Zoekmachine optimalisatie (SEO) voor Webshops

Zoekmachine optimalisatie (SEO) voor Webshops

Beste

Alles in 1

Beste

Budgetkeuze

Beste

Gratis proberen

Beste voor

Controle op linkfouten

Beste voor

Ranking kansen

Zoekmachine optimalisatie is doorgaans ook bekend onder SEO, wat staat voor Search Engine Optimization. Wij gaan in op de beste software die de vindbaarheid van jouw webshop kan verbeteren.

SEO is een stap die belangrijk is bij het begin van een webshop maar ook als je een succesvolle webshop hebt opgebouwd. Zeker als een site groot wordt, neemt het belang van de juiste (gratis) SEO tools toe.

Zoekmachine optimalisatie voor je webwinkel!

Zoekmachine Optimalisatie voor Webshops is in 2019 en zeker ook in 2020 en verder nog steeds zeer cruciaal. Het is één van de weinige manieren om meer winst te maken. Immers als het lukt en je krijgt meer bezoekers uit Google,dan zijn deze bezoekers gratis (extra marge dus!). Alle tijd en aandacht die je er nu in steekt krijg je over een paar maanden tot aan de komende jaren terug. 

Een aantal kleine SEO truukjes verandert voortdurend. Echter zijn er altijd een paar gouden regels die voor elke webshop altijd relevant blijven. 

SEO voor Webshops 2019 – Gouden Regels

  1. Het winnen op het gebied van SEO voor jouw webshop begint bij een goede analyse. Een slechte analyse kan jouw SEO project behoorlijke schade aan doen. 
  2. Je moet met wat je ook doet op het gebied van content waarde blijven toevoegen aan jouw gebruikers / bezoekers.
  3. De structuur van jouw website moet goed en duidelijk verlopen, alles moet begrijpelijk en logisch zijn en waar nodig worden toegelicht. 
  4. De content moet zoveel mogelijk uniek en aangepast zijn op het zoekgedrag van mogelijke bezoekers. Datgene waar men naar zoekt moet jij mee helpen door antwoorden te bieden.
  5. Zaken die secundair zijn aan directe SEO moeten er wel allemaal netjes bijstaan. Denk aan: Website Elementen, Pagina's als de over ons pagina / of contact pagina. 
  6. In 2019 moet je toch echt wel zaken basis SEO zaken als jouw Meta Titles en Meta Descriptions / URL slugs / Breadcrumbs ed. op orde hebben.
  7. Off-Site marketing moet op orde zijn

Als we bij het begin beginnen: #1 – Een Goede SEO Analyse

Deze analyse kun je zelf doen of door een agency laten uitvoeren. Het doen van een dergelijke SEO analyse kan wel in de 1.000en euro's lopen. Zelf doen is goedkoper maar dan moet je wel aan de tools. Er zijn tools op alle SEO vlakken beschikbaar en er zijn Alles-in-één tools. 

Alle SEO Tool mogelijkheden voor websites:

  • Zoektermen Analyse
  • Ranking Trackers
  • Website & Content Analyse Systemen
  • Backlinks Checkers
  • Snelheid Analyse
  • en allerlei Toolbars voor kleinere oplossingen. 

semrush logoWat wij echter altijd voor webshops aanraden is de alles in één software: Semrush. Op dit moment verreweg de beste SEO software op de markt voor webshop houders. Niet alleen wij zeggen dit maar alle bloggers / SEO'ers lijken op dit vlak toch redelijk op één lijn te liggen. 

Zelf gebruiken wij ook Semrush, hier een screenshot van 6 van de tientallen mogelijkheden:

functionaliteiten semrush

Met zo'n tool kan je concreet alles: Bekijken waar je concurrenten op ranken, welke termen je nog mist. Hoe je bepaalde onderwerpen moet aanpakken. Maar ook: Hoe jouw site erbij staat en wat er wel en niet klopt. Buiten deze tool gebruiken wij ook nog enkele andere tools:

Mangools: Keyword Lijsten & Snelle site Analyse

Mangools Tools SEOMangools vinden wij voornamelijk sterk door de site profiler en de lijsten van zoekwoorden die je gemakkelijk kan maken. Ook erg fijn om te zien hoeveel concurrentie er op alle keywords zit. Zo kan je eenvoudig niches / kansen zien waar de concurrentie laag is en waar hoog in Google ranken dus een stuk gemakkelijker is. =)

