Wanneer je een webwinkel begint dan zul je er achter komen dat er veel meer bij komt kijken dan je van te voren gedacht had. Om te groeien met je webwinkel zul je rekening moeten houden met talloze factoren die van invloed zijn op het succes van je webwinkel. Neem een voorbeeld aan grote webwinkels als Bol.com en Zalando.nl. Uitgebreide en moderne webwinkels die beschikken over alle mogelijkheden. Daarnaast zijn deze webwinkels ook op marketinggebied te vinden in vrijwel alle kanalen waar klanten zich zouden kunnen bevinden. Hiermee laten deze grote webwinkels niets meer aan het toeval over.

Ook de marketing van je webwinkel bestaat uit verschillende kanalen en factoren die er voor zorgen dat de potentiële klant op jouw webwinkel terecht komt. Met alleen SEO of Marktplaats zul je er bijvoorbeeld niet komen. Met een goede webwinkel of een uitgelezen marketingstrategie alleen kom je er niet meer tegenwoordig.
Een webwinkel runnen bestaat uit honderden werkzaamheden, aan de ene kant moet je de webwinkel up to date houden, en aan de andere kant moet je er voor zorgen dat je webwinkel continu onder de aandacht komt bij mensen die binnen je doelgroep vallenNaast een moderne website en een slimme marketingmix run je natuurlijk ook gewoon een bedrijf als je een webwinkel hebt. Daardoor heb je ook gewoon te maken met zaken zoals administratie, voorraad en leveranciers bijvoorbeeld. In dit artikel gaan we in op enkele belangrijke bedrijfsfactoren die nogal eens onderschat worden door beginnende webwinkeliers.

Wat is er nodig om een succesvol webwinkel bedrijf op te bouwen?

Een goede webwinkel ontstaat natuurlijk niet zomaar. Naast een goed idee is de motivatie van de ondernemer en het team achter de webwinkel vaak voor een groot deel verantwoordelijk voor het succes van de webwinkel. Helemaal als je net begint zul je moeten concurrenten met bedrijvend ie gewoon groter zijn en meer geld hebben, meer tijd investeren en creatief zijn is daarmee datgene wat je moet doen. Als je beschikt over financiële middelen dan is dat natuurlijk handig maar het is zeker niet noodzakelijk om een succesvolle webwinkel op te bouwen.

Een (goed) idee

Een ander onderdeel van een goed idee is het hebben van een goede domeinnaam. Je kunt hierbij kiezen voor een SEO vriendelijke domein of een Branding vriendelijke domein. SEO vriendelijk is Hangmatgigant.nl bijvoorbeeld. Bovendien weet je gelijk wat er verkocht wordt op de webwinkel. Bol.com is een goed voorbeeld van branding. Hoewel de domein niet vertelt wat er verkocht wordt, is het wel een naam die blijft hangen, kort en herkenbaar voor de klant.
Een goed idee is ook de keuze voor het product en de manier waarop je het verkoopt. Kies je voor een niche webwinkel met specifieke producten of juist voor een webwinkel met een grote assortiment algemene producten? Het eerste werkt tegenwoordig vaak beter al is de potentie natuurlijk hoger als je verschillende producten verkoopt. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om je te onderscheiden met de manier waarop het verkocht wordt. Zo kun je bulkverpakkingen verkopen, combinaties, complete sets of juist kleine losse producten.
 Brainstorm product idee

Motivatie

Als je dit artikel aan het lezen bent dan zit het met de motivatie wel goed waarschijnlijk, je hebt in ieder geval al de moeite genomen om je te verdiepen in de do's en dont's van webwinkel marketing. De motivatie om net even iets meer te geven dan de meeste ondernemers kan er voor zorgen dat je snel een naam kunt opbouwen op het gebied van jouw expertise. Klanten waarderen het bovendien wanneer ze merken dat ze te maken hebben met een gemotiveerde ondernemer!

Een team

Een goede webwinkel bouw je meestal niet in je eentje op. Vaak heb je specialisten nodig die kennis van programmeren hebben bijvoorbeeld, dit is overigens niet het geval als je gebruik maakt van licentie webwinkel software. Het inschakelen van freelancers kan ook handig zijn als je net begint, vaak heb je nog geen budget om een medewerker in dienst te nemen.

