Wil je snel en voordelig een professionele webshop van de grond krijgen? Dan is WooCommerce is de perfecte oplossing voor jou. Je begint tegen lage kosten en naarmate je meer verkoopt kan je uitbreiden met alle functies die je wenst. Maar zitten er dan alleen voordelen aan een webshop in WooCommerce? Nee, er zijn ook enkele nadelen die het systeem minder geschikt maken voor specifieke bedrijven of grote bedrijven die behoefte hebben aan nog meer functies of maatwerk. In dit artikel lichten we de belangrijkste voor- en nadelen van een webshop in WooCommerce uit.

Hieronder is een snel overzicht te zien van voor- en nadelen. Onder de tabel worden deze verder uitgelicht.

Voor- en nadelen WooCommerce

VoordelenPrijzen
Gratis beginnenOplopende kosten
GebruiksvriendelijkUpdates uitvoeren
SEO-vriendelijkVeiligheid
Veel functiesSnelheid
Koppelingen mogelijkVertalen

Voordelen van een webshop in WooCommerce

We beginnen met de voordelen. Waarom zijn er zoveel ondernemers die hun webshop in WooCommerce beheren? De belangrijkste reden heeft met kosten te maken. Het is een van de meest voordelige manier om te beginnen met het bouwen van een webwinkel. Daarnaast kan je ongelimiteerd opschalen door de vele functies die mogelijk zijn binnen WordPress. Ook is WooCommerce gebruiksvriendelijk en SEO-vriendelijk. Je kan de webshop eenvoudig zelf beheren en je wordt gemakkelijk gevonden door de zoekmachines. Hieronder vind je meer uitgebreide informatie over de belangrijkste voordelen van WooCommerce.

Direct gratis starten met WordPress en WooCommerce

WooCommerce is een plugin die de webwinkel functionaliteit toevoegt aan WordPress. Zowel WooCommerce als WordPress zijn gratis. Er zijn wel een paar essentiële kosten die je zult moeten betalen voordat jouw WooCommerce webshop daadwerkelijk live kan gaan.

Zo kan je bijvoorbeeld een kant en klare template kopen voor je webwinkel op Themeforest.net. Dit vinden wij echt een aanrader omdat je enorm veel tijd bespaart met het bouwen van je website en je krijgt er daarbij echt een mooie site voor terug.

De WooCommerce kosten bestaan in het begin vooral uit webhosting. Elke website heeft ruimte nodig om te staan, hosting is daarom essentieel. Daarnaast hoef je enkel rekening te houden met de kosten voor geavanceerde functies die je wilt toevoegen, hiervoor zijn betaalde plugins nodig. Daarover vind je verderop in dit artikel meer informatie.

Gebruiksvriendelijk (voor jong en oud)

Een van de meest genoemde voordelen van een webwinkel in WooCommerce is de gebruiksvriendelijkheid. Het is niet het meest gebruiksvriendelijke systeem, sommige Saas software is nog gebruiksvriendelijker maar bij WordPress is er simpelweg zoveel informatie beschikbaar dat je de meeste problemen eenvoudig zelf op kunt lossen.

De basis heb je vaak in een paar dagen door. Het toevoegen van producten, pagina’s en blogs berichten bijvoorbeeld. Ook het toevoegen van teksten en afbeeldingen wijst zich vanzelf. Wanneer de juiste koppelingen aangebracht moeten worden en de juiste instellingen voor betaalmodules dan is het verstandig om er een handleiding bij te pakken.

Als webwinkelier heb je natuurlijk ook te maken met het afhandelen van bestellingen. Net als in de meeste webshop systemen zie je een duidelijk overzicht van al jouw bestellingen en kan je de status van de bestelling zelf bijwerken aan de achterkant van de webshop.

Open source: ongelimiteerde mogelijkheden

WooCommerce is volledig open source, wat betekent dat je alles kunt wijzigen en aanpassen. Omdat je volledige controle hebt, kun je onbeperkt producten en gebruikers toevoegen, en onbeperkt bestellingen aannemen. WooCommerce ontwikkelaars over de hele wereld zijn bovendien continu bezig om het systeem te ontwikkelen en nieuwe functies uit te brengen die jij vervolgens weer kunt toevoegen aan jouw webshop.

SEO-vriendelijk

WordPress is van origine een blogsysteem en heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een totaal oplossing voor vrijwel alle websites en webshops. Deze achtergrond zorgt er ook voor dat een webshop in WooCommerce toegang geeft tot veel SEO mogelijkheden die de Saas webshop software aanbieders vaak niet hebben of alleen tegen betaling verzorgen.