  • Voornamelijk interessant voor starters
  • Erg fijn om snel te zien hoe sterk een domein is ( Site Profiler )
  • Erg fijn om Keyword lijsten mee te maken; zie dat uit onze lijst:

Nuttige Gratis SEO Tools

Als je Semrush en Mangools hebt draaien heb je weinig meer nodig. Wat wij echter verder aanraden is het volgende:

  • Download Screaming Frog ( Gratis Software ) – Dat is een Tool waarmee je kan zien how crawlers jouw site interpreteren. Bijzonder handige tool om erbij te hebben.
  • Google Search Console & Google Analytics zijn vanzelfsprekend ook een must. 
  • Zelf gebruiken wij ook de plugin ‘Redirect Path‘ veel. Daarmee kan je zien hoe sites zich gedragen als ze op URLs komen en of er affiliate links of redirects en dergelijke tussen zitten.
  • MOZ (niet gratis overigens) is daarbij ook wel een aardige alles-in-één tool, maar in onze optiek op dit moment een stuk minder dan Semrush. 
  • Er zijn nog tientallen andere tools, allen soms nuttig, maar in het algemeen niet nodig, met deze bovenstaande SEO tools heb je alles in handen. 

Met deze tools kan je jouw webshop goed analyseren op op die manier focus te bepalen voor jouw SEO strategie. 

#2 – SEO Content 

Het bepalen van de juiste keywords* waarop je gevonden wilt worden is de basis van een goede SEO. Op basis van deze keywords en/of korte zinnen ga je de content van je webwinkel verbeteren. De juiste keywords kan je vinden via Search Console Data, Mangools of Semrush. 

Naast de homepage en de productpagina's zijn ook de categoriepagina's uitermate geschikt voor de plaatsing van SEO content. Omdat Google voornamelijk tekst kan lezen moet je voldoende relevante teksten toevoegen om te vertellen waar je pagina over gaat. Help de bezoekers vooral op weg in waar ze naar zoeken. (dit kan je zien via Search Console)

Hoe bepaal je de juiste keywords? Door een aantal resultaten te analyseren, zoals het zoekvolume, hoogte concurrentie en haalbaarheid. Dit is wel even een uitzoekwerk, maar het loont zeker! Het is verleidelijk om hierbij te kiezen voor de zoektermen met een hoog zoekvolume. Toch blijkt het dat deze zoekwoorden juist minder geschikt zijn in verband met hoge concurrentie. Over het algemeen kan je wel zeggen dat hoe specifieker de zoekterm is, hoe lager de concurrentie. 

Andere belangrijke Webshop Content SEO Zaken

  • Ga ook zeker bloggen!
  • Maak jouw content uniek
  • Optimaliseer de pagina's op basis van zoekwoorden
  • Laat alles goed bij elkaar aansluiten ( Meta Title / Meta Description / H1 / Doelzoekwoord )

#3  – Zorg voor een goede duidelijke webhop structuur

Bezoekers willen graag zo snel mogelijk dat product vinden en aanschaffen, een lange zoektocht en het niet kunnen vinden heeft negatieve invloed op SEO en op jouw webshop conversie. 

#4  – Help bezoekers op een unieke manier

Schrijf alles uniek en wees behulpzaam. Iemand die last heeft van teveel fruitvliegjes moet je behulpzaam zijn, door op jouw blog bestrijdingstips te geven en niet alleen te linken naar dat ene artikel wat jij toevallig verkoopt. Denk altijd aan het volgende:

Stel mijn tante zou dit probleem hebben.. Zou ik haar deze pagina als beste oplossing aanraden? Zoja: NICE! Zoniet: Zorg dat jij de beste / meest behulpzame pagina krijgt voor dit specifieke onderwerp!

#5  – Zorg dat je gehele site er goed bijstaat!

Alle pagina's, alle footers, alle headers, alle trust factoren. Alles moet net wat beter! En kan echt beter. Pak al deze onderwerpen eens aan: Staat jouw contact pagina er bijvoorbeeld wel goed bij? Is die pagina persoonlijk? 

  • Hier binnenkort meer over!