Budget

Hoewel het niet per sé nodig is om tienduizenden euro's te investeren kan het wel handig zijn om te beschikken over enig budget als je met een webwinkel gaat beginnen. Een paar duizend is vaak al voldoende om een webwinkel te laten maken en de eerste bezoekers naar je webwinkel te leiden. Laat het wel duidelijk zijn dat je natuurlijk een stuk sneller kunt groeien als je wel beschikt over een ruim budget, dan kun je het éen en anders uit besteden waardoor je zelf volledig kunt focussen op de groei van de onderneming.

Marketingplan

Het maken van een marketingplan lijkt misschien overbodig als je er zeker van bent dat je een gat in de markt hebt ontdekt maar toch kan het verstandig zijn en voorkom je er een hoop fouten mee. Zo dwingt het maken van een marketingplan je bijvoorbeeld om na te denken over de manier hoe je de webwinkel gaat financieren en promoten.
Marketing concept: businessman write online marketing schema on whiteboard

De voorbereiding  van je beginnende bedrijf?

Een webwinkel beginnen verschilt eigenlijk helemaal niet zoveel van het oprichten van een reguliere onderneming. Het grote voordeel is natuurlijk dat je geen groot pand, auto's en assistenten nodig hebt. Aan de andere kant zul je wel weer veel tijd en geld moeten investeren in het maken en bijhouden van de webwinkel. Ook het trekken van bezoekers en herhaalaankopen is natuurlijk geen kosteloze klus.

Afspraken met leveranciers

Voordat je ook maar ergens aan begint moet je natuurlijk wel beschikken over een goede leverancier die de producten aan jouw of direct aan je klant kan leveren. Je kunt er voor kiezen om de producten zelf op voorraad te nemen wat een grote investering kost maar wel meer marge per product oplevert. Je kunt ook voorzichtig beginnen en kiezen voor de zogenaamde dropshipping methode, hiermee hoef je niet te investeren maar verdien je wel procentueel minder aan elke aankoop.

(Marketing) planning

Hierboven hebben we het al even gehad over het maken van een marketingplan waarin je beschrijft wat voor webwinkel je gaat beginnen en aan wie de producten verkocht worden. Na het maken van een marketingplan ga je meestal over in het invullen van de marketingplanning. Maak simpelweg een kalender met daarop alle activiteiten die ondernomen moeten worden om je webwinkel van de grond te krijgen.

De webwinkel zelf

Het succes van je onderneming hangt vaak voornamelijk af van de kwaliteit van de webwinkel zelf. Als de bezoekers eenvoudig het gewenste product kunnen vinden, bestellen en eventueel retourneren dan is de kans groot dat een bezoeker terug komt.
Zorg er ook voor dat je webwinkel mobiel bereikbaar is en beschikt over alle functionaliteiten die vandaag de dag aan de orde zijn. Zo is het hebben van een uitgebreide zoekfunctie en een filtersysteem bijvoorbeeld een must voor iedere webwinkel tegenwoordig.
eigen webwinkel

Test het gehele bestel- en retourproces

Voordat je van start gaat met een nieuwe webwinkel zou je het hele bestel- en retourproces aan een test moeten onder leggen. Zorg dat dit hele proces soepel verloopt zodat je hier een langere tijd mee vooruit kunt. Test het hele bestelproces van je webwinkel op verschillende apparaten en in verschillende browsers zodat je er zeker van bent dat alle goed werkt. Hiermee voorkom je ook dat je klachten van klanten krijgt in de toekomst.

Voorraadbeheer

Naast het bestel- en retourproces moet een succesvolle webwinkel beschikken over goed voorraadbeheer, bij voorkeur met een automatisch systeem dat de voorraad in de webwinkel en in het magazijn gelijk wordt weergegeven. Wanneer dit niet gelijk verloopt kan het het een hoop frustratie bij je klanten veroorzaken.

(Automatische) marketing

Wanneer het aankomt op de daadwerkelijke marketing, het promoten van je webwinkel, raden we je aan om zoveel mogelijk te kiezen voor marketingmethoden die te automatiseren zijn. Hierbij kun je denken aan het bekende Google Adwords en ook Admarkt van Marktplaats bijvoorbeeld. Dit zijn marketingkanalen die zorgen voor een constante stroom van bezoekers zonder dat je er al te veel naar om hoeft te kijken. Bovendien hoef je pas te betalen wanneer een bezoeker op de advertentie klikt zodat je nooit meer uitgeeft dan de bedoeling was.

