Of je nou een marketeer of een webwinkel eigenaar bent. Als je weet hoe PPC advertenties in elkaar steken kan je een hoop zelf doen en daardoor een hoop besparen, je bent niet langer afhankelijk van dure freelancers of marketingbureau's die je advertentiecampagnes beheren. Op Webwinkelsucces vind je meerdere artikelen over Google Adwords, op deze pagina helpen we je op weg via 10 logische stappen waarmee je binnen no time een specialist op het gebied van PPC campagnes kan worden. We beginnen met een korte introductie waarbij je gewezen wordt op de juiste bronnen om de kennis te vergaren die je nodig hebt, daarna gaan we stapsgewijs bij langs hoe je kan starten met een succesvolle campagne.
ppc

De voordelen van PPC campagnes

Naast affiliate marketing is het betalen per klik nog altijd één van de meest populaire manieren om bezoekers aan te trekken. Het adverteren en per klik betalen bied je als webwinkelier de volgende voordelen.

  • Budget beheren

Bij Google Adwords en ook bij andere advertentieprogramma's heb je altijd zelf de controle over het geld dat je investeert. Hierdoor geef je nooit meer geld uit dan je zelf gepland hebt. Het is super eenvoudig om een budget in te stellen voor je gehele campagne, vervolgens kan je ook per advertentiegroep het budget instellen, hiermee zorg je er voor dat je beste advertenties, het meeste budget krijgen.

  • Gericht adverteren

Er zijn weinig betere methoden die je kan benutten om direct je eindklant te bereiken, wellicht is alleen social media marketing een betere methode. Met PPC adverteren kun je namelijk adverteren op basis van de zoektermen die mensen intypen op Google, je kunt zelf kiezen bij welke zoektermen de advertenties vertoond worden.
regiotargeting-gerichtonline

  • Campagnes optimaliseren

Het mooie aan PPC is dat je het meeste zelf kan doen, zeker als je de tijd neemt om alles goed te leren. Het lijkt misschien moeilijk in het begin maar het is zeker mogelijk om je eigen campagnes te optimaliseren. Mocht je er geen tijd meer voor hebben of er toch niet uitkomen dan kan je alsnog een specialist inschakelen.

  • Nog meer mogelijkheden

Naast de bovenstaande mogelijkheden biedt Google Adwords ook de mogelijkheid om bezoekers opnieuw te benaderen met een tekst- of beeldadvertentie. Dit achtervolgen van bezoekers wordt ook wel remarketing genoemd. Daarnaast biedt Google je ook de mogelijkheid om te adverteren met producten, via Google shopping. Dit is één van de meest effectieve methoden omdat bezoekers gelijk kunnen vergelijken op prijs en afbeelding.
ppc specialist

De nadelen

Je zou het misschien niet denken na het lezen van de vorige paragraaf maar er kleven wel degelijk nadelen aan het zelf instellen van je PPC campagnes, deze willen we je natuurlijk ook niet onthouden.

De aanloopperiode is lang

Het duurt een tijdje voordat je het inrichten van Google Adwords campagnes onder de knie zal hebben. Investeer tijd in het leren van alle termen en mogelijkheden op het gebied van Google Adwords en je zal er op de lange termijn je voordeel mee doen. Hou er wel rekening mee dat het een aantal maanden of zelfs een jaar kan duren voordat je een eigen campagne kan opzetten en optimaliseren.

Het maximale uit je campagne halen

Om het maximale uit je campagnes te halen moet je een ware expert worden op het gebied van PPC marketing. Omdat dit veel tijd in beslag neemt zal je niet gelijk het maximale uit je campagnes halen. Als je dit toch wil, en er niet te lang naar om wil kijken dan kan je er toch het best voor kiezen om gelijk een specialist in te schakelen.
ab test

Stap 1: Lees je goed in

Neem de tijd om alle om je voor te breiden op het maken van je eerste Google Adwords campagne, ga niet te snel over op het inrichten zelf, zorg er eerst voor dat je bekend bent met alle termen en mogelijkheden. Als je toch te snel begint kan het voorkomen dat je niet het maximale rendement haalt omdat je mogelijkheden onbenut laat of simpelweg verkeerde instellingen gebruikt.

De Termen

Op het gebied van PPC (pay per click) adverteren zijn er super veel afkortingen en termen die je je eigen zult moeten maken. Je hoeft ze natuurlijk niet allemaal gelijk te kennen, alles is op te zoeken, toch gaat alles een stuk sneller als je weet waar de afkortingen voor staan. Weet je waar KS, CPM, CPA en CPS voor staat? Dan ben je ongetwijfeld klaar om te beginnen.