#6  – De Basis SEO zaken moet toch echt wel kloppen =)

Optioneel / Verouderd: Keywords in de URL en domeinnaam

Verwerk de voornaamste keywords in de domeinnaam. Maak de url niet te lang maar probeer wel je belangrijkste keyword er in te verwerken. Ga er overigens niet van uit dat deze toevoeging je gelijk naar pagina 1 brengt, want dat is tegenwoordig niet meer zo. Toch heeft het wel degelijk (in combinatie met goede seo teksten) een toegevoegde waarde.

  • Verwerk de belangrijkste keyword van een pagina in de rest van de url: Bijvoorbeeld: Schoudertassen.nl/schoudertas-converse

Werkt Goed: Keywords in de title tag

Plaats de keywords zeker in de title tag. Maak je titel ook niet te lang. Beperk het tot een 10tal woorden en liefst niet veel langer dan 50 tot 60 lettertekens. Zet je belangrijkste trefwoorden ook vooraan in de titel. Hoe belangrijker, hoe meer naar voor.

Werkt Redelijk: Keywords in de description tag

Niet heel belangrijk, want dit heeft geen toegevoegde waarde voor de vindbaarheid. Toch worden deze gegevens (vrijwel altijd) geplaatst bij de zoekresultaten in Google. Schrijf een uitnodigende tekst voor je doelgroep en verhoog het aantal kliks naar je website.

Goed om te weten: een meta description wordt door Google afgekapt bij ongeveer 155 tekens. Zorg er dan ook voor dat dit aantal tekens niet overschreden wordt. Het staat niet alleen lelijk, maar schept soms ook onduidelijkheid.

Het belangrijkste met een Meta Description: Zorg voor een goede uitleg en haal een mogelijke bezoeker indien mogelijk over om te klikken. 

Werkt niet: Keywords in de Keyword tag

De keyword tag wordt vaak als belangrijk omschreven. Dit was inderdaad in het jaar 2000 zo. Tegenwoordig zijn de keywords totaal verwaarloosbaar. Richt je energie dan ook op de andere (wel) belangrijke punten. Dit hoeft absoluut niet. 

Werkt Mits Goed: Keywords in de Content

Belangrijk is nog steeds wat men uiteindelijk leest in de tekst van de pagina zelf. Maak dat de keywords er goed in verweven zitten en een aantal maal voorkomen in de tekst. Een densiteit van 3 tot 5% zou een goede verhouding zijn. Wees ook vooral niet zuinig op het aantal woorden. Een tekst van minimaal 250-300 woorden heeft een grotere kans op indexatie in Google.

seo-keyword-stuffing

Zorg er wel voor dat de tekst nog inhoudelijk leesbaar blijft. Zoals je in het bovenstaande voorbeeld ziet kan je ook te veel keywords gebruiken. Dit wordt keyword stuffing genoemd en daar is Google fel op tegen. Google merkt vrijwel gelijk dat dit niet natuurlijk is en daarom heeft het weinig zin.

Met Keyword gebruik moet je in content eigenlijk in 2019 iets anders omgaan: Je moet bezoekers helpen met de content. Valt er niet te helpen meer op het onderwerp waar jij over schrijft? Stop dan met schrijven. Kan je nog wel helpen? Ga dan lekker door 🙂 Keyword gebruik is eigenlijk secundair. 

Focus #1 met content: Maak teksten behulpzaam voor bezoekers / gebruikers. 

Werkt Mits Goed: Keywords in de H1, H2, H3 tag

De H1 tag is een titel tag in de HTML. Zoekmachines hechten belang aan de woorden op de titels of subtitels van de tekst, daar een titel vaak de essentie van de tekst weergeeft. Weef je keywords dus in de titels. Daarnaast is het belangrijk om hiërarchie in gebruik van de headers toe te passen. (ESSENTIEEL!) Gebruik je een H3, dan hoor je ook een H2 terug te laten komen in de tekst. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de overige headers (zoals H4, H5, H6 etc.)

Pas op: Doe dit niet teveel. Gebruik alleen keywords in headers als de content eronder er ook over gaat. 

Werkt Goed: Alt tags afbeeldingen

Vrijwel elke webshop beschikt over afbeeldingen. Het bepaalt een belangrijk onderdeel van de beleving van de bezoeker. Ook afbeeldingen kunnen een rol spelen op het gebied van SEO. Je kan namelijk een alt tag toevoegen per afbeelding, zodat voor Google ook duidelijk wordt wat voor een afbeelding het is. Op strategisch niveau kan je bij deze toepassing ook de belangrijkste keywords van je webshop verwerken. Zo wordt je webshop steeds beter gevonden via ‘afbeeldingen' bij Google met de zoektermen waarop je graag gevonden wordt.