Retentie (herhaalaankopen)

Wanneer je webwinkel een beetje succes begint te krijgen kun je de focus meer leggen op het opnieuw bereiken van bestaande klanten om een herhaalaankoop te plaatsen, dit wordt ook wel retentie genoemd. Het bereiken van bestaande klanten is een stuk goedkoper omdat je ze alleen maar een mailtje hoeft te sturen, dit kun je ook doen met een nieuwsbrief bijvoorbeeld.

Administratie op orde

Naast een hoop zaken op het gebied van design en marketing die het succes van je webwinkel bepalen moet je er natuurlijk ook zeker van zijn dat de andere bedrijfszaken goed op orde zijn. Wanneer je administratie een puinhoop is kan je op de lange termijn een hoop kosten en problemen krijgen, iets wat je natuurlijk ten alle tijde wil voorkomen. Bovendien hebt je met een overzichtelijke administratie gelijk inzicht in de oorzaken waarom je wel of niet verlies maakt.

Enkele belangrijke onderdelen die nog regelmatig onderschat worden

Hierboven hebben we het voornamelijk gehad over onderdelen zoals design en marketing die het succes van een webwinkel bepalen. Er zijn echter ook een hoop andere bedrijfszaken waarmee je natuurlijk te maken krijgt als je een webwinkel begint. Hieronder lichten we enkele onderdelen uit die nogal eens onderschat worden door mensen die een webwinkel beginnen.

1. Leveranciers en levertijden

De meest branches en ook niches zijn tegenwoordig al flink bezet met webwinkels die al jaren actief zijn. Om te concurreren met deze bestaande partijen zullen je een uitgekiend aanbod moeten hebben en snel kunnen leveren, levering binnen een werkdag is eigenlijk de standaard geworden in Nederland.
Om de juiste producten aan te kunnen bieden zal je op zoeken moeten gaan naar leveranciers voor je webwinkel. Een goede leverancier kan je webwinkel maken of breken en daarom zou je niet gelijk met de eerste de beste partij in zee moeten gaan. Stel van te voren een lijstje op van de voorwaarden waar de leverancier aan moet voldoen en ga de leveranciers bij langs of ze je kunnen helpen. Wanneer je de producten zelf op voorraad neemt dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om in te kopen bij verschillende leveranciers.
Wanneer je op zoek gaat naar leveranciers dan kun je natuurlijk zo veel mogelijk producten aanbieden maar je kunt er ook kiezen om een specifiek assortiment voor een specifiek publiek aan te bieden. Het laatste wordt ook wel een niche webwinkel genoemd.
Denk er ook over na welke producten je klanten nog meer nodig kunnen hebben wanneer ze jouw product kopen. Optimaliseer je assortiment regelmatig door nieuwe en unieke producten toe te voegen bijvoorbeeld.

2. Magazijn- en voorraadbeheer

Het lijkt wellicht eenvoudig, je neem een hoop producten op voorraad, deelt het netjes in en houdt alle voorraden bij. Als je iets verkoopt wordt het product uitgescand en de voorraad automatisch bijgewerkt. Helaas gaat het in de praktijk vaak minder soepel, de automatische voorraadsystemen werken ook niet altijd voldoende en moeten daardoor alsnog handmatig gecontroleerd worden.
Als je een beetje succes met je webwinkel krijgt dan ben je al snel een hoopt tijd kwijt aan randzaken zoals het bijhouden van voorraden. de meeste webwinkels hebben ook al gauw honderden of zelfs duizenden producten waardoor het bijhouden van het assortiment al snel een chaos kan worden. Natuurlijk zijn er ook meerdere mensen nodig om het voorraad beheer in goede orde te laten verlopen en daarom kunnen er al snel fouten ontstaan.
Dit is dan ook de reden dat veel webwinkels er voor kiezen om het magazijn- en voorraadbeheer uit te besteden aan een zogenaamde fulfilment partij. Deze partijen nemen eigenlijk al het werk uit handen voor een kleine vergoeding op elk pakket, je hoeft hierdoor bovendien geen magazijn te huren wat een flinke besparing oplevert! De fulfilment partij verzend het pakket naar je klant en kan eventueel ook het retourproces voor je uit handen nemen.
Wanneer je op zoek gaat naar een fulfilment dan raden we je aan om de verschillende partijen goed te vergelijken op zowel prijs als kwaliteit. Het moet betaalbaar zijn maar je wil er ook zeker van zijn dat de fulfilment partij beschikt over de nieuwste technologieën om de voorraad in de gaten te houden en het proces soepel te laten verlopen.
voorraad chaos

