Wellicht heb je zelf al ervaren dat zoekmachines zoals Google de afgelopen jaren steeds slimmer zijn geworden, de zoekmachinerobots weten niet alleen meer over jou, ze kunnen zelf ook beter nadenken om suggesties te geven waar je echt wat aan hebt. Relatief nieuw is Google Rankbrain, met dit systeem kan de zoekmachinegigant mensen aan websites en zoekopdrachten koppelen zodat de suggesties op je zoekopdracht steeds relevanter worden.
Zoeken

Wat verstaan we precies onder Google Rankbrain?

Dat zoekmachines slim zijn dat wisten we natuurlijk al lang. Tegenwoordig gebruikt Google echter een nieuwe technologie, zogenaamde kunstmatige intelligentie waarbij de zoekmachine robot kan leren van de zoekopdrachten die worden ingevoerd. Is dit niet duidelijk? Dat kunnen we best begrijpen en daarom geven we je hieronder een voorbeeldje.
Stel je voor, je wilt een combimagnetron aanschaffen op internet. Je weet echter niet precies hoe dit apparaat heet en je typt in “oven en magnetron in een”. Voorheen kreeg je dan minder goede resultaten omdat je eigenlijk op zoek bent naar een combimagnetron. Door de kunstmatige intelligentie van Google Rankbrain begrijpt de zoekmachine je zoekopdracht tegenwoordig wel en krijg je gewoon dezelfde resultaten die bij een combimagnetron horen. Rankbrain weet dit door te leren van het klikgedrag van zoekopdrachten uit het verleden.

Waarom is dit belangrijk voor je webwinkelmarketing en SEO?

Om de juiste bezoekers te bereiken moet je je webwinkel zo goed mogelijk inrichten voor de zoekmachines. Laat de zoekmachine weten waar je pagina’s overgaan door duidelijke titels en zoekmachine informatie in te vullen. Plaats daarnaast relevante informatieve content waar de bezoeker echt wat aan heeft. Voor webwinkels is het soms lastig om de aandacht van de bezoeker vast te houden, zeker als een bezoeker aan het vergelijken is. Goede informatie en goed ingerichte landingspagina’s zorgen ervoor dat de bezoeker op de website blijft en binnen een acceptabele tijd het gewenste product of de gewenste informatie kan vinden.

Waarom werkt het nog niet altijd optimaal?

Hoewel zoekmachines zoals Google steeds slimmer worden kan het nog altijd voorkomen dat je relevante resultaten krijgt als je een zoekopdracht intikt. Dit komt omdat de zoekmachine iedere dag nog zoekopdrachten krijgt die nog niet eerder zijn ingetypt. Daarom heeft de zoekmachine nog geen informatie over de desbetreffende zoekopdracht en is het lastiger om er relevante zoekresultaten aan te koppelen. Vooral bij lange zinnen en combinaties die worden ingetypt heeft de zoekmachineging nog wel eens problemen. Heb je hier zelf last van als consument? Probeer dan de zoekterm te wijzigen in een meer algemene term en geef de zoekmachines wat tijd om te leren van andere zoekopdrachten.
producten zoeken

Waarom wordt Google Rankbrain die dan steeds belangrijker?

Sinds ongeveer drie jaar is Google Rankbrain nu actief en hierdoor weet de zoekmachine steeds beter te bepalen wat er bedoeld wordt met bepaalde zoekopdrachten. Het mooie van de kunstmatige intelligentie is dat er weinig handwerk meer bij komt kijken, er hoeft niet handmatig te worden nagekeken of de resultaten kloppen omdat de zoekmachine leert van de resultaten uit het verleden. Het hele leerproces gaat dus automatisch en daardoor een stuk sneller. Je kunt een zoekmachine bovendien de hele dag en elke dag gebruiken waardoor het systeem snel slimmer kan worden.