  • Alt Tags moet elke website eigenaar bij plaatjes toepassen, ipv. lukraak keywords erin te zetten moet je je focussen op het zo goed mogelijk beschrijven van het plaatje in de Alt tag. 

Werkt Zeer Goed: Website snelheid

Ook de snelheid van je webwinkel is van belang voor zoekmachines. Net als bezoekers houden zoekmachines ook niet van dat webwinkels langzaam laden. De gemiddelde laadtijd is daarom een belangrijke factor geworden voor zoekmachines. Kijk dus altijd naar een goede hosting partij

Om te zorgen dat je website sneller wordt dan kun je verschillende dingen aanpassen. Zo kan je de afbeeldingen opnieuw inladen met kleinere bestanden. Grote afbeeldingen met veel pixels duren langer om te laden. Daarnaast moet je zo weinig mogelijk code in de tekst gebruiken. Maak ook nooit gebruik van moeilijk flash afbeeldingen die lang nodig hebben om te laden.

Werkt Goed: SSL / Beveiligde verbinding

Google geeft beveiligde website voorrang. Dat houdt in dat webwinkels met een beveiligde https:// verbinding er weer een pluspunt bij hebben als het gaat om zoekmachine optimalisatie!

https

Werkt Goed: Regelmatig nieuwe content toevoegen

Als jij veel bezig bent met jouw site en Google kan dat zien via vele updates  & vernieuwingen dan zal Google ook steeds vaker langskomen en jouw website beter waarderen. 

#7 – Off-Site marketing

Als je al het bovenstaande structureel goed doet dan ga je vanzelf klimmen in de resultaten. Op een gegeven moment zul je echter niet meer verder stijgen. De top-concurrenten hebben dit natuurlijk ook allemaal gedaan. Vanaf nu is het aantal inkomende links belangrijk!

De Google ranking is ook gebaseerd op het aantal inkomende links op uw website. Hoe meer links naar je webwinkel hoe hoger de kwaliteit van je webwinkel door Google wordt ingeschat. Google ziet de links naar website als stemmen. Relevante en kwaliteit linkjes gelden hierbij als een stem die zwaarder weegt. Zorg dus voor tientallen, liefst honderden, links naar je webwinkel. Hierdoor zal Google je webwinkel steeds belangrijker vinden.

Meld je website aan bij relevante webgidsen en startpagina's.

Als je een nieuwe webwinkel begint zal het een tijdje duren voordat je goed gevonden wordt in Google. Je hebt dan nog niet zoveel links naar je website vergeleken met concurrenten die al langer bezig zijn. Meld je website daarom aan bij zoveel mogelijk relevante webgidsen en startpagina's. Naast linkwaarde krijg je ook nog bezoekers op je webwinkel via al deze links!

Backlink concept

Zoek structureel naar nieuwe linkjes!

Als je je website eenmaal hebt aangemeld bij de meeste webgidsen en startpagina's is het nog niet afgelopen. Je moet structureel op zoek gaan naar nieuwe linkjes naar je webwinkel. je concurrenten zitten namelijk ook niet stil. Zoek naar nieuwe mogelijkheid zoals linkjes op bevriende websites en in het profiel van forums bijvoorbeeld.

Gebruik de juiste ankerteksten

Om op bepaalde woorden gevonden te worden kun je linkjes bouwen met een relevante anker tekst en omschrijving. Hieraan kan de zoekmachine aflezen wat er met de link bedoeld wordt. Als je een laarzen webwinkel hebt, en je wil gevonden worden op het zoekwoord ‘laarzen kopen' dan zorg je voor zulke ankerteksten krijgt.

Zorg er wel voor dat je niet te vaak dezelfde anker teksten gebruiken, hou het zo veel mogelijk natuurlijk. Gebruik bijvoorbeeld ook ankerteksten zoals laarzen webshop, laarzen bestellen en andere relevante termen.

Waarde van een link

Een link van een waardevolle website (die over hetzelfde onderwerp gaat en zelf hoog scoort binnen Google) is van veel meer waarde dan een link van een ‘onpopulaire' website. Google hecht meer waarde aan een link die relevant is en afkomstig is van een kwalitatieve website.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op