Webwinkel kopen of huren?

Als je een webwinkel begint dan zal je voor veel keuzes komen te staan, één daarvan is het kiezen van de juiste software om je webwinkel te maken en beheren. Er zijn super veel verschillende opties hiervoor, op Webwinkelsucces vind je bijvoorbeeld ook een hele pagina waar je alle webwinkel software aanbieders kan vergelijken.

Voordat je naar bepaalde bedrijven gaat kijken moet je eigenlijk eerst een hoofdkeuze maken, kies je voor software waar je een maandelijks bedrag betaald of investeer je liever gelijk wat meer waardoor je later minder kosten hebt? In dit artikel gaan we in op de keuze tussen deze twee mogelijkheden.

software

Het verschil tussen Open Source en SAAS

Voordat je webwinkel online staat moet je veel keuzes maken. Eén daarvan is: ga ik webwinkel software kopen of huren? Maar laat ik eerst het verschil uitleggen tussen kopen, huren, Saas en Open Source.

  • Wanneer je de webwinkel huurt dan maak je gebruik van een SaaS platform (Software as a service). Ook wel licentie software genoemd.
  • Wanneer je de software koopt dan maak je (bijna altijd) gebruik van Open Source software.

webwinkel-huren-of-kopen-1

Wat is Open Source en wat is Saas?

Bij open source is de volledige code openbaar. Je kan dus zelf zonder restricties aanpassingen maken in de broncode van de webwinkel software. Als je verstand hebt van webtalen zoals CSS, PHP en HTML dan zal je waarschijnlijk sneller voor open source kiezen omdat je hiermee je webwinkel helemaal op maat kunt maken. Als je hier geen verstand van hebt zal je wel een (dure) programmeur moeten inhuren. Gelukkig zijn er bij open source webwinkels ook voldoende mogelijkheden om te beginnen met een template.

Bij Software as a Service (Saas) is de code niet openbaar en is in beheer bij één partij. Je kan dus geen aanpassingen maken in de broncode. Meestal kies je bij deze methode uit een selectie van templates die al gemaakt zijn voor je. Bij sommige aanbieders kan je wel aanpassingen in de CSS doen waardoor je sommige elementen kunt verschuiven of de afmetingen kunt aanpassen bijvoorbeeld. Hiervoor heb je dan vaak wel weer de hulp van de software aanbieder nodig wat erg prijzig kan zijn. Een licentie webwinkel is dus een prima manier om te beginnen met je webwinkel maar als je echt een webwinkel design op maat wil hebben zal je sneller bij open source uitkomen.

Open Source Webwinkel Software

 

open-source-logo

De voordelen van Open Source webshop software

Doordat de code openbaar is zijn er vaak honderden extensies en add-ons gemaakt. Hierdoor heb je vaak ook de mogelijkheid om onbekende payment providers, logistieke partijen, vergelijkingssites en andere partijen te koppelen. Het mooie is dat er wereldwijd duizenden programmeurs bezig zijn om meer mogelijkheden te ontwikkelen die jij ook kan toepassen in je webwinkel. De kans is dus groot dat er voortdurend goede extensies aan je webwinkel toegevoegd kunnen worden. Bij Saas webwinkels ben je toch afhankelijk van de templates die de provider voor je maakt. Als de mogelijkheden niet meer up to date zijn zit je vaak nog wel aan een contract vast!

Ook zijn er honderden tot duizenden templates beschikbaar die je, al dan niet tegen een éénmalige betaling, kan gebruiken. Deze templates zijn ook vrij aan te passen aan al je wensen.Het mooie is dat je slechts een paar tientjes hoeft te investeren en je hebt al gelijk een mooie basis voor je webwinkel. Omdat er zo vele templates te vinden zijn is er vast ook wel een die perfect past bij de huisstijl van je bedrijf.

Mocht je een koppeling nodig hebben die er nog niet is dan kan je deze zelf ontwikkelen. De code is immers toegankelijk en dus kan je, wanneer je de nodige technische kennis hebt, zelf van alles ontwikkelen en/of verbeteren.

