kunt makkelijk kijken of er iets voor jou tussen zit.

Voordeel van vergelijkingssites

Een groot voordeel van het adverteren via vergelijkingssites is dat het niet veel tijd kost. Als je alles eenmaal goed hebt ingesteld krijg je dag en nacht gerichte bezoekers naar je webwinkel.

Je moet één keer tijd investeren om te zorgen dat je een productfeed naar de vergelijkingssite stuurt en daarna hoef je de campagne slecht nog bij te sturen.

Het voordeel van het adverteren op deze sites is dat de bezoekers erg koopgericht zijn. Ze weten vaak al welk product ze willen hebben en zijn alleen nog op zoek naar de beste aanbieder. De consument zit in de laatste fase van het kopen van een product en is daarom erg bereid om iets te kopen.

Vergelijken

Het grote voordeel voor consumenten is dat leveranciers razendsnel vergeleken kunnen worden. Typ een product in en je ziet gelijk waar je het kan kopen en welke leveranciers de beste prijs heeft. Daarnaast zie je ook meteen welke service de leveranciers bieden. Omdat de vergelijkingssites steeds populairder worden is het aanbod vaak zeer uitgebreid.

Zitten er ook nadelen aan vergelijkingssites?

Hoewel vergelijkingssites voor de meeste webwinkels echt een marketing must zijn, zitten er ook een aantal nadelen aan het adverteren via deze websites.

Meestal betaal je een vrij hoge Cost per Click (CPC) zonder dat je er zeker van bent dat de bezoekers ook echt wat kopen. Je moet er daarom vrij zeker van zijn dat je webwinkel een goede conversie heeft. Anders krijg je straks een hoop bezoekers maar niet voldoende verkopen!

Ook voor veel extra mogelijkheden moet je flink betalen. Wil je bijvoorbeeld vermeld staan in populaire categorieën of een logo toevoegen bij je advertenties, dan komen er direct kosten bij.

Daarnaast is een vergelijkingssite opgebouwd uit duizenden verschillende feeds van webwinkels en talloze categorieën. Omdat alles automatisch gaat, gaat er ook een hoop fout. Veel producten staan bijvoorbeeld niet in de juiste categorie of de productkenmerken staan niet goed vermeld. Let hier goed op en controleer of je producten goed zichtbaar zijn na het aanmelden.

Doen of niet?

Veel bedrijven vinden dat vergelijkingssites te veel geld kosten. Dit komt dan ook vaak omdat de conversie van de webwinkel nog niet in orde is, daardoor leveren de kliks vaak weinig geld op. Bij vergelijkingssites betaal je namelijk per klik, je betaald dus voor de bezoekers, ook al kopen die niets!

Zodra de budgetten krap worden kiezen sommige marketeers er daarom voor om de vergelijkingssite te vermijden. wij vinden echter dat je in zulke tijden niet moet bezuinigen op de markting. Zorg er wel even voor dat je conversie in orde is voordat je super veel bezoekers binnen krijgt!

Een paar redenen om toch te adverteren via vergelijkingssites!

Je wil niet op 1 paard wedden

Het is leuk als je een succesvolle SEO of SEA campagne voor je webwinkel draait maar je wil natuurlijk niet al je geld op één paard wedden. Als het op zoekmachine gebied wat minder gaat krijg je altijd nog relevante kliks uit vergelijkingssites!

Onderschat aanbevelingen nooit

Het internet staat vol met forums, social media en vergelijken waar consumenten op zoek zijn naar informatie. Onderschat een aanbeveling van zulke websites nooit. Veel consumenten zien vergelijkers zoals beslist ook als autoritair op webwinkel gebied hebben zo iets van ‘die webwinkels zijn vast wel betrouwbaar'. Terwijl dat natuurlijk niet altijd het geval is.

Consumenten zoeken naar deals

Vooral in het winterseizoen als consumenten kado's gaan kopen wordt er volop gezocht naar deals. En de vergelijkers helpen hier natuurlijk maar al te graag bij. Op deze website kan een consument in één oogopslag zien welke webwinkel de beste prijs heeft.

Je concurrent staat er ook!