Experimenteer

Zoals je met de meeste online marketing facetten zal ervaren is het onder de knie krijgen van Google Adwords een kwestie van experimenteren. Je leer het snelste door te beginnen met een simpele campagne. In de komende stappen wordt het duidelijk hoe je snel een simpele campagne kan instellen.
Hieronder vind je een aantal bronnen die handig zijn bij de voorbereiding.
De informatie van Google Adwords zelf
Zoekmachine forums zoals Sitedeals.nl
Webwinkels waar je boeken kan kopen zoals Bol.com
Youtube video's zijn enorm handig bij het leren van PPC marketing.
experimenteer

Stap 2: Leer van anderen

Zorg er voor dat je mensen in of buiten je netwerk vind die je verder kunnen helpen als je even vastloopt. Je kunt ook lid worden van een forum of een Linkedin community op het gebied van PPC marketing. Er zijn voldoende groepen te vinden waar mensen maar al te graag bereid zijn om hun kennis te delen, er van uitgaande dat jij hetzelfde doet natuurlijk.
Wees niet bang om vragen te stellen, want domme vragen zijn er niet. Het wordt wel op prijs gesteld dat je eerst even zoekt of de vraag niet al eerder gesteld is. Dit is de beste manier om snel te leren en er voor te zorgen dat je geen fouten maakt bij het inrichten van je campagne.

Stap 3: Account structuur

Maak een account aan op Google Adwords om bekend te raken met de lay-out en de mogelijkheden die er zijn. Je kan er ook voor kiezen om eerst een test account aan te maken zodat het niet zoveel uitmaakt als je fouten maakt. Op het begin kan het nog heel complex lijken maar je went er gauw genoeg aan als je wat tijd investeert. Klik op alle knoppen en ontdek waar deze voor staan.
adwords structuur

Stap 4: Doelen stellen

Een goede stap om te beginnen met je eerste echte Google Adwords campagne is het stellen van duidelijke doelstellingen. Wat wil je investeren? En nog belangrijker, hoeveel rendement wil je halen met deze investering?
Je moet ook nadenken over het hoofddoel van je campagne. Wil je dat bezoekers direct producten kopen, wil je er voor zorgen dat je merk bekend wordt of wil je dat er meer herhaalbestellingen plaatsvinden. Op basis van de doelen kan je bepalen welke Adwords mogelijkheden je wil benutten.

Stap 5: Maak een basiscampagne

Zoals eerder genoemd is de beste manier om te beginnen met opzetten van een simpele Adwords campagne voor 1 of een aantal producten. Op deze manier kom je er tegen een laag tarief achter wat wel en niet goed werkt.
ppc instellingen

Instellingen

Je begint vaak met de instellingen van een campagne, hier kan je bijvoorbeeld instellen welke regio je wil targeten, welke appraten en welke talen. Voor de meest webwinkel geldt dat ze zich eerst het best kunnen richten op alleen de Nederlandse markt. Het is wel handig om naaste de Nederlandse taal ook de Engelse taal te selecteren, veel mensen hebben hun browser namelijk ingesteld op de standaard Engelse taal, bovendien target je toch alleen Nederland.

Keyword onderzoek

Om te weten welke zoektermen rendabel zullen zijn kan je gebruik maken van het ‘hulpprogramma voor zoekwoorden'. Hiermee kan je gelijk zien hoevaak de zoekopdracht wordt ingetikt en wat de gemiddelde kostprijs van een klik is.

Structuur

Een goede structuur is de basis van een succesvolle Adwords campagne. Zonder een goede structuur zal de kwaliteit van je advertenties niet optimaal zijn en daardoor het rendement van je investering ook niet.

Advertenties

De kwaliteit van je advertenties is ook van invloed op de positie waarop je zult ranken. Samen met de landingspagina is dit de belangrijkste factor om de zogenaamde kwaliteitscore te bepalen. Zorg er voor dat je altijd wervende teksten gebruikt waar ook de belangrijkste en meest relevante zoektermen weer in verwerkt worden.

Extensies

Naast de regulier advertentietekst kan je de advertenties ook nog uitbreiden met de zogenoemde extensies. Denk hierbij aan extra links onder je advertentie, een telefoonnummer of de locatie van je winkel bijvoorbeeld. Sinds vorig jaar is het ook mogelijk om highlights toe te voegen, dit zijn wervende steekwoorden waarmee je je usp's kan aangeven. Ga naar het kopje advertentie extensies in je campagne en ontdek de mogelijkheden zelf. Deze extensies hebben ook weer invloed op de kwaliteitscore, vergeet daarom niet om ze te benutten.

