WooCommerce Installeren

Download het e-book!
WooCommerce Installeren
Download het e-book!

Bedankt voor je interesse!

Beste Lezer,

Tof dat je een eigen webwinkel gaat beginnen!

Deze handleiding heb ik geschreven om het voor jou zo makkelijk mogelijk te maken om WordPress met de WooCommerce plug-in te installeren.

Ik raad je aan om deze handleiding als PDF te downloaden (31 pagina's).

De methode die ik beschrijf is niet de enige, maar waarschijnlijk wel de snelste manier om je eigen WooCommerce Webwinkel te starten!

Ook bevat deze handleiding handige tips om je nieuwe WooCommerce webwinkel direct te optimaliseren voor snelheid en beter te beveiligen.

De Basis Voor Je WooCommerce Installatie

Het is van groot belang dat je de beste hosting kiest voor jouw nieuwe WooCommerce webwinkel.

Niets geeft meer hoofdpijn dan dat je bij een waardeloze hosting partij zit. Verhuizen is namelijk een pain-in-the-ass en moet je ten alle tijden zien te voorkomen.
Let daarom op de volgende punten bij het kiezen van je nieuwe hosting partij:

  • Snelheid
  • Betrouwbaarheid
  • Schaalbaarheid
  • 24/7 Support
  • Prijs

Lees alles over webwinkel hosting hier of download de volledige WooCommerce Installatie Handleiding.

Ik raad je aan om, net als mij, je nieuwe webwinkel onder te brengen bij SiteGround. Het was een complete verademing!

Alles wat je wilt kan je met een paar klikken zelf regelen: statische caching, dynamische caching, een content delivery network (CDN) enz..
We gaan het bovenstaande trouwens allemaal instellen voor je nieuwe WordPress WooCommerce website. 😉

Wanneer je besluit om geen gebruik te maken van SiteGround kies dan in ieder geval een hosting die Softaculous of Installatron heeft.

Softaculaus is een programma die draait op je server waarmee je heel makkelijk WordPress, Magento en Joomla kan installeren (en nog tientallen andere programma’s).
Installatron doet precies hetzelfde. Echter vind ik Softaculous prettiger werken en heeft vaker updates daarom gebruik ik liever Softaculaus.
Ook het instellen van back-ups, clones en updates zijn via Softaculous te makkelijk te uit te voeren.

Je kan zelf Softaculous niet installeren op je server. Kies daarom altijd hosting die dit al heeft.

Stap 1: Server instellen

Disclaimer: Ik gebruik SiteGround als voorbeeld.
Het kan zijn dat functies bij jouw hosting net iets anders zijn.

Omdat je toch een nieuwe webwinkel gaat installeren raad ik je aan om een nieuw account te openen bij SiteGround.

1. Hosting aanmaken

Het beste kan je beginnen met Shared Hosting.
Naar een eigen VPS kan je makkelijk overstappen maar is nog te duur voor een beginnende webwinkel.

Kies wel het GrowBig of het GoGeek pakket.

Je wilt namelijk de automatisch back-ups en de SuperCacher gebruiken en 1 jaar gratis SSL is ook wel handig. 😉

Zelf vind ik de hardware bij het GoGeek pakket beter dus mocht je twijfelen kies dan voor € 5 extra het GoGeek pakket.

Tijdens het bestellen moet je op het volgende letten:
– Kies als server locatie Amsterdam.

Dit is namelijk voor zowel SEO en snelheid beter.

2. Domeinnaam koppelen

Wanneer je ook een domeinnaam via SiteGround gekocht hebt ben je binnen een paar uurtjes online, je kan al wel de andere stappen doorlopen.

Je kan ook de domeinnaam ergens anders registeren en doorverwijzen naar SiteGround. Mocht je dat willen dan raad ik TransIP aan.

Je moet dan wel domeinnaam koppelen aan de hosting. Dit doe je door de nameservers naar de server van SiteGround in te stellen.

De nameservers zie je direct staan op het dashboard en ziet er zo uit:

Dit kan tot 24 uur duren maar is meestal binnen 4 uur gefixt.

3. Eigen IP adres kopen

Je kan het beste direct voor € 25 per jaar een eigen IP adres aanschaffen.