Het invullen van de juiste teksten, meta titles en alt. tags kan je met vrijwel ieder webshop systeem doen. Maar wanneer het aankomt op meer geavanceerde functies zoals een sitemap, nofollow links en content in de categorieën en producten biedt WooCommerce meer mogelijkheden.

Alle bovengenoemde basiselementen die ervoor zorgen dat jouw webshop vindbaar is in de zoekmachine zitten vooraf geïntegreerd in jouw webshop. Daarnaast raden wij aan om gebruik te maken van een SEO plugin zoals Yoast of Rankmath. Hiermee voeg je in een klap meer SEO functies toe aan jouw webshop. Zie hieronder handige SEO-functionaliteiten die Yoast toepast.

voorbeeld yoast

Wanneer je de SEO al redelijk op orde hebt maar verder wilt optimaliseren met bijvoorbeeld structured data dan is dit ook mogelijk met WordPress. Structured data zorgt ervoor dat jij je zoekresultaten kunt verrijken met onder andere prijzen, beoordelingen en veelgestelde vragen. Hiervoor maak je gebruik van de WP structured data plugin.

Alle koppelingen mogelijk

Waarschijnlijk gebruik je al de nodige systemen om jouw bedrijf te runnen. Zoals een boekhoudsysteem, een CRM-systeem of logistieke software bijvoorbeeld. Wanneer je een webshop begint in WooCommerce vraag je je natuurlijk af of deze software geïntegreerd kan worden. Een van de grootste voordelen van WooCommerce is dat je vrijwel alle koppelingen kunt maken. En zelfs als er nog niet een bestaande plugin beschikbaar is om deze koppeling te maken, dan kan deze op maat gemaakt worden omdat het hier om open source software gaat.

Enkele essentiële koppelingen die je nodig hebt voor je webshop zijn:

1. Betaalmodules

Het eerste wat je doet wanneer je een webshop bouwt is natuurlijk het installeren van de juiste betaalmodules zodat klanten je eenvoudig kunnen betalen. Wellicht heb je al een betaalsysteem omdat je overstapt vanaf andere webshop software. De bekende betaalmodules zoals Mollie hebben uiteraard een eigen plugin zodat je de koppeling binnen enkele klikken kunt installeren.

2. Verzendmodules

Tenzij je gebruik maakt van dropshipping of een fulfilment partij dan moeten er natuurlijk pakketjes opgestuurd worden zodra de orders binnenkomen. Het is daarom handig om te beschikken over een koppeling met je verzendsysteem zoals de pakketservice van PostNL. Voor de bekende partijen zijn er koppelingen beschikbaar. Als je zelf verzendt raden we aan om een begin zoals PDF packing slip om de facturen en pakbonnen eenvoudig uit te draaien.

3. Cookies & voorwaarden

Voordat je begint met verkopen moet je een aantal zaken goed op orde hebben. Om te voldoen aan de wetgeving en om problemen te voorkomen is het verstandig om je algemene voorwaarden duidelijk te vermelden op de webshop en in het aankoopproces. Daarna zijn we verplicht om te melden dat er cookies worden geplaatst, en dat is eigenlijk altijd het geval als je een webshop hebt die gebruik maakt van een programma zoals Google Analytics of cookies om te adverteren.

Enthousiast? Lees dan ook dit artikel over een WooCommerce Webshop Starten. 

Nadelen van een webshop in WooCommerce

Is een webshop in WooCommerce dan de beste oplossing voor iedere webshop eigenaar? Nee helaas niet, er zitten ook nadelen aan dit systeem. Hoewel je gratis kunt beginnen met een webshop in WooCommerce moet er voor functies op maat vaak extra betaald worden. Daarnaast moet je in de gaten houden of je webshop up-to-date is en soepel en snel draait zodat klanten eenvoudig kunnen shoppen. Hierbij de grootste nadelen van een webshop in WooCommerce volgens onze redactie.

De kosten lopen op

Het grootste voordeel van een webshop in WooCommerce is tegelijkertijd ook een nadeel. Je kan gratis beginnen met dit systeem maar zodra je webshop groter wordt zal je merken dat je meer functies nodig hebt waar een maandelijks of jaarlijks tarief aan vast hangt. Daarnaast zal je de hosting moeten upgraden wanneer het aantal bezoekers of aantal producten op jouw webshop toeneemt.