3. Verzenden én retourneren

Hierboven hebben we het gehad over de fulfilment partij die de verzending kan afhandelen. Je wilt er natuurlijk ook zeker van zijn dat het pakket over de hele wereld in goede staat aankomt en daarbij is ook de verpakking van de belang. Wees er zeker van dat je producten goed verpakt worden zodat je hier geen klachten over krijgt.
Ook zijn er verschillende transporteurs waar je een keuze uit moet maken. Naast het bekende Postnl heb je bijvoorbeeld ook GLS, DHL, UPS en nog enkele partijen. Zodra je enig succes hebt en de orderaantallen op beginnen te lopen kun je wellicht contact opnemen met de partijen om een korting op de verzendkosten te bedingen.
Wanneer je een transporteur hebt gekozen kun je de webwinkel aanpassen om alles soepel te laten verlopen. Na verzending krijg je namelijk een track en trace code die je naar de klant moet sturen. Bij de meeste webwinkels kun je deze code invoeren en de klant krijgt een automatisch mailtje met daarin een link om het pakket te volgen.
Naast het verzenden heb je natuurlijk ook wel eens te maken met bestellingen die terug komen. Om je imago en klantenservice hoog te houden raden we je aan om de retouren snel en voor de klant kosteloos af te handelen. De transporteur kan een deel van de retouren afhandelen zodat het allemaal gestroomlijnd verloopt maar het contact met de klant zal je natuurlijk zelf moeten onderhouden.
Tot nu toe merk je dat de meest aspecten die nogal eens vergeten worden niet technisch of innovatief zijn. Juist de ouderwetse logistiek zou je tot in de puntjes moeten regelen zodat je de webwinkel eenvoudig kunt opschalen.

4. CRM (klantbeheer)

Voordat je ook maar begint met het bouwen van de webwinkel en het daadwerkelijk verkopen, zou je bij je zelf te rade moeten gaan hoe je er voor gaat zorgen dat je klanten tevreden zijn en nog een keer terug komen. Hier komt CRM bij te pas wat staat voor Customer Relationship Management.
Grote bedrijven gebruiken hier hele systemen voor maar als beginnende webwinkel kun je natuurlijk ook gewoon gebruik maken van een Excel waarin je bijhoudt wie de belangrijkste klanten zijn en hoe vaak de klanten terug komen. Als een klant een tijd niet terug is gekomen kun je hem of haar bijvoorbeeld benaderen met een mailtje en een leuke aanbieding.
Veel bedrijven claimen dat ze de klanten centraal stellen maar wat bedoelen ze daar eigenlijk mee? Als je de klant daadwerkelijk centraal stelt dan ga je hem natuurlijk niet spammen met algemene aanbiedingen maar kijk je naar de bestelhistorie van de klant en doe je aan de hand daarvan een passende aanbieding.
Natuurlijk kun je de gegevens uit het CRM systeem wel goed gebruiken voor het aanpassen van je webwinkel en strategie. Ook kun je je assortiment aanpassen op basis van de bestaande aankopen. Het kost wellicht een hoop tijd maar op de lange termijn is het zeker rendabel om een overzichtelijk CRM bestand of systeem bij te houden.
CRM is dus niet alleen software, als je webwinkel groter wordt is het wel verstandig om te investeren in een slim CRM systeem zodat je het maximale rendement uit je klantenbestand haalt.

5. Je webwinkel is een catalogus

hier heb je onbewust vast al bij nagedacht maar toch is het handig om nog een keer door te nemen. Je webwinkel is meer dan een uithangbord en een visitekaartje. Ook is het meer dan een plek om producten te bestellen. De meeste bezoekers komen namelijk op je webwinkel omdat ze zich aan het oriënteren zijn door producten te bekijken een vergelijken. Behandel je webwinkel en assortiment daarom als een catalogus en zorg er voor dat alles er altijd piekfijn uitziet. Hierbij daarom enkele quick tips om te controleren of je online catalogus duidelijk en overzichtelijk is.
Tip 1: Hou het simpel. Probeer niet te veel op één pagina weer te geven en houdt het gebruik van kleuren ook beperkt tot maximaal drie kleuren die tot de huisstijl behoren. Je producten zijn het belangrijkste, zorg dat ze duidelijk te vinden en te bekijken zijn.
Tip 2: Denk er over na en analyseer wat de belangrijkste producten binnen elke categorie op je webwinkel zijn. Plaats deze producten bovenaan in de categorie zodat ze sneller gevonden kunnen worden.
Tip 3: Zorg dat de belangrijkste eigenschappen van elk product in één oogopslag te vinden zijn. Op de categoriepagina én de productpagina zelf.
Tip 4: De zoekfunctie is nog altijd het belangrijkste als het gaat om navigatie door je online catalogus. Test  de zoekfunctie daarom regelmatig zelf door te controleren hoe eenvoudig producten te vinden zijn.
Tip 5: Goede productfoto's zijn een must, zonder goede productafbeelding oogt je webwinkel erg amateuristisch en kunnen de bezoeker het product niet goed beoordelen waardoor ze al snel afhaken. Overweeg ook eens om video toe te passen om je productpagina's te verrijken.

6. Loyaliteit opbouwen

Loyaliteit opbouwen is niet alleen een onderdeel van de marketing en promotie. Ook je klantenservice is voor een groot deel verantwoordelijk voor de loyaliteit van klanten. In de webwinkel wereld zij  loyaliteitsprogramma;s echter nog veel belangrijker dan bij fysieke winkels. Consumenten hebben vaak geen relatie met de webwinkel en kopen gewoon waar het op dat moment het voordeligst is. Om de klanten toch voor de langere termijn aan je webwinkel te verbinden raden we je aan om het inzetten van een loyaliteitsprogramma niet achterwege te laten.
Er zijn een aantal acties die je kunt toepassen om de loyaliteit van klanten te stimuleren. Zo kun je kiezen voor een systeem waarbij klanten met een korting beloond worden boven een bepaald bedrag of aantal orders. Ook kun je klanten regelmatig benaderen met een aanbieding via de nieuwsbrief of social media bijvoorbeeld. Het aanbieden van een goodie pakket bij het pakket of een kortingscode voor een volgende bestelling is ook een goede manier om herhaalaankopen te stimuleren.

7. Het belang van een fysieke locatie

Als je webwinkel het zonder fysieke locatie kan doen dan scheelt dat natuurlijk behoorlijk in de kosten. Het inschakelen van een fulfilment partij om het logistieke proces volledig uit handen te nemen kan dan ook een verstandige zet zijn. Toch biedt het ook weer een hoop voordelen als je een fysieke locatie in de vorm van een showroom of een winkel hebt bijvoorbeeld.
Een fysieke locatie draagt voornamelijk bij aan de betrouwbare uitstraling van je webwinkel. Consumenten kopen niet zo maar bij je webwinkel als je nog geen bekende naam hebt opgebouwd. Door te laten zien dat de consument ook langs kan komen voor hulp en advies laat je zien dat je een serieus bedrijf bent.
Ondanks dat mensen graag online shoppen tegenwoordig zal je regelmatig een belletje krijgen met de vraag of de bestelling ook afgehaald kan worden of dat men het product eerst even wil bekijken. zonder fysieke locatie is dit natuurlijk niet mogelijk en loop je kans om orders mis te lopen.
Dakkapelcentrum-Gouda

Waarom mislukken veel webwinkels

Ondanks het feit dat mensen elk jaar meer meer online shoppen lukt het lang niet alle webwinkels om te overleven. Veel nieuwe webwinkels houden het bijvoorbeeld na een jaar alweer voor gezien. Zoals bij zoveel zaken geldt hierbij het gezegde ‘falen in de voorbereiding is de voorbereiding op het falen' waarmee we willen aangeven dat de voorbereiding wellicht het allerbelangrijkste is wanneer je een nieuwe webwinkel succesvol in de markt wil zetten. Daarnaast is een financieel- en een marketingplan nodig om alles in goede banen te leiden. Het ontbreken van deze onderdelen zorgt er dan ook vaak voor dat webwinkels mislukken al is dat soms helemaal niet nodig.

Geen financieel plan

Een idee kan nog zo goed zijn, in de realiteit zijn de financiële resultaten eigenlijk nooit wat je verwacht had. Je denkt misschien, van dit product kan ik er elke dag wel een paar verkopen, maar is dat ook echt zo? Is de potentie van jouw webwinkel en product groot genoeg om er een leuk bedrijf mee op te bouwen?
Denk hier goed over na want de laatste jaren zijn er steeds meer webwinkels die het na een jaar of twee opgeven omdat er te weinig verkocht wordt of omdat de concurrentie niet meer in te halen lijkt. Is jouw webwinkel en strategie goed genoeg om de bestaande webwinkels aan de kant te schuiven?
Wanneer je een webwinkel begint is het daarom verstandig om alle financiële zaken eens op een rijtje te zetten zodat je weet hoeveel geld er nodig is. Maak een lijstje van alle kosten die in de eerste 3 jaar op je pad kunnen komen en zorg dat je niks vergeet. Maak ook een tijdspad van wanneer deze uitgaven plaatsvinden.  Zo weet je precies hoe groot de investering is die je nodig hebt en hoeveel je moet verkopen om je financiële doelstellingen te behalen.
Als het aankomt op het inschatten van de toekomstige omzet en winst dan raden we je aan om uit te gaan van drie scenario's. een minimaal, maximaal en een realistisch scenario wat hier tussen in zit. Zorg er voor dat je zelfs in het minimale (worst case) scenario nog mogelijkheden hebt om te overleven met je webwinkel.

Geen kennis van online marketing

Je kunt nog zo'n mooie webwinkel hebben, om iets te verkopen zul je nog wel bezoekers er naar toe moeten trekken. Veel beginnende webwinkeliers denk hier te licht over. Denk er ook over na dat niet elke bezoeker van je webwinkel een aankoopt doet, dit werkt heel anders dan bij fysieke webwinkels. Als 1 op de 100 bezoekers een aankoop doet dan mag je al spreken van een redelijke conversie tegenwoordig. De keuze voor consumenten is tegenwoordig reuze groot en daarom zal je niet alleen de aandacht van de consumenten moeten trekken, ze moeten ook nog overtuigd worden van de voordelen van jouw webwinkel en product.
De website van Webwinkelsucces.nl staat boordevol met informatie over webwinkel marketing, over iedere vorm van adverteren op internet, zoekmachine marketing en ook offline promotie vindt u hier de nodige artikelen. Wij zijn er dan ook een groot voorstander van om (een groot deel van) de online marketing zelf te doen. Professionele online marketingbureau's kunnen behoorlijk prijzig zijn en bovendien is het voor de lange termijn veel handiger om de kennis zelf in huis te hebben.
Wanneer je dus nog niet voldoende kennis van online marketing hebt, en ook geen budget om een duur online marketingbureau in te huren dan raden we je aan het beginnen van de webwinkel nog even uit te stellen in je eerst wat meer te verdiepen in de verschillende disciplines van online marketing, je zult het nodig hebben!

Verkeerde keuzes

Wanneer je voor het eerst een webwinkel begint dan sta je voor ongelooflijk veel keuzes. Zo moet je bijvoorbeeld belangrijke beslissingen nemen over de webwinkel software en payment providers waarmee je gaat samenwerking. Dit wil je natuurlijk voor de komende jaren goede geregeld hebben zodat je het niet nog eens hoeft aan te passen wanneer je al een druk bezochte webwinkel hebt, dan heb je ongetwijfeld waar andere zaken aan je hoofd.
Als je webwinkels software gaat vergelijken dan raden we je bijvoorbeeld aan om te kijken naar de duurzaamheid van de partij, hoe lang zijn ze al actief? En hoe vaak wordt het platform geupdate? Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het kiezen van andere partners zoals payment providers. Voorkom dat je kiest voor een goedkope oplossing, soms is het verstandiger om wat meer te betalen en er zeker van te zijn dat je de komende jaren goed zit.
Dit laatste punt is wellicht nog het belangrijkste waar je bij stil zou moeten staan. Denk goed na over zowel de keuzes die je neemt voor de korte als lang termijn. Elke verkeerde keuze kan je geld kosten en andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Als kleine ondernemer zul je bovendien moeten opboksen tegen bestaande partijen die al een stukje groter zijn. Creatief en verstandig zijn is daarom een must bij het samenstellen van je webwinkel plan!
pdac

Plannen, uitvoeren, evalueren

Nadat je enig webwinkelsucces hebt ervaren zal je misschien denken dat je rustig achterover kan leunen maar niets is minder waar, het echte werk begint dan juist. Je zult er bijvoorbeeld snel genoeg achter komen hoe je de webwinkel kunt optimaliseren en hoe je meer bezoekers naar je webwinkel kunt trekken. Als het niet lukt kun je de pagina's op Webwinkelsucces.nl natuurlijk nog eens doornemen;)
Zorg er ook voor dat je Analytics installeert en periodiek een blik werpt op de financiën van je webwinkel. Cijfers liegen nooit en vertellen je gelijk hoe succesvol je webwinkel eigenlijk is! Vraag ook eens bij je klanten na wat je beter kunt doen om je webwinkel en aanbod naar een hoger niveau te brengen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op