Waarom een eigen IP?

Je wilt niet dat porno, oplichters of andere malafide websites met jouw nieuwe webwinkel in verband gebracht worden. Voor € 25 voorkom je wellicht veel gedoe.

Waarom direct?

Anders moet je straks dingen weer opnieuw instellen en dat wil je niet.
Je kan via het SiteGround Dashboard bij het tabblad ‘Extra Services’ een Dedicated IP adres kopen.

Stap 2: WordPress installeren

Ik raad je aan om WordPress te installeren via Softaculous.

Je kan het ook zelf downloaden, uploaden en installeren. Maar met Softaculous is het sneller, je kan geen fouten maken en alles staat direct goed voor de Tweaks in Stap 3. 😉

1. Installeren met Softaculous

In Directory: Wanneer je graag je webwinkel niet op het hoofddomein wilt hebben maar op bijvoorbeeld www.mijnsite.nl/webwinkel vul dan de gewenste directory in (bijvoorbeeld: webwinkel.

Site Name: Vul alvast je nieuwe webwinkel naam in.

Enable Multisite: Klinkt als een handige optie maar kan je beter gewoon uit laten.

Admin Account: Vul alvast een makkelijk te onthouden gebruikersnaam en wachtwoord in.

Select Language: Stel in op Nederlands.

Als je het bovenstaande hebt ingesteld kan je nu op “Install” klikken.

Bam! Je bent nu trotse eigenaar van een WordPress website!

Je site is te bereiken via: www.mijnsite.nl

Het WordPress panel is te bereiken via www.mijnsite.nl/wp-admin.

Gebruik de gegevens die je in de laatste stap hebt ingevoerd.

2. WooCommere installeren

Je hebt dan nu wel trotse eigenaar van een website maar we moeten er nog wel een webwinkel van maken. 😉

Ook dit is vrij simpel:

Login op je WordPress website

Ga naar www.mijnsite.nl/wp-admin en log-in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Ga naar Plugins: Klik op de rechterkant op Plug-ins —> Add New.

Tik in het zoekvenster “woocommerce” en hit de zoekbutton.

Op het nieuwe scherm zie je nu zo’n 30 resultaten. Je kan nu kiezen om de Nederlandse of de Engelse WooCommerce te installeren.

De Engelse WooCommerce staat bovenaan. De Nederlandse versie staat vaan rond de 6e positie.
Wanneer je je keuze gemaakt hebt kies je “Nu Installeren”.

Bam! Je bent nu trotse eigenaar van een WooCommerce webwinkel!

3. Plugins en Themes installeren

Je webwinkel is natuurlijk nog lang niet af. Sterker nog het werk begint eigenlijk nu pas. 😉

Je hebt nog plug-ins nodig om bijvoorbeeld betalingen te accepteren en ook het design kan veel wat beter.

In dit document ga ik daar niet al te ver op in maar ik wil je toch op een aantal dingen wijzen.

Ik raad je aan om onderstaande plug-ins eerst te installeren (tenzij je ze niet nodig hebt) en te testen.

Daarna installeer je een mooie template.

Pas dan voeg je andere plug-ins toe. Zo weet je 100% dat de belangrijkste plug-ins altijd werken.

WooCommerce Plug-ins

Een aantal plug-ins die waarschijnlijk noodzakelijk zijn.

Het installeren van de plug-ins gaat hetzelfde als de installatie van WooCommerce of het moet anders omschreven staan in de handleiding van de plug-in.

Templates

Het beste kan je een template uitzoeken bij ThemeForrest. Daar hebt je namelijk goede converterende templates voor zo’n $ 60.

Ook is TemplateMonster een goede bron voor WooCommerce designs van hoogwaardige kwaliteit. Met zo’n $ 120 per template zijn ze wel duurder dan ThemeForrest.

De templates zijn goed gedocumenteerd en installeren is een eitje.

Stap 3: WordPress on Steroids

Het wordt nu tijd om je nieuwe WordPress WooCommerce webwinkel super snel te maken.

Want nogmaals:

“Een snelle webwinkel zorgt voor meer conversie en betere SEO.”

Het toffe is dat het tweaken super éénvoudig is, tenminste als je bij SiteGround gehost staat. Anders kan het wel iets lastiger worden.