Nu is dat laatste natuurlijk niet zo erg, omdat de verkopen dan waarschijnlijk ook toenemen. Maar het moet gezegd worden dat de maandelijkse kosten van een webshop in WooCommerce al snel kunnen oplopen tot enkele tientallen euro’s per maand, vergelijkbaar met de meeste andere webshop software die we kennen.

Het is daarom verstandig om van tevoren goed na te denken en een plan te maken waarin beschreven wordt welke functies allemaal benodigd zijn om een webshop te maken die voldoet aan jouw wensen en de wensen van je klanten.

Je website up-to-date houden

Een van de aspecten die ervoor zorgt dat je met een WordPress webshop altijd bezig blijft is dat er continu updates uitgevoerd moeten worden. Niet alleen aan de webshop zelf maar ook aan elke plugin die je gebruikt. En het is belangrijk om de verschillende onderdelen van jouw webshop up-to-date te houden zodat alles goed blijft werken. Je krijgt vanzelf een melding per e-mail en in je webshop wanneer je updates moet uitvoeren.

Als je webshop niet (goed) werkt dan komt dit vaak omdat er recentelijk updates zijn uitgevoerd aan de plugins. Het is daarom altijd verstandig om alle aanpassingen en updates eerst te testen in een testomgeving. Met een webhosting omgeving zoals Installatron of Softaculous kan je eenvoudig een kopie van je website maken en daar de aanpassingen testen voordat je het online zet.

Je website veilig houden

WordPress is een open source systeem, dit is geweldig omdat het betekent dat je veel mogelijkheden hebt om je webshop uit te breiden. Het zorgt er echter ook voor dat het systeem kwetsbaar is. En je bent zelf verantwoordelijk voor de updates en het veilig houden van je webshop. Als je website niet up-to-date is, zoals hierboven beschreven, wordt het voor kwaadwillende bovendien een stuk gemakkelijker om in te breken op jouw website. Als je niet de tijd of kennis hebt om het minimaal maandelijks up-to-date te houden dan raden we aan om dit over te laten aan een webbouwer of voor een andere webshop systeem te kiezen waarbij dit geautomatiseerd is en gecontroleerd wordt.

Er zijn ook een aantal plugins die helpen om jouw webshop veilig te houden:

Wordfence is een malware en firewall plugin, die dezelfde functies toepassen die bekende e-mail hosters ook gebruiken om spammers uit jouw mailbox te weren. De plugin herkent bekende spammers en zorgt dat ze van jouw webshop geweerd worden.

Dit is een plugin die naar onze mening noodzakelijk is. Wanneer je deze plugin niet installeert kunnen hackers ongelimiteerd proberen om in jouw webshop binnen te komen.

Alle websites en webshops die op WordPress draaien hebben dezelfde inloglink. Het is verstandig om dit te veranderen om te voorkomen dat kwaadwillenden inloggen op jouw webshop.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van bekende plugins. Er zijn meerdere plugins die dezelfde functies kunnen toevoegen.

Website snelheid

Wanneer je voor het eerst je webshop installeert met WooCommerce dan is de snelheid vaak redelijk. Naarmate je meer pagina’s, afbeeldingen en plugins gaat toevoegen zal je merken dat de snelheid afneemt. Hoe meer inhoud je plaatst op je webshop, hoe meer capaciteit er nodig is. Het is daarom aanbevolen om van tevoren een goed plan te maken en de webshop zo voor te bereiden dat je alleen de pagina’s en inhoud toevoegt die daadwerkelijk nodig is. Ook nadat de webshop gemaakt is kan je stappen ondernemen om overbodige media op te ruimen en onnodige plugins weer te verwijderen om je webshop snelheid op peil te houden.

Een van de manieren om preventief te werk te gaan als je een webshop bouwt met WooCommerce, is om van te voren geschikte hosting uit te kiezen. Ga hierbij niet voor de laagste prijs maar betaal een paar euro meer per maand om je webshop soepel en snel te laten draaien. Deze kleine investering betaalt zich uit zodra je meer gaat verkopen met je webshop. Pak ook onze hosting vergelijker erbij en ontdek de beste hostingpartijen voor jouw WooCommerce webshop.

Valt de laadtijd van jouw ook WooCommerce webshop enigszins tegen? Probeer ook de onderstaande plugins om de snelheid te optimaliseren. Houd rekening mee dat de functies van deze plugins mogelijk overlappen en dat je de snelheid van de webshop altijd uitvoerig moet testen voorafgaand en na het installeren van deze plugins. Het testen doe je met de Google speed tool en/of een andere tool zoals Pingdom.com.

– Caching

Een van de eerste maatregelen die webshopbouwers toepassen om de snelheid te verbeteren is het installeren van een caching module. Caching betekent dat terugkerende website bezoekers een opgeslagen versie van jouw website te zien krijgen. Bezoekers die de website al eerder bezocht hebben, kunnen de website daardoor een stuk sneller laden.

Hiervoor kan je een plugin zoals WP Fastest cache of WP rocket gebruiken. De meeste van deze plugins hebben dezelfde functies en hebben een gratis versie om mee te starten en een betaalde versie mocht je nog verder willen optimaliseren.

– Bestanden verkleinen

De snelheid van jouw webshop is afhankelijk van een aantal factoren. Hoeveel content en producten staan erop? En hoeveel bezoekers komen op jouw webshop? Hoe meer content op de webshop en hoe meer bezoekers, hoe meer capaciteit nodig is. Maar je kan de bestaande inhoud van de webshop ook verkleinen om de website snelheid te verbeteren. Plugins die hierbij helpen zijn WP Super Minify en Smush. De eerstgenoemde zorgt voor het verkleinen van de code waarop jouw webshop is gebouwd. En de tweede zorgt voor het verkleinen van afbeeldingen zonder de kwaliteit te verliezen.

– WP Meteor

Een andere plugin die we onlangs ontdekt hebben is WP meteor. Een simpele toevoeging die er voor zorgt dat jouw webshop in een klap een stuk werkt. Dit doet de plugin door het laden van afbeeldingen enigszins te vertragen. Binnen een paar kliks heb je deze plugin geïnstalleerd en kan je het verschil meten.

– Cloudflare

Wanneer je alle bovenstaande stappen het geprobeerd en de snelheid valt alsnog tegen dan is het verstandig om te kijken naar andere webhosting of om een omleiding door middel van Cloudflare toe te passen. Cloudflare zal jouw website sneller en veiliger door gebruik te maken van externe hosting. Je kunt dit systeem beschouwen als telefoonpalen. Een bezoeker maakt niet meer direct verbinding met jouw website, maar via een telefoonpaal die er tussen zit. De afstand die overbrugd moet worden is korter waardoor jouw website sneller werkt. Je kunt gratis beginnen met dit systeem en hoeft pas te betalen naarmate je bezoekersaantallen uit de hand lopen.

Vertalen

De meeste webwinkeleigenaren die beginnen met WooCommerce bouwen de webshop op basis van een template. Dit is een vooraf gemaakte voorbeeldwebsite die alleen aangepast hoeft te worden. Webdesign met templates is super handig omdat er minder creativiteit nodig is en je binnen no-time een mooie webshop online hebt staan. Het nadeel was echter dat deze voorbeeldwebsites vooral gericht zijn op de Amerikaanse en internationale markt. Het eerste wat je daarom moet doen is de webshop vertalen. En hierbij zal je merken dat het ene voorbeeldthema gemakkelijker te vertalen is dan het andere.

We raden je in eerste instantie aan om gebruik te maken van de vertaalplugin die wordt aangeraden door de themamaker zelf. Mocht je dit niet vinden dan bevelen we de volgende twee plugins aan:

Houd er rekening mee dat deze plugins alleen de vertaalmodule verzorgen, de vertalingen zelf zal je handmatig in moeten voeren. Als je gebruik wilt maken van automatische vertalingen dan is dat alleen mogelijk met de betaalde versie van deze plugins. En daarbij moet ook gezegd worden dat de automatische vertalingen altijd gecontroleerd moeten worden om fouten te voorkomen.

Is een webshop in WooCommerce geschikt voor jou?

Of WooCommerce een geschikte keuze voor jouw webshop is hangt af van een aantal factoren; het budget, het aantal producten en de doelstellingen die je wilt behalen. Voor het gros van de webwinkel eigenaren in Nederland is WooCommerce een uitstekende keuze omdat je er kosteloos mee kunt beginnen en ongelimiteerd kan op schalen. En zoals je hebt kunnen lezen is er voor elk nadeel ook wel weer een oplossing te vinden.

Over het algemeen kunnen we zeggen dat WooCommerce geschikt is voor alle startende webwinkels tot middelgrote webwinkels. De meeste grotere bedrijven maken gebruik van een ander webshop systeem zoals Magento of een webwinkel CMS dat geheel op maat gemaakt is.

Wil je meer weten over WooCommerce? Of heb je zelf al een webshop in dit systeem en wil je jouw ervaringen delen met anderen? Laat het weten in de reacties hieronder.

0 CommentsSluit reacties

Laat een reactie achter