Dit is eigenlijk de minst goede reden om via vergelijkingssites te adverteren maar voor veel webwinkels is het wel de realiteit. Als je grootste concurrenten hier vermeld staan moet je het ook wel als anders kan je klanten mislopen in de toekomst!

Je krijgt relevante kliks

Het adverteren via vergelijkingssites is niet helemaal zoals schieten met losse flodders, je krijgt wel degelijk relevante bezoekers binnen. Op de vergelijkingssite kan de bezoekers namelijk al filteren op wel producten hij of zij wil. Als het goed komt de klik ook nog direct op de juiste productpagina terecht. Zo kan de bezoeker het product gelijk kopen zonder dat er lang op je webwinkel gezocht hoeft te worden.

Keuze genoeg uit vergelijkingssites

Kieskeurig

Hoewel er ook vele vergelijkingssites zijn raad ik je om te starten met onderstaande sites. Deze zitten namelijk kwalitatief goed in elkaar en hebben veel verkeer. Met deze sites heb je zeker al 75% van alle het verkeer uit vergelijkingssites gedekt.

Kelkoo

  • Beslist
  • Vergelijk
  • Kieskeurig (alleen elektronica)
  • Kelkoo

Ik merk zelf dat we veel verkeer binnenkrijgen via Beslist en relatief weinig via Vergelijk. Dit terwijl ik ook van veel webwinkels hoor dat dit bij hun net andersom is.

Om te beginnen raad ik je dan ook aan om te starten met 2 vergelijkingssites. Wanneer wij alleen met Vergelijk zouden zijn gestart dan waren we nooit verder gegaan met vergelijkingssites terwijl Beslist ons ondertussen stabiele inkomsten oplevert.
Vergelijk

Nogmaals; Het is afhankelijk van in welke markt je zit welke aanbieder het beste is.

In 1 keer aanmelden bij vergelijkingssites

De laatste jaren zijn er steeds meer vergelijkingssites bijgekomen. Om je webwinkel op al deze sites te vermelden zul je wel een paar dagen nodig hebben. Gelukkig zijn er diensten om dit proces te versnellen waardoor je een hoop tijd kunt besparen.

Affiliate campagne

Als je je webwinkel bij een affiliate campagne zoals Tradetracker of Daisycon aanmeld dan kunt via via de affiliate campagne je webwinkel ook bij vergelijkingssites aanmelden. Soms nemen de vergelijkers uit zich zelf je productfeed op. Het voordeel is dat je hierbij niet per klik betaald maar per sale, zo betaal je alleen als je ook echt wat verkoopt!

Datafeedwatch en Koongo

Om je productfeed in één keer aan te melden bij super veel vergelijkingssites kun je ook gebruik maken van diensten zoals Datafeedwatch of Koongo. Hier kun je je productfeed uploaden, optimaliseren en gelijk koppelen met alle belangrijke vergelijkingssites. Zelf maak ik mijn Magento webwinkel gebruik van Koongo.

DataFeedWatch

Kosten vergelijkingssites

Bij alle vergelijkingssites betaal je per klik. Afhankelijk van de categorie betaal je tussen de 10 en 40 cent per klik. In een categorie waar veel concurrentie plaats vindt zal de klik prijs hoger zijn.

Vergeet niet dat dit kwalitatief goed verkeer is. Ze hebben immers al een foto van het product gezien en ze zijn dus echt geïnteresseerd. Het enige wat jij nog moet doen is die potentiële klant om te zetten in een echte klant!

Opstartkosten

Enkele vergelijkingssites rekenen opstartkosten. Echter is me opgevallen dat ik dit nog nooit heb betaald. Ze hebben elke maand wel weer een ‘nieuwe' aanbieding dat je deze maand geen inschrijfgeld hoeft te betalen. 😉 Zorg er dus voor dat je niet te veel betaald. de vergelijkkingssites zijn ook blij als nieuwe webwinkels zich aanmelden.

Voor een startende webwinkel is het zeer interessant om vergelijkingssites te gebruiken. Vergeleken met Adwords is het betalen van ‘leergeld' minimaal. Je zult dus direct verkopen hebben die jou ook daadwerkelijk iets opleveren. Je betaalt bovendien alleen als mensen echt op je producten klikken.

← Terug naar Webwinkel Marketing

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op