Je bent dus volledig vrij om de meest coole en winstgevende webwinkel te bouwen die je kan bedenken!

pros cons

De nadelen van Open Source webshop software

Internationaal opgezet: Daarom veel aanpassingen voor Nederland nodig
Goede open source webwinkel software is internationaal opgezet. Dat is een groot voordeel wanneer je ook buitenlandse plannen hebt. Helaas brengt het veel aanpassingen met zich mee om de webwinkel geschikt te maken voor de Nederlandse, Belgische of Duitse markt.

Updates zorgen voor hoofdpijn
De updates zijn vaak ook een probleem. Gemiddeld komen open source pakketten één keer per jaar met een grote update. Het probleem is dat alle aanpassingen die je hebt gemaakt, je design en de plug-ins die je gebruikt vaak niet compatibel zijn met de nieuwste versie. Het updaten van je webwinkel geeft soms daarom weken werk.

– Zo probeerden wij in het najaar van 2013 Magento te updaten van versie 1.4 naar 1.8. Het lukte ons niet: we hadden de code al te veel aangepast. Hierdoor waren we genoodzaakt de 1.8 installatie volledig opnieuw op te bouwen en alle producten opnieuw toe te voegen. Dit heeft ons anderhalve maand werk gekost. 😉

De kosten van Open Source

Hoewel de investering om te beginnen laag zal zijn, zijn er veel bijkomende kosten waar je wel op voorbereid moet zijn als je gebruik gaat maken van open source software. Hierbij een overzicht van de kosten die je tegen kan komen.

geldGratis te downloaden maar wel de hosting kosten
Omdat de code openbaar is kan je deze gratis downloaden! Dat is natuurlijk über chill omdat je met je webwinkel al kosten genoeg hebt!

Helaas komen er nog wel wat kosten bij. Zo moet je de webwinkel ergens hosten. De hosting kosten variëren tussen de € 10,- en € 50,- per maand.

Design en aanpassingen kosten geld
Natuurlijk heb je een design nodig voor je webwinkel. Deze zal je moeten kopen. Een goed design kost éénmalig zo'n € 150,-.

Wanneer je zelf niet de aanpassingen kan maken (en er zijn nogal wat aanpassingen te maken) dan moet je rekenen op zo'n € 3.500,- tot € 5.000,- om alles op te zetten.

Er zijn wel partijen te vinden die het goedkoper doen maar uit eigen ervaring weet ik dat je dan vaak geen kwalitatief goede webwinkel krijgt.

Updates kosten (veel) geld
Ook moet je rekening houden met updates. Toen wij Magento gingen updaten wilde ik dit in eerste instantie volledig laten doen. Kosten: € 15.300,-. Echt waar!
Gelukkig kan ik zelf ook het één en ander en heeft de update uiteindelijk € 2.500,- gekost (en 1,5 maand van mijn tijd).

Wil je beter weten wat Magetno jouw gaat kosten? Lees dan ‘Hoeveel kost Magento per jaar?‘,

Geen programmeur? Problemen kosten geld
Het nadeel bij open source software is dat je geen klantenservice hebt die je kan mailen of bellen als je problemen of bugs in je webwinkel hebt. Je zult het dan zelf moeten aanpassen of een (dure) programmeur moeten zoeken. We raden je aan om in ieder geval een paar freelance programmeurs in je contactenlijst te hebben zodat je altijd snel hulp hebt mocht er een probleem voordoen!

SaaS Webwinkel Software

 

Saas-cloud-logo

De voordelen van SaaS webshop software

Geen hoge instapkosten
Het voordeel wat direct opvalt is de geringe investering, zowel in tijd als in geld, om je webwinkel online te krijgen. Doordat alle belangrijke koppelingen al gemaakt zijn kan je vaak binnen een week al starten met verkopen.

Gericht op Nederland
Alle SaaS aanbieders op WebwinkelSucces zijn van gevestigd in Nederland (behalve Shopify).
Hierdoor hebben ze vaak al standaard integraties met belangrijke Nederlandse partijen zoals PostNL, DPD, iDeal, Marktplaats Admarkt, enz. Het aanvinken is vaak al voldoende voor een volledige integratie.

Ook is de software ontworpen voor Nederland. Nederlanders shoppen anders dan Amerikanen. Het is dus belangrijk om je webwinkel daarop aan te passen. Bij SaaS is dit direct geregeld.

De updates worden voor je gedaan
Daarnaast zijn de updates echt een verademing wanneer je SaaS gebruikt. Je hoeft namelijk niets zelf up te daten! 😉

De updates worden volledig automatisch gedaan door software aanbieder en wanneer jij ‘s ochtends wakker wordt heb je opeens nieuwe functies beschikbaar.

Je moet niet onderschatten hoe groot het voordeel is van deze automatische updates. Belangrijk is natuurlijk wel dat je een SaaS aanbieder kiest die constant bezig is om de software te verbeteren.

De nadelen van SaaS webshop software

Je blijft het huren
De reden dat veel mensen in beginsel al niet voor SaaS kiezen is omdat de software nooit je eigen wordt. Ik vind dit zelf geen goede reden…

De e-commerce branche ontwikkelt zich zo snel dat over 5 jaar de meeste webwinkel software totaal geen waarde meer heeft. Investeer je nu enkele duizenden euro's, dan doe je er verstandig aan om dit in 3-4 jaar tijd af te schrijven.

Wat wel waarde heeft is je (domein)naam en je klantenbestand. Beide kan altijd meegenomen worden wanneer je wilt overstappen naar een andere aanbieder.

Beperking van het systeem
Wat een nadeel kan zijn is de beperking van het systeem. Zoals je in de webwinkel software vergelijking ziet hebben niet alle SaaS aanbieders evenveel functies. Daarnaast zijn functies bij de één minder doorontwikkeld dan bij de ander.

Kies daarom altijd voor een SaaS platform wat zich al bewezen heeft maar ook wat nog volop in ontwikkeling is!

Soms geen API beschikbaar
Ook het ontbreken van een API bij sommige aanbieders is een nadeel. Met een API krijg je de mogelijkheid om applicaties te ontwikkelen die communiceren met het platform. Je kan nog steeds geen aanpassingen maken in de code maar je kan wel alle data importeren en exporteren.

De kosten van SaaS

adwords-betalenDe kosten variëren van € 10,- tot € 100,- per maand. Vaak heeft elke aanbieder verschillende pakketten waar je uit kan kiezen.

Enkel gericht op Nederland
Het feit dat deze aanbieders voornamelijk gericht zijn op Nederland kan ook een nadeel zijn in de toekomst. Als je succes hebt dan wil je wellicht uitbreiden naar het buitenland, Duitsland en België zijn bijvoorbeeld landen waar online shoppen ook erg in opkomst is tegenwoordig.

Kies niet de goedkoopste partij
Ik wil je waarschuwen om niet direct voor de goedkoopste partij te gaan. Voor goede SaaS software ben je toch wel zo'n € 40 per maand kwijt. Vaak heb je dan ook wat functies waar je nog geen gebruik van maakt (bijvoorbeeld een API of meerdere talen) maar niets is vervelender dan dat je binnen een jaar al moet overstappen omdat de huidige aanbieder te beperkt is.

Conclusie

SaaS is voor de starter vaak de beste keuze
In 2013 ben ik echt fan geworden van SaaS webwinkel software. Tot die tijd gaf ik vaak het advies om toch je webwinkel te beginnen met het open source pakket van Magento. Het is een vrij risicoloze manier om te beginnen met je webwinkel. Als je nog niet zo veel budget hebt is het bovendien zeer handig dat je en klein maandelijks bedrag betaalt om gebruik te maken van de software.

Kies je SaaS, kies dan Lightspeed
Als SaaS platform zou ik Lightspeed kiezen. Deze gasten zijn namelijk behoorlijk goed bezig. Ze hebben het ‘gat' met Magento in zo'n twee jaar tijd aanzienlijk weten te verkleinen en met een kapitaalinjectie van € 2.000.000,- rollen ze momenteel de ene na de andere functie uit.

Bij Lightspeed zijn diverse partners aangesloten die je kunnen helpen met je webwinkel. Lightspeed zorgt voor een stabiel platform, je laat een bureau een cool design maken (± € 1.000) en dan heb je echt een goed systeem staan. En het mooie is dat je maandelijks weer nieuwe functies tot je beschikking krijgt.

Toen wij Magento gingen updaten naar 1.8 wilde ik ook overstappen naar Lightspeed. Samen met Lightspeed en eFushion hebben we toen alles doorgespit. Uiteindelijk ben ik niet overgestapt omdat mijn hele bedrijf op Magento ingesteld is. Overstappen zou ook betekenen dat ik de administratie opnieuw moest inrichten, en die was net helemaal doorgelicht en gefinetuned.

Kies je open source, kies dan Magento
Magento is op dit moment het meest ver ontwikkelde open source e-commerce platform. Daarnaast draagt de actieve community bij voor een alsmaar groeiende keus in plug-ins, koppelingen en verbeteringen.

webwinkel-huren-of-kopen-saas

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
    • AdamC
    • 22 november 2018
    Beantwoorden

    Hallo Kees,

    Ik heb een Magento shop sinds 5 jaar. Deze is gebouwd op een template die geen updates meer heeft. Degene die mijn shop heeft gebouwd zegt dat ik nu voor upgrade naar Magento 2 10.000 euro kwijt ben. De shop heeft rond de 3000 artikelen. Ik heb daar destijds 4000 euro voor betaald plus alle updates die nodig waren. Nu gaat er steeds van alles fout. Ik wil niet meer investeren in deze shop en ben op zoek naar iets anders waar de support wat sneller is en er meer mensen in een support team zitten zodat een probleem snel opgelost kan worden. Ook wordt er nu vaak van mij verwacht dat ik zelf dingen ga oplossen en zoeken waar ik totaal geen verstand van heb.

    Ik heb betaal per maand voor een kassa software van Vendit. Via hen kan ik een Presta shop laten maken dat samen werkt met mijn kassa. Dus voorraad en ook de weborders worden direct via de kassa gefactureerd. De prijs is 241 ex per maand. Daar bovenop betaal ik nog voor 2 werkplekken 69 euro per maand. Ik vind het niet erg om te betalen als het dan maar goed werkt en support snel leverbaar is. Alleen als ik dan naar bv Mijnwebwinkel.nl kijk, wat een Saas is en dan is de prijs veel lager. Het enige nadeel voor mij is dat ik dan nog steeds zelf de facturen van de webshop handmatig moet invoeren in Vendit omdat daar de voorraad wordt bijgehouden.

    Lightspeed werkt op alle computers?

    Ik heb geen grote verkoop per dag maar wel gemiddeld 70 pakketten per maand en dat is groeiend.

    Wat ik niet fijn zou vinden aan de Presta shop via Vendit is dat ik alles door hun moet laten doen en daar ook hun maandelijks voor blijf betalen. Bv. een extensie toevoegen waar je normaal 1 bedrag voor betaald moet nu maandelijks aan Vendit worden betaald. Zij zeggen dat dit voor het onderhoud is en de updates. Geen probleem maar het wordt wel een duur maandbedrag op die manier.

    Nadeel van Presta via Vendit of elke Saas aanbieder lijkt mij dat als je wilt overstappen je de shop niet mee kunt nemen. Nu heb ik 1 jaar gewerkt om deze Magento te vullen. En nog is het niet naar mijn zin omdat het niet meer goed functioneert.

    Mijn vraag is of een andere optie zoals jij noemt (Saas) ook handig is voor mij of is er een andere partij die wel Magento kan overzetten naar 2 voor minder dan 10.000 euro?

    • Samira
    • 19 maart 2015
    Beantwoorden

    Wat een goeie info hier! Ik ben me nu aan het verdiepen in het opzetten van een webshop en de info op deze site heeft me veel inzichten gegeven! Fijn dat het ook zo goed wordt uitgelegd allemaal, voor een leek zoals ik 😉

    Bedankt!

    • Beantwoorden

      Hallo Samira, Bedankt voor je reactie! Veel succes met het opzeggen van je webshop.

    • Glenn
    • 24 februari 2015
    Beantwoorden

    Beste Kees,

    Ik heb je boek gekocht en seminar inmiddels bekeken. Ook heb ik inmiddels veel info van je site kunnen halen! Ik sta op het punt te beginnen mijn eerste shop te realiseren, en dit was enorm hulpzaam.

    Wat ik een beetje apart vind is dat je voor hosting van een magenta shop minimaal 40,- per maand betaald en dat je met een Lightspeed voor 49,- p.maand betaald incl. hosting.

    Dat, plus dat voor mij als net afgestudeerd student een aantal duizend (om een magento te laten maken) geen geringe investering is, heeft mijn keuze wel echt bepaald hierin!

    Nogmaals,
    Bedankt voor alle content. Je bent een enorme hulp!

    Glenn

    • Beantwoorden

      Glenn, Bedankt voor je bericht!

      Hosting voor Magento heb je wel voordeliger. Voor € 10 per maand krijg je Magento ook wel up and running. Echter zal het dan niet al te soepel lopen en bij een beetje verkeer zal je laadtijd al snel boven de 5 seconden uitkomen. 😉

        • Glenn
        • 24 februari 2015
        Beantwoorden

        Ah , dan had ik iets verder moeten kijken. Checkte alleen de 2 providers uit het boek. Anyway laten we eerst maar eens kijken hoe het loopt voor ik alsnog in een magento investeer!

  1. Beantwoorden

    Hoi,

    Een optie die je niet beschreven Kees is zelf bouwen. Dit is natuurlijk niet voor veel mensen weg gelegd. Ik ben zelf PHP programmeur dus heb mijn webwinkel zelf gebouwd.
    Heeft ook duidelijk voordelen maar toch ook wel nadelen.
    Ik heb hier uiteindelijk voor gekozen na veel opties te hebben bekeken en ook heb ik OS (magento & opencart) pakketten geïnstalleerd en geprobeerd.
    Maar ik wilde net als mijn producten uniek zijn met de webshop.

    Voordelen:
    Ik ben niet gebonden aan een bepaalde template structuur zoals bij de meeste SaaS en OS webshops, zeker de lay-outs van Lightspeed of mijnwebwinkel pluk je er zo tussen uit, en daarmee is ook je design niet UNIEK.
    Bouw alleen dingen die nodig en handig zijn voor mij zelf en klanten, en kom daardoor niet met overbodige opties te zitten.

    Nadelen:
    Tijd een webshop bouwen doe je niet even.
    Alle koppelingen met iDeal of welke betalingssysteem of boekhoudsysteem moet je zelf bouwen.

    En zo zijn er vast nog wel meer optie te bedenken, voor mij was dit de beste maar ook de leukste oplossing en ik denk dat het op langer termijn zijn vruchten wel gaat afwerpen.

    • Beantwoorden

      Bedankt voor je reactie Martijn.

      Zelf ontwikkelen biedt voordelen qua flexibiliteit en simplicity.

      Qua ontwikkelingstijd ben je wel veel langer bezig. Nadeel daarvan kan zijn dat je uit de flow raakt en een maar halve webwinkel gebouwd hebt.

      Ik denk dat er maar een heel klein percentage zelf een webwinkel kan bouwen dus het lijkt mij niet zo interessant om die optie te vermelden.

      Maar zo te zien is het jou wel gelukt! Nice!

      Alles wat je schrijft klopt al een bus maar over het design ben ik het niet helemaal eens.

      Veel mensen die SaaS kiezen nemen ook de standaard aangeboden lay-out. Dan ziet het er natuurlijk hetzelfde uit.

      Maar met bijvoorbeeld Lightspeed en Biedmeer heb je een behoorlijk krachtige template engine waar je volledig vrij bent.
      Alleen daarvoor heb je wel de nodig html en css kennis nodig.

      Die kennis ontbreekt nog bij de meeste starters en ze hebben nog niet het geld ervoor over iemand in te schakelen om een unieke template te ontwerpen.

      Veel succes met je webwinkel!

    • Aranka van der Voorden
    • 3 december 2013
    Beantwoorden

    Hi Kees,

    Na het krijgen van jouw nieuwsbrief heb ik dit artikel en het artikel over Shopify gelezen. Ik lanceer volgend jaar een kledinglijn die alleen via de webshop te verkrijgen zal zijn. Ik wil meteen internationaal marketing gaan doen en dus ook verzenden.

    Mijn vraag aan jou is, zou je Lightspeed ook voor een internationale webshop aanraden of Shopify. Nederland is uiteraard een belangrijke markt voor mij, maar het buitenland ook.

    • Beantwoorden

      Wat voor jou belangrijk is is dat je opzoek gaat naar een pakketvervoerder en een payment provider.

      Een payment provider is niet zo lastig maar internationaal gezien zijn er wel wat verschillen in het verzenden.

      Ik denk dat je dan bij DHL o.i.d. uitkomt. DPD is voor Europese zendingen ook wel aantrekkelijk.

      Wanneer je dit weet kan je kijken op Shopify er ook koppelingen voor heeft. Zoja, dan is Shopify een super oplossing. Zo nee, kies Lightspeed.

      Denk ook even na over de marketing. Wanneer je Nederlandse vergelijkingsites, shoppingsites en/of marktplaatsen wil inzetten dan kom je automatisch al uit bij Lightspeed (of een andere NLse aanbieder natuurlijk).

  2. Denk dat je ook de vraag moet stellen of techniek een core-business voor je is. Ik merk dat wanneer je voor een Magento shop kiest het toch een must is dat je een stuk techniek “in-house” hebt. Voor een kleine webwinkel betekend dit dat je zelf kennis van PHP hebt, voor een groter bedrijf betekend dit dat je iemand in dienst moet hebben die een website kan bijhouden. Er komt dan echt wat meer bij kijken dan een update, maar denk ook aan goede hosting, optimalisatie, etc.

    Bij een SAAS leverancier is dit standaard allemaal redelijk goed geregeld.

    Ben je juist erg goed op technisch gebied, dan kun je met open-source je voordeel doen. Kies je het omdat het goedkoper is? Dan ben je later waarschijnlijk duurder uit. Ook goede Magento hosting kost namelijk wat per maand… Nog afgezien van alle andere bijkomende kosten.

    Voor de keuze van SAAS zou ik echt kijken naar je wensen. Lightspeed hebben we goede ervaringen mee, maar ook andere partijen verzetten goed werk. Daarbij vind ik een API wel een echte aanrader, omdat dit je later toch de mogelijkheden geeft om zelf zaken te ontwikkelen, mocht het niet off-the-shelf beschikbaar zijn.

    Succes met het maken van de juiste keuze!

  3. Beantwoorden

    Hoi Kees,

    Geen dank, Ik vind de aangeboden informatie op webwinkel succes zeer waardevol.

    Door onze werkwijze proberen wij in elke stap alle vragen op te nemen. De klant krijgt antwoord en advies over zijn webshop. De 1 uur support krijgt de klant na de training en is bedoelt om hem te helpen bij het toevoegen van producten en dergelijke. Vanaf het intake gesprek tot de training kan de klant al zijn vragen stellen. Wanneer de klant online is, kan hij terecht bij ons voor zijn vragen en aanpassingen aan zijn webshop voor een uurloon van €60.

  4. Beantwoorden

    Ik ben er helemaal met je eens dat de e-commerce branche zich heel snel ontwikkelt de volgende jaren. Een SAAS oplossing heeft inderdaad voordelen wanneer je geen budget hebt voor het staren van een webshop. Daarnaast heeft SAAS oplossingen andere voordelen wanneer je als webshopeigenaar alles in je eigen handen wilt hebben.

    Voor de ondernemer die wil blijven groeien en kansen ziet in zijn webshop is open source een betere oplossing. Magento is zeer flexibel en biedt veel functies. Natuurlijk eist Magento technische eisen en daarom is het belangrijk om samen te gaan werken met een Magento partner. De huidige kosten van een Magento webshop zijn hoog en daarom hebben wij een alternatieve oplossing bedacht. Namelijk het gebruiken van bestande templates en dat aanpassen aan de wensen van de klant.

    Wij bieden betaalbare Magento webshops vanaf €1500

    • Beantwoorden

      Hallo Amanj,

      Bedankt voor je reactie.

      Ik vraag me wel af hoe jullie de support gaan inrichten voor € 1.500. Op de site staat dat je 1 uur support krijgt. Wat kost extra support en wanneer gaat de teller lopen? Bij het intake gesprek al?

      De meeste klanten hebben gedurende de eerste maanden zo'n 20 tot 30 uur support en aanpassingen nodig. Met een gemiddeld uurloon van € 80 gaat het al aardig richting de prijzen die ik in dit artikel noem.

Blogberichten over dit onderwerp