Zoekmachine Optimalisatie

← Terug naar Webwinkel Marketing

Zoekmachine optimalisatie of te wel SEO (Search Engine Optimalisation) is één van de krachtigste marketing tools. Voor mijn webwinkels komt zo'n 35% van het verkeer (bezoekers) uit de organische zoekresultaten. Maar die 35% is wel goed voor 70% van de winst! Dit omdat er geen directe kosten tegenover staan.

Helaas biedt SEO geen direct resultaat. Wat je vandaag aan SEO doet zie je pas over enkele weken/maanden terug. Je zult veel moeten investeren (vooral tijd), maar je krijgt het dubbel uitbetaald!

De resultaten zorgen namelijk voor een langdurig effect en worden vaak als ‘betrouwbaarder' ingeschat door de internetbezoeker (dan SEA). Bovendien is het organische verkeer uit Google helemaal gratis! Voor een beginnende webwinkel met een beperkt budget zou dit dan ook de nummer 1 prioriteit moeten zijn.

seo-zoekmachine-optimalisatie
Ik onderscheid SEO in twee categorieën, on-site en off-site. Simpel gezegd, on-site is alles wat je doet binnen je webwinkel (urls, teksten, titels, afbeeldingen, enz). Off-site houdt in dat externe factoren de SEO beïnvloeden (voornamelijk inkomende links).

Zoekmachine Optimalisatie On-Site Factoren

Het bepalen van de juiste keywords waarop je gevonden wilt worden is de basis van een goede SEO. Op basis van deze keywords en/of korte zinnen ga je de content van je webwinkel verbeteren. Naast de homepage, zijn de categoriepagina's uitermate geschikt voor de plaatsing van seo content. Omdat Google alleen tekst kan lezen moet je voldoende relevante tekst toevoegen om te vertellen waar je pagina over gaat.

Hierbij kan je namelijk wel schrijven over een specifiek keyword en toch een grotere doelgroep aanspreken, dan bij een productpagina. Zo heb ik dat ook gedaan bij mijn webwinkel hangmatgigant.nl, bijvoorbeeld categoriepagina hangstoelen. Door naast tekst ook gelijk de betreffende producten te tonen, kan je mogelijk ook gelijk de conversie optimaliseren.

Hoe bepaal je de juiste keywords? Door een aantal resultaten te analyseren, zoals het zoekvolume, hoogte concurrentie en haalbaarheid. Dit is wel even een uitzoekwerk, maar het loont zeker! Beschik je niet over de nodige marketingprogramma's? Dan kan de zoekwoordplanner van Adwords je al aardig op weg helpen. Deze kosteloze tool toont de trends in het zoekgedrag, zoekvolume, hoogte concurrentie en zoekwoordideeën.

Het is verleidelijk om hierbij te kiezen voor de zoektermen met een hoog zoekvolume. Toch blijkt het dat deze zoekwoorden juist minder geschikt zijn in verband met hoge concurrentie. Over het algemeen kan je wel zeggen dat hoe specifieker de zoekterm is, hoe lager de concurrentie. Wil je de concurrentie graag meten? Dan kan je binnen Google commando ‘allintitle:”zoekwoord zoekwoord” geven. Met dit commando zoek je in Google naar webpagina’s met de zoekwoordcombinatie in hun titel. Dit zijn dus echte concurrenten.

Keywords in de URL en domeinnaam

Verwerk de voornaamste keywords in de domeinnaam. Maak de url niet te lang maar probeer wel je belangrijkste keyword er in te verwerken. Ga er overigens niet van uit dat deze toevoeging je gelijk naar pagina 1 brengt, want dat is tegenwoordig niet meer zo. Toch heeft het wel degelijk (in combinatie met goede seo teksten) een toegevoegde waarde.

Verwerk de belangrijkste keyword van een pagina in de rest van de url. Bijvoorbeeld: Schoudertassen.nl/schoudertas-converse

Keywords in de title tag

Plaats de keywords zeker in de title tag. Maak je titel ook niet te lang. Beperk het tot een 10tal woorden en liefst niet veel langer dan 60 tot 70 lettertekens. Zet je belangrijkste trefwoorden ook vooraan in de titel. Hoe belangrijker, hoe meer naar voor.

