Wanneer je een webshop hebt wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers ook daadwerkelijk iets kopen. Helaas is dit zeker niet altijd het geval. Veel bezoekers vullen wel de winkelwagen, maar rekenen uiteindelijk niet af. Misschien heeft de klant zich toch bedacht of viel het totaalbedrag toch hoger uit dan verwacht. Het kan ook zijn dat je betaalproces niet optimaal is. In de meeste webshops zit een product met één klik in de winkelwagen, maar is het afrekenproces in verhouding lang of ondoorzichtig. Als eigenaar van een webwinkel moet je ervoor zorgen dat de drempel om iets te kopen zo laag mogelijk is. Onderstaande tips kunnen je helpen om de conversie verder te optimaliseren.
payment

1. Draag zorg voor veiligheid

Zorg ervoor dat je klanten in één oogopslag zien dat jouw webwinkel veilig is en er zorgvuldig met privacygegevens wordt omgegaan. Vermeld bijvoorbeeld beveiligde betaalmethodes duidelijk.

2. Voorkom onverwachte kosten

Je ziet regelmatig dat producten heel goedkoop worden aangeboden, maar bij het afrekenen blijkt het product door allerlei kosten een stuk duurder te zijn. Om teleurstelling te voorkomen is het verstandig om bijkomende kosten als bezorgkosten, transactiekosten en servicekosten van meet af aan helder te communiceren. Zet bijvoorbeeld direct bij het product of er bezorgkosten zijn. Meer dan 50% van de klanten haakt af op te hoge extra kosten, het loont dus echt de moeite extra kosten tijdig en doordacht te communiceren.

3. Beperk het aantal stappen

Probeer de check out en de betalingsstappen zo beknopt mogelijk te maken. Maak velden zoals adresgegevens automatisch en vraag alleen de gegevens die je echt nodig hebt. Hoe minder velden, hoe meer klanten afrekenen.
onepage checkout magento

4. Analyseer het gedrag van jouw klant

Kun je er niet goed de vinger opleggen waar in het transactieproces of waarom jouw klanten afhaken? Door een tool als Google Analytics aan je webwinkel te koppelen kun je eenvoudig zien waarom shoppers afhaken. Door inzicht te krijgen in het gedrag van je klanten kun je zoeken naar gerichte oplossingen. Misschien kom je erachter dat shoppers stoppen bij het invullen van de adresgegevens en kun je deze stap optimaliseren.

5. Biedt diverse betaalmethoden

Laat duidelijk zien welke betaalmethoden jij aanbiedt (iDeal, PayPal, creditcard, overschrijving et cetera). IDeal is in Nederland de meest gebruikte betaalmethode en deze mag dus zeker niet ontbreken op jouw site. Als je duurdere producten verkoopt dan is het aan te raden te werken met verschillende types creditcard. Om zoveel mogelijk klanten te kunnen bedienen is het slim om in ieder geval verschillende betaalmethodes aan te bieden. Voorkom lange uitklapvelden en werk bijvoorbeeld met logo’s van de banken als link, zodat één klik voldoende is om de betaling te starten.

6. Garandeer veilige betaling

Als klanten het idee hebben dat hun betaling niet veilig verloopt haken ze heel snel af. Kies daarom voor een gevestigde payment service provider met een vergunning van De Nederlandsche Bank. Zo weet je zeker dat aan de strengste veiligheidseisen wordt voldaan en kun je dit ook helder op je site communiceren. Laat ook duidelijk zien welke betaaldienstverlener de betaling afhaakt, zodat jouw klant niet achteraf voor verrassingen komt te staan.
https

7. Maak je webwinkel betrouwbaar

We winkelen allemaal graag online bij betrouwbare webwinkels. Reviews van anderen zijn een zeer efficiënt middel om te laten zien dat je goed werk levert. Het is wel belangrijk dat deze reviews oprecht zijn; klanten prikken snel door nepreviews. Omdat niet elke klant uit zichzelf een review schrijft is het raadzaam tevreden klanten actief te vragen een review te schrijven. Als je de mogelijkheid hebt kan je onder de schrijvers een prijs verloten of korting aanbieden om snel meer ervaringen te verzamelen. Je kunt er ook voor kiezen je aan te sluiten bij een webwinkel keurmerk en het logo van dit merk duidelijk op de site plaatsen. Een webwinkel met een keurmerk geeft vertrouwen en meer rede om voor die site te kiezen.
Zoals je hebt gelezen kun je best veel zelf doen om zoveel mogelijk betalende klanten te genereren. Overigens blijkt uit onderzoek dat niet alle shoppers die hun winkelwagen achterlaten ontevreden zijn; niet alle bezoekers willen op dat moment de aankoop ook daadwerkelijk doen en sommige mensen zijn zich bijvoorbeeld nog aan het oriënteren. Zorg er dus voor dat jouw site een frisse, professionele en betrouwbare uitstraling heeft, zodat shoppers graag bij jou terugkomen wanneer ze de bestelling wel willen doen of voor een volgende bestelling.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op