Uit marktonderzoek blijkt dat 98% van de bezoekers van een webshop naar een product zoekt en het uiteindelijk toch niet besluit te kopen. Heel vervelend voor jou als webshop eigenaar want jij wil natuurlijk het liefste dat de klant het product koopt. Lees hieronder dus snel hoe je dit nou toch voor elkaar kan krijgen.
communicatie

“Ja ik doe het gewoon”

De vijfde fase van het zesluik is de zogenaamde Do-fase. Zoals de naam al verraad is dit de fase waarin de klant ook echt daadwerkelijk de aankoop doet. De potentiële klant heeft namelijk een langere periode van zoeken, kijken en onderzoeken achter de rug is klaar voor de aankoop! Ook voor klanten die een impulsaankoop doen is jouw webwinkel de beste plek. Klanten zoeken namelijk gewoon naar de beste deal. Heb jij de beste kwaliteit met de beste prijs? Reken er dan maar op dat de klant bij jou zijn of haar aankoop zal doen (impulsief of niet). Het is echter wel belangrijk om de basis, het fundament, van je webwinkel op orde te hebben. Zo verkoop je meer!

Roep de klant op

In deze fase ben je dus vooral gericht op de boodschap om de potentiële klant over te halen om de aankoop te doen. Je kan de klant bijvoorbeeld stimuleren door bepaalde zinnen op je webshop te gebruiken. Denk hierbij aan vandaag besteld? Morgen in huis! en bestel online. Dit zorgt er namelijk voor dat de klant onbewust wordt overtuigd om de bestelling te plaatsen.

Hoe wordt je gevonden?

Maar hoe bereik je nou de mensen die zich in de koopfase bevinden maar nog niet bekend zijn met jouw webshop? Je zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken Google. Google is namelijk de meest gebruikte zoekmachine in Nederland en de kans is dus groot dat je potentiële klant eerst een bezoekje aan Google brengt voor de nodige informatie over het product wat hij of zij wil aanschaffen. Binnen Google kan je als webshop op verschillende manieren naar boven komen als zoekresultaat:
– SEO / Content (Gratis)
– Google Adwords (Betaald)
– Google Shopping (Betaald)
– Google Remarketing for Search (Betaald)
Seo info
Deze technieken maken allemaal gebruik van zoekwoorden, dus deze zijn erg belangrijk! Niet alleen via Google kan je ervoor zorgen dat je “ontdekt” wordt door een potentiële nieuwe klant. Ook andere website/kanalen zijn effectief. Zo kan je ook gebruik maken van de volgende kanalen:
– Remarketing (Display, Social Media)
– Vergelijkers (Betaald)
– Marktplaats (Gratis of Betaald)
– Bol.com (Betaald)
– E-mail (Gratis)
Met name goede zichtbaarheid is dus erg belangrijk bij het trekken van nieuwe klanten. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan Facebook. Op dit sociale mediakanaal kan je door behulp van remarketing veel nieuwe klanten werven.

Wat werkt en wat niet?

Het kan lastig zijn om te bepalen wel mediakanaal nou het beste werkt voor jouw webshop. Hou hierbij in je achterhoofd dat de media in de koop fase gericht is op verkoop en rendement. Alles wat je investeert wil je natuurlijk zo snel mogelijk terugverdienen door middel van genoeg verkopen. De Do fase is de uitgelezen plek om deze investering te maken.  Ook alle media die ingezet is in voorgaande fases en die eventueel in de toekomst nog zal worden ingezet zal zich terugverdienen in de Do-fase. Het is misschien even werk om alle media goed af te stellen maar uiteindelijk zal het zich dubbel en dwars terugbetalen door middel van een hele lading nieuwe klanten.
services-seo-copyrighting

Duidelijke productomschrijvingen

Nu zijn we bij een van de belangrijkste punten van de Do fase aanbeland: de productomschrijvingen en de voorwaarden van de producten van je webshop. Het is ontzettend belangrijk om over een heldere productomschrijving te beschikken zodat de klant precies weet wat hij of zij besteld. Dit verhoogt namelijk de kans op de aankoop. Ook de goede voorwaarden van de webshop mogen duidelijk in beeld komen. Zijn er bijvoorbeeld geen verzendkosten, wordt er een keurmerk bijgeleverd en wat zijn de betaalmogelijkheden? Hoe meer informatie hoe beter! Een ander detail is de aankleding van je bestel knop. Deze moet natuurlijk opvallen en gemakkelijk zijn, maar let ook op voor welke doelgroep je producten zijn. Is je webshop vooral gericht op jongeren? Denk dan aan iets als: ‘deze wil ik’, ‘dit wordt ‘m’. Is je doelgroep meer traditioneel? Kies dan voor iets als: ‘nu bestellen’, ‘in de winkelwagen”. Ook dit weer om de kans op een aankoop te vergroten.
In het volgende artikel wordt ingegaan op de zesde en laatste fase: de care fase. Hier lees je hoe je de nieuwe klanten tevreden houdt door middel van een goede service.
 
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op