Stap 6: Conversie bijhouden

Als webwinkelier wil je natuurlijk weten wat al die investeringen in Adwords nou eigenlijk opleveren. Het eerste wat je moet doen is het toevoegen van een conversie code op je website. Door het toevoegen van deze code kan je ook exact bijhouden op welke zoektermen de bezoekers binnenkomen op je webwinkel.
Het toevoegen van een conversie code heeft een belangrijk voordeel. Google weet precies welke bezoekers wel en niet een aankoop hebben gepleegd. Daardoor kan je achteraf bezoekers opnieuw benaderen die nog geen aankoop hebben geplaatst. Eventueel kan je hier zelfs een aparte aanbieding voor maken omdat Google bijhoud op welke pagina's de bezoekers zijn geweest.
conversie

Stap 7: Adwords editor

Omdat Google Adwords een vrij uitgebreid programma is wordt je browser er aardig traag van. Om dit probleem, en andere problemen op te lossen, is er een speciaal Adwords Editor programma voor je computer ontwikkeld. Hiermee wordt het net even weer wat eenvoudiger om kleine en grote wijzigingen door te voeren.
Met de Adwords editor is het ook mogelijk geworden om vanuit een eenvoudige interface meerdere Adwords accounts te beheren.
Het gebruiken van de Editor kan er ook voor zorgen dat je fouten vermijd. Wijzigingen worden namelijk niet direct doorgevoerd maar eerst als concept opgeslagen. Je kunt ze vervolgens nog een keer controleren.
Het is hiermee ook eenvoudiger geworden om gehele campagnes, advertentiegroepen of zoektermen te kopiëren naar een andere campagne. Dit bespaart een hoop tijd en is in de normale Adwords nog niet zo eenvoudig.
Editor_Screenshot

Stap 8: Blijf optimaliseren

Het belangrijkste is dat je niet stil blijft zitten na het maken van een Google Adwords campagne. Je hoeft er niet per sé elke dag naar te kijken maar een regelmatige controle is wel wenselijk, elke maand of elke week bijvoorbeeld, afhankelijk van de omvang van de campagne.

Optimaliseer je biedingen

Om je posities in de zoekresultaten optimaal te houden zal je de biedingen regelmatig moeten controleren. De concurrentie zit natuurlijk ook niet stil. We raden je aan om niet direct de bovenste plekken te targeten, niet alleen omdat deze het duurst zijn, je kunt beter langzaam beginnen met enkele posities lager en langzaam omhoog proberen te komen. Onderzoeken tonen bovendien aan dat de 2e en 3e positie het meest rendabel is. Als je altijd bovenaan wil komen zal je namelijk constant over je concurrent heen moeten bieden wat tot gevolg heeft dat de prijzen ook constant zullen stijgen.

Experimenteer met advertenties

Hoe goed je ook voorbereid bent, je campagne zal waarschijnlijk niet vanaf dag 1 succesvol zijn. Het leren inrichten van Adwords campagnes kost een hoop tijd en geld, het experimenteren met je advertenties is namelijk niet gratis. Daarom is het van belang om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Hoe beter je voorbereid bent, des te meer rendement levert je investering op.

Pauzeer of verwijder slechte zoektermen

Als je campagnes een tijdje lopen dan kan je via Adwords ook eenvoudig een rapportage opvragen van de resultaten tot dusver. Je ziet precies op welke zoektermen bezoekers binnenkomen en welke zoektermen het meeste opleveren. Naast de kwaliteit in euro's zie je ook per zoekterm een kwaliteitscore staan. Deze kwaliteitscore is samen met de bieding verantwoordelijk voor de positie van je advertenties.
Zoekwoorden die minder goed draaien kan je pauzeren of zelfs verwijderen. Zoekwoorden die matig zijn kan je het best pauzeren en later proberen te optimaliseren. Zoekwoorden waarvan de kwaliteitscore erg laag is kan je het best verwijderen. De gemiddelde score van al je zoekwoorden is namelijk ook weer van invloed op de kwaliteitscore van de individuele woorden.
Als je de rapportages analyseert dan kom je ongetwijfeld ook woorden tegen die helemaal niet relevant zijn. Helaas kan het het voorkomen dat je advertenties alsnog worden weergeven op termen die je eigenlijk niet wil targeten. Deze woorden kan je in een bestand opslaan en later toevoegen aan de negatieve zoekwoorden. Je advertentie wordt in de toekomst niet meer weergegeven op deze woorden.
QualityScoreRevealed

Stap 9: Leg het Google Adwords examen af

Om je status als een echte PPC specialist te bevestigen is er een speciaal Google Adwords certificatie examen dat je kunt afleggen. Om het examen te halen moet je minimaal 2 onderdelen halen. Er zijn verschillende onderdelen zoals de Adwords termen, rematering, display marketing en meer. Zorg er voor dat je minimaal 2 aspecten onder de knie hebt als je het certificaat wil halen.
Een Google Adwords certificaat is een bevestiging dat je gekwalificeerd bent om zelf een campagne op te zetten. Het is ook nog een goede toevoeging voor je CV.

Stap 10: Blijft op de hoogte!

Na het lezen van deze pagina ben je ongetwijfeld een stuk wijzer geworden, hiermee ben je er echter nog niet. PPC mogelijkheden veranderen constant en daarom zou je zelf ook constant op de hoogte moeten blijven. Hoe de blog van Google in de gaten evolg ook andere relevante blogs op het gebied van Adwords!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op