Doe er je voordeel mee

Maak gebruik van deze informatie, want het is niet gebruikelijk dat Google informatie deelt over de wijze waarop de positie van websites in zoekmachines bepaald wordt. Zoals wellicht bekend zijn er meer dan 100 factoren die bepalen welke website op welke positie komt en Google is er meestal mee bezig om dit zo geheim mogelijk te houden. Misschien is het bedoeld om het internet te verbeteren en websites ook. Maak er niet veel gebruik van en wees blij dat de zoekmachines steeds slimmer worden.

Blijf op de hoogte van alle rankingfactoren

Zoals genoemd geeft Google niet vaak gegevens over de ranking van een prijs maar is dat nu wel het geval. Google heeft dit wel vaker gedaan maar de informatie was zo populair dat mensen ermee gingen overdrijven. Omdat sommige website-eigenaren in de optimalisatie doorslaan is er waarschijnlijk voor gekozen om dit meestal binnenshuis te houden. Een goed voorbeeld is linkbuilding wat de afgelopen jaren flink veranderd is. Sommige mensen die er achter kwamen dat links belangrijk waren om hoger te komen, zijn er volledig in doorgeslagen waardoor er meer spamtactieken op internet zijn gekomen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling van de zoekmachine. Ook toen bekend werd dat content een van de belangrijkste factoren is om hoger te komen in Google zijn sommige webmasters hier in doorgeslagen door content te kopiëren van andere websites, laat het duidelijk zijn dat ook dat niet de bedoeling is natuurlijk.
Satelliet webshop

De belangrijkste veranderingen sinds Google Rankbrain

Voordat de Google Rankbrain was, was de zoekmachine natuurlijk ook al zeer slim. Als je een spelfout maakt dan wordt er de juiste suggestie gegeven en als je een zoekterm in de verkeerde taal zou intypen dat wordt dit ook aangepast. Daarnaast wist de zoekmachine al suggesties te geven om algemene zoektermen specifieker te maken. Als je bijvoorbeeld “grasmaaiers” intypt dan worden er suggesties zoals “grasmaaier aanbieding”, “grasmaaier goedkoop” of “grasmaaier kopen” weergegeven.
Voorheen werkte Google Rankbrain alleen voor de nieuwe opdrachten die werden ingetoetst, die dus nog niet bekend waren maar waar wel van geleerd moest worden. Als je vrij specifieke producten verkoopt of als je klanten zoeken op specifieke termen om deze producten te vinden dan heb je dus zeker te maken met Google Rankbrain. Nu wordt het kunstmatige intelligentiesysteem toegepast voor alle zoekopdrachten waardoor de zoekmachine resultaten steeds beter aansluiten op je wensen.

De belangrijkste effecten op de SEO van je webshop

Waarschijnlijk wist je al dat het belangrijk is om regelmatig verse content toe te voegen aan je website. Dit is een van de belangrijkste factoren om goed gevonden te worden in de zoekmachines. Net als bezoekers willen de zoekmachines ook relevante informatie aantreffen.
Omdat er steeds minder exacte zoektermen en algemene zoektermen worden ingetypt, en juist steeds meer specifieke en lange zoektermen oma is het niet per se nodig om rekening te houden met de keyworddichtheid van je tekst. Omdat mensen zeer diverse dingen kunnen intypen is het altijd slim om gebruik te maken van extensies en synoniemen bijvoorbeeld, hierdoor wordt de tekst ook beter leesbaar en natuurlijker, wat je bezoekers en klanten ook op prijs zullen stellen.

De kern van het verhaal

Laat het duidelijk zijn dat de zoekmachine giganten niet stilzitten en constant blijven ontwikkelen zodat de zoekopdrachten relevante en gebruiksvriendelijker worden. Machines die zichzelf bepaalde dingen aankunnen leren klinkt misschien een beetje vreemd, natuurlijk worden ze niet zo slim als mensen maar toch worden machines zo slim gemaakt dat ze van zichzelf kunnen leren. In het kort gaat het erom dat je je SEO aanpast op meer specifieke zoektermen en er rekening mee houdt dat de zoekmachine robots en het algoritme steeds slimmer wordt.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op