Keywords in de description tag

Niet hyperbelangrijk, want dit heeft geen toegevoegde waarde voor de vindbaarheid. Toch worden deze gegevens (vrijwel altijd) geplaatst bij de zoekresultaten in Google. Schrijf een uitnodigende tekst voor je doelgroep en verhoog het aantal kliks naar je website.

Goed om te weten: een meta description wordt door Google afgekapt bij ongeveer 160 tekens. Zorg er dan ook voor dat dit aantal tekens niet overschreden wordt. Het staat niet alleen lelijk, maar schept soms ook onduidelijkheid.

Keywords in de keyword tag

De keyword tag wordt vaak belangrijk omschreven. Dit was inderdaad in het jaar 2000 zo. Tegenwoordig zijn de keywords totaal verwaarloosbaar. Richt je energie dan ook op de andere (wel) belangrijke punten.

Keywords in de content

Belangrijk is nog steeds wat men uiteindelijk leest in de tekst van de pagina zelf. Maak dat de keywords er goed in verweven zitten en een aantal maal voorkomen in de tekst. Een densiteit van 3 tot 5% zou een goede verhouding zijn. Wees ook vooral niet zuinig op het aantal woorden. Een tekst van minimaal 250-300 woorden heeft een grotere kans op indexatie in Google.

seo-keyword-stuffing

Zorg er wel voor dat de tekst nog inhoudelijk leesbaar blijft. Zoals je in het bovenstaande voorbeeld ziet kan je ook te veel keywords gebruiken. Dit wordt keyword stuffing genoemd en daar is Google fel op tegen. Google merkt vrijwel gelijk dat dit niet natuurlijk is en daarom heeft het weinig zin.

Keywords in de H1, H2, H3 tag

De H1 tag is een titel tag in de HTML. Zoekmachines hechten belang aan de woorden op de titels of subtitels van de tekst, daar een titel vaak de essentie van de tekst weergeeft. Weef je keywords dus in de titels. Daarnaast is het belangrijk om hiërarchie in gebruik van de headers toe te passen. Gebruik je een H3, dan hoor je ook een H2 terug te laten komen in de tekst. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de overige headers (zoals H4, H5, H6 etc.).

Alt tags afbeeldingen

Vrijwel elke webshop beschikt over afbeeldingen. Het bepaalt een belangrijk onderdeel van de beleving van de bezoeker. Ook afbeeldingen kunnen een rol spelen op het gebied van seo. Je kan namelijk een alt tag toevoegen per afbeelding, zodat voor Google ook duidelijk wordt wat voor een afbeelding het is. Op strategisch niveau kan je bij deze toepassing ook de belangrijkste keywords van je webshop verwerken. Zo wordt je webshop steeds beter gevonden via ‘afbeeldingen' bij Google met de zoektermen waarop je graag gevonden wordt.

Website snelheid

Ook de snelheid van je webwinkel is van belang voor zoekmachines. Net als bezoekers houden zoekmachines ook niet van dat webwinkels langzaam laden. De gemiddelde laadtijd is daarom een belangrijke factor geworden voor zoekmachines.

Om te zorgen dat je website sneller wordt dan kun je verschillende dingen aanpassen. Zo kan je de afbeeldingen opnieuw inladen met kleinere bestanden. Grote afbeeldingen met veel pixels duren langer om te laden. Daarnaast moet je zo weinig mogelijk code in de tekst gebruiken. Maak ook geen gebruik van moeilijk flash afbeeldingen die lang nodig hebben om te laden.

Beveiligde verbinding

In 2014 heeft Google aangekondigd dat er een nieuwe on-site seo factor bijkomt. Google gaat beveiligde website namelijk voorrang geven. Dat houdt in dat webwinkels met een beveiligde https:// verbinding er weer een pluspunt bij hebben als het gaat om zoekmachine optimalisatie!

https

Regelmatig nieuwe content toevoegen

Dit zijn de belangrijkste on-site SEO factoren.

Zoekmachine Optimalisatie Off-Site Factoren

Als je al het bovenstaande structureel goed doet dan ga je vanzelf klimmen in de resultaten. Op een gegeven moment zul je echter niet meer verder stijgen. De top-concurrenten hebben dit natuurlijk ook allemaal gedaan. Vanaf nu is het aantal inkomende links belangrijk!

De Google ranking is ook gebaseerd op het aantal inkomende links op uw website. Hoe meer links naar je webwinkel hoe hoger de kwaliteit van je webwinkel door Google wordt ingeschat. Google ziet de links naar website als stemmen. Relevante en kwaliteit linkjes gelden hierbij als een stem die zwaarder weegt. Zorg dus voor tientallen, liefst honderden, links naar je webwinkel. Hierdoor zal Google je webwinkel steeds belangrijker vinden.

Meld je website aan bij relevante webgidsen en startpagina's.

Als je een nieuwe webwinkel begint zal het een tijdje duren voordat je goed gevonden wordt in Google. Je hebt dan nog niet zoveel links naar je website vergeleken met concurrenten die al langer bezig zijn. Meld je website daarom aan bij zoveel mogelijk relevante webgidsen en startpagina's. Naast linkwaarde krijg je ook nog bezoekers op je webwinkel via al deze links!

Backlink concept

Zoekt structureel naar nieuwe linkjes!

Als je je website eenmaal hebt aangemeld bij de meeste webgidsen en startpagina's is het nog niet afgelopen. Je moet structureel op zoek gaan naar nieuwe linkjes naar je webwinkel. je concurrenten zitten namelijk ook niet stil. Zoek naar nieuwe mogelijkheid zoals linkjes op bevriende websites en in het profiel van forums bijvoorbeeld.

Gebruik de juiste ankerteksten

De ankertekst is de tekst waar een link op staat. Bijvoorbeeld Hangmat kopen. Je ziet de tekst ‘hangmat kopen' maar de link gaat naar https://www.hangmatgigant.nl.

Om op bepaalde woorden gevonden te worden kun je linkjes bouwen met een relevante anker tekst en omschrijving. Hieraan kan de zoekmachine aflezen wat er met de link bedoeld wordt. Als je een laarzen webwinkel hebt, en je wil gevonden worden op het zoekwoord ‘laarzen kopen' dan zorg je voor zulke ankerteksten krijgt.

Zorg er wel voor dat je niet te vaak dezelfde anker teksten gebruiken, hou het zo veel mogelijk natuurlijk. Gebruik bijvoorbeeld ook ankerteksten zoals laarzen webshop, laarzen bestellen en andere relevante termen.

Waarde van een link

Een link van een waardevolle website (die over hetzelfde onderwerp gaat en zelf hoog scoort binnen Google) is van veel meer waarde dan een link van een ‘onpopulaire' website. Google hecht meer waarde aan een link die relevant is en afkomstig is van een kwalitatieve website.

Je webwinkel in Google in 6 makkelijke stappen

Een veelvoorkomend en frustrerend probleem waar elke webwinkel voor komt te staan, en met name de nieuwkomers op het gebied, is om hun pagina’s geïndexeerd te krijgen in de zoekmachines. Lees verder…

← Terug naar Webwinkel Marketing

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
  1. Beantwoorden

    Mon Tues Wed Thur Fri Sat Sun Total Avg
    Pageloads 6 0 2 0 0 3 2 13 2
    Unique Visits 3 0 2 0 0 3 2 10 1
    First Time Visits 2 0 2 0 0 3 1 8 1
    Returning Visits 1 0 0 0 0 0 1 2 0

    Hallo Kees,
    Help mij: ik krijg geen mensen die kijken op mijn website
    Niemand ziet onze mooie producten
    met vriendelijke groet,

      • Kees van Dijk
      • 24 februari 2016
      Beantwoorden

      De vraag is natuurlijk wat je al gedaan hebt om wel bezoekers te trekken? Geen enkele webwinkel krijgt bezoekers zonder marketing en optimalisatie. 😉

  2. Beantwoorden

    Hi Kees,

    Wat leuk dat webinar!

    Webstore is nieuw. Heb nog geen enkel SEO ingevoerd. Mijn grote vraag is waar te beginnen? Is het een idee om er een bepaald merk of model uit te halen en dat als pilot te gebruiken om de werking te testen? Mijn webstore is internationaal gericht en zou dan in een bepaald land een bepaald product kunnen promoten.

  3. Beantwoorden

    Hi Kees,

    Ik denk dat je naar opensiteexplorer hebt gekeken? Die backlinks heb ik in juni gedisavowed.

    Een penalty zou ik in WMT moeten kunnen zien onder handmatige acties meen ik: Daar heeft nooit een melding gestaan.

    Gr, Sander

    • Jan
    • 6 november 2015
    Beantwoorden

    Wij hebben de website al helemaal vernieuwd je kunt echt zien waar het om draait, alleen er word genoeg in het winkelwagen gedaan maar er komen weinig bestellingen uit.
    Wie heeft nog tips voor mij?

      • Kees van Dijk
      • 12 november 2015
      Beantwoorden

      Hallo Jan,

      Bedankt voor je reactie.

      Voor zoekmachine optimalisatie heb ik wel een aantal tips: De content op je webwinkel is erg summier. Categorieen bevatten geen inleiding en ook de productpagina's kunnen veel beter.

      Om de mensen nadat ze via de zoekmachine op je webwinkel zijn gekomen te overtuigen om daadwerkelijk te kopen zou ik de webwinkel ook wat veranderen. Je webwinkel straalt momenteel weinig vertrouwen uit. Je gebruikt vrij primaire kleuren die afschrikken.

      Ik raad je aan om eens Timsspeelgoedboerderij te bekijken en hun webwinkel te adviseren. Ik denk dat je daar al veel verbeteringen zowel voor zoekmachine optimalisatie als voor conversie optimalisatie uit kan halen.

      Groeten, Kees

    • Frank
    • 4 november 2015
    Beantwoorden

    Wij hebben een financieel product dat geheel onbekend is en waarop dus niet gezocht wordt. In het algemeen bestaat relatie met onderwerpen zoals investeren, geld verdienen en onroerend goed. Bij het zoeken met deze termen komt men op de specifieke pagina's van die onderwerpen en is er geen link naar ons onderwerp. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn specifieke onderwerp in beeld komt bij mijn doelgroep ? Bij voorbaat dank. Frank

      • Kees van Dijk
      • 12 november 2015
      Beantwoorden

      Hallo Frank,

      Goede vraag inderdaad. Financiële producten zijn sowieso al lastig om in Google goed te laten scoren vanwege de vele concurrentie die ook druk bezig zijn met SEO.

      Ik denk dat het een goed idee is om een blog te beginnen (zo iets als WebwinkelSucces) en veel schrijven over de onderwerpen die je al noemt.

      Op die manier bouw je een autoriteit op en kan je vanaf die pagina's jouw nieuwe product in de markt zetten.

      Groeten, Kees

  4. Beantwoorden

    Hallo Kees, Er is de laatste tijd veel veranderd betreffende Google. Eerlijk gezegd ben ik daar met mijn webwinkel niet in mee gegroeid, deze wil ik dan opfrissen en optimaliseren. Bovendien ben ik plannen aan het uitwerken voor een nieuwe webwinkel. Deze wil ik dan ook dan ook gelijk goed positioneren.

    Op jouw website beveel je verschillende webwinkel software aan. Zelf gebruik ik WordPress. Wat beveel jij aan wat betreft de vindbaarheid in Google?

      • Kees van Dijk
      • 12 november 2015
      Beantwoorden

      Hallo Michel,

      Bedankt voor je vraag! Webwinkel Software die je volledig kan customizen voor SEO is natuurlijk Magento en WooCommerce. Helaas kost dat ook veel werk om het goed te doen. Maar als je éénmaal de tijd en moeite neemt dan is dat echt te beste software.

      Wil je sneller scoren met je webwinkel dan kan ik je Lightspeed adviseren. Je hebt dan alles direct goed staan. Ik kom dan in Google ook regelmatig goed scorende Lightspeed webwinkels tegen.

      Groeten, Kees

    • Martin
    • 4 november 2015
    Beantwoorden

    Beste Kees,
    Je bent fan van Lightspeed en adviseert startende webshops met ambitie om daarmee te werken. Hoe groot is dan nog je eigen invloed op SEO? Uiteraard voor je content, links en dergelijke, dat is duidelijk. Maar loop je dan tegen grenzen aan waar je zelf kan SEOptimizen, bijvoorbeeld in vergelijking met een Magento webshop, en ben je dan niet geheel afhankelijk van de mate waarin Lightspeed (of andere SAAS partijen) technisch/tactisch optimaal presteert? Is er een risico dat Lightspeed door Google wordt gestraft met penalty's als Lightspeed klanten door Google op de zwarte lijst wordt geplaatst?

      • Kees van Dijk
      • 12 november 2015
      Beantwoorden

      Hallo Martin,

      Bedankt voor je reactie! Het klopt inderdaad dat je Magento veel verder kan optimaliseren dan een Lightspeed webwinkel. Maar het voordeel van Lightspeed is dat je niet perse moet optimaliseren, alles staat al goed. Bij Magento moet je vaak al vele SEO verbeteringen doorvoeren om de basis al goed te krijgen.

      Lightspeed kan gelukkig niet gestraft worden door Google. Alleen een domeinnaam kan dat en je krijgt alleen een penalty als je echt zelf de boel verprutst hebt. Dus dat je honderden onnodige links hebt gekocht.

      Groeten, Kees

  5. Beantwoorden

    Hi Kees,

    Ik run inmiddels een maand of 9 het platform Taobao en het lukt me niet om een normale Google ranking te krijgen op het keyword ‘taobao'. Ik heb behoorlijk wat kwalitatieve inlinks en heb unieke content laten schrijven. Mij bekende SEO regels heb ik zoveel mogelijk toegepast en er hebben inmiddels meerdere specialisten naar gekeken (WIP).

    Combinaties als “taobao dameskleding” ranking super en ook in Bing rankt het platform goed (op het keyword ‘taobao').

    Alleen in Google wil het niet lukken (op het belangrijkste keyword: ‘taobao'). Heb jij enig idee in welke richting ik het moet zoeken?

    Groet,

    Sander

      • Kees van Dijk
      • 12 november 2015
      Beantwoorden

      Hallo Sander,

      Bedankt voor je bericht. Ik ben bang dat er wat meer achter zit waarom je niet scoort in Google op je belangrijkste keyword.
      Het zou mij niets verwonderen dat je een penalty te pakken hebt.

      Het lijkt mij verstandig om je huidige back-links te analyseren en te controleren of dat allemaal wel goede back-links zijn of dat je een hoog risico daar op loopt.
      Je kan daarna proberen deze back-links te verwijderen of buiten te sluiten via Google Webmasterhulpprogramma.

      Groeten, Kees

    • Rick
    • 18 september 2012
    Beantwoorden

    Hallo, Als ik mijn product opzoek in google, zie ik veel enorme webwinkels verschijnen met een enorm breed assortiment (denk aan beslist.nl wehkamp.nl, je kent ze wel).
    Is het moeilijk/mogelijk om met een diep assortiment nog steeds op de eerste pagina van google te komen?

    • Beantwoorden

      Wanneer je een diep assortiment hebt, dus dat je echt een niche webwinkel hebt wordt het juist makkelijk om de eerste posities te bereiken. Je kan je gehele webwinkel om die producten heen bouwen. Dat kan een Wehkamp of Beslist niet. Die moeten honderden (zo niet duizenden) ver uit elkaar liggende zoekwoorden omhoog zien te krijgen.

  6. Beantwoorden

    Hallo,

    Ik bestuur mijn website via mijnwebwinkel.nl, is het daar ook mogelijk om de punten die staan bij on-site optimalisatie hierop toe te passen?
    Wanneer ik namelijk bij ‘omschrijving' kijk vind ik alleen maar trefwoorden en omschrijving.

    Alvast bedankt en vriendelijke groeten,

    Madelon Key
    keyfactory.nl

  7. Beantwoorden

    @Madelon,

    Bovenstaande heeft MijnWebwinkel vast en zeker op orde.

    • Joop
    • 15 februari 2011
    Beantwoorden

    Geachte,
    hoe zorg ik er voor, dat ik zo veel mogelijk links naar
    onze website krijg?
    Bij voorbaat dank,
    Joop de Wit

    P.S. wij nemen binnenkort kontakt met U op voor het bouwen
    van een webwinkel.

Blogberichten over dit onderwerp