De volgende tweaks die ik benoem zijn allemaal in het cPanel dashboard van SiteGround te vinden.

1. WP Auto Update

Je hebt natuurlijk geen zin om zelf elke keer je webwinkel te moeten updaten. Daarom kan je WP Auto Update aanzetten. Vanaf nu wordt WordPress automatisch naar de laatste stabiele versie bijgewerkt.

Je kan dit gerust aanzetten. Het zal nooit plug-ins en themes overschrijven. Tegenwoordig is WordPress zo stabiel dat het ook niet meer zorgt voor incompatibiliteit.

Plug-ins moet je nog wel handmatig updaten via het admin panel van WordPress (/wp-admin).

2. SuperCacher

De SuperCacher gaat je WooCommerce webwinkel vele malen sneller maken.

Er zit wel één nadeel aan: Wijzigen op je website worden soms niet direct weergegeven omdat deze nog niet verwerkt zijn in de server cache.

Mocht je problemen ondervinden dat wijzigen niet direct getoond worden, flush de cache via cPanel.

Zelf zet ik de SuperCacher daarom uit wanneer ik wijzigen aanbreng aan de lay-out of veel aan de website wil werken. Ben ik klaar, dan zet ik het weer aan.

Soms vergeet ik hem wel eens aan te zetten. Maar ik merk dit altijd vrij snel omdat de snelheid stukken minder is. Het werkt dus echt! 😉

Stap 1: Zet de Varnisch Static Cache aan

Normaal gesproken wordt bij een pageview alle files één voor één van de server geladen en tot een pagina omgevormd.

Maar met Static Cache worden alle afbeeldingen, CSS files, javascripts, flash en nog veel meer opgeslagen en in één keer aan een bezoeker gegeven. Dat scheelt dus veel requests.

Stap 2: Zet de Varnisch Dynamic Cache aan

Met Dynamic Cache worden ook de pagina’s met content die telkens in de database moeten worden opgevraagd. Zoals een categorie of productpagina met reviews opgeslagen en in één keer getoond aan de bezoeker.

Je moet hiervoor wel de speciale WordPress plug-in downloaden.

De plug-in zorgt er namelijk voor dat wanneer je een categorie of product wijzigt dat deze automatisch opnieuw gecached wordt.

Zoals je hierboven ziet kan je het met één klik aan of uit schakelen.

Stap 3: MemCache?

Je hebt bij SiteGround ook nog de optie om Memcached aan te zetten. Echter heb ik een beetje getest en de snelheid wordt er niet veel sneller van.

Het is vooral bedoelt voor hele grote website met veel database calls.

Ik raad je dan ook aan om deze uit te laten staan. Het heeft namelijk geen voordeel maar kan uiteraard wel voor problemen zorgen.

3. Content Delivery Network

Als je het bovenstaande hebt toegepast zal je merken dat je webwinkel al stukken sneller reageert.

De volgende stap is helemaal cool!

We gaan namelijk een CDN inzetten om overal ter wereld de webwinkel even snel te laden.

Er worden kopieën van je website verspreid over diverse servers. Een bezoeker zal doorverwezen worden naar de dichtstbijzijnde server.

Mocht die server onverhoopt down of erg druk zijn dan wordt de bezoeker automatisch doorgestuurd naar een andere server.

Je beperkt dus de downtime aanzienlijk en verhoogt de snelheid.

Je kan dit doen me CloudFlare. Het zelf instellen van CloudFlare kost je een halve dag maar met SiteGround kost dit slechts 10 seconden.

Ga naar cPanel, klik op CloudFlare en activeer het. Je website staat nu verspreid over 30 server wereldwijd.

Het gebruik van een CDN heeft trouwens nog meer voordelen zoals een verbeterde beveiliging van je webwinkel.Het blokkeert namelijk automatisch malafide robots en ongewenste bezoekers.

SSL en Cloudflare?

Mocht je SSL gebruiken voor je webwinkel dan kan je twee dingen doen:

1. € 10 per maand betalen voor Cloudflare PLUS.

2. Instellen dat CloudFlare komt te vervallen in de checkout.
 Dit doe je door Page Rules toe te voegen op CloudFlare.

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Blogberichten over